Auteur Topic: Buitenste aandrijfas-hoezen vervangen.  (gelezen 729 keer)

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Buitenste aandrijfas-hoezen vervangen.
« Gepost op: do, 26 mrt 2015, 08:32:52 »
Daar ik dit bij een polo 86c nog nooit gedaan heb
vraag ik het toch liever even na.

Ik wil graag de buitenste aandrijfas-hoezen vervangen en zit me af te vragen wat nu de makkelijkste manier is en wat ik nodig heb.
Moeten de andrijfassen uit de bak of kunnen die blijven zitten?
zodat de voorste kop eraf kan.
Moet ik de bakolie aftappen? en zo ja moeten er dan nieuwe keeringen in  -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Buitenste aandrijfas-hoezen vervangen.
« Reactie #1 Gepost op: do, 26 mrt 2015, 08:56:23 »
Aandrijfas hóéft niet uit de bak, maar het maakt je wat flexibeler (je kunt 'm in een bankschroef zetten bijvoorbeeld).
Bij het verwijderen van de aandrijfas uit de bak (eigenlijk ván de bakflens) komt er géén bakolie vrij en hoeven er geen keerringen te hoeven vervangen.
Áls je de aandrijfassen loshaalt van de flenzen aan de bak, zorg dan voor het juiste gereedschap. Dit zijn géén torx-, maar veeltand-boutjes. Een verlengde veeltand-dop is het handigst. (veeltand 8, uit mijn hoofd).

Tip: haal ook even de vuldop van de bak los, en vul bakolie bij tot hij overloopt, en vervang eventueel de keerring van de schakelas. (die laatste dingen zijn wel het handigst op een brug of boven een smeerput. Een meter doorzichtige tuinslang in het vulgat van de bak en door de motorruimte omhoog steken, daar het oliekannetje op aansluiten)
« Laatst bewerkt op: do, 26 mrt 2015, 08:58:02 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re: Buitenste aandrijfas-hoezen vervangen.
« Reactie #2 Gepost op: do, 26 mrt 2015, 09:09:55 »
Beste Gerrit

Dank je wel, het is me geheel duidelijk nu,
Ga me gelijk maar het juiste gereedschap halen, een veeltand heb ik hier nog niet
en nu is de polo nog rijdbaar  -thumbsup- -thumbsup-
Thanks voor de tips  -thumbsup-