Auteur Topic: APK punten. Waar moet je op letten.  (gelezen 1841 keer)

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
APK punten. Waar moet je op letten.
« Gepost op: do, 18 mrt 2010, 11:27:47 »
Zoals eerder aangegeven in het topic Klagen over de APK, Hier een lijst met dingen waar je op zou moeten letten voor de APK.
Dit kan tijd en geld schelen, omdat de kans groter is dat je in één keer door de apk loopt als je van tevoren even onder je auto door kruipt en kijkt wat er allemaal aan mankeert.

Ik wil een aanzet geven, hoogstwaarschijnlijk zie ik dingen over het hoofd en dingen noem ik teveel, verbeteringen zijn altijd welkom.

Interieur:
*Gordels; moeten goed oprollen, mogen geen beschadigingen/inkepingen/gaten hebben en moeten goed in de vergrendeling gaan en los willen.
*Aanjager; Moet het raam schoon kunnen blazen.
*Stoelen; moeten deugdelijk bevestigd zijn.
*Dashbordverlichting; men moet kunnen zien hoe snel men rijdt, en de kachelbediening moet verlicht zijn

Exterieur:
*Deuren; Moeten deugdelijk sluiten/bevestigd zijn, Kofferklep moet open kunnen.
*Spiegels; Moeten van binnenuit verstelbaar zijn, "kan betekenen dat een raam open moet kunnen" De glazen mogen niet gebroken zijn.
*Geen scherpe uitstekende delen, roestige delen kapotte bumpers etc.
*Roestschade aan dragende delen; ophangpunten achteras, subframes etc, mogen geen geroeste gaten hebben.
*Roestschade aan carroserie; dorpels en wielkasten, mogen niet voor meer dan 1/3 deel door roest aangetast zijn.
*Tank moet goed afgesloten zijn door passende tankdop, gasnippels moeten bedekt zijn door een gasdop.

Onderstel
*Banden; Minimaal 1.6 mm profiel, vanaf 2.5 mm Aandachtspunt, moet worden aangegeven bij afmelden. Geen bulten, Beschadigingen/droogtescheuren die de koordlagen "canvas" blootleggen zijn afkeur. Er mogen geen ijzeren delen in het loopvlak zitten. Banden mogen de carrosserie niet raken bij maximaal stuur etc. Bandenspanning moet op voorgeschreven druk staan.
*Remmen; Remvertraging moet voldoende zijn. Schijven moeten voor minimaal 50% kaal "ijzer" oppervlak hebben. Remslangen mogen geen bulten vertonen, droogtescheuren die de mantel "canvas" blootleggen zijn afkeur, bij twijfel druktest. Aangekrompen uiteinden mogen niet door roest beschadigd zijn. Slang moet recht tussen de leidingen gemonteerd zijn, mag niet ernstig getordeerd zijn gemonteerd. Slang mag niet direct tegen andere delen aanschuren/slijten. Bij hard remmen zonder ABS moeten de voorwielen eerder dan de achterwielen blokkeren.
De remleidingen mogen geen inpitting door roest vertonen. Een eventuele remkrachtverdeler/begrenzer op de achteras moet gangbaar zijn. Bij bedienen van de rem moeten de wielen allemaal blokkeren en de remmen moeten makkelijk weer los gaan, mogen niet blijven hangen.
*wielophanging, Rubbers moeten vast zitten aan gevulcaniseerd deel, mogen niet helemaal los liggen. Niet gevulcaniseerde rubbers moeten voorkomen dat er ijzer op ijzer contact mogelijk is. Kogels stuur/fusee mogen maximaal 1 mm speling hebben, kogels van stabilisator mogen geen speling vertonen. Stofhoezen om kogels en homokineten mogen niet lek/stuk zijn. Toplagers moeten vrij draaien en mogen "in het lager" geen speling vertonen. Veren mogen niet gebroken zijn. Wiellagers mogen niet hoorbaar/voelbaar zijn bij ronddraaien.
*Schokdempers; Er mag geen merkbaar verschil in demping zijn tussen L/R, lekkende dempers moeten als aandachtspunt gemeld worden op het APK formulier.

Onder de motorkap;
*Motorsteunen moeten goed zijn. Ophanging uitlaat moet deugdelijk zijn. Uitlaat moet gasdicht zijn, met uitzondering van water afvoer gaatjes in dempers. Accu moet deugdelijk bevestigd zijn.
*Verlichting; "kort door de bocht" Alle verlichting moet naar behoren werken,De koplampen moeten een goed beeld geven met een duidelijke scheiding tussen licht/donker, de Blaker mag niet voor meer dan 25% verroest/dof zijn, de lampen moeten L/R dezelfde kleur licht geven. Achter moeten Knipperlichten oranje of rood licht geven, er mag geen laag over de achterlampen zitten Lak iod.
*Ramen; Het voorraam mag geen barst hebben die in het zichtveld zit, ook mogen er geen vertakkingen in de scheur zitten. De zijramen voor mag geen folie iod op zitten? de achterramen mogen helemaal dicht zijn als er maar een rechterbuitenspiegel gemonteerd is, zoniet moet het achterraam vrij zijn.

Uitstoot;
Hier zou ik graag wat hulp willen. 

Ghopmeister heeft de aangepaste regels van de RDW geplaatst Die kan ik zo 123 niet meer vinden -dunno-. Hier zitten ook veranderingen in die niet in het bovenstaande verhaal geplaatst zijn.

Denk erom mensen, de Apk is een momentopname, het is geen garantie voor een goede auto en ook geen vrijwaring van bekeuringen.
Oo=o=oO