na lang proberen, afstellen en kloten... i thing i found the problem...
tijdens te door bladeren van een van de 4t tuner boeken kwam ik een stuk tegen over brandstof en verbranding, en een zeer brede uitleg over het aflezen van bougies. niet de eerste keer maar toch nog een keer doorlezen. na dit te hebben door gespit, en ook nog het grote 'bougies en hun verhaal' topic hier te hebben door gelezen. begin er wat te dagen; compressie.
ik had voor ik de kop liet vlakken wat berekeningen gedaan, zodat ik de compressie van de nz rond de 9,5/10:1 zou uitkomen. (voor zover er wat uit de vlakke kop van een nz gewonnen kan worden.)
dus de kop laten vlakken, en zag er netjes uit. kop erop en gaan
.
maar nooit nagerekend of wat dan ook. dus toen begon de twijfel....
dus nog een keer het rekenhulpje erbij gepakt, stuk papier, en alle gegevens, en rekenen maar.
maar daar klopte alles prima.
en toen schoot het mij te binnen... ik had van twee koppen de maten gebruikt, waarvan een, degene die gevlakt was, al een keer eerder een slijpbeurtje had gehad.
en ik was dus uit gegaan van een 'maagdelijke' kop.
met nog een keer alles in de goochel bak kwam ik uit op 10,5eneenbeetje:1 = ron 98 fahren =
=
dus toen maar een keer 98 getankt, stukje rijden. direct groot verschil in gedrag, soepeler, meer koppel. dus zo een tijdje rond getuft.
maar de bougies waren nu wel enigszins aan de donkere kant. wat nu te doen
toen kwam een maat (23jaar, rijd audi a4) in eens met een brommer aanzetten, 'omdat hij dat toch nog wel geinig vond'. en toen begon het geleuter over die goeie ouwe tijd, en brommers, en poorten open frezen, en... the almighty V-power, en toen was het even stil. keken elkaar aan, ingestapt, naar de dichtst bij zijnde shell pomp gereden, en vol gegooid. (pasje pomp, was v-power goedkoper als de 95 bij de dorps pomp
)
stukje rijden, langer, en nog maar even doorzetten, want wat reed dat ineens goed. bougies eruit, en perfect!!!
tussendoor nog een enkele keer 95 en 98 getankt, maar dan kwamen toch weer de lichte/donkere bougies eruit, en minder stabiel rijden.
het moraal van dit verhaal; altijd scherp blijven