Auteur Topic: Instelbare brandstofdrukregelaar - nut en werking  (gelezen 1798 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Instelbare brandstofdrukregelaar - nut en werking
« Gepost op: wo, 17 jun 2009, 21:10:14 »
Enkele maanden geleden heeft Rica-Enkhuizen tot mijn (bijna) volle tevredenheid mijn 'chip' herschreven, afgestemd op o.a. de geflowde G-lader, het open luchtfilter en de sportuitlaat.

Eén dingetje kregen ze toen nog niet direct in orde: er moest nog iets aan de brandstofdrukregeling worden gedaan (de motor had na koude start gedurende de eerste ± 5 minuten nogal eens de neiging af te slaan - ten gevolge van te arm mengsel).

Omdat ik niet eerder tijd had hebben ze pas deze week een 'instelbare brandstofdrukregelaar' gemonteerd. Het probleem is nu inderdaad helemaal verholpen:
* motor slaat niet meer af,
* reageert nog steeds minstens zo vlot - misschien zelfs nog directer - op gasgeven,
* benzineverbruik is als normaal,
* A/F-meter staat bij koude motor en bij (warm) volgas 1 of 2 LEDjes verder in het groen (= rijker) dan voorheen.

Waar ik nou zo benieuwd naar ben is:
1. Zit die nieuwe extra regelaar 'in serie' met de oude regelaar?
2. Hoe werkt zo'n (extra) regelaar?
3. Ik kan een fuelpressuremeter aansluiten op die nieuwe regelaar - die zou volgens Rica dan ± 3,2 bar moeten aangeven. Is dat een begrijpelijke waarde? In de boeken lees ik 2,5 of 3,0 bar.
« Laatst bewerkt op: do, 18 jun 2009, 00:14:13 door KoenG40 »

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Instelbare brandstofdrukregelaar - nut en werking
« Reactie #1 Gepost op: do, 18 jun 2009, 10:49:34 »
hij zit niet in serie met de oude regelaar, maar als vervanging van..

als de oude al te weinig druk geeft en je zet er nog 1 achter wordt de druk alleen maar lager, het is geen pomp..

Regelaar werkt gewoon als een reduceerventiel, door eraan te draaien verstel je een veerweerstand die de uitgaande druk bepaald.

3,2 bar lijkt me de druk die ze bij rica hebben gemeten bij het instellen, je kan er wel wat aan gaan draaien maar dan weet je niet wat je aan het doen bent, als je een meter aansluit kan je precies aflezen wat de uitgaande druk is.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Instelbare brandstofdrukregelaar - nut en werking
« Reactie #2 Gepost op: do, 18 jun 2009, 13:13:42 »
Dank voor deze uitleg.

Nu snap ik denk ik ook wat ik zie:

1. slang onderzijde nieuwe regelaar is terugvoer;
2. vacuumslangetje (die met 'textielrafels') bovenop nieuwe regelaar is verbonden met vacuum;
3. uitsteeksel (op foto links) aan nieuwe regelaar is druksensoraansluiting voor electrische brandstofdrukmeter
4. slang aan zijkant nieuweregelaar is toevoer; de toegevoerde brandstof loopt ongehinderd door de oude drukregelaar (dat koperkleurige potje), want die heeft geen functie meer - aan het pijpje voor de vacuumslang op dit oude regelaartje zit niets meer aangesloten (zie 2).


De druk is idd bij afstellen op de vermogensbank op 3,2 bar gezet