Een van de typische polo ziekten: de ventilator van de verwarming piept . Een nieuwe kachelventilator kost bij VW bijna 200 Euro Een nieuwe kachelventilator bij VW kost bijna 200 euro - en als men gebruik maakt van de sloop, kan men nooit zeker zijn of dit beter is. Nog afgezien van de niet onaanzienlijke inspanning bij het verwisselen van de kachelventilator.
Reden voor het piepen is de inferieure lager van de ventilatorwiel, en de door de jaren afnemende smering ervan.
Voordat u overgaat tot het uitwisselen van de kachelventilator als laatste redmiddel zou u eens moeten proberen om het met een beetje extra smering te doen. Dit is makkelijker dan je denkt, vooral wanneer de kachelventilator nog is geïnstalleerd.
Men neemt een spuitbus witte Teflonspray. Dit heeft verschillende voordelen: het biedt vanwege zijn taaiheid een relatief langdurige smering (afhankelijk van de ventilator en het seizoen wordt een behandelingsperiode van maximaal 3 maanden bereikt), en de stank binnen wordt gehouden binnen de perken. Vooral de normale smeerolie, naaimachine olie, enz., wordt afgeraden, omdat het heel snel naar beneden loopt en niet blijven daar, waar het zou moeten.
OPTIE 1 (zie plaatje 1): Het boren van een gat in het getoonde ventilator wiel, bijvoorbeeld op een punt, zoals in figuur 2. Vervolgens draait u de slang aan op de spuitbus, zoals in figuur 1 te zien, draait de ventilator, zodat het gat verticaal op de as van de ventilator wiel staat, en spuit met de slang direct achter de ventilator verticaal naar beneden. Zo bereik je het lager goed. Rustig alles dik volspuiten totdat alles helemaal gevuld is met vet. Dat kan geen kwaad.
Het grote probleem met deze benadering: de slang op de spuitbus is te kort. Men komt er niet mee langs de kachel slangen. Dus we moeten ofwel een spuitbus met echt lange slang vinden, of de kachelventilator uitbouwen - niet een goed idee :-(
Ik heb versie 1 alleen voor de volledigheid genoemd (omdat deze al een hele tijd rondzingt op het internet), omdat in feite bij een ingebouwde ventilator de volgende procedure is veel eenvoudiger:
OPTIE 2: Men meet hoe ver het ventilatorwiel aan de bestuurder kant in de behuizing terugvalt. Dat is, zoals weergegeven in figuur 3, ongeveer 7cm. Als we nu aan de buitenkant van de behuizing 7cm uitmeten, komt we net naast de naad van de behuizing uit. En daar, net links van de naad, boren wij een gat in de behuizing, zoals weergegeven in figuur 4. Het gat moet zo precies mogelijk boven de as van het ventilatorwiel, dus als je kijkt naar de ventilator van de zijkant, gecentreerd over de ventilator.
Met de blazer op stand 1 kunnen we - vanuit het vooraanzicht - schuin naar rechts onder de ventilatorwiel spuiten . Er wordt dan flink wat in het huis gespoten Als het rammelt omdat de slang van de spuitbus in het ventilatorwiel komt. Geen zorgen. Er gebeurt niets. De slang van de spuitbus moet nog schuiner ten opzichte van de behuizing staan (ca. 45 graden) als weergegeven op figuur 5. Gewoon proberen, er kan eigenlijk niets verkeerd gaan.
Dan nog richting de passagierszijde in het kachelhuis spuiten. Daar is eigenlijk best goed te zien waar men heen moet spuiten.
Tot het gepiep verdwijnt, kan het circa 1-3 dagen duren. Ook moeten de geur verdwijnen in de auto), maar het is de eerste keer enkele weken van rust.
Als u te lang gewacht hebben, en aan het piepen al een merkbaar ruwer brommen wordt toegevoegd is het over het algemeen te laat voor de spray behandeling, en kan men alleen nog uitwisselingen.