Auteur Topic: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion  (gelezen 30367 keer)

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Gepost op: wo, 07 sep 2011, 11:48:10 »
Where to start?

Nooit echt de intentie gehad om een project topic te starten, maar het ecomodden neem ik nu toch wel als een sport op. Naast het posten in het Hypermiling / Ecomodding topic, zal ik hier ook mijn bezigheden posten. Ook om zo mijn voorstel topic wat te ontzien ;) . Zoals op de foto's al te zien is, ik ben niet heel erg gevoelig voor hoe mijn wagen er uit ziet. De laatste keer dat ik 'm gewassen heb is bijvoorbeeld al heeeeeeeel lang geleden. Ook rijd ik al heel lang rond met verroeste voorschermen + is m'n rechter voorscherm ingedeukt door een akkevietje tussen de draagarm en veerpoot  -hug-.

De polo

kenteken: FB-LZ-32
bouwjaar: 1992
in bezit sinds: 24-09-2009
type: Polo 2F Coupé CL 1.05 AAU (33kw/45pk)
km.stand aanschaf: 207.000
km.stand heden: 235.000

Foto's!

Bij aanschaf:


Met velgjes:


Na wat ecomodding:

'tapemod'


'lelijk hok :)'


'met wieldoppen (setje van 2 via Hanf)'


'even passen met wat karton'









Plannen (w.i.p.)

Andere wielen / banden
Sowieso moet ik andere banden hebben, wat er onder zit/zat begint op te raken (advies @ APK). Naar aanleiding van discussie in het hypermiling topic en uit eigen ervaring betwijfel ik of ik voor de 145 bandjes moet gaaf of gewoon de 155 kies, de wegligging is daarmee namelijk veel prettiger. Wel wil ik als het even kan wielen op stalen velg hebben, om er zo wieldoppen om te kunnen doen. Het dichtmaken van LM velgen is een andere optie maar denk ik moeilijker uitvoerbaar, minder makkelijk mooi vlak te krijgen.

De achterwielen inkapselen
Een simpele maar als het goed is doeltreffende modificatie. Karton is een mogelijkheid hiervoor maar voor de lange duur wil ik voor kunststof gaan. Zoals hierboven al te zien is, het ziet er niet eens zo gek uit.

Bodem stroomlijnen
Door de onderkant van de wagen gestroomlijnder te maken proberen meer winst te behalen. O.a. onder de motorruimte en aan de achterkant vóór de achterbumper door het plaatsen van beplating van een of andere soort.

Econometer inbouwen
Ding aangeschaft en moet nog ingebouwd worden.

Quick fixes / ideetjes / andere dingetjes
- Linker koplampje fixen, stelschroeven werken niet meer en hij kijkt nu een beetje scheel  -uitlachen- .
- Cockpitje met toerenteller aanschaffen, het lijkt mij zeer nuttig om het aantal toeren wat de motor maakt in de gaten te kunnen houden.
- Sticker achterop van polo86c.nl en iets in de richting van 'bluemotion'  -naughty-, misschien wel bij de dealer te scoren :D . --> Sticker gevonden :) ; *click*
- Roest beetje wegwerken / voorschermpjes opknappen of kijken of ik betere kan vinden in dezelfde kleur.
- Grilletje erbij maken, deze volspuiten met pur en mooi vlak maken, aerodynamisch!!  :)
- Kijken of ik via de OBD stekker (ik heb een verloopje voor op m'n foutmeldingscanner) realtime gegevens kan uitlezen. Daar zijn in ieder geval wel wat programma's voor te krijgen, meeste werken op laptops. Sommige via bluetooth op de smartphone (heb ik niet  -dunno-) zie: http://torque-bhp.com/ (betaald op de smartphone) of http://www.obdpros.com/obd_software.php#free_software (freeware voor pc/laptop)
- Spiegels verkleinen, maar wel met behoud van zicht (hoewel ze nu niet echt goed zicht geven...)
« Laatst bewerkt op: wo, 09 nov 2011, 14:18:42 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #1 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 12:32:31 »
bleumotion logo heb ik ook nog liggen. Mag je zo hebben.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #2 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 14:23:42 »
Klinkt misschien stom, maar als je de bodem stroomlijnt is het heel slim om je auto ook te verlagen. Hoe minder wind eronderdoor kan, hoe beter het gaat lopen. Maar das mijn theorie erachter.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #3 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 14:48:42 »
Verlagen helpt inderdaad ook maar ik ben daar toch ergens huiverig voor, ik hou van mijn bodemvrijheid zegmaar -hug-.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #4 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 14:58:03 »
alleen de voorkant 40mm, dan staat ie iig niet meer achterover, wat ook scheelt. Qua bodemvrijheid valt t wel mee dan. Veelal is de uitlaat het laagste punt, en die hangt vooral achter (voor heb je best wel ruimte zat)

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #5 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 15:35:54 »
Bij mij hoor ik de uitlaat op z'n tijd wel eens wat aan tikken, dus ik blijf huiverig. Dat achterover hangen vind ik niet zo erg, wat ik wel leuk vind is dat Jelle een Bluemotion plaatje voor me op de post doet :D . Old skool / new skool!!!!

Wat betreft beplating, dit spul *klik* is erg geliefd bij het ecomodders.com forum. Kost niet veel, maar eerst maar eens kijken of ik met mijn eigen afval platen wat kan.
« Laatst bewerkt op: wo, 07 sep 2011, 15:38:39 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #6 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 16:10:28 »
Bij mij hoor ik de uitlaat op z'n tijd wel eens wat aan tikken, dus ik blijf huiverig. Dat achterover hangen vind ik niet zo erg, wat ik wel leuk vind is dat Jelle een Bluemotion plaatje voor me op de post doet :D . Old skool / new skool!!!!

Wat betreft beplating, dit spul *klik* is erg geliefd bij het ecomodders.com forum. Kost niet veel, maar eerst maar eens kijken of ik met mijn eigen afval platen wat kan.

Ik denk dat je beter Polystyreen (PS) kan nemen ipv Polypropeen (PP). PS is veel makkelijker te lijmen dan PP en met een heatgun (verfbrander) erg makkelijk van vorm te veranderen.
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #7 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 16:16:40 »
idd. PS is vrij hard, met een dun plaatje kom je een heel end, vooral als je er een paar ribben achter lijmt (om het geheel stijver te maken).
Heb zelf veel met PS gewerkt, vind het heel vriendelijk in 't gebruik (o.a. mijn luchtfilterbak voor de motorcarbs is van PS).

Polypropyleen heb ik geen ervaring mee.


@BTracing: als je de uitlaat hoort tikken, kan het ook zo zijn dat deze niet netjes afgehangen is (en ter hoogte van de achteras te laag hangt?)
Met een stukje PS kan je de grille ook netjes dichtmaken.

Nog even over het autowassen; een gewassen auto heeft ook minder weerstand. Zou 'm niet gaan polijsten, dan plakt de lucht misschien weer teveel aan je auto  :).  Deurstrips ook eraf halen, is alleen maar extra verstoring.  -naughty-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #8 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 16:27:35 »
Wassen, niet wassen dat is de vraag: haaienhuid is ook niet spiegelglad, golfballetjes hebben dimples.

Maar goed:
leesvoer1
leesvoer2

Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #9 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 16:35:27 »
dat zijn hele andere situaties.

Haai = water plakt anders dan lucht
golfbal = moet turbulentie creeëren om richting te houden door de bal aan het draaien 'spinnen' te krijgen.

Voorzie je je auto van dimples, dan probeert de lucht de auto te draaien :) , lijkt me niet heel prettig
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #10 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 16:37:47 »
Misschien moet ik 'm oxyfoob maken, dan wil de wagen niets meer met luchtweerstand te maken hebben. Rij ik in een permanent vacuüm  :).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #11 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 16:45:44 »
Ik heb vanochtend de fiets gepakt, mijn auto is het meest zuinig op de parkeerplaats :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #12 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 18:03:29 »
alleen de voorkant 40mm, dan staat ie iig niet meer achterover, wat ook scheelt. Qua bodemvrijheid valt t wel mee dan. Veelal is de uitlaat het laagste punt, en die hangt vooral achter (voor heb je best wel ruimte zat)

 -gert- Nog nooit onder een polo gelegen ofzo  -dunno-  De tunnelversteviging is altijd je laagste punt! als je uitlaat lager hangt dan heb je m niet juist gemonteerd......

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #13 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 18:16:53 »
Ik heb dacht ik geen tunnelversteviging en mijn uitlaat hangt misschien wat vreemd dan. Hmm...
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Project [ FB-LZ-32 ] het Ecohok - oldskool Polo 2F Bluemotion
« Reactie #14 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 18:41:22 »
Verlagen helpt inderdaad ook maar ik ben daar toch ergens huiverig voor, ik hou van mijn bodemvrijheid zegmaar -hug-.

ik gebruik jou citaat maar ipv die van rutger... (anders is die weer wild) k wil dr wel n opmerking over plaatsen mbt verlagen :
ik werk als vrachtwagen monteur nu vertelde mij een chauffeur die met diepladers rijd het volgende :
zijn dieplader is in hoogte regelbaar dus verlagen verhogen is mogelijk...
Als hij hem TE laag zet dan gebruikt zn truck meer diesel ;)... m a w het vlakke dieplader bed wat glad vanonderen is  zuigt zich aan het wegdek

zet hij hem een paar cm hoger (mits de lading dat toe staat) dan is zn truck zuiniger
(van 1:2,5 richting 1:2,9......1:3... en dat zijn leuke verdiensten bij gemiddeld 180.00kmper jaar)

tijdens het lezen van dit topic moest ik er ff aan denken

anyway ..succes ! k ben benieuwd