Auteur Topic: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.  (gelezen 3787 keer)

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Gepost op: wo, 15 jun 2011, 18:14:43 »
Aangezien er een tijdje terug een vraag was hoe je kleppen kan verwijderen zonder speciaal gereedschap,
en omdat ik toevallig twee kopjes moest strippen, heb ik een simpele 'how-to' gemaakt over het verwijderen
van de kleppen, zonder gebruik van speciaal gereedschap.

ik hoop dat mensen er wat aan hebben, en indien er nog puntjes zijn die missen; let us know!!

 -klus--ze  -thumbsup-

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

om te beginnen heb je nodig;

- een cilinderkop  -nana- (in deze how-to al zonder nokkenstok)

- een kleine punttang
- een grote punttang
- een klein (magnetisch) schroeven draaiertje
- een 'special modded' bougie dop
- een steeksleutel die achterop de bougie dop past, in mijn geval 24
- een basic lijmklem die groot genoeg is voor de situatie, en niet zo een met knijp-systeem!
   ik gebruik een lijmklem waar dat vlakke-beweegbare-montage-hoedje vanaf is gehaald. hierdoor valt deze in de bougie dop, en kan er niet
   meer uitspringen.


en naar eigen inzicht/veiligheid/zelfvertrouwen;
- (dunne) werkhandschoentjes
- veiligheids bril




close-up van de 'special mod'-bougie dop;
aan een zijde heeft deze een inkeping, groot genoeg om met een tang/schroevendraaier makkelijk binnenin te kunnen prutsen.




wat dingen die redelijk vanzelfsprekend zijn denk ik, maar toch even melden;
- leg de kop op een schoon/rommel vrije ondergrond.
- heb je geen werk bank oid en wil je het op een (nette) tafel doe; leg dan een plank op tafel, en zorg voor een plankje/blokje hout om straks tussen de tafel en lijmklem te planten. zo blijft de tafel heel, en moeders de vrouw vrolijk  :)
- kom NOOIT met je hoofd boven de gespannen veren, of dicht in de buurt hiervan. tijdens het werken kan het een en ander glad worden/verschuiven= los vliegende delen. uit eigen ervaring; dat wil je niet mee maken...



--------------------------------------

ok daar gaan we dan;

leg de kop, op z'n buik, op tafel, dus met koppakkingsvlak op de tafel.
niet in het midden.. maar langs de kant zodat de lijmklem boven de klepveren kan komen.

= zet de bougie dop op de 'ring' boven de klepveren.



= plaats nu de lijmklem over de kop, en zet hem op de dop.
= monteer de klem onderste boven. op deze manier steekt er van alles omhoog, en heb je minder snel de neiging met je blije bakkes in de buurt van de gespannen kleppen te komen.



= als draai de klem eerst rustig aan, zet de dop recht op de 'ring'.



= span het geheel op tot de klepspietjes vrij komen.



= druk nu de klepspietjes van de klepsteel af met behulp van een schroevendraaiertje of punttangetje. dit gaat soms wat moeilijk doordat ze erop blijven kleven door de olie, maar met wat vriemelen kom je vaak een heel eind  :)



= nu de spietjes los liggen kun je ze eruit pakken, ik doe dit meestal met een magnetisch schroeven draaiertje, of pak ze eruit met een klein punttangetje.



= nu ontspan je de lijmklem rustig. let er wel op; er staat spanning op de veer, dus houd hem wel in de gaten!!!

= de volgende stap is het verwijderen van de 'ring' en de klepveer (mh=veren). deze kan je erzo uitpakken met een schroevendraaier of tang.



= als deze verwijderd zijn blijven er nog twee over; de klep geleider, en het klep rubber.



= het verwijderen van de klep rubbers doe ik met een lange puntbektang. knijp hem stevig aan op het ijzer, niet op het rubber!!
beetje draaien en wrikken, en als hij wat wil bewegen aantrekken *plop* en hij is los.



= als alles klaar is, alles netjes opvolgorde opbergen.






-----------------------------------------

mochten er nog opmerkingen/aanvullingen zijn; laat het weten, dan pas ik hem aan  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: do, 16 jun 2011, 11:03:22 door Maxxy »
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #1 Gepost op: wo, 15 jun 2011, 21:51:57 »
extra tips:
1. lijmklem andersom zorgt ervoor dat je tool niet meedraait als je hem aanspant. Tevens heb je wat meer bewegingsruimte.
2. Nooit boven de tool gaan met je hoofd, stel hij zit niet juist en springt los, doet dat best wel pijn (heb zelf nog geluk gehad ermee, maar hij sprong wel ineens los tegen mijn voorhoofd)
3. Doek op de tafel, maar dat is op de fotos al te zien. Liefst een schone, dat voorkomt krasjes op je koppakkingsvlak.
4. Veren blijven onder spanning staan nadat je t tooltje geheel ontspannen hebt. Knalt ook los. Eventueel te voorkomen door een paar windingen minder te gebruiken voor het begin van het opspannen, zodat je wat verder terug kan.

Maak je van het monteren van de klephoedjes  en spietjes ook wat fotos? het erop zetten gaat namelijk niet zo makkelijk als het eraf halen zonder geschikte tools. Daarbij als je de kleppen erdoorheen doet, en je niet de juiste voorbereiding treft, is het klephoedje al gesneuvelt bij het monteren van de klep. Vandaar dat ik benieuwd ben naar een howto daarvan.
Monteren van de klepspietjes is ook opletten ivm conisch en ze minder lekker blijven zitten (bij mij bleven ze bij het demonteren al niet om de klep heen zitten zoals op jou fotos te zien)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #2 Gepost op: wo, 15 jun 2011, 23:07:23 »
monteren van de spietjes issimpel ikleg ze ineen bakje met motorolie ,dan plakken ze zo in de groefjes .
 kleprubbers plaats ik met dop 11 en een hamertje
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #3 Gepost op: do, 16 jun 2011, 08:26:22 »
Mooie how to!

extra tips:
1. lijmklem andersom zorgt ervoor dat je tool niet meedraait als je hem aanspant. Tevens heb je wat meer bewegingsruimte.


Zou hem in deze opstelling juist wel zo als op de foto's gebruiken --> de lijmklem valt precies IN de 'modded' bougiedop.  Als je de lijmklem omdraait flipt de dop er juist makkelijker onder vandaan (hefboomwerking lijmklem)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #4 Gepost op: do, 16 jun 2011, 10:54:13 »
idd dat zijn nog wat kleine extra tips die je aardig wat koppijn kunnen besparen.
heb zelf al wel eens een klephoedje gekopt met bij komende veer --> vooral niet proberen  -nana-

dit gebeurde dus toen ik een lijmklem gebruikte waar 'het vlakke plaatje' nog op zat, komt dus een beetje op het zelfde neer als wanneer je de klem omdraait.
bij komend voordeel als je de klem zo gebruikt; door dat deze omhoog steekt ben je minder snel geneigd om met je blije koppie boven de gespannen veer te komen  -thumbsup-

die extra steeksleutel die ik erbij heb liggen is om de dop opening in de juiste richting te plaatsen indien nodig.

monteren gaat eigenlijk vanzelfsprekend, min of meer in tegen gestelde richting.
en ik gebruik er ook hetzelfde gereedschap voor.

thnx serge voor de 'dop 11'-tip -thumbsup-
moet ze nog erin tikken, maar zat zelf aan een kunstof blokje te denken. maar dan had ik wss het rubber kapot getikt bedenk ik me nu.

zal de tips er ff tussen drukken  -goodjob-
zoals serge ook al zei; ff de spietjes in (dikke) olie dippen, en dan plak je ze zo tegen de steel aan.
« Laatst bewerkt op: do, 16 jun 2011, 11:02:38 door Maxxy »
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #5 Gepost op: do, 16 jun 2011, 17:24:42 »
Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan :D




Nee gekheid mooie how to -thumbsup-

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #6 Gepost op: do, 16 jun 2011, 18:59:07 »
thnx  -thumbsup-

is idd wel sneller gereedschap, maar om voor 2á3 keer aanteschaffen ben ik te veel 'hollander'  -nana-
hoewel die magneet stick wel op mijn wanna-have lijstje staat
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #7 Gepost op: do, 16 jun 2011, 21:27:03 »
die magneetsticks komen nog wel eens langs bij de lidl voor een prikkie ;)

klepveerlichters zijn idd niet goedkoop

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #8 Gepost op: do, 16 jun 2011, 21:28:46 »
klepveerlichter van midlock kost 60,- (prijs van midlock zelf 73,50) vind ik reuze meevallen ;)

Citaat
13168 Klepveerlichter
Multi toepasbaar voor verwijderen van klepveren
zonder demontage van de cilinder kop.(alleen met drukset!!)
Voor vrijwel alle types met bovenliggende nokkenas
(OHC) of bovenliggende kleppen.
Meer dan 100 combinaties mogelijk,
waardoor bijna universeel te gebruiken.
Met 2 haken en 2 drukstukken. Lengte 300 mm.

http://www.midlock.nl/
« Laatst bewerkt op: do, 16 jun 2011, 21:32:14 door Der Ghopmeister »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #9 Gepost op: do, 16 jun 2011, 22:25:48 »
vergeleken met mijn kopje wat na verkoop van 1 van de aanbouwdelen maar 5 euro heeft gekost, is zo;n tool duur. Zeker als je m maar 1x gaat gebruiken.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #10 Gepost op: do, 16 jun 2011, 23:14:57 »
ik heb daarvoor een lijmtang aangepast ,welke sjon als voorbeeld heeft gebruikt . en die lijmtang heeft maar 15 euro gekost ,het bekje is zelfgemaakt en past perfect om de schotel zodat deze niet scheef wegzakt of de rand beschadigd , je hebt ook meer ruimte dan in zo'n dop





tevens zit het draaiende gedeelte dan op de klep ,perfecte ondersteuning en je drukt dus nooit je kleppen krom
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #11 Gepost op: do, 16 jun 2011, 23:17:47 »
En twee vrije handen itt zo'n Midlock  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #12 Gepost op: do, 16 jun 2011, 23:28:43 »
Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan :D




Nee gekheid mooie how to -thumbsup-

leuk voor ingebouwde kopjes inderdaad ,heb er ook kleppen mee kromgedrukt omdat het schoteltje niet wou lossen van de spietjes en dan druk je de klep krom op de zuiger omdat je gen hand vrij hebt om het zwikkie te laten schrikken met een hamer .


ieder zijn keus in gereedschap , over het algemeen als je kleprubbers moet vervangen kun je ook beter je klepgeleiders nakijken .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #13 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 05:01:44 »
klebrubbers beschadig je al als je de kleppen eruit trekt, zonder dat rubber te beschermen. Ik doe het vervangen preventief zodat het kopje er niet straks weer af zal moeten maar gelijk helemaal in orde is.

tip als je je kleppen wilt inslijpen tbv revisering kop: zorg dat je kleprubbers nog niet geplaatst zijn. Anders vermorzel je de net nieuwe kleprubbers direct.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: How-to; Kleppen verwijderen/kop strippen.
« Reactie #14 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 07:14:48 »
klebrubbers beschadig je al als je de kleppen eruit trekt, zonder dat rubber te beschermen. Ik doe het vervangen preventief zodat het kopje er niet straks weer af zal moeten maar gelijk helemaal in orde is.

tip als je je kleppen wilt inslijpen tbv revisering kop: zorg dat je kleprubbers nog niet geplaatst zijn. Anders vermorzel je de net nieuwe kleprubbers direct.

nee hoor die beschadig je niet met de klepverwijderen en ook niet met inslijpen ,zolang je maar een drupje olie gebruikt .anders zou je de rubbers al beschadigen met monteren (komt het rubbertje langs exact dezelfde spie baantjes)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .