Auteur Topic: rekenblad vraagje  (gelezen 1782 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
rekenblad vraagje
« Gepost op: ma, 16 feb 2009, 09:00:55 »
ik heb een excel rekenbestand geschreven waarmee ik kan uitrekenen wat de verschillen zijn tussen de verschillende polo bakken.

Nu wil ik daar nog wat aan toe voegen.

Het verloop in toeren bij het optrekken naar bijvoorbeeld 120 km/h
En hierbij dus kunnen aangeven wanneer je schakelt.
(geen idee of mij dat qua formule lukt. Zitten nogal wat variabelen in maar wil het wel proberen)

hiervoor moet ik echter weten wanneer je moet schakelen.

Ik kan hiervoor dus bijvoorbeeld kiezen uit:

Sportief, normaal, en economisch.

Bij welk toerental zou je bij deze opties idealiter moeten schakelen?


hieronder een plaatje van wat ik tot nu toe heb.
(ik weet het: er zitten nog wat taalfouten in, maar ging mij even om de formules)
« Laatst bewerkt op: ma, 16 feb 2009, 09:03:32 door RoelG »

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #1 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 09:31:46 »
Kun je niet beter een econometer installeren?
(vacüum van je inlaatspruitstuk meten)
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #2 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 09:36:23 »
Kun je niet beter een econometer installeren?
(vacüum van je inlaatspruitstuk meten)

 -dunno- geen idee waar je het over hebt.

wil hiermee bakken vergelijken. Heeft niets te maken met zuiniger ruiden of iets dergelijks.
Wil gewooon weten wat de verschillende bakken doen. De overbrengingswaarden zeggen mij verder niet zo veel.

Maakt voor mij, en voor anderen denk ik ook, inzichtelijk wat een verandering van bak hun oplevert.
Scheelt volgens mij een aantal discussies die eerder op dit forum hebben gelopen over welke keuze enz.

In het programma kun je daar vrijuit mee spelen.

"is een 4 bak ook goed? Of vind ik een vijfbak een vereiste? Wat doet dit op de snelweg met mijn toeren enz enz"

Het eindproduct. Als goedgekeurd door de techneuten, komt natuurlijk hier op het forum.
Een eerst test met mijn huidige bak geeft in ieder geval aan dat mijn toerenberekening op het eerste gezicht klopt met de werkelijkheid.

Met het toevoegen hoop ik twee van deze lijntjes te kunnen zien met op de x-as het aantal kilometers per uur en op de y-as het aantal toeren (het verloop zal anders zijn, maar goed: voor het idee)
 
« Laatst bewerkt op: ma, 16 feb 2009, 09:46:42 door RoelG »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #3 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 10:45:05 »
Voor het idee:

Je hebt nodig, koppel verloop en vermogensverloop van de motor.

Wat je idealiter wilt; bij doorschakelen naar de volgende versnelling, terugvallen naar een toerental waarbij je onderaan het koppel begint..

Wacht, ik maak een plaatje, als voorbeeld.

Zie plaatje:  'Een versnellingsbak, in combinatie met 'een bandenmaat' en 'een motor'.

Op het moment dat je van 2e naar 3e versnelling doorschakelt, val je terug in toeren.  In het plaatje zie je dat aan de verschillen in toerental, bij dezelfde snelheid.

Beeld je even in, dat je een veel 'langere' bak hebt; waarbij de 2e versnelling gelijk is, maar de 3e veel verder terug valt:
Als je bij 80 doorschakeld van 2 naar 3, valt de motor dus verder terug in toeren, en levert deze minder koppel..   (zie rode streepje).

Wat het gevolg hiervan is; je 'merkt' tijdens het rijden dat de auto te ver terug valt, dus trek je in 2e versnelling wat verder door ( tot bijv. 85 a 90 per uur ) zodat je in de 3e versnelling weer wél koppel beschikbaar hebt... maar: zoals je ziet, verder doortrekken in 2e, levert óók een drastische verlaging van koppel op.



Bij een 'korte' bak, met korte versnellingen liggen de streepjes dus dichter bij elkaar, waardoor het koppel optimaal wordt benut... maar de maximum snelheid neemt vaak af, doordat je bij 120 in 4e versnelling al aan je maximum toeren zit..

Dan komt de 5 bak om de hoek kijken: extra gratis een versnelling erbij!   Door dat je 1 versnelling extra hebt, kan je de 'gangen' kort houden, zonder aan top snelheid in te boeten.


Een econometer, welke Koen aanhaalt, geeft je (het beste zelfs met een carburateur) inzicht in het vacuum in het inlaatspruitstuk. Je kunt, om economisch te rijden, deze meter gebruiken om het gas niet te ver in te trappen -> veel gas = hoge doorstroming = hoger brandstof gebruik.  Vacuum = goed, want dan zuigt de motor dus harder dan jij via je gaspedaal levert...
 Maar ook op toeren kan je zien wanneer de motor aan z'n tax zit: je kunt door héééél voorzichtig gas te geven op koppel rijden, maar op een gegeven snelheid, bij een bepaald toerental, gaat de motor zoveel vragen dat ook daadwerkelijk vermogen nodig is om te versnellen: "ik moet MEER brandstof!" roept ie dan.  Doorschakelen op dat moment = zuiniger rijden, want rijden op koppel.

Ja, ik heb een tijdje met zo'n ding rond gereden in m'n 2f ( geen carburateur, wel gasklep ) en het was echt goed te zien wanneer de motor 't niet meer op koppel alleen kon bij benen.




« Laatst bewerkt op: ma, 16 feb 2009, 11:21:46 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #4 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 10:55:34 »
Voor het idee:

Je hebt nodig, koppel verloop en vermogensverloop van de motor.

Wat je idealiter wilt; bij doorschakelen naar de volgende versnelling, terugvallen naar een toerental waarbij je onderaan het koppel begint..

Wacht, ik maak een plaatje, als voorbeeld.



betekent dat niet dat ik, naast de bak, ook de motor moet gaan doorrekenen?

Heb hier al een rekenblad van het torque verloop.
(@ Koen: dank)
Zal me daar eens in verdiepen.

Hebben we daar dan ook standaard overzichten van zoals de lijsten van de bakken met overbrenging?

Offline alwin

  • L86C-0116
  • Non-Register lid
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
  • Alwin Koning
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #5 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 11:11:40 »
wat grappig is... ik heb dus een 8p bak en de eerste vier versnellingen komen aardig overeen met de 8pbak maar mijn vijfde versnelling is het zelfde als de vijfde van de ahd.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #6 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 11:21:25 »
wat grappig is... ik heb dus een 8p bak en de eerste vier versnellingen komen aardig overeen met de 8pbak maar mijn vijfde versnelling is het zelfde als de vijfde van de ahd.

 -wtf-

Ik snap em niet helemaal.

Hoe kan nu een 8P bak anders zijn dan een 8P bak  -dunno-
O wacht. Je bedoelt wat toeren betreft in vergelijk met het door mij geplaatste voorbeeldje?
 :D :D Was een voorbeeldje. Wist niet dat ik die beide bakken er op had staan.

Ik heb geen idee waar dat verschil in kan zitten.
mogelijk dat er een afwijking zit in de tellerunit of banden en dat dit in de vijf met name opvalt  -dunno-

Of een rekenfout van mijn kant. Kan natuurlijk ook  -ja-




Offline alwin

  • L86C-0116
  • Non-Register lid
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
  • Alwin Koning
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #7 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 11:31:13 »
bij mij zit nauwelijks verschil tussen de vierde en de vijfde versnelling. misschien is er ook eens een tandwiel verwisseld?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #8 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 11:38:39 »
@ Jaap.

Je verhaal is helder.
Het lijkt mij echter, als ik je niet verkeerd begrijp, meer een toelichting op voor- en nadelen.

Dit gaat voor mij te ver.

Het 'tooltje' moet voor mij alleen inzichtelijk maken wat de verschillen zijn tussen de verschillende bakken.
Plaatjes voor diegene op het forum die uit cijfertjes alleen niet veel wijzer worden  :)

Om bakken te vergelijken moet ik de motor wegcijferen (beide gelijk stellen)
wiskunde is: als gelijk: Wegstrepen. Maar das waarschijnlijk te makkelijk.

Ik kan dus wel de motor meenemen en laten kiezen uit verschillende motoren.
Standaard:
900cc
1100 cc
1300 cc
1300 cc 60 PK
1300 cc 75 PK
1300 cc 100 PK (getuned. hoor het vaker als streefgetal)
en de g40

maar wat vertelt je dit in het plaatje over de bakkeuze in vergelijk?
Daar ben ik nog even niet uit na jouw verhaal.
Verschilt het plaatje van jou bij keuze van twee bakken met een andere overbrenging? Vast wel gok ik.
maar hoe maak ik dat dan inzichtelijk.
En welke waarden zijndan relevant om weer te geven.....

Ga er nog eens over nadenken.

Het laatste stukje is interessant Jaap, maar het streven met dit progje is niet zuiniger rijden.
Persoonlijk wil ik een andere bak om het aantal toeren op de snelweg omlaag te brengen.
Heeft meer met confort dan met verbruik te maken.
Dit heeft echter weinig te maken met het progje wat ik aan het schrijven ben.
Dit is meer voor algemeen gebruik.

Denk dat voor de meesten het het mooiste is om te zien wat het verloop is van 0 tot 120 en wanneer je dan zou moeten schakelen bij het overschakelen op een bepaald toerental.
De variabele tijd (en dus de consequentie van koppelverloop en vermogen) lijkt mij een lastige om daarin te plaatsen.
 





Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #9 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 11:40:04 »
bij mij zit nauwelijks verschil tussen de vierde en de vijfde versnelling. misschien is er ook eens een tandwiel verwisseld?

 -wtf- wat heb je dan aan die vijf als je met dezelfde toeren even snel rijdt als in de 4 -wtf-
Maar goed. Als je daar met vragen zit. Vraag het even in de techniek topic of zo.
Ik heb verder geen verstand van bakken. Probeer ze alleen door te rekenen  :D :D :D

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #10 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 11:56:17 »
Denk dat voor de meesten het het mooiste is om te zien wat het verloop is van 0 tot 120 en wanneer je dan zou moeten schakelen bij het overschakelen op een bepaald toerental.
De variabele tijd (en dus de consequentie van koppelverloop en vermogen) lijkt mij een lastige om daarin te plaatsen.

Dus als ik het goed begrijp ga je nu een theoretische toerenval van een bak uitrekenen?
Hulde  -klappen- dat je de moeite wil doen, maar wordt dit niet een te theoretisch verhaal?  (Hoeveel tijd kost overschakelen, wat als je wind tegen hebt, stel dat je motor niet helemaal lekker op toeren komt, enz.)
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #11 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 12:02:28 »
Tja dat gevoel bekroop me ook een beetje . Wat doet een bak in theorie
Maar door wel minimaal 100 verschillende parameters ga je het benaderen maar meer ook niet .

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #12 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 13:14:12 »
Dus als ik het goed begrijp ga je nu een theoretische toerenval van een bak uitrekenen?
Hulde  -klappen- dat je de moeite wil doen, maar wordt dit niet een te theoretisch verhaal?  (Hoeveel tijd kost overschakelen, wat als je wind tegen hebt, stel dat je motor niet helemaal lekker op toeren komt, enz.)

Die gedachte schoot mij tijdens de lunch ook te binnen.

Enige wat ik zou kunnen doen is:

In één grafiek de vijf lijnen weergeven van de vijf versnellingen.

hierbij de snelheid afgezet tegen het aantal toeren

Dus

in de 1 van 900 tot 3000 toeren

van gelijke snelheid in de 2 naar 3000 toeren

enz

enz

dan krijg je 5 korte lijntjes zodat je het verloop zonder speling krijgt.

Maar wat zegt het dan nog.  -wtf-

Volgens mij is het verschil in overbrenging het belangrijkste en die heb ik al inzichtelijk gemaakt in bovenstaand voorbeeld.
Deze dan combineren met enig gezond verstand over de 'power' die een auto heeft en het doel waarvoor je em wil gebruiken.

Dan doet het progje slechts één ding en dat is theoretisch het verschil weergeven tussen 2 bakken.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #13 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 13:26:06 »
Verschil tussen 2 bakken:

Maak dan een standaard verloop van elke versnelling, van 0 tot 6500 toeren, en de daarbij behorende snelheid met standaard wielomtrek ( of maak er gelijk een rekenmodule bij die de omtrek berekend a.d.h.v. standaard gegevens).

Dan kan je gewoon zien hoeveel toeren je draait in 4 en 5 bij 120 km/h, en hoe 'kort' de bak is: korte bak, kortere streepjes.

Vergelijken is toch nutteloos, zonder voor jezelf je gevoel mee te nemen.  Als je een auto tijdt, verzin je vanzelf wel of je een kortere of langere bak zou willen hebben,.. 
Bij een nieuw op te bouwen motor, kan je van te voren bepalen wat je lekker lijkt, maar dan kom je soms toch bedrogen uit....
Achter de 1.4 G40 Diesel hangt nu een 8P bak ( passend bij de verwachte 70 a 75 pk, zoals ook achter een benzine 1.3 GT zit ),. maar voor mijn gevoel kan ie nog een stuk langer, daar het toerenbereik van een Diesel veer korter is.. Maar of een 8S bak dan niet veelste lang wordt? Joost mag het weten!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: rekenblad vraagje
« Reactie #14 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 14:09:50 »
Verschil tussen 2 bakken:

Maak dan een standaard verloop van elke versnelling, van 0 tot 6500 toeren, en de daarbij behorende snelheid met standaard wielomtrek ( of maak er gelijk een rekenmodule bij die de omtrek berekend a.d.h.v. standaard gegevens).

Dan kan je gewoon zien hoeveel toeren je draait in 4 en 5 bij 120 km/h, en hoe 'kort' de bak is: korte bak, kortere streepjes.

Formuleoverzicht hiervoor is inmiddels uitgewerkt. Zowel het verloop per versnelling als de omtrek berekening per wielomtrek.
Optie om de wielomtrek te wijzigen kan ik nog toevoegen
Moet het alleen nog mooi in een plaatje knallen en opnieuw opmaken.
Kijken of ik dat vanavond eens doe.

Vergelijken is toch nutteloos, zonder voor jezelf je gevoel mee te nemen.  Als je een auto tijdt, verzin je vanzelf wel of je een kortere of langere bak zou willen hebben,.. 
Bij een nieuw op te bouwen motor, kan je van te voren bepalen wat je lekker lijkt, maar dan kom je soms toch bedrogen uit....
Achter de 1.4 G40 Diesel hangt nu een 8P bak ( passend bij de verwachte 70 a 75 pk, zoals ook achter een benzine 1.3 GT zit ),. maar voor mijn gevoel kan ie nog een stuk langer, daar het toerenbereik van een Diesel veer korter is.. Maar of een 8S bak dan niet veelste lang wordt? Joost mag het weten!

Tja. theorie en praktijk hè
 :)
maar goed. Voor mij maakt het wat inzichtelijker als ik over de verschillen praat t.o.v slechts een lijstje met overbrengingswaarden.
En dat scheelt dan weer een paar vragen hier.
Of anderen er straks wat aan hebben  -dunno-
(maakt me ook niet zo veel uit. Als niet, dan niet hè)

voor mij was het voorgaande overzicht in principe al genoeg.
Maar als ik er, door wat aanpassingen, wat van kan maken waar meer mensen wat aan hebben dan wil ik dat best proberen.
« Laatst bewerkt op: ma, 16 feb 2009, 14:13:42 door RoelG »