Auteur Topic: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?  (gelezen 24611 keer)

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #30 Gepost op: di, 08 feb 2011, 23:34:05 »
Bij een G40 zou ik de ladeluchtslang loshalen van het gasklephuis, voor een betrouwbare compressiemeting.   -klus-
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #31 Gepost op: wo, 09 feb 2011, 08:56:40 »
Bij een G40 zou ik de ladeluchtslang loshalen van het gasklephuis, voor een betrouwbare compressiemeting.   -klus-

Want?

[denk modus aan]
Verplichte voorzorg: driepootstekker van Hallgever losnemen en zekering van brandstofpomp verwijderen.
Contact aan en startmotor laten draaien.
Dan draait de krukas en bouwt G-lader druk op. Als gaspedaal volledig is ingetrapt, staat gasklep geheel open en komt die druk via de 'Ladeluftschlauge' en het inlaatspruitstuk in de verbrandingskamers. Bij een goed werkende G-lader wordt zo al gauw een kleine 0,5 bar druk in de cilinders gebracht. Deze druk zou door de compressiemeter ten onrechte als compressiedruk worden gemeten. De gemeten compressiedruk is dan hoger dan de feitelijke compressiedruk. Om de zuivere compressie te meten moet je de G-laderdruk elimineren, bijv. door die inlaatluchtslang los te nemen van het gasklephuis.
[denkmodus uit]

Klopt mijn gedachtengang of zit ik er naast?
(Heb al wat gelezen in Haynes en JHIMS, maar dit niet gezien - maar ja , de schrijvers van die handleidingen weten wellicht ook niet ALLE handige tips)


Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #32 Gepost op: wo, 09 feb 2011, 09:21:47 »
lijkt me trouwens verstandiger om gewoon de boegiekabels van de verdelerkap los te trekken, zonder hallgever geeft je ontsteking nog steeds schokken.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #33 Gepost op: wo, 09 feb 2011, 09:46:41 »
Want?

[denk modus aan]
Verplichte voorzorg: driepootstekker van Hallgever losnemen en zekering van brandstofpomp verwijderen.
Contact aan en startmotor laten draaien.
Dan draait de krukas en bouwt G-lader druk op. Als gaspedaal volledig is ingetrapt, staat gasklep geheel open en komt die druk via de 'Ladeluftschlauge' en het inlaatspruitstuk in de verbrandingskamers. Bij een goed werkende G-lader wordt zo al gauw een kleine 0,5 bar druk in de cilinders gebracht. Deze druk zou door de compressiemeter ten onrechte als compressiedruk worden gemeten. De gemeten compressiedruk is dan hoger dan de feitelijke compressiedruk. Om de zuivere compressie te meten moet je de G-laderdruk elimineren, bijv. door die inlaatluchtslang los te nemen van het gasklephuis.
[denkmodus uit]

Klopt mijn gedachtengang of zit ik er naast?
(Heb al wat gelezen in Haynes en JHIMS, maar dit niet gezien - maar ja , de schrijvers van die handleidingen weten wellicht ook niet ALLE handige tips)

KLopt bijna helemaal. Alleen de zekering hoeft er niet uit, de brandstofpomp word door de halgever aangestuurd.

Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #34 Gepost op: wo, 09 feb 2011, 09:50:23 »
Als je de stekker van de hallgever aftrekt doet de bobine alleen bij contact uit een pets uitdelen, dus in principe is dat goed genoeg.
Oo=o=oO

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #35 Gepost op: wo, 09 feb 2011, 21:36:39 »
Zondag kan ik er mee aan de slag. Heb op basis van commentaren en boeken onderstaand werklijstje gemaakt:


How To Compressiemeting volgens:
* Gebruiksaanwijzing Hella compressiemeter blz. 12;
* Haynes paragraaf 2A.3;
* JetztHelfeIchMirSelbst blz. 33-35 en 190.
Ik geef de algemene Hella-werkwijze weer, met tussen haken […] aanvullende of afwijkende aanwijzingen uit Haynes en JHIMS.

Mijn idee is hieronder een goede en veilige manier van compressiemeting weer te geven.

Corrigerend en opbouwend commentaar is uiteraard welkom.  :)

1. ALGEMEEN
1.1    Meet bij (bedrijfs)warme motor.

1.2   Met goed geladen accu.

1.3   Luchtfilter schoon OF gedemonteerd.
   [staat NIET in Haynes NOCH in JHIMS. Daarin staat overigens ook niet de tip van Marcel dat bij een G40 motor de luchtslang naar het gasklephuis losgenomen kan worden. Zie ook de uitleg daarbij].

2. ONTSTEKING UITSCHAKELEN
2.1 Bougiekabels markeren en afnemen,
   + omgeving van bougies schoonmaken,
   + bougies uit cilinderkop schroeven.

2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afnemen en tegen massa leggen (bv. motorblok).
   [Haynes zegt hier nog bij (3): "use a jumper leak or similar wire to make a good connection"].
   [In JHIMS staat dat bij inspuitmotoren (A) de zekering van de elektrische benzinepomp uitgenomen MOET worden, "Anderfalls wird der Motor bei der Druckprüfung mit Kraftstoff überflutet" en (B) dat je de Zündanlage moet 'lamlegen' (blz. 35 en 190)] door de driepootstekker van de Hallgever af te nemen.]

Hella geeft hier een waarschuwing: N.B. bij elektronische ontsteking ALTIJD de centrale stekker (voeding) van de schakelkast afnemen!!
   [Haynes en JHIMS zeggen hier niks over]

2.3 Slang van compressiemeter met de hand in bougiegat eerste cilinder schroeven.

[JHIMS meldt dat je nu nog even moet checken dat de handrem aangetrokken en de versnellingsbak in vrij staat.]

2.4 Met gaspedaal geheel ingetrapt de motor net zo lang doorstarten totdat de meter niet meer stijgt (± 10 sec). Gemeten waarde en cilindernummer noteren!
   [Volgens Haynes (5) al "after one or two revolutions", volgens JHIMS na "mindestens 5 Sekunden".]


3 TESTRESULTAAT
Gemeten waarden vergelijken met gegevens fabrikant.

Volgens Haynes 2A.1 (Tabel): tussen 12 en 8 bar, minimum is 6 bar. Maximaal toegestane verschil tussen 'aanpalende' cilinders  is 3 bar. In de tekst onder punt (3) zegt Haynes echter dat een verschil van meer dan 2 bar tussen willekeurig welke cilinders al foute boel is. Volgens Haynes moet je ook letten op het verloop van de drukopbouw: lage druk bij de eerste slag gevolgd door geleidelijk opbouwende druk duidt op versleten zuigerveren / -wand. Blijvend lage druk: lekkage via kleppen of koppakking.
Bij cilinder(s) met te lage compressie test herhalen. Eerst via bougiegat  theelepel schone olie in cilinder doen en dan opnieuw testen. Is er een tijdelijke hogere compressie, dan is zuigerveer en/of cilinderwand versleten. Blijft druk vanaf eerst slag nog steeds laag, dan zijn het de kleppen.
ALS één cilinder een compressie heeft die ± 20% lager is dan de anderen, EN de motor loopt niet mooi stationair, DAN  is er een nok van de nokkenas versleten.
In JHIMS p. 35 staat soortgelijke tekst. Zij adviseren om in zulke gevallen naar de VAG-dealer te gaan die met een "Zweikammern Testgerät" een precieze diagnose kunnen stellen.


4 NA HET TESTEN
4.1   Bougies weer in cilinder draaien (evt. met tipje kopervet).
4.2 Bougiekabels in juiste volgorde aanbrengen + hoogspanningskabel weer op verdelerkap aansluiten.
4.3 Luchtfilter weer monteren
4.4 Stekker Halgever terugplaatsen, Centrale stekker van elektronische ontsteking weer aanbrengen, zekering van brandstofpomp terugplaatsen.
Dan motor starten met volgas.

En zoals boven al aangegeven: corrigerend en opbouwend commentaar is uiteraard welkom.
« Laatst bewerkt op: wo, 09 feb 2011, 21:42:15 door KoenG40 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #36 Gepost op: do, 10 feb 2011, 07:10:57 »
bij3 ton + op een g40 , iseen motor revisie niet eens zo gek , een benzine motor mag versleten zijn dan bij 3 ton , zou wel dan de cylinders meten  zuigers kosten nieuw non ebay een 90 euro per stuk inclusief zuigerveren (dat dan weer wel ), de rst zal bij elkaar een220euro zijn (pakkingen en lagerschalen en keeringen )
boren en honen weet ik zo de prijs niet meer van ,misschien dat sjon dat nog weet .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #37 Gepost op: do, 10 feb 2011, 18:39:29 »
bij3 ton + op een g40 , is een motor revisie niet eens zo gek , een benzine motor mag versleten zijn dan bij 3 ton

Daar zeg je zo wat.
In  JHIMS schrijven ze over de Motor-Lebensdauer:
"Je nach Fahrweise werden Sie den unteren oder oberen Wert erreichen:
* Schleppbhebelmotor: 90.000 - 120.000
* Hydrostößelmotor: 100.000- 130.000
Der Fahrer entscheidet durch den Ungang mit der Maschine, ob der Exitus schon früh erfolgt oder ob 150.000 km oder mehr auf den ersten Motor kommen"

Volgens mij ben ik met mijn eerste motor al iets over die 150.000 heen  -sturen-  :)



Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #38 Gepost op: do, 10 feb 2011, 18:45:03 »
Ik zou de compressietest, als ie `t niet goed haalt, ook uitvoeren met olie dan kun je kijken of `t echt bij de zuigerveren vandaan komt, je hebt `t al over carterdruk dus `t kan overbodig zijn, maar als je toch bezig bent.
Oo=o=oO

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #39 Gepost op: do, 10 feb 2011, 18:51:26 »
Naar aanleiding van onderstaande quote heb ik nog twee vragen:

1. WAAROM moet je de van de verdelerkap losgenomen hoogspanningskabel 'aan de massa leggen' en HOE moet je dat doen?

2. Hella schrijft voor dat bijj electronische ontsteking de centrale stekker van de schakelkast moet worden losgenomen. Ik neem aan dat dat in het G40-geval de stekker op de digifant is. Is dat correct?

Zondag kan ik er mee aan de slag. Heb op basis van commentaren en boeken onderstaand werklijstje gemaakt:
(...)
2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afnemen en tegen massa leggen (bv. motorblok).
   [Haynes zegt hier nog bij (3): "use a jumper leak or similar wire to make a good connection"].
   [In JHIMS staat dat bij inspuitmotoren (A) de zekering van de elektrische benzinepomp uitgenomen MOET worden, "Anderfalls wird der Motor bei der Druckprüfung mit Kraftstoff überflutet" en (B) dat je de Zündanlage moet 'lamlegen' (blz. 35 en 190)] door de driepootstekker van de Hallgever af te nemen.]

Hella geeft hier een waarschuwing: N.B. bij elektronische ontsteking ALTIJD de centrale stekker (voeding) van de schakelkast afnemen!!
   [Haynes en JHIMS zeggen hier niks over]
(...)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #40 Gepost op: do, 10 feb 2011, 18:54:02 »
Ik zou de compressietest, als ie `t niet goed haalt, ook uitvoeren met olie dan kun je kijken of `t echt bij de zuigerveren vandaan komt, je hebt `t al over carterdruk dus `t kan overbodig zijn, maar als je toch bezig bent.

 -thumbsup-


Als ik het goed lees is dat het stukje tekst onder punt 3 TETSTRESULTAAT:
"Bij cilinder(s) met te lage compressie test herhalen. Eerst via bougiegat  theelepel schone olie in cilinder doen en dan opnieuw testen. Is er een tijdelijke hogere compressie, dan is zuigerveer en/of cilinderwand versleten. Blijft druk vanaf eerst slag nog steeds laag, dan zijn het de kleppen.
ALS één cilinder een compressie heeft die ± 20% lager is dan de anderen, EN de motor loopt niet mooi stationair, DAN  is er een nok van de nokkenas versleten.
In JHIMS p. 35 staat soortgelijke tekst. Zij adviseren om in zulke gevallen naar de VAG-dealer te gaan die met een "Zweikammern Testgerät" een precieze diagnose kunnen stellen."

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #41 Gepost op: vr, 11 feb 2011, 13:06:53 »
Voor compressietest alleen de hallsensor-stekker loshalen.
Dan worden er geen omwentelingen meer gemeten, en dus ook niet meer ingespoten/gevonkt.

Je kunt bij afwijkende compressiewaarden ook nog een lektest doen.
Daarbij wordt er luchtdruk op een bougiegat gezet (nokkenas zo zetten dat beide kleppen van betreffende cylinder dicht zijn).
Lekt er dan lucht:
- naar het carter => zuigerveren/cylinderwand versleten
- naar de inlaat => inlaatklep lekt
- naar de uitlaat => uitlaatklep lekt

Met een goede test-set kunnen geloof ik zelf de lek-percentages gemeten worden.
« Laatst bewerkt op: vr, 11 feb 2011, 13:10:09 door Dennis »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #42 Gepost op: vr, 11 feb 2011, 17:57:36 »
Voor compressietest alleen de hallsensor-stekker loshalen. Dan worden er geen omwentelingen meer gemeten, en dus ook niet meer ingespoten/gevonkt.

Je kunt bij afwijkende compressiewaarden ook nog een lektest doen. Daarbij wordt er luchtdruk op een bougiegat gezet (nokkenas zo zetten dat beide kleppen van betreffende cylinder dicht zijn). Lekt er dan lucht:
- naar het carter => zuigerveren/cylinderwand versleten
- naar de inlaat => inlaatklep lekt
- naar de uitlaat => uitlaatklep lekt
Met een goede test-set kunnen geloof ik zelf de lek-percentages gemeten worden.

 -thumbsup-
OK, zo ga ik het dan doen - met alleen de Hallsensor-stekker losgekoppeld.
(losnemen van de bobine-hoogspanningskabel en de brandstofpompzekering is wellicht meer van toepassing bij ntraditionele contactpuntjesontsteking  -dunno-)

Afhankelijk van de uitslag van mijn eigen metingen (zondag) laat ik evt. nog een test doen met zo'n Zweikammer Testgerät.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #43 Gepost op: vr, 11 feb 2011, 20:25:32 »
En over de levensduur:

Een gemiddelde benzinemotor mag & kan bij 150.000km versleten zijn. VW haalt (bij de Polo) gemiddeld waarschijnlijk een hogere waarde ( op de slijtage punten waar we het nu over hebben: zuigers + cilinderwanden + zuigerveren ), maar als je netjes met de motor omgaat (olie op tijd verversen, rustig warm rijden, rustig laten afkoelen, groter langere afstanden ipv zeer veel korte afstandjes) kan je het gemiddelde gemakkelijk verdubbelen. Dan is 300.000km weer helemaal niet zo'n gekke kilometerstand. Het is dan waarschijnlijker dat je zelf 'saai' wordt van het zitten in dezelfde auto, al die tijd/afstand :)   Voor de gemiddelde boodschappen polo is 2 ton al veel, voor een lange afstands G40 een haalbare kaart. 3 ton wordt al wat gekker.. zeker als ie gechipt en getuned is.

Maar toch: Ik hoop dat het NIET de zuigers zijn.. want een motor die met de originele G-lader en de originele zuigers de 5 ton haalt is toch wat 'bijzonderder' dan een waarbij de G-lader al 4 keer is gewisseld en de zuigers idem.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #44 Gepost op: za, 12 feb 2011, 02:40:22 »
 withstupid

Zou echt gaaf zijn als je ongereviseerd de half miljoen met de G40 maakt!