Auteur Topic: Motorolie voor G40  (gelezen 1912 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #15 Gepost op: do, 30 jul 2009, 22:36:57 »
 :)

Helaas ben ik bij de oliewissel vergeten de olietemperatuur-sensor in de carterpan te schroeven...  -gert-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #16 Gepost op: vr, 31 jul 2009, 19:44:36 »
:) Helaas ben ik bij de oliewissel vergeten de olietemperatuur-sensor in de carterpan te schroeven...  -gert-

Dus droop de olie er direct weer uit ??

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #17 Gepost op: vr, 31 jul 2009, 19:45:21 »
N.a.v. voorgaande vraag ik me af:

1. Olietemp-sensor in carter (Dennis) vs. olietempsensor in cilinderkop (ikke): op welke plek zal de olie het warmst/heetst zijn?

2. (eigenlijk off-topic): Ik vind de koelvloeistoftemp bij mijn auto al snel vrij hoog oplopen. (zie http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7492.msg239553.html#msg239553)

Er is géén lekkage van koelvloeistof en de koelvloeistofsensors zijn halfjaar geleden vernieuwd.
Is de temp echt te hoog?
en zo ja, kan dat liggen aan de waterpomp - dat die na ruim 15 jaar / 354.000 km de koelvloeistof niet meer zo goed rond pompt?
« Laatst bewerkt op: vr, 31 jul 2009, 19:46:52 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #18 Gepost op: vr, 31 jul 2009, 20:15:02 »
Als ie echt 15 jaar oud is,. acuut vervangen.
Waterpomp = spanrol distributie en hoor je bij elke distributieriemwissel mee te wisselen.

3,5 ton met 1 en dezelfde waterpomp? Hoop het niet!

Die hoge watertemperatuur in jouw staatjes was mij wel opgevallen, maar vraag mij vooral af; wat is de waarde hiervan: hoe lees je dat af? Bij een Polo 2 staat er geen schaal bij, maar let ik vooral op de plaats waar het wijzertje staat, en dat ie daar blijft staan.
Bij een 2f staat er al iets van een temperatuur schaal bij; zo constant als wat op 90 graden is mijn ervaring. Zit wel iets fluctuatie in, maar hoger als 90 op de schaal komt ie vrijwel niet/nooit.

110 a 115 en de auto functioneert verder prima en zonder problemen? Moet haast wel een afwijking in het metertje zijn. 
Mogelijke oorzaken te hete motor:
Te weinig koelvloeistof :)
Radiateur kan verstopt zijn, waardoor koeling verslechterd
Termostaat die dicht blijft of niet goed opent
Waterpomp ( met plastic schoepjes ) versleten/kapot ( schoepjes eraf, lagertje los)
Te arm mengsel (waardoor verbrandingstemperatuur te hoog)
Lekkage gassen naar koelsysteem
« Laatst bewerkt op: vr, 31 jul 2009, 20:26:36 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #19 Gepost op: vr, 31 jul 2009, 22:57:26 »
Dus droop de olie er direct weer uit ??

Nee, ik wou de standaard carterplug vervangen door een sensor, dit ben ik dus helaas vergeten...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #20 Gepost op: vr, 31 jul 2009, 22:59:11 »
Qua watertemperatuur is ook mijn ervaring dat het metertje zo goed als constant 90 aangeeft.
Alleen een tijdje voor het stoplicht staan doet de temperatuur wel oplopen, maar dan slaat de eerste trap van de fan bij ongeveer 100 graden aan.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #21 Gepost op: za, 01 aug 2009, 15:33:41 »
* Oliepeil is net onder max

* Koelvloeistofpeil bleek, na reinigen buitenzijde van het expansievaatje, maar net boven minimum te staan. Heb er ± 300 cc bijgedaan en nu staat ie net onder de max.

* Met ff flink accelereren en rijden met wat hogere toeren kwam de koelvloeistoftemperatturmeter tegen de 110º C. Daarna stil gaan staan met draaiende motor: de ventilator draaide flink rond en bleef dat doen ook enkele minuten nadat ik de motor had uitgezet.

* Distributieriem EN waterpomp zijn vervangen in april 2006 bij km 283.XXX (garageman heeft dat met witte stift aan binnenzijde van motorruimte 'opgeschreven' .




Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #22 Gepost op: za, 26 feb 2011, 21:46:17 »
Ik ga deze bestellen vanavond. Iemand ook nodig?
[Castrol Edge 10W60/url]
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #23 Gepost op: zo, 27 feb 2011, 09:54:44 »
Dat is wel veel goedkoperder dan deze

http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&prods=1&mid=87

Ik heb 't echter op dit moment (nog) niet nodig helaas.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Motorolie voor G40
« Reactie #24 Gepost op: zo, 27 feb 2011, 11:07:21 »
Dat is wel veel goedkoperder dan deze

http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&prods=1&mid=87

Ik heb 't echter op dit moment (nog) niet nodig helaas.

Daarom
Derby 1F 1981 in aanbouw.