Auteur Topic: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?  (gelezen 24609 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #105 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 10:10:46 »
@ Allen: dank voor de reacties

@ Serge: ik bedoel de peilstokbuisopening, dat rode tuitje waar de peilstok in gaat. DIE was nog steeds helemaal schoon toen ik thuis kwam. Voor de vervanging van de 'halve bol' zat dat ding na schoonmaken al na een korte rit weer onder de olie. Nu niet meer - denk dus dat er nu geen olie meer via de peilstokbuis omhoog komt. Heb de auto zondagavond geperkeerd en sindsdien niet gestart/gereden. Zal vanavond eens peilen.

@Taco: foto's komen nog - van mijn camera :-)

@Pieter: Dennis heeft idd nieuw VW oliefilter gemonteerd - zal dat nog aanpassen in tekst.

@Serge + Pieter + Martijn: drukmeting misschien donderdag en anders volgende week. Plus daarbij dan nog eens op een rijtje zetten wat de fabrikant, de handboeken en de andere deskundigen er van vinden.

EDIT: drie foto's toegevoegd
« Laatst bewerkt op: wo, 30 mrt 2011, 12:21:17 door KoenG40 »

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #106 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 11:59:40 »
@ dennis .... fotootje mailen van je special tool ... ben wel benieuwd...  ik zit er ook nog over na te denken om die bol dr uit te halen ...


Verwacht er niet te veel van hoor :D Maar het is wel functioneel -thumbsup-
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #107 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 19:03:20 »
Mooi verslag Koen -thumbsup-
Hopelijk is tie vanavond ook nog in orde!
Polo-loos Audi A4 b5

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #108 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 22:26:00 »
Verwacht er niet te veel van hoor :D Maar het is wel functioneel -thumbsup-

Niet zo bescheiden Japie  :)

Hier alvast drie plaatjes van het speciaal gefabriceerde hulpstuk waarmee het nieuwe carterontluchtingszeefje in het onderblok 'getikt' kon worden.

(1) Een langwerpig plaatje ijzer rond een oud lager gebogen, zodanig dat een niet-gesloten ring, met diameter ter grootte van de rand van het zeefje, ontstaat. Het niet-gesloten deel van de cirkel is net groot genoeg om ruimte te bieden voor het pijpje dat aan de 'halve bol' zit.

(2) Een vierkant plaatje ijzer gezaagd, dat met de hoekpunten net even buiten de rand van de bij (1) gemaakte niet-gesloten ring valt.

(3) Plaatje ijzer op de acht raakpunten op de ring netjes vastgelast.

Maak de opening in het blok goed schoon (mett remmenreiniger en perslucht)
Smeer een klein beetje olie op de rand van het zeefje. Houdt nu het (op de foto's zie je de oude) precies recht voor de opening in het blok, met het hulpstuk op de rand gedrukt. Tik dan voorzichtig met een hamer op het vierkante plaatje om het zeefje recht en gelijkmatig in de opening te 'persen'. Job done!

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #109 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 23:20:25 »
@ jaap  whehehe tekst leek indrukwekkender dan de foto s ... wat niet weg neemt dat t n leuke en goeie oplossing is ... maar k vraag me af... doorslag... of n stompe beitel had ook gekund?...

@ koen ..thnx voor t verduidelijken met de foto 's

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #110 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 23:41:48 »
Mooi dat het carterdruk probleem opgelost lijkt te zijn  -thumbsup-
Was aan het oude bolletje te zien dat deze verstopt was?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #111 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 10:29:28 »
Mooi dat het carterdruk probleem opgelost lijkt te zijn  -thumbsup- Was aan het oude bolletje te zien dat deze verstopt was?

Oude bolletje ziet er aan buitenkant beetje roestig uit en voor zover je het zeefgedeelte kan zien wel veel viezer dan die nieuwe (Allen: "Ja, duh.."  :) ) Met doorblazen merkte je niet heel veel verschil, maar dat komt denk ik omdat in die oude die twee gaten zitten van de schroevendraaier die Jorp Dennis er voor de demontage doorheen geslagen had.
« Laatst bewerkt op: wo, 30 mrt 2011, 12:36:31 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #112 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 12:32:42 »
Jorp? Dennis!  :)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #113 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 12:35:45 »
Jorp? Dennis!  :)
Ja natuurlijk - sorry  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #114 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 21:03:06 »
ieieieieiehh   ,handschoenen  -uitlachen-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #115 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 21:26:03 »
Vanmiddag voor eerst sinds zondagavond auto weer gestart en klein eindje gereden (200 meter, naar Garageman om nog even benzinefilter te vervangen). Eerst even onder de auto gekeken: lag er potverdikkie toch een min of meer vers olieplekje op de klinkers, ongeveer ter plaats van de distributie.

Op de brug liet Garageman mij zien dat er wat olielekkage is via het krukaslager aan de distributiekant en mogelijk ook via het nokkenaslager. Zijn voorstel is om maandag - als hij de motor goed gaat afstellen - beetje olie uit de motor te zuigen en een gelijke hoeveelheid Justice Brothers Oil Leak Stop toe te voegen. Gerede kans - denkt hij o.b.v. ervaring - dat dan na ± 400 km rijden de keerringen weer zijn 'hersteld' en de olielekkage is verdwenen.

If not, dan wil hij toch maar die keerringen vervangen. (Wat ik daar vandaag op het forum over heb gelezen is dat niet een heel ingrijpende klus.)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #116 Gepost op: do, 31 mrt 2011, 00:54:39 »
Liever keerringen vervangen,.  Oil Leak Stop is enkel een verstoppingsmiddel... en dat wil je nu net niet.  (verstoppingsmiddel: maakt keerringen soepel, en probeert de boel weer af te dichten: gezien de aanwezigheid van een G-lader (in olie-smeer-kringloop opgenomen) raad ik het je af: zeker gezien de kosten van het wisselen van de keerringen: als ze lekken, zijn ze versleten.
Diesel bij de olie heeft vuil los geweekt: dat vuil hield de versleten keerringen dicht: nu ze schoon zijn.. lekken ze. 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #117 Gepost op: do, 31 mrt 2011, 10:40:40 »
Dank je Jaap. 'k Ga Garageman vragen of (zeggen dat  :)) hij maandag direct die keerringen vervangt.

Heb even opgezocht welke onderdeeltjes dat zijn.

Vervanging oliekeerringen distributiekant
(How to: zie Haynes pag. 2A.6 onder blokjes 7 en 8)

NOKKENAS
Onderdeelnummer:
(2) - 030 103 085 A - seal - 47X10
Zie http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-3-10

KRUKAS
Onderdeelnummer:
(5) - 068 103 085 E - seal - 47X10
Zie http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-2-00

Voor loshalen van oude keerring is VW tool nr. 2085 nodig. Maar het kan ook door voorzichtig twee klein gaatje te boren in de oude keerring. Twee zelftappers inschroeven en daaraan keerring eruit trekken (staat in Haynes).

Nokkenas en krukas keerringen aan distributiekant hebben verschillend onderdeelnummer maar zo te zien zelfde maat [ zoekt op forum ] inderdaad!

[inmiddels heeft dit niets meer te maken met 'verhoogde carterdruk', dus ik maak er een nieuw topic voor]

« Laatst bewerkt op: do, 31 mrt 2011, 10:47:18 door KoenG40 »

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #118 Gepost op: do, 31 mrt 2011, 22:55:16 »
<< heeft het niet zo op Jim and Mike whoooooowwwww its amazing poeiers en drankjes voor in je motor...

dat zal wat zijn ... n monteur in n potje  whehehehe (denkt te ver door in de richting van alladinlamp ) -hitit-

maar goed... ik sluit me bij Jaap aan ....  -thumbsup- gewoon vervangen kosten aan onderdelen zal meevallen... en ja dat trucje met zelftapper werkt best goed...

heb ook geregeld n keering ergens uit getrokken met bijvoorbeeld : http://www.sonicshop.nl/?action=detail&id=1707 als ze nie al te vast zitten...
succes  -klus-

edit:  als de keering is ingelopen op de as ... kan je t veertje wat er achter zit ook inkorten ;) knijpt ie ff wat meer af
« Laatst bewerkt op: do, 31 mrt 2011, 23:12:09 door WickyTheViking »