Auteur Topic: Oude lakkleur laten mengen  (gelezen 1257 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Oude lakkleur laten mengen
« Gepost op: di, 21 jul 2009, 10:35:26 »
Probleem: L12A Panamabruin (oranje) +/- 1977 t/m 1979 is niet meer ouderwerts te mengen.
Oude lakken met thinner mogen ze niet meer gebruiken: restjes worden nog wel opgemaakt,
maar +/- 2 van de benodigede 4 kleurtjes zijn bij de meeste autolakkenboeren op......(ben 3 stuks afgeweest)
Het juiste recept om met de 'nieuwe' lakken te mengen is er niet.
(zo'n beetje vanaf 1990 hebben ze schijnbaar wel alle recepten omgezet,
maar van ervoor slechts sporadisch)
Inscannen garandeerd slechts voor 90% de juiste kleur.
Enige manier is proefstukje maken, naast de auto houden en dan
bij benadering/op ervaring een toefje bijmengen en opnieuw proberen.


Wilde voor nu even een spuitbusje laten mengen om bijv. m'n Derby ventilatieroosters (die boomerangs) te spuiten,
maar als dat al een probleem is, wordt 't straks met de total-respray helemaal leuk......
Oke: kleurverschil is er dan niet met een total-respray, maar als ie panamabruin blijft (ben ik nog niet uit),
wil ik ook dat 't panamabruin is en niet net-niet.
Waarschijnlijk is mijn linkerachterscherm namelijk in die 'foute' kleur gespoten:
dat gaat h'm echt niet worden......is niet mooi.....'t originele is veel mooier.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Oude lakkleur laten mengen
« Reactie #1 Gepost op: di, 21 jul 2009, 11:01:36 »
Tijdje geleden ben ik bij Primap Verf Service in Barneveld geweest. Exact hetzelfde probleem, maar hij kon de kleur nog wel via de 'nieuwe' methode mengen. Omdat het potje dat ik nodig was niet op 'direct-zicht' plekken gebruikt zou gaan worden, het eventuele kleurverschil voor lief genomen, maar zo op het eerste gezicht valt dat héél erg mee...
Misschien dat je hem eens kan bellen? Desnoods kan ik er wel langs om het op te halen (indien nodig)

Primap Verf Service
0342-492855
Energieweg 20 (Buren van de Profile / Serge  :) )
Barneveld

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oude lakkleur laten mengen
« Reactie #2 Gepost op: di, 21 jul 2009, 11:30:34 »
En anders AJ coatings in Veenendaal(-de Klomp)  ( AJ of HJ ? ) proberen: daar komt de lak van de '1' van mij ook vandaan, en dat is echt wel manilla groen..
Maar goed: die is begin 2008 gespoten, met verf op thinner basis en nog met hoog VOC gehalte... oldtimerlak (?) (lag toen net een uitzonderingsregel op de balie)
AJ zit vlak aan de A12.

A.J. Coatings
De Klomp 2
6745 WB   DE KLOMP
NEDERLAND
t: 0318-573284
f: 0318-573702
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Oude lakkleur laten mengen
« Reactie #3 Gepost op: di, 21 jul 2009, 11:33:24 »
Hmm.. das op nog geen 5 minuten van kantoor. Adres ga ik ook even noteren!  -thumbsup-

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Oude lakkleur laten mengen
« Reactie #4 Gepost op: di, 21 jul 2009, 16:06:22 »
Dat probleem krijgen wij ook met de Derby, dus Sjon, als het je lukt om panamabruin te ritselen houden wij ons oko aanbevolen voor het adres. Enige tijd geleden (lees een jaar of 3), kon onze spuiter nog wel "oude" lak leveren, maar dat zal nu ook niet meer het geval zijn ben ik bang.  :(
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Oude lakkleur laten mengen
« Reactie #5 Gepost op: di, 21 jul 2009, 22:00:15 »
Waarom is het niet in de oude lak vorm te krijgen -dunno-
zou het echt op zijn ? of omdat ze het niet mogen spuiten en jou de nieuwe lak willen verkopen?

Van zowel mijn audi en de (overleden) derby  kon ik op thinner basis en op waterbasis spuiten.

De Audi kleur staat alleen als porsche vipergrunn in de computer en de derby kleur stond er toen helemaal niet in. De gene die bij mij op het werk toen de lakken deed heeft toen het benzine klepje van de DErby mee genomen en een week later had ik een staaltje met de juiste kleur + nieuw recept op waterbasis.

Ik wil morge wel eens kijken L12A bij ons in de competer staat en als de vertegenwoordiger er is eens voor je informeren.

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Oude lakkleur laten mengen
« Reactie #6 Gepost op: za, 25 jul 2009, 11:16:41 »
Krijg je een beetje hetzelfde als mijn polo.. Op het potje staat wel degelijk de juiste kleur code maar is het net niet.. Alhoewel de kleur in mijn ogen wel mooier is uitgevallen..

En mijn wagen is dan ook nog met lak op thinner basis gespoten!! Mijn spuiter haalde de lakken uit belgie, daar schijnen sommige bedrijven dat wel nog te maken

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Oude lakkleur laten mengen
« Reactie #7 Gepost op: za, 25 jul 2009, 12:32:57 »
Indd Belgie is de oplossing, mijn lak was ook niet te vinden, uiteindelijk heeft de spuiter de lak in Belgie gehaald, en ook op thinner basis..