Auteur Topic: Verstelbaar nokkenastandwiel  (gelezen 1323 keer)

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Verstelbaar nokkenastandwiel
« Gepost op: zo, 02 mei 2010, 22:05:18 »
Omdat ik het komende week waarschijnlijk rustig heb op stage ben ik van plan om even mijn nokkenastandwiel verstelbaar te maken.

Mijn vraag is nu: Hoeveel graden moet zo'n nokkenastandwiel ongeveer verstelbaar zijn? Is 10 graden genoeg?
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #1 Gepost op: zo, 02 mei 2010, 22:19:08 »
1 tand is genoeg (lees 1 tand heen en 1 tand terug )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #2 Gepost op: zo, 02 mei 2010, 22:34:55 »
1 tand is genoeg (lees 1 tand heen en 1 tand terug )
-thumbsup-

Dan gaat het helemaal lukken -klus-
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #3 Gepost op: ma, 03 mei 2010, 07:30:11 »
als de mijne binnen is kun je die ook altijd nog gebruiken :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #4 Gepost op: ma, 03 mei 2010, 07:37:43 »
Als je wat maten nodig bent kan de mijne zo opmeten  -thumbsup- die heeft steven16v gemaakt van volksforum

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #5 Gepost op: ma, 03 mei 2010, 16:13:06 »
Ben al begonnen -klus- zal morgen wel even foto's plaatsen!
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #6 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 08:29:50 »
Hoe stel je een motor met verstelbaar wiel eigenlijk in?
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #7 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 09:15:23 »
"normaal" stel je de nokkenas af met de puntjes op de distributieriemkap en het wigje onderaan de krukas.

Meestal zie je dat het redelijk goed overeen komt: De tandjes van de nokkenas/lengte distributieriem komen bij een standaardblok meestal redelijk precies overeen, zodat de nokkenas goed op tijd staat.
Wordt er wat aan de motor gedaan (kop gevlakt, dunnere koppakking, andere dan standaard nokkenas etc etc) dan komt de afstand tussen de beide tandwielen vaak niet meer goed overeen met de lengte/afstand van de tandjes op de riem.

De krukas zet je nog steeds op BDP, de nokkenas stel je echter in (op zicht) op de stand van de nokken. Serge weet (en heeft hier al vaker gepost) hoe: Cilinder 4 precies op tuimelen; Als zuiger 1 in het BDP aan het einde van de compressieslag staat,
staat zuiger 4 aan het einde van de uitlaatslag. Op dat moment sluit de uitlaatklep, en gaat de inlaatklep open. Dit is het “tuimelen”. Door de nokkenas zodanig te verdraaien dat de kleppen van cilinder 4 op “tuimelen” staan (te zien aan de bewegingen van de tuimelaars), weet je 100% zeker dat de kleppen van cilinder 1 gesloten zijn. Dan zet het tandwiel 'vast' zodat ie niet meer te verstelbaar is.

Leuke is: bij een Diesel is het nokkenastandwiel standaard verstelbaar (zit geen wig in het tandwiel). Je blokkeert de nokkenas aan de kant van de 'ontsteking' zodat cilinder 4 vanzelf op precies tuimelen staat. Diesel is standaard verstelbaar, niet omdat de nokkenas zo 'wild' is (nee, is zelfs erg tam, dus ook erg veel marge beschikbaar), maar standaard is de koppakking dikte variabel, en dus zou een standaard nokkenas altijd voor afwijking in timing zorgen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #8 Gepost op: zo, 09 mei 2010, 00:54:31 »
bij een Diesel is het nokkenastandwiel standaard verstelbaar (zit geen wig in het tandwiel). Je blokkeert de nokkenas aan de kant van de 'ontsteking'

vliegwielzijde! -nana-

Duidelijk verhaal verder!  -thumbsup-

Door het vlakken van de kop verhoog je welliswaar de compressie, maar tegelijk wordt de hart-hart afstand tussen krukas en nokkenas kleiner, hierdoor verandert de nokkenastiming negatief! Deze komt hierdoor "later" te staan, en dat dient gecompenseerd te worden! Tevens is het voor een motor gunstig als je de uitlaat bij hoge toeren zou vervroegen! Dat gebeurt bij VVT motoren waarbij de Valve Timing Variabel is! De uitlaatgassen krijgen zo eerder de kans om de cilinder te verlaten en ruimte te maken voor vers mengsel! Met een verstelbaar tandwiel kun je de nokkenas evt al een vaste vervroeging geven, maar daar gaat ie stationair en onderin niet beter van lopen!!  -klus-
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Verstelbaar nokkenastandwiel
« Reactie #9 Gepost op: za, 04 sep 2010, 11:18:49 »
kan iemand het verschil beschrijven hoe een motor reageert wanneer de nokas timing te vroeg of te laat staat?
mijn ervaring is dat de motor een zwaarder geluid gaat maken en zeer traag/moeilijk reargeert. geen idee of dit nou te vroeg of te laat is geweest, maar dit is altijd nog meer dan 1 tand geweest (defecte spanners oid)
ook een tikkend/klapperend geluid vanuit het inlaatkanaal, maar dit is volgens mij altijd nog een defecte nokasversteller geweest (niet polo's)

« Laatst bewerkt op: za, 04 sep 2010, 11:30:19 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen