Auteur Topic: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?  (gelezen 19826 keer)

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #15 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 08:08:50 »
Belangrijker vraag misschien: kost dat nou? een Polotje helemaal overblazen,. in diamantzilver.. voorbewerkt en al?

hier ben ik ook wel benieuwd naar maar dan in een uni kleur  -thumbsup-

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #16 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 08:30:26 »
Unikleur auto spuiten (kaal aanleveren zegmaar) was hier in de buurt van Zuidlaren (Drenthe) binnen + buitenkant 750 euro, maar nou weet ik niet meer of dat inclusief primer was  -oops-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #17 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 08:46:12 »
Ga maar eens kijken wat een paar liter basis kost, dan nog de blanke, schuurpapier, plastic, afplakpapier, zeefjes, bekers, faciliteiten, cabinefilters, thinner, plakband, plamuur, primer, goed betaalde knecht. Nou dan zou je echt niet kunnen werken voor dit geld. Ik zou dan nooit zelf aan een auto beginnen en dan deze wegbrengen naar jou adres voor 750euro.

Daar zou ik hem allen maar voor aflakken, dan wel buiten en sponningen. Maar niet helemaal plamuren en primeren. Dat is juist het werk. Aan de andere kant lastig om zo een prijs te maken zonder een auto te beoordelen. Heb al vaker meegemaakt dat het wel allemaal mee zou vallen, uhumm. Zit toch altijd wel een verschil tussen het beoordelen van een leek en een spuiter/oorbewerker.
« Laatst bewerkt op: vr, 30 sep 2011, 08:49:47 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #18 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 08:52:31 »
Nou dit zijn zeker geen "leken" waar ik ben geweest  :)..

Het ging trouwens (als mn geheugen me niet in de steek laat) om primer en de laklaag buitenom (exclusief strakmaken.. letterlijk alleen het lakken)
Ik had foto's van de auto meegenomen, aangezien deze al een tijdje uit elkaar ligt en ik dus niet langs kon gaan met de auto.
Voor de duidelijkheid: het ging hier in dit geval ook echt om een kale carosserie, dus zonder motor, ramen, stoelen, dashboard etc. allemaal eruit..

Prijs maakte me verder ook niet zo heel veel uit: ook al zou het 1000 euro kosten, het moet toch een keer gebeuren  -hug- en dan liever 1000 betalen dat het goed gedaan wordt, dan dat ik de lak er straks afspuit als ik de auto een x wil wassen met de hogedrukspuit
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline EveG40

  • L86C-0178
  • Non-Register lid
  • Berichten: 319
  • Geslacht: Vrouw
  • Evelien
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #19 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 12:07:36 »
2 vraagjes dan  :)

1. Met welke verf kan ik mijn logo weer rood maken op het motorblok? Dacht zelf aan modelbouwverf, maar is dat bestand tegen de hitte?

2. Dit logo wil ik eraf hebben, maar eronder zitten dingen die ik volgens mij niet wil zien ;) Hoe het best te behandelen?




Jah, weet t...auto vies..  -dots- staat onder bomen die harsdruppels bombarderen... :\

Leuk topic zo  -thumbsup-
hmm?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #20 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 14:42:35 »
Passat van Gijs niet?

Dat was wel een monsterlijke mooie deuk, en daarna was ie voor 99% weg  -thumbsup-

Belangrijker vraag misschien: kost dat nou? een Polotje helemaal overblazen,. in diamantzilver.. voorbewerkt en al?

Let me rephrase my question:

Wat kost dat nou? Een Kale Polo, rolbare polo, voorbewerkt (schuren, plamuur, primer etc) en al; Alleen het spuitwerk.

Dus;
- Naar binnen rollen vanaf autoambulance
- Ontvetten van de complete koets
- Ramen afplakken
- In spuitkabine rollen
- Deuren, achterklep en motorkap ophangen (of gemonteerd en al meespuiten?)
- Zilvergrijs metallic spuiten (incl blanke lak)
- Drogen
- Naar buiten rollen richting autoambulance

Wat kost dat? Inclusief en/of exclusief de lak (metallic zilver + blanke lak)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #21 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 16:44:35 »
Nog een schadehersteller? Leuk. De 3e al hier.

Er zijn kunstenaars die een hoop kunnen restylen maar het houd een keer op. + het plaatwerk van tegenwordig is gewoom ruk. Slappe rommel is het vaak vooral bij de franse frikandellen.

Jij kan zelf restylen Julion? knap.... ik kan het een beetje. Voordrukken noem ik het maar. Kleine deukjes met lijmen lukt mij beter. Lepellen is toch een vak appart. Je moet er ook in blijven hoor ik vaak van de jongens die het wel goed kunnen. Je kunt niet goed zijn als je het af en toe doet. Als die jongens 3 weken op vakantie zijn geweest moeten ze eerst weer oeffenen.

Maargoed wij hebben nu verschillende hagel schades staan en het is toch knap wat ze klaar krijgen.

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #22 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 16:50:09 »
Alleen het spuiten van een Polotje kan ik hier voor zo`n 600 voor de buitenkant. 8 a 900 met binnekant....

Dan moet hij ook echt helemaal klaar zijn......

Meeste tijd (dus geld) gaat m in het voor bewerken zitten. Dit doe ik vaak thuis en lever hem kant en klaar af zo als de spuiter hem het liefst heeft en dan zijn dit de prijzen ongeveer bij mijn adres dan....

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #23 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 17:56:13 »
Ok nou veel vragen  en reacties :), een auto overspuiten is afhankelijk van het werk. volgens de calculatie zijn er grofweg 4 werkzaamheden: 1: de en montage  2: Plaatwerk 3: voorbewerken 4; spuiten.
Ik ga nu even op het laatste  in omdat dit relevant is en anders wordt het misschien onoverzichtelijk  :)
De post spuiten houdt in:
1: De soort lak , de hoeveelheid natuurlijk, is het uni kleur of 2 lagen metallic. Daarnaast zijn er  duurdere (basis)lakken zoals parelmoer en/of mica. dat houdt in sommige gevallen in dat er een apparte grondlaag voorgespoten moet worden.
2: blanke lak, is normaal gesproken 2 lagen (er is een keuze uit een kras vastere en dus duurdere versie) .
3:Het afplakken en ontvetten van de auto inclusief de materialen zoals plakband en afplakpapier ed.( 2 deurs polootje is minder werk dan een 4 deurs auto met 5e deur)
4:spuitcabine gebruik, denk aan verwarmen op 60 graden (40 min)en tussendrogen van de basislak.
5:Arbeidsuren, grote auto is meer werk
 Voor het spuiten van een polo, dus geheel voorbewerkt en staat al in de grondverf, geschuurd en al en alleen de buitenkant. Dan is een prijs van rond de 750/1000 euro een gangbaar bedrag.
Als zo'n verzoek komt bij ons dan willen wij altijd de auto zien. Het komt bijna altijd voor dat de vlijtige doe-het- zelfer toch te grof geschuurd heeft , deuken heeft laten zitten, de filler niet goed geschuurd heeft, verkeerde materiaal gebruikt enz enz. de thuis klusser denkt meestal een 100% klusje gemaakt te hebben en als wij hem dan gespoten hebben dan valt het vaak tegen, niet strak, plamuurplekken zichtbaar, gaatjes in de lak enz enz.
Een gouden regel: een spuiter laat zien hoe goed de voorbewerker zijn best heeft gedaan. Vergeet niet dat blanke lak werkt als een vergrootglas, alle oneffenheden worden zichtbaar of uitvergroot.
Vooral met de tegenwoordige water gedragen basis lakken die op de meeste (personen) auto's zitten is het opassen geblazen wat het voorbewerken betreft!
Dit is in grote lijnen de praktijk.
« Laatst bewerkt op: vr, 30 sep 2011, 18:12:23 door Julion »

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #24 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 17:59:24 »
Hee Arno, jah die restylers kunnen het wel , ma niks voor mij hoor de hele dag zitten te turen en kloppen. Ja ik kan restylen zoals ik al zei, standaard deukjes krijg ik weg ma ik ben geen profi, mijn setje is ook standaard. Tis leuk als afwisseling :)

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #25 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 18:11:47 »
Hoi EveG40: Hmmmm motorblok lakken: hittebestendige lak lijkt me het enigste mogelijkheid, maar als het een soort sierkap is dan kun je dat ook met gewone autolak doen, probeer altijd een 2 componenten lak te gebruiken als aflak. De huidige autolakken mogen heel warm worden.
En nu die emblemen: das minder mooi zeg: hoogswaarschijnlijk zitten er gaatjes achter waar dan weer klemmetjes in zitten. De kans is groot dat de roest ook aan de binnenkant van de klep zit -boehoe-.
De beste manier is (zand)stralen maar kan me voorstellen dat je dat niet altijd bij de hand hebt :). dus: zo goed mogelijk de roest verwijderen , roterende staalborstel o.i.d.
Als grondlak een etsende wash primer gebruiken of een Epoxi Primer en aflakken met een 2k produkt.
ps: over een wash primer mag geen watergedragen basislak! (i.v.m. hechting)

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #26 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 19:37:05 »
Het komt bijna altijd voor dat de vlijtige doe-het- zelfer toch te grof geschuurd heeft , deuken heeft laten zitten, de filler niet goed geschuurd heeft, verkeerde materiaal gebruikt enz enz. de thuis klusser denkt meestal een 100% klusje gemaakt te hebben en als wij hem dan gespoten hebben dan valt het vaak tegen, niet strak, plamuurplekken zichtbaar, gaatjes in de lak enz enz.
Een gouden regel: een spuiter laat zien hoe goed de voorbewerker zijn best heeft gedaan. Vergeet niet dat blanke lak werkt als een vergrootglas, alle oneffenheden worden zichtbaar of uitvergroot.

Dat klopt idd. Dat is ook de rede dat mijn baas dit soort werk niet eens aanneemt. Het brengt te veel gedoe met zich mee. Mensen menen een heel kunstwerk gemaakt te hebben maar op het moment dat er lak op zit en het glanst valt het op eens erg tegen.
Een auto echt strak maken en goed voorbewerken moet je gewoon vaker gedaan hebben.

Wij maken tegenwoordig veel voor lease en verzekeringsmaatschapijen wat het hele vak ook weer naar de klote helpt. Kwaliteit lijkt niet meer boven aan de lijst te staan maar het draait veel om snelheid. Diknekken/stropdassen die ergens op een kantoor zitten en nog nooit een schroevendraaier in de hand hebben gehad bepalen hoeveel tijd wij krijgen voor een auto. Iets wat tegenwoordig niet meer klopt en de moed van veel schadeherstellers in de schoenen laat zakken. En ook ik heb het er niet meer zo naar mijn zin zoals het ooit eerder was.

Ik werk nu 11 jaar in de autoschade en de eerste jaren was het duidelijk anders. Ik maak mijn auto`s dus zelf helemaal klaar en breng ze naar een andere spuiter (klein hobby bedrijfje). Ook hij meende dat ik een hobbyist was en wilde dus eerst mijn werk zien voor er afspraken gemaakt konden worden. Toen eenmaal een klus bij hem kwam was hij zeer tevreden en was het eigenlijk beter als zijn eigen werk. Sinds dien kan ik met hem afspraken maak voor ALLEEN spuitwerk. Kant en klaar aanleveren dus.


Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #27 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 20:18:36 »
Ik heb alle delen op en aan het motorblok met Hittebestendige verf van Motip gedaan (uit de knikkerbus), blijft super zitten -thumbsup-
Ook leuk werk om te doen zo'n motorblok opleuken -naughty-
Polo-loos Audi A4 b5

Offline EveG40

  • L86C-0178
  • Non-Register lid
  • Berichten: 319
  • Geslacht: Vrouw
  • Evelien
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #28 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 20:26:11 »
Tnx, Julion! Ik zal maar een goede dag besteden aan t logo...ik verwacht idd het ergste.

Wat betreft het motorblok, het is alleen het logo wat weer rood moet worden:


JJ, zie net je reactie, ik ga eens kijken voor mooi rood ;)
hmm?

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #29 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 20:27:48 »
Heb die van mij nou zo gekregen -klus-

Polo-loos Audi A4 b5