Auteur Topic: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?  (gelezen 1291 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Gepost op: vr, 01 aug 2008, 21:02:07 »
Hoe controleer je of een Lambda sonde het goed doet ofwel het helemaal niet doet?



Twee redenen voor mijn vraag / interesse:

1. er zit er eentje in mijn Polo ter controle van de afstelling van mijn carbs (die doet het want mijn dashboard fuel-air ratio metertje geeft waarden aan).

2. mijn daily driver heeft er eentje voor het motormanagement waarmee de injectie hoeveelheid wordt bepaald (U9 kat versie).



In een eerder topic heb ik van Dennis eens begrepen dat je'm ook los kunt trekken.

Vandaag heb ik dat zelf ervaren.

Verhaaltje: ik was vandaag (weer eens) bij EPS om (ik kan het ook niet laten) een compleet uitlaatsysteem onder mijn auto te laten monteren.

We hebben het hier over spaghetti uitlaat spruitstuk, middendeel met dubbele (parallele) race kats (metaalkats met minder cpi en dus een hogere doorstroming) en eind pijp met absorptiedemping.

De Lambda sonde zat bij het race kat deel van de uitlaat op een andere plek dan bij de standaard pijp dus moesten de (4 want verwarmde Lambda sonde) draadjes worden verlengd en gezien EPS Euro 80,- /  uur rekent bedacht de monteur in kwestie dat ik dat goedkoper thuis kon doen.

Toen ik hem vragend aankeek zei hij dat je ECU (motor computertje) gewoon kan draaien op een noodprogramma. In het noodprogramma worden dan wat standaard waarden gebruikt zodat je motor het in ieder geval blijft doen wanneer je Lambda sonde stuk zou gaan.

Nu kom ik bij de crux van dit verhaaltje.... Ik verwachtte dat ik de 200 km terug dus hortend en stotend met lage snelheid zou moeten rijden terwijl de auto zou zuipen als een kerkrat.

Niets bleek minder waar: ik merkte er NIETS van dat de Lambda sonde losgekoppeld was. Mogelijk dat je motor niet zo optimaal afregelt als gebruikelijk, mogelijk dat wanneer je de uitlaatgaswaarden aan de APK machine hangt de waarden "te slecht" zijn voor APK, mogelijk dat je auto wat meer zuipt dan normaal. Allemaal mogelijk echter ik merkte er niets van.

Dit bracht mij op het starten van dit topicje en jullie inputs eens te vernemen.

Als ik er niets van merk wanneer ik mijn Lambda lostrek, dan merk ik er dus ook niets van wanneer mijn Lambda stuk zou zijn.

Sure as hell dat mijn auto het mij niet mededeelt (niet eens een lampje op het dashboard ging aan ter waarschuwing dat ik op een ECU noodprogramma reed). Mogelijk dat het uitlezen van de error log in mijn auto het aan het licht zou brengen maar dat zou dus betekenen dat nietsvermoedende auto eigenaren tussen beurten 50.000 km rondrijden op het noodprogramma.

Anyhow: long story. Kom maar met jullie meningen en uitleg.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: za, 02 aug 2008, 11:46:53 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 01 aug 2008, 21:10:04 »
Hangt mogelijk van de auto af? En dan met name het 'intelligentie-niveau' van de ECU?
Ik weet dat bij mijn U9-auto er wel degelijk een lampje gaat branden bij noodprogramma (mm-lampje), en dat het noodprogramma ook de toeren begrenst. Daarnaast verbruikt de toch-al-niet-zuinige auto ook beduidend meer benzine...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 01 aug 2008, 22:35:34 »
@ Gekke Gerrit: duidelijk, dat vermoedde ik ook.

Mijn andere vermoeden is dat mogelijk mijn Lambda dus niet werkte zodat mijn auto daardoor nog onzuiniger reed dan normaal al.

Derhalve mijn vraag hoe een Lambda te testen is op goede functionaliteit.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 01 aug 2008, 23:31:14 »
is het niet zo dat als een lamdasonde defect is dat   de uitlaat gassen  stinken naar rotte eieren (of heeft men mij   een lulverhaaltje aan mijn  mouw  gespeld )    ?? ??
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #4 Gepost op: za, 02 aug 2008, 00:53:44 »
Al weer bij die dure RVS-boys geweest  -wtf-

Bij mijn Jetta was het verbruik wat hoger (1:13 ipv 1:15), en liep ie stationair wat hoger (ongeveer 1100 tpm) met niet aangesloten lambdasonde.

Je kunt er zo'n metertje aanhangen als in de polo, en zien of de (aangesloten  lambdasonde) lambdaregeling daadwerkelijk actief is. Het display moet dan een continu pendelende uitlezing laten zien. Bij geheel volgas kan anders zijn, meestal is de lambdaregeling dan niet actief.

Je zou je ook gaan afvragen of de huidige sonde überhaupt nog wat deed... als je 0,0 verschilt merkt..
« Laatst bewerkt op: za, 02 aug 2008, 17:39:09 door Dennis »

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #5 Gepost op: za, 02 aug 2008, 10:07:17 »
@ Pierre: dan zou mijn losgekoppelde Lambdasonde dus moeten werken ondanks dat deze is losgekoppeld want zoals ik al meldde is er geen verschil te merken. Ook geen rotte eieren dus.

@ Dennis: tsja... het bloed kruipt waar het niet gaan kan zeggen ze, he? ;) Ben daar zo ongeveer vaste klant en ken ze daar nu zo ongeveer wel. Wat betreft die Lambda bij mij: het is een beetje moeilijk om de Lambda van mijn daily driver in mijn Polo te zetten want die zien elkaar maar zelden (ik wil geen ruzie tussen die twee namelijk en ze zijn allebei nogal jaloers). Alle gekheid op een stokje: in een garage is dat toch door te meten op de eoa manier? Nu dat ik het zelf tik: het zou een voltverschil moeten geven over bepaalde van de 4 draadjes voor zover ik mij de werking met dat cocpitmetertje van mij herinner.

Ben in mijn verhaaltje nog vergeten te vermelden dat ik voor het laten monteren van het "open uitlaat systeem" bij mijn gebruikelijke garage langs ben geweest om even een uitdraai te laten maken van de gastest machine. Daar lag de uitstoot van mijn daily driver zelfs onder de normwaarden hetgeen betekent dat hij dus zeer schoon is.

Ik wil dezelfde meting nogmaals uitvoeren nu dat dit uitlaat / kat systeem eronder zit om eens te zien of er zonder Lambda op het noodprogramma draaiende verschil in zit.

Een derde meting met aangesloten Lambda zou dan het laatste woord moeten geven. Er moet toch een snellere Lambda test methode zijn...

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: za, 02 aug 2008, 11:51:19 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #6 Gepost op: za, 02 aug 2008, 12:58:03 »
ff wat gespit
 en copy paste gedaan (vertalen kun je zelf dacht ik zo  :) )

Oxygen Sensor Information

Written by Rick Kirchoff (rick@posms.cactus.org). Edited to html by Kyle
Hamar

>From Terrill_Yuhas@smtpsc1.sc.pima.gov Fri Nov 4 12:42:39 1994

In response to several requests for more information about Oxygen (O2)
sensors, perhaps the following information will help.

Comment:

These procedures are only for self powered conventional sensors.
Some very new cars are using a different style sensor that is
powered. *Many* Oxygen sensors are replaced that are good to
excellent. *Many* people don't know how to test them. They
routinely last 50,000 or more miles, and if the engine is in good
shape, can last the life of the car.

What does the O2 sensor do?

It is the primary measurement device for the fuel control computer
in your car to know if the engine is too rich or too lean. The
O2 sensor is active anytime it is hot enough, but the computer
only uses this information in the closed loop mode. Closed loop
is the operating mode where all engine control sensors including
the Oxygen sensor are used to get best fuel economy, lowest
emissions, and good power.

Should the O2 sensor be replaced when the sensor light comes on in
your car?

Probably not, but you should test it to make sure it is alive and
well. This assumes that the light you see is simply an emissions
service reminder light and not a failure light. A reminder light
is triggered by a mileage event (20-40,000 miles usually) or
something like 2000 key start cycles. EGR dash lights usually fall
into the reminder category. Consult your owners manual, auto repair
manual, dealer, or repair shop for help on what your light means.

How do I know if my O2 sensor may be bad?

If your car has lost several miles per gallon of fuel economy and
the usual tune up steps do not improve it. This *is not* a
pointer to O2 failure, it just brings up the possibility. Vacuum
leaks and ignition problems are common fuel economy destroyers.
As mentioned by others, the on board computer may also set one of
several failure "codes". If the computer has issued a code
pertaining to the O2 sensor, the sensor and it's wiring should
be tested. Usually when the sensor is bad, the engine will show
some loss of power, and will not seem to respond quickly.

What will damage my O2 sensor?

Home or professional auto repairs that have used silicone gasket
sealer that is not specifically labeled "Oxygen sensor safe",
"Sensor safe", or something similar, if used in an area that
is connected to the crankcase. This includes valve covers, oil
pan, or nearly any other gasket or seal that controls engine oil.
Leaded fuel will ruin the O2 sensor in a short time. If a car is
running rich over a long period, the sensor may become plugged up
or even destroyed. Just shorting out the sensor output wire will
not usually hurt the sensor. This simply grounds the output
voltage to zero. Once the wiring is repaired, the circuit
operates normally. Undercoating, antifreeze or oil on the
*outside* surface of the sensor can kill it. See how does an
Oxygen sensor work.

Will testing the O2 sensor hurt it?

Almost always, the answer is no. You must be careful to not
*apply* voltage to the sensor, but measuring it's output voltage
is not harmful. As noted by other posters, a cheap voltmeter
will not be accurate, but will cause no damage. This is *not*
true if you try to measure the resistance of the sensor.
Resistance measurements send voltage into a circuit and check the
amount returning.

How does an O2 sensor work?

An Oxygen sensor is a chemical generator. It is constantly making
a comparison between the Oxygen inside the exhaust manifold and air
outside the engine. If this comparison shows little or no
Oxygen in the exhaust manifold, a voltage is generated. The
output of the sensor is usually between 0 and 1.1 volts. All
spark combustion engines need the proper air fuel ratio to
operate correctly. For gasoline this is 14.7 parts of air to one
part of fuel. When the engine has more fuel than needed, all
available Oxygen is consumed in the cylinder and gasses leaving
through the exhaust contain almost no Oxygen. This sends out a
voltage greater than 0.45 volts. If the engine is running lean,
all fuel is burned, and the extra Oxygen leaves the cylinder and
flows into the exhaust. In this case, the sensor voltage goes
lower than 0.45 volts. Usually the output range seen seen is
0.2 to 0.7 volts.

The sensor does not begin to generate it's full output until it
reaches about 600 degrees F. Prior to this time the sensor is
not conductive. It is as if the circuit between the sensor and
computer is not complete. The mid point is about 0.45 volts.
This is neither rich nor lean. A fully warm O2 sensor *will not
spend any time at 0.45 volts*. In many cars, the computer sends
out a bias voltage of 0.45 through the O2 sensor wire. If the
sensor is not warm, or if the circuit is not complete, the computer
picks up a steady 0.45 volts. Since the computer knows this is
an "illegal" value, it judges the sensor to not be ready. It
remains in open loop operation, and uses all sensors except the
O2 to determine fuel delivery. Any time an engine is operated
in open loop, it runs somewhat rich and makes more exhaust
emissions. This translates into lost power, poor fuel economy
and air pollution.

The O2 sensor is constantly in a state of transition between high
and low voltage. Manfucturers call this crossing of the 0.45
volt mark O2 cross counts. The higher the number of O2 cross
counts, the better the sensor and other parts of the computer
control system are working. It is important to remember that the
O2 sensor is comparing the amount of Oxygen inside and outside
the engine. If the outside of the sensor should become blocked,
or coated with oil, sound insulation, undercoating or antifreeze,
(among other things), this comparison is not possible.

How can I test my O2 sensor?

They can be tested both in the car and out. If you have a high
impedence volt meter, the procedure is fairly simple. It will
help you to have some background on the way the sensor does
it's job. Read how does an O2 sensor work first.

Testing O2 sensors that are installed

The engine must first be fully warm. If you have a defective
thermostat, this test may not be possible due to a minimum
temperature required for closed loop operation. Attach the
positive lead of a high impedence DC voltmeter to the Oxygen
sensor output wire. This wire should remain attached to the
computer. You will have to back probe the connection or use
a jumper wire to get access. The negative lead should be
attached to a good clean ground on the engine block or
accessory bracket. Cheap voltmeters will not give accurate
results because they load down the circuit and absorb the
voltage that they are attempting to measure. A acceptable
value is 1,000,000 ohms/volt or more on the DC voltage.
Most (if not all) digital voltmeters meet this need. Few
(if any) non-powered analog (needle style) voltmeters do.
Check the specs for your meter to find out. Set your meter
to look for 1 volt DC. Many late model cars use a heated
O2 sensor. These have either two or three wires instead of
one. Heated sensors will have 12 volts on one lead, ground
on the other, and the sensor signal on the third. If you have
two or three wires, use a 15 or higher volt scale on the meter
until you know which is the sensor output wire.

When you turn the key on, do not start the engine. You should
see a change in voltage on the meter in most late model cars. If
not, check your connections. Next, check your leads to make sure
you won't wrap up any wires in the belts, etc. then start the
engine. You should run the engine above 2000 rpm for two
minutes to warm the O2 sensor and try to get into closed loop.
Closed loop operation is indicated by the sensor showing several
cross counts per second. It may help to rev the engine between
idle and about 3000 rpm several times. The computer recognizes
the sensor as hot and active once there are several cross counts.

You are looking for voltage to go above and below 0.45 volts.
If you see less than 0.2 and more than 0.7 volts and the value
changes rapidly, you are through, your sensor is good. If not,
is it steady high (> 0.45) near 0.45 or steady low (< 0.45).
If the voltage is near the middle, you may not be hot yet. Run
the engine above 2000 rpm again. If the reading is steady low,
add richness by partially closing the choke or adding some propane
through the air intake. Be very careful if you work with any
extra gasoline, you can easily be burned or have an explosion.
If the voltage now rises above 0.7 to 0.9, and you can change it
at will by changing the extra fuel, the O2 sensor is usually good.

If the voltage is steady high, create a vacuum leak. Try pulling
the PCV valve out of it's hose and letting air enter. You can
also use the power brake vacuum supply hose. If this drives the
voltage to 0.2 to 0.3 or less and you can control it at will by
opening and closing the vacuum leak, the sensor is usually good.

If you are not able to make a change either way, stop the engine,
unhook the sensor wire from the computer harness, and reattach
your voltmeter to the sensor output wire. Repeat the rich and
lean steps. If you can't get the sensor voltage to change, and
you have a good sensor and ground connection, try heating it once
more. Repeat the rich and lean steps. If still no voltage or
fixed voltage, you have a bad sensor.

If you are not getting a voltage and the car has been running
rich lately, the sensor may be carbon fouled. It is sometimes
possible to clean a sensor in the car. Do this by unplugging
the sensor harness, warming up the engine, and creating a lean
condition at about 2000 rpm for 1 or 2 minutes. Create a big
enough vacuum leak so that the engine begins to slow down.
The extra heat will clean it off if possible. If not, it
was dead anyway, no loss. In either case, fix the cause of the
rich mixture and retest. If you don't, the new sensor will
fail.

Testing O2 sensors on the workbench.

Use a high impedence DC voltmeter as above. Clamp the sensor in
a vice, or use a plier or vice-grip to hold it. Clamp your
negative voltmeter lead to the case, and the positive to the
output wire. Use a propane torch set to high and the inner blue
flame tip to heat the fluted or perforated area of the sensor.
You should see a DC voltage of at least 0.6 within 20 seconds.
If not, most likely cause is open circuit internally or lead
fouling. If OK so far, remove from flame. You should see a
drop to under 0.1 volt within 4 seconds. If not likely silicone
fouled. If still OK, heat for two full minutes and watch for
drops in voltage. Sometimes, the internal connections will open
up under heat. This is the same a loose wire and is a failure.
If the sensor is OK at this point, and will switch from high to
low quickly as you move the flame, the sensor is good. Bear in
mind that good or bad is relative, with port fuel injection
needing faster information than carbureted systems.

ANY O2 sensor that will generate 0.9 volts or more when heated,
show 0.1 volts or less within one second of flame removal, AND
pass the two minute heat test is good regardless of age. When
replacing a sensor, don't miss the opportunity to use the test
above on the replacement. This will calibrate your evaluation
skills and save you money in the future. There is almost always
*no* benefit in replacing an oxygen sensor that will pass the
test in the first line of this paragraph.

de link http://www.wps.com/LPG/o2sensor.html
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #7 Gepost op: za, 02 aug 2008, 17:38:10 »
Misschien heeft die dreier van jou een zeer effectief noodprogramma? Waarmee de emissie-eisen gewoon gehaald worden... -dunno-

Aansluitgegevens tbv testen met voltmeter: hiero
« Laatst bewerkt op: za, 02 aug 2008, 17:39:55 door Dennis »

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #8 Gepost op: za, 02 aug 2008, 21:26:55 »
@ Serge: dank voor je nuttige posting. Ik voel al aan dat dit in de categorie "laten" doen valt...

@ Dennis: dank voor je nuttige posting. Bij mijne is het een 4 draads Lambda.


Four Wire Universal Lambda Sensor
Wire Colour
   

Wire Colour:             Connection:

Black                       Signal

Grey                        Earth

White                      Heater

White                      Heater


Blijf het vreemd vinden dat ik er geen fock van merkte dat ik met losgetrokken Lambda gereden heb.

Bij thuiskomst had ik zelfs zoals gebruikelijk keurig koffie bruine droge uitlaatbinnenkantjes...

Anyhow: wij van de Lambda meters gaan ermee aan de slag.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Lambda sonde: hoe controleer je functionaliteit?
« Reactie #9 Gepost op: ma, 04 aug 2008, 22:19:06 »
btw, heb je geen 3 kabelige lambda met een 4 kabelige stekker? 1 losse massa voor de afscherming van het lambda signaal dat door de kabelboom naar ECU loopt. dan zou lambda dus massa via uitlaat maken.. dat heb ik iig
« Laatst bewerkt op: zo, 05 okt 2008, 10:09:38 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen