Als ie echt 15 jaar oud is,. acuut vervangen.
Waterpomp = spanrol distributie en hoor je bij elke distributieriemwissel mee te wisselen.
3,5 ton met 1 en dezelfde waterpomp? Hoop het niet!
Die hoge watertemperatuur in jouw staatjes was mij wel opgevallen, maar vraag mij vooral af; wat is de waarde hiervan: hoe lees je dat af? Bij een Polo 2 staat er geen schaal bij, maar let ik vooral op de plaats waar het wijzertje staat, en dat ie daar blijft staan.
Bij een 2f staat er al iets van een temperatuur schaal bij; zo constant als wat op 90 graden is mijn ervaring. Zit wel iets fluctuatie in, maar hoger als 90 op de schaal komt ie vrijwel niet/nooit.
110 a 115 en de auto functioneert verder prima en zonder problemen? Moet haast wel een afwijking in het metertje zijn.
Mogelijke oorzaken te hete motor:
Te weinig koelvloeistof
Radiateur kan verstopt zijn, waardoor koeling verslechterd
Termostaat die dicht blijft of niet goed opent
Waterpomp ( met plastic schoepjes ) versleten/kapot ( schoepjes eraf, lagertje los)
Te arm mengsel (waardoor verbrandingstemperatuur te hoog)
Lekkage gassen naar koelsysteem