Auteur Topic: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?  (gelezen 24613 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #45 Gepost op: za, 12 feb 2011, 09:42:51 »
withstupid

Zou echt gaaf zijn als je ongereviseerd de half miljoen met de G40 maakt!
Dat nieuws dan naar VW en bonussen regelen!  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #46 Gepost op: za, 12 feb 2011, 15:57:15 »
Dat nieuws dan naar VW en bonussen regelen!  :)

 -thumbsup-

Had ook al een idee voor op kortere termijn:

Bel naar VW-dealer Lexpoint in Hoofddorp:
"Goedemorgen, ik heb een aantal jaren geleden bij uw bedrijf een Polo gekocht.
Mogelijk heeft de motor wat compressieverlies.
Zou u dat eens voor mij willen testen?
De garantie is weliswaar verlopen, maar misschien kan het nog onder de coulanceregeling?"




Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #47 Gepost op: za, 12 feb 2011, 21:56:29 »
 -uitlachen- Ik zeg: doen!

Wacht eens even, ik ken iemand die dealt in VW dealers. Klinkt raar maar is wel zo.  :) Hem eens iets voorleggen ....
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #48 Gepost op: za, 12 feb 2011, 22:16:16 »
-uitlachen- Ik zeg: doen!

Wacht eens even, ik ken iemand die dealt in VW dealers. Klinkt raar maar is wel zo.  :) Hem eens iets voorleggen ....

Ok, ik wacht wel even  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #49 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 09:38:59 »
5 dagen gezever en nog geen resultaat  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #50 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 10:43:04 »
5 dagen gezever en nog geen resultaat  :)

Dat lag ook de planning  :)
Zondag kan ik er mee aan de slag.
En de zondag duurt nog een kleine 13 uur, dus ff geduld nog...
(ik ben net wakker en moet eesrt nog van A'dam naar Groessen tuffen)  :)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #51 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 21:24:02 »
Resultaten van Compressiemeting:
(wijze van meting staat uitgelegd NA de resultaten)
(cilinder 1 - Distributiekant, cilinder 4 = Verdelerkant)

#1 = 11,9 bar
#2 = 11,9 bar
#3 =  9,1 bar
#4 = 11,8 bar


Resultaten:
1. Druk in álle cilinders is > 6 bar EN drukverschil tussen 'aanpalende' cilinders is ≤ 3bar. Volgens Hayens en JHIMS is de motor dan nog 'gezond'.

2. Cilinder #3 met duidelijk lagere waarden dan de rest zou compressieverlies kunnen lijden via koppakking, kleppen of zuigerwand/-veren. Na toevoeging van een theelepel olie in de verbrandingsruimte van cilinder 3 was de druk 10,3 ipv de eerder gemeten 9,1. Dit duidt op gering compressieverlies via de zuigerwand/-veren van deze cilinder.

3. De druk in cilinder 3 is minder dan 80% dan de druk in elke ander cilinder. In combinatie met een niet altijd mooi stationair lopende motor kan dat  - volgens Haynes - duiden op een versleten nok bij die betreffende cilinder.

Mijn voorlopige conclusies:
1. motor is nog NIET 'versleten';
2. oliesporen uit oliepeilbuis wordt NIET veroorzaakt verhoogde carterdruk ten gevolge van compressieverlies in cilinder(s);
3. olieverlies via peilstokbuisje wordt waarschijnlijk toch veroorzaakt door verstopte 'zeef in bolletje';
4. nader onderzoek naar compressieverlies cilinder 3 is gewenst.


De test is op film vastgelegd. In navolging van Uitlijnman , Ruitensproeierman zal binnenkort ook Compressiemeterman te zien zijn.

Compressie is als volgt gemeten:

Eerst: oliepeil gecontroleerd en in orde bevonden. Daarna:

1.1    Motor rustig rijdend op bedrijfstemperatuur gebracht (KVS 90º, olie 95º)

1.2   Laadspanning accu > 14,5 Volt, accuspanning 12,6 Volt, capaciteit niet gemeten.

1.3   Luchtfilter NIET gedemonteerd, maar conform tip van Marcel de luchtslang naar het gasklephuis losgenomen.

2. Ontsteking uitgeschakeld
2.1 Bougiekabels met genummerde wasknijpers gemarkeerd en afgenomen.
2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afgenomen en tegen massa gelegd
     + driepootstekker van de Hallgeversensor losgenomen.
     + vastgesteld dat omgeving van bougies vrij was van los vuil,
   + bougies uit cilinderkop geschroefd.
2.3 Slang van compressiemeter met de hand in bougiegat eerste cilinder geschroefd (aan Distributiekant)

Gechecked dat de handrem aangetrokken en de versnellingsbak in vrij stond.

2.4 Helper met gaspedaal geheel ingetrapt motor zo lang laten doorstarten tot meter niet meer steeg (± 10 sec). Gemeten waarde genoteerd en meter weer op nul gezet.

2.5 Op gelijke wijze de andere cilinders getest.

2.6 Cilinder 3 opnieuw getest NA toevoeging van theelepel olie (zie hierboven bij Resultaten (2))
« Laatst bewerkt op: ma, 14 feb 2011, 00:14:25 door KoenG40 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #52 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 22:09:29 »
met deze waardes en de olie op de zuiger ,ging hij bij mij echt wel in de revisie ,echt wel dat daar je carterdruk vandaan komt . en dus niet via koppakking 1 bar verschil met olie is juist niet minimaal ,maar ernstig aanwezig .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #53 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 22:13:15 »
Ik vind het verschil van cilinder 3 ook juist zorgwekkend, heb altijd max 2 bar verschil aangehouden...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #54 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 22:21:33 »
Oh gelukkig: ben ik niet de enige.....dacht: hou wijselijk me mond even.
Hanteer zelf ook max 2 bar verschil.

Maar ik zou ook wel een soort van sport vinden om toch door te rijden naar die goddelijke km-stand.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #55 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 22:59:08 »
Dank voor het meedenken  -thumbsup-

Als ik jullie goed begrijp:
* lijken cilinders 1, 2 en 4 nog wel in orde;
* is de compressie van #3 aan de lage kant (hoewel nog boven de door Haynes genoemde 'wear limit' van 6 bar) en waarschijnlijk (mede?) de reden van de verhoogde carterdruk;
* is met name het VERSCHIL tussen cilinder #3 en de anderen  reden voor revisie.

Right?

En dan nog iets:
De waarde 11,9 bij cilinder #1 was de waarde gemeten bij een TWEEDE keer meten (nadat ik 1, 2, 3 en 4 allemaal 1x had gedaan). Ik vertrouwde mijn allereerste meting (dat was dus aan #1) niet, omdat ik een waarde van 12,4 (!) had genoteerd.
Ik dacht daarom aan een afleesfout. Uit de filmopnamen die ik vanavond bekeek blijkt dat de eerste meting aan #1 inderdaad 12,4 aangaf!. Uit de tekst in Haynes par. 2A.3 onderdeel 14 begrijp ik dat "if  the compression is unusually high, the combustion chambers are probably coated with carbon deposits", in welk geval de cilinderkop gereinigd  moet worden.

Zo bekeken zit er dus toch wel een revisie van cilinders/zuigers en kop/kleppen aan te komen, vermoed ik...
« Laatst bewerkt op: zo, 13 feb 2011, 23:40:21 door KoenG40 »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #56 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 23:10:02 »
Tja, better safe than sorry, toch? Maareh, als je meting 1 van cilinder 1 reden was voor een hernieuwde meting, had je dan cilinder 3 niet ook beter opnieuw kunnen meten? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #57 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 23:48:41 »
Tja, better safe than sorry, toch? Maareh, als je meting 1 van cilinder 1 reden was voor een hernieuwde meting, had je dan cilinder 3 niet ook beter opnieuw kunnen meten? -dunno-

Die eerste waarde van #1 (12,4 bar) was hoger dan de (volgens Haynes) hoogst mogelijke waarde voor een nieuwe PY-motor (zou volgens dat boek tussen 8 en 12 bar zijn).

De relatief (t.o.v. de andere cilinders) lage eerste waarde bij #3 (9,1 bar) leek me géén ONmogelijke waarde;
heb #3 overigens ook een tweede keer gemeten, maar dan na toevoeging van wat olie:

quote:
"Na toevoeging van een theelepel olie in de verbrandingsruimte van cilinder 3 was de druk 10,3 ipv de eerder gemeten 9,1"

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #58 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 23:53:32 »
Sorry  -oops-, niet goed gelezen...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #59 Gepost op: ma, 14 feb 2011, 08:34:27 »
lastige keus..

9.1bar is niet alarmerend laag, maar het verschil tov de andere cilinders wel enigzins. Je bent van plan om er nog een tijdje mee rond te toeren, dan is het ws. slimmer om ernstige slijtage voor te zijn en een (deel)revisie uit te voeren.
Misschien kom je er nu nog met nieuwe zuigerveren + koprevisie vanaf? Klepjes Dat de rest van de cilinders nog een bijzonder goede compressiewaarde geven is wel een hoopgevend resultaat! 
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983