Auteur Topic: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)  (gelezen 3152 keer)

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #15 Gepost op: ma, 18 jan 2010, 10:00:33 »
In principe zijn kroonsteentjes geen slechte verbindingsmethode, maar men moet ze wel goed gebruiken en een goede kwaliteit kroonsteen is ook gewenst. (er zijn legio versterkers die met een soort van kroonsteen moeten worden aangesloten)
Ik heb zelf mijn autoradio ook aangesloten met kroonsteentjes, niks mis mee, maar heb wel aderhulsen gebruikt om een goede verbinding te waarborgen.

Als je namelijk soepele draden zo in een kroonsteen zet dan worden de dunne stukjes koperdraad kapot gedraaid waar problemen uit kunnen komen.

Als je het met AMP klemmen doet, kun je misschien beter deze nemen, die zitten gelijk vast en gaan niet meer los. Je hebt dan wel meer ruimte nodig om bij de draadjes te komen en je moet een goede krimptang hebben om een optimale verbinding te krijgen.


Ik denk dat mits goed toegepast, de beide manieren, "Kroonsteentjes en AMP" niet veel verschillen


Oo=o=oO

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #16 Gepost op: ma, 18 jan 2010, 12:02:35 »
Je kan ook gewoon een nieuw ISO blok bij de automaterialenboer halen met langere draadjes eraan. Kost ongeveer een scheet en een knikker of 3.

Kroonsteentjes zou ik persoonlijk nooit gebruiken om de simpele reden dat het (imho) de meest onbetrouwbare manier is om iets aan te sluiten. Je draait vaak je koperdraad aan gort en je trekt het vele malen makkelijker los dan uit voorgaand voorbeeld (mits goed gemonteerd). Daarbij nemen ze ontzettend veel plek in en zijn schroefjes na 2 of 3 keer heen en weer draaien ook naar z'n grootje.

Anywho, ik kom uit techniekland en daar zijn die dingen gewoon echt notdone. Maar voor de hobbyist... niemand houd je tegen.

Hier nog wat info over iso connectors...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Bevelander

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #17 Gepost op: ma, 18 jan 2010, 18:21:53 »
Okee bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik inderdaad maar een nieuwe ISO kabel vanaf de radio ga aanschaffen.
En ff kijken of ik een ISO connector in mn auto aan kan sluiten. Aangezien ik heel de week werk lijkt het me handig om wat spullen die ik nodig heb op internet te bestellen. Hebben jullie tips?


Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #18 Gepost op: ma, 18 jan 2010, 20:51:26 »
conrad.nl
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #19 Gepost op: ma, 18 jan 2010, 23:45:15 »
Het valt in techniekland wel wat mee met het not done zijn van kroonstenen, anders zouden ze niet zo vaak gebruikt worden voor het aansluiten van elektrische componenten.

Slechte kwaliteit AMP hulzen en kroonstenen zijn beide bagger en zelf als je kwaliteits Hulzen/Stenen niet goed monteert is het nog steeds geen goede verbinding.
Als je flexibele kabels in een kroonsteen zet, moet er gewoon een aderhuls omheen, dan is het een zeer goede verbinding, die niet onder doet voor een AMP huls.
Omdat niet iedereen een goede AMP krimptang heeft, zijn goede kroonsteentjes met gebruik van aderhulzen misschien wel een betere oplossing.
Ik vind AMP hulzen zeker een goede verbinding methode, maar kroonstenen kunnen net zo goed zijn.

Dit moet ik even kwijt, ik ga er verder ook niet op door voordat we -off- naar ons krijgen geslingerd.
Oo=o=oO

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #20 Gepost op: di, 19 jan 2010, 09:28:16 »
ik heb hetzelfde probleem gehad bij de auto van mijn broer, isostekkers waren niet aanwezig. Heb een hele brede kroonsteen gepakt en de draden uit de auto aangesloten.
Alle speakerkabels doorgemeten (speaker eruit halen, kijken welke kleur, geen specifieke kleur = doormeten met multimeter, de draden dus)
Voedingskabels is op zich niet zo lastig te vinden.Je hebt er eigenlijk maar 2 nodig: vaste voeding en ground. Geschakelde voeding moet je ook aansluiten.
Heb je die niet, leg m dan aan via contactslot of sluit m aan op de vaste voeding en zet zelf een schakelaar ertussen. Bij mijn broer was de vaste voeding niet goed, zat ergens kortsluiting in (deur open en de piep van de lampen staan aan begon te joelen) dus die heeft nu een nieuwe voedingskabel liggen vanaf de accu.
Vervolgens een setje iso stekkers gekocht bij de lokale automaterialenzaak,deze ook weer op de kroonsteen aangesloten (op internet zijn alle kleurcodes te vinden. Ook staat het vaak op de draden)
Vervolgens iso stekkers weer in de radio geplugd. en de boel deed het weer :)
heb je een sub in je auto liggen, vergeet dan niet om de remote van de versterker op de remote van de radio aan te sluiten, anders werkt de sub niet.

trouwens. ik neem aan dat de kabel op de radio niet rechtstreeks uit de radio komt maar met een stekker vast zit? Zo ja, kun je als t goed is een nieuwe daarvoor aanschaffen, kosten ook niet veel, en er zit gelijk weer een iso bevestiging aan. Hoef je ook niet meer te worstelen met welk draadtje waarbij hoort. Tevens zal je met een kroonsteentje nooit uit de voeten kunnen komen als al die draadjes niet veel meer dan een cm lang zijn. Kroonsteentjes kun je het beste breed aan elkaar laten zitten, dan hou je ook het overzicht. Brede kroonsteen met alle audiodraden (voeding + 4 speakers + remote) kan makkelijk door de opening van de radio heen, ook in de breedte.
Beste is om de kroonsteen in te tapen met isolatietape.

antennekabel is overigens universeel.

beste oplossing is gewoon die iso kabels vast te solderen en daarna in te tapen. Kroonsteen is enkel tijdelijke oplossing. Bij mijn broer is het gedaan omdat hij snel alles wilde, en ik geen zin had om veel moeite te doen voor hem ;) Had nog geen uur de tijd om alles te doen, dusja...

succes
« Laatst bewerkt op: di, 19 jan 2010, 09:30:05 door The_Maxx »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #21 Gepost op: di, 19 jan 2010, 09:59:03 »
AMP tangen zijn d'r in allerlei soorten en maten:

Bagger/Gamma:


en

Okay:



(maar ook in die laatste heb je nog verschillende kwaliteiten)

In de bijlage nog een tangetje dat je bij de Gamma kunt vinden: principe is beter dan de bagger tang, want aanknijpen met de zelfde bek als de krimptang, maar minder handig/stabiel
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #22 Gepost op: di, 19 jan 2010, 11:31:48 »
Het valt in techniekland wel wat mee met het not done zijn van kroonstenen, anders zouden ze niet zo vaak gebruikt worden voor het aansluiten van elektrische componenten.

Marjolijn en ik komen uit techniekland waar dit soort kabels worden gebruikt





en daar zijn kroonsteentjes not done. Maar ik ben het met je eens dat kroonsteentjes redelijk safe zijn als je er een adereindhuls bij gebruikt of het adereind even soldeert (dan nog vind ik dat de verbindingen veel te open zijn maar goed...)
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #23 Gepost op: di, 19 jan 2010, 13:51:43 »
Die krachtstroom stekkers, hoe wordt daar de draad aan vast gemaakt? das is toch de zelfde manier als een kroonsteen? of worden ze tegenwoordig gekrompen?

Het klopt dat Kroonstenen nogal open zijn, in een vochtige/ buitenomgeving zijn ze ook niet goed genoeg beschermd, maar dat is met gewone AMP hulzen ook niet het geval.
Achter het dashbord van je auto is het echter een prima aansluitmanier of je accu moet letterlijk bij de passagier op z`n tenen staan -nana-
Oo=o=oO

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Autoradio inbouwen (Parrot Rki8400)
« Reactie #24 Gepost op: di, 19 jan 2010, 14:31:55 »
of je accu moet letterlijk bij de passagier op z`n tenen staan -nana-

hmm.. kan mij zo'n situatie nog wel herinneren...  Serieus! bij Marcel z'n 75ér
Mijn wagenpark Fix what ain't broken