"normaal" stel je de nokkenas af met de puntjes op de distributieriemkap en het wigje onderaan de krukas.
Meestal zie je dat het redelijk goed overeen komt: De tandjes van de nokkenas/lengte distributieriem komen bij een standaardblok meestal redelijk precies overeen, zodat de nokkenas goed op tijd staat.
Wordt er wat aan de motor gedaan (kop gevlakt, dunnere koppakking, andere dan standaard nokkenas etc etc) dan komt de afstand tussen de beide tandwielen vaak niet meer goed overeen met de lengte/afstand van de tandjes op de riem.
De krukas zet je nog steeds op BDP, de nokkenas stel je echter in (op zicht) op de stand van de nokken. Serge weet (en heeft hier al vaker gepost) hoe: Cilinder 4 precies op tuimelen; Als zuiger 1 in het BDP aan het einde van de compressieslag staat,
staat zuiger 4 aan het einde van de uitlaatslag. Op dat moment sluit de uitlaatklep, en gaat de inlaatklep open. Dit is het “tuimelen”. Door de nokkenas zodanig te verdraaien dat de kleppen van cilinder 4 op “tuimelen” staan (te zien aan de bewegingen van de tuimelaars), weet je 100% zeker dat de kleppen van cilinder 1 gesloten zijn. Dan zet het tandwiel 'vast' zodat ie niet meer te verstelbaar is.
Leuke is: bij een Diesel is het nokkenastandwiel standaard verstelbaar (zit geen wig in het tandwiel). Je blokkeert de nokkenas aan de kant van de 'ontsteking' zodat cilinder 4 vanzelf op precies tuimelen staat. Diesel is standaard verstelbaar, niet omdat de nokkenas zo 'wild' is (nee, is zelfs erg tam, dus ook erg veel marge beschikbaar), maar standaard is de koppakking dikte variabel, en dus zou een standaard nokkenas altijd voor afwijking in timing zorgen.