Auteur Topic: Motor slaat plotseling af en start niet meer - mogelijke oorzaak en oplossing  (gelezen 1265 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Gisterochtend 04:00 uur stond ik na een ritje van 35 km ff met staitonair draaiende motor op parkeerplaats van bestemming. Plop! - motor valt uit! Opnieuw starten ging niet - startmotor draait wel rond, maar motor slaat niet aan.

's Middags na het werk nog steeds: niet aanslaan. 't Viel me op dat ik bij 'contact aan' geen gezoem van achter hoorde. WW gebeld. Vertelde de WW-man van het probleem en merkte op: "Het zal toch niet zoiets simpels zijn als een kapotte zekering van de brandstofpomp?". Antwoord WW: "We zullen het wel zien..."

De goede man begon vervolgens met het uitbouwen van de startonderbreker, die links onder in het dashboard is weggebouwd. Na tal van draadjes en dingen op de printplaat te hebben doorgemeten wilde de motor nog steeds niet starten.

Toen kroop ie onder de achterbank en verbond met een lang snoer de contacten van de brandstofpomp direct met de accu. En ja hoor, motor sloeg direct met aanzetten van contact aan!

Vervolgens controleerde hij alle zekeringen IN het zekeringkastje  - allemaal in orde. Tenslotte checkte hij de zekering NAAST het zekering kastje: bingo - die was kapot. Heeft 'm vervangen door een nieuwe 20Amp zekering, motortje start weer als vanouds.

* EDIT *
In JHIMS (pag. 160/161) staat deze 'Zusatzsicherung' beschreven als platte, geel-doorschijnende zekering van 20 Amp in Polo's vanaf 10/90 , maar er staat NIET bij welke stroomverbruiker(s) het ding hoort. Het VW instructieboekje (p. 85) vermeldt dat deze 'extra zekering' van 20 Amp hoort bij de benzinepomp en lambdaregeling.
« Laatst bewerkt op: di, 29 jun 2010, 15:50:16 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Motor slaat plotseling af en start niet meer - mogelijke oorzaak en oplossing
« Reactie #1 Gepost op: di, 29 jun 2010, 11:37:38 »

Maar dan: Waarom klapte de zekering eruit?

Stom toeval,.. of..

Is het gezoem onder de achterbank harder of afwijkend van 'normaal' (waarschijnlijk merk je dat zelf niet, als het geleidelijk veranderd),. dan zou de opvoerpomp of drukpomp langzaamaan slijten, hogere weerstand = hogere ampere vraag = klap zekering kunnen zijn.  Je weet welke zekering het is nu, dus kan je m zelf vervangen als ie er binnenkort nog eens mocht uitvliegen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Motor slaat plotseling af en start niet meer - mogelijke oorzaak en oplossing
« Reactie #2 Gepost op: di, 29 jun 2010, 11:46:01 »
Wel handig dat als je opmerkt dat het toch niet zoiets simpels als een zekering zal zijn dat hij dan éérst startonderbreker en brandstofpomp gaat checken om uiteindelijk bij de zekering(en) uit te komen?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Motor slaat plotseling af en start niet meer - mogelijke oorzaak en oplossing
« Reactie #3 Gepost op: di, 29 jun 2010, 11:47:00 »
Maar dan: Waarom klapte de zekering eruit?  Stom toeval,.. of.. Is het gezoem onder de achterbank harder of afwijkend van 'normaal' (waarschijnlijk merk je dat zelf niet, als het geleidelijk veranderd),. dan zou de opvoerpomp of drukpomp langzaamaan slijten, hogere weerstand = hogere ampere vraag = klap zekering kunnen zijn.  Je weet welke zekering het is nu, dus kan je m zelf vervangen als ie er binnenkort nog eens mocht uitvliegen.

Vroeg me ook al af waarom die zekering kaduuk was gegaan - nam maar aan dat het ouderdom van de zekering zou zijn... Maar 't is wel goed idee om nog even goed uit te (laten) vlooien wat de achterliggende oorzaak is.  -thumbsup- En natuurlijk om ff een paar reservezekeringen in het dashboardkastje te leggen  :) -thumbsup-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motor slaat plotseling af en start niet meer - mogelijke oorzaak en oplossing
« Reactie #4 Gepost op: di, 29 jun 2010, 11:50:08 »
Wel handig dat als je opmerkt dat het toch niet zoiets simpels als een zekering zal zijn dat hij dan éérst startonderbreker en brandstofpomp gaat checken om uiteindelijk bij de zekering(en) uit te komen?!

je moet ook niet teveel denken bij het sleutelen heb ik laatst gehoord :D  -nana-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Motor slaat plotseling af en start niet meer - mogelijke oorzaak en oplossing
« Reactie #5 Gepost op: di, 29 jun 2010, 12:14:11 »
ja ook zoiets bij me koplamp, deed het ook niet, kabels gecontroleerd, lampje gecontroleert. en dan eens gekeken welke zekering het was, ja hoor, kapot!

of toen ik nog op school zat: jongens de auto start niet, slaat niet aan. Eerst diagnostiseren. nou pufje remmenreiniger in de inlaat was voldoende om de motor ffkes te laten draaien. Auto kreeg geen brandstof

iemand begon al de achterbank te demonteren enzo...

tot er iemand (ik toevallig -cool-) in de zekeringenbox keek en vergeleek wat er in moet zitten... zekering ontbrak gewoon!

Eerst zekeringen controleren, dan pas verder kijken... Zekering vervangen en hij klapt er weer uit: kijken wat de oorzaak is. Zo niet, kijk of de oude zekering toevallig oud was, hoogstwaarschijnlijk wel. of gecorrodeerd ofzo (kan nog wel eens gebeuren bij die oude klemzekeringen)


Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Motor slaat plotseling af en start niet meer - mogelijke oorzaak en oplossing
« Reactie #6 Gepost op: di, 29 jun 2010, 20:22:55 »
Maar dan: Waarom klapte de zekering eruit? Stom toeval,.. of.. Is het gezoem onder de achterbank harder of afwijkend van 'normaal' (waarschijnlijk merk je dat zelf niet, als het geleidelijk veranderd),. dan zou de opvoerpomp of drukpomp langzaamaan slijten, hogere weerstand = hogere ampere vraag = klap zekering kunnen zijn.  Je weet welke zekering het is nu, dus kan je m zelf vervangen als ie er binnenkort nog eens mocht uitvliegen.

Heb twee van die gele 20 Amp platte stekkerzekeringen als reserve in dashbordkastje gelegd.

Zat ff te denken hoe ik die opvoer- en drukpomjes kan testen.

1. Motor vertoont geen verschijnselen van te weinig brandstofdruk => pompwerking lijkt me derhalve wel in orde;

2. Maar wellicht moet(en) de pomp(en) t.g.v. slijtage o.i.d. te hard werken en trekken dan te veel stroom, zoals jij al suggereert.
Kan ik dat bijv. testen door met de multimeter op standje 0 - 50 Ampere de stroomsterkte door de weerstand (of door de pomp?) te meten? Stel me zo voor dat een waarde tussen bijv. de 15 en 19 Amp te hoog is voor bedrijfszekere werking, want te dicht bij maximum van 20, maar dat een waarde onder de 15 Amp zou kunnen betekenen dat de pomp(jes) toch niet te veel stroom trekken.