Auteur Topic: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?  (gelezen 19883 keer)

Offline EveG40

  • L86C-0178
  • Non-Register lid
  • Berichten: 319
  • Geslacht: Vrouw
  • Evelien
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #30 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 20:39:47 »
 -cool- En hoe heet die kleur rood?
Op het moment is alleen het logo aan de beurt en wil de rode lijn bij mn bumpers opnieuw trekken ;)
hmm?

Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #31 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 22:50:17 »
Ik heb hier in de buurt een keer zitten kletsen met een spuiter die bezig was met een auto van mn toenmallig stage bedrijf. Hij moest hem nog even wassen voor ik hem weer mee kreeg dus ik dacht, even vragen voor de golf. Kon geloof ik na de folder gekregen te hebben voor 1000 euro gespoten worden mits ik het voorwerk deed. Mica en metallic zat je al aan de 1500 geloof ik...

Opzich hartstikke mooi maar als ik een auto ga laten spuiten moet het ook echt een auto zijn waar ik een hele tijd in ga rijden of een auto die echt op de lak na in super staat is... anders waag ik de gok wel om te gaan rollen als het echt nodig is ;)
86 2 GT

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #32 Gepost op: za, 01 okt 2011, 00:22:08 »
Ok nou veel vragen  en reacties :), een auto overspuiten is afhankelijk van het werk. volgens de calculatie zijn er grofweg 4 werkzaamheden: 1: de en montage  2: Plaatwerk 3: voorbewerken 4; spuiten.
Ik ga nu even op het laatste  in omdat dit relevant is en anders wordt het misschien onoverzichtelijk  :)
De post spuiten houdt in:
1: De soort lak , de hoeveelheid natuurlijk, is het uni kleur of 2 lagen metallic. Daarnaast zijn er  duurdere (basis)lakken zoals parelmoer en/of mica. dat houdt in sommige gevallen in dat er een apparte grondlaag voorgespoten moet worden.
2: blanke lak, is normaal gesproken 2 lagen (er is een keuze uit een kras vastere en dus duurdere versie) .
3:Het afplakken en ontvetten van de auto inclusief de materialen zoals plakband en afplakpapier ed.( 2 deurs polootje is minder werk dan een 4 deurs auto met 5e deur)
4:spuitcabine gebruik, denk aan verwarmen op 60 graden (40 min)en tussendrogen van de basislak.
5:Arbeidsuren, grote auto is meer werk
 Voor het spuiten van een polo, dus geheel voorbewerkt en staat al in de grondverf, geschuurd en al en alleen de buitenkant. Dan is een prijs van rond de 750/1000 euro een gangbaar bedrag.
Als zo'n verzoek komt bij ons dan willen wij altijd de auto zien. Het komt bijna altijd voor dat de vlijtige doe-het- zelfer toch te grof geschuurd heeft , deuken heeft laten zitten, de filler niet goed geschuurd heeft, verkeerde materiaal gebruikt enz enz. de thuis klusser denkt meestal een 100% klusje gemaakt te hebben en als wij hem dan gespoten hebben dan valt het vaak tegen, niet strak, plamuurplekken zichtbaar, gaatjes in de lak enz enz.
Een gouden regel: een spuiter laat zien hoe goed de voorbewerker zijn best heeft gedaan. Vergeet niet dat blanke lak werkt als een vergrootglas, alle oneffenheden worden zichtbaar of uitvergroot.
Vooral met de tegenwoordige water gedragen basis lakken die op de meeste (personen) auto's zitten is het opassen geblazen wat het voorbewerken betreft!
Dit is in grote lijnen de praktijk.

hier sluit ik me bij aan tot in detail -thumbsup-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #33 Gepost op: za, 01 okt 2011, 00:25:33 »
Dat klopt idd. Dat is ook de rede dat mijn baas dit soort werk niet eens aanneemt. Het brengt te veel gedoe met zich mee. Mensen menen een heel kunstwerk gemaakt te hebben maar op het moment dat er lak op zit en het glanst valt het op eens erg tegen.
Een auto echt strak maken en goed voorbewerken moet je gewoon vaker gedaan hebben.

Wij maken tegenwoordig veel voor lease en verzekeringsmaatschapijen wat het hele vak ook weer naar de klote helpt. Kwaliteit lijkt niet meer boven aan de lijst te staan maar het draait veel om snelheid. Diknekken/stropdassen die ergens op een kantoor zitten en nog nooit een schroevendraaier in de hand hebben gehad bepalen hoeveel tijd wij krijgen voor een auto. Iets wat tegenwoordig niet meer klopt en de moed van veel schadeherstellers in de schoenen laat zakken. En ook ik heb het er niet meer zo naar mijn zin zoals het ooit eerder was.

Ik werk nu 11 jaar in de autoschade en de eerste jaren was het duidelijk anders. Ik maak mijn auto`s dus zelf helemaal klaar en breng ze naar een andere spuiter (klein hobby bedrijfje). Ook hij meende dat ik een hobbyist was en wilde dus eerst mijn werk zien voor er afspraken gemaakt konden worden. Toen eenmaal een klus bij hem kwam was hij zeer tevreden en was het eigenlijk beter als zijn eigen werk. Sinds dien kan ik met hem afspraken maak voor ALLEEN spuitwerk. Kant en klaar aanleveren dus.



Dit maakt nu waarom ik van baantje ben gaan wisselen. Altijd gezeik dat t sneller moet en goedkoper. Daarnaast krijg je als spuiter gewoon te weinig betaald en ben je altijd in de late uurtjes aan het klooien om een euro extra te hebben. Maar wel een mooi vak. Mn droom is om ooit een echte 30/40er jaren hotrod te bouwen. Eigenlijk ik zon bedrijf als allrounder te werken of zelf zoiets runnen. maar goed......
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #34 Gepost op: za, 01 okt 2011, 19:14:32 »
FF reageren op Arno 83 en sprint26.
Helaas herken ik de verhalen van sneller werken en kwaliteitsverlies en s'avonds doorwerken :(
Ik kan alleen vertellen hoe en waar ik werk. Ik werk al meer als 20 jaar in de autoschade en heb al heel veel veranderingen meegemaakt, uren registratie ,groene polis, watergedragen lakken, HVLP spuiten, steeds meer herstellen i.pv. vernieuwen, spotrepairs en deel reperaties, foto's maken van alle reparaties in de geschuurde plamuur voor de verzekeringsmaatschappijen enz enz.
Er zijn op dit moment ong. 1200 autoschadeherstelbedrijven in nederland. Er worden steeds minder schades gereden, oorzaken: verkeersveiligheid is toegenomen (rotondes , drempels en andere snelheids beperkende maatregelen) verder zijn de auto's steeds veiliger geworden ( wegligging ,banden, elektronische snufjes die de passieve veiligheid bevorderen). Ook komen er steeds meer kleine auto's op de weg die relatief gezien ook kleinere schades rijden (aan een grote dure auto kun je meer schade rijden en dus meer geld verdienen)
Het huidige schade aanbod kan verwerkt worden door 600 schade bedrijven i.p.v. de huidige 1200!!!
Er is o.a. door de grote verzekeringsmaaschappijen (ABS, Achmea, Tophertsel, Interpolis, Schade Garant ) een formule bedacht om het schadeaanbod te verdelen onder de bedrijven. (dit heet "gestuurde schadestroom" dus niet het werk van particulieren).
Bedrijven die in de "eerste kring" geplaatst worden daar gaat het eerste het werk naar toe. is er werk "over" dan gaat dat naar bedrijven in de "tweede kring".
Om in die "eerste kring" te komen moet een bedrijf aan strikte voorwaarden voldoen zoals gereedschap, kennis ,opleiding personeel enz enz. Verder moet  je 10% inleveren op je uurloon en mag je niet te veel vernieuwen maar moet je dus meer repareren, Lijkt op een wurg contract niet?
De kleinere (vaak ook minder kwalitatief) bedrijfjes worden de dupe en zullen andere bronnen aan moeten boren om het hoofd boven water te houden.
De kwaliteit van de reparaties gaat er bij ons zeker niet op achteruit!
Steekproeven door verzekeringsmaatschappijen (na de reparatie) worden veelvuldig uitgevoerd. Je kunt als bedrijf een "gele kaart" krijgen , een soort waarschuwing. Bij veelvuldige herhaling kun je je licentie kwijtraken!
Wij hebben heel veel jonge auto's te repareren en de eigenaren zijn vaak erg kritisch.
En wat overwerken betreft: ik heb misschien in al die jaren nog geen 10 uur overgewerkt!-thumbsup-
Kortom:je moet je onderscheiden als autoschade bedrijf, er zijn er gewoon te veel.
Ook ik heb in mezelf geinvesteerd in de loop der jaren, ik heb vele opleidingen /cursussen gevolgd(en vele in eigen tijd en op eigen kosten).Ik heb mij gespecialiseerd in jeugdigen en opleiding. Verder coach ik jongeren op emotioneel / sociaal gebied. Praktijk en stage begeleider is daarom ook een van mijn taken.
Ik heb misschien makkelijk lullen maar dit is mijn verhaal :)
Tip: Denk in mogelijkheden niet in on-mogelijkheden :)

« Laatst bewerkt op: za, 01 okt 2011, 19:17:49 door Julion »

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #35 Gepost op: za, 01 okt 2011, 19:20:09 »
-cool- En hoe heet die kleur rood?
Op het moment is alleen het logo aan de beurt en wil de rode lijn bij mn bumpers opnieuw trekken ;)


Deze: http://www.motip.nl/?page=23&id=1136
Is maar 1 kleur rood van de hittebestendige lakken, wel lekker makkelijk dus -thumbsup-
Polo-loos Audi A4 b5

Offline EveG40

  • L86C-0178
  • Non-Register lid
  • Berichten: 319
  • Geslacht: Vrouw
  • Evelien
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #36 Gepost op: za, 01 okt 2011, 19:48:13 »
Ah mooi!
Tnx

hmm?

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #37 Gepost op: za, 01 okt 2011, 20:23:17 »
@julion: wij zitten in de eerste ring. het aanbod is hoog maar met al dat smeren enz kan het eind resultaat wel goed zijn maar de kwaliteit op lange duur lijkt mij niet. ik zou zelf, als ik en nieuwe auto heb met schade nooit zo laten maken. niemand bij ons in de werkplaats zou aan zijn eigen auto zoveel plamuren zoals we nu soms moeten. Mijn idee is dat de kleine bedrijven het nu zwaar hebben maar het uit eindelijk goed gaan krijgen als als de 2e hands lease auto markt op zijn gat gaat liggen omdat het al
http://m.facebook.com

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #38 Gepost op: za, 01 okt 2011, 20:30:17 »
die plamuur bakken slechte reclame is voor de grote bedrijven. bij de kleine bedrijven zitten prutsers bij maar soms ook echte vakmannen waar wij niet aan kunnen tippen of mensen die weg willen uit die schade wereld. Het is een erg mooi vak wat ook maar weinig mensen kunnen maar ik vind echt dat het kapot word gemaakt en partijen met 0,0  verstand van auto schade te veel macht hebben.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #39 Gepost op: za, 01 okt 2011, 20:36:22 »
Nog even reageren op de verdienste in de autoschade branche.
Wij vallen onder CAO kleinmetaal, 38 urige werkweek.
ben je onder de 23 jaar dan geldt het volgende.
Er zijn vier salaris categorieen: 1: W.M.L (Wettelijk Minimum Loon)
2:VMBO  3:vak diploma  4:voortgezet vak diploma.
Alle leerlingen die ik heb mogen begeleiden kregen ALLEMAAL te weinig salaris! -naughty- Ik heb dat wel weer recht kunnen zetten( 8 jaar OR ervaring -nana-) maar toch.... moest niet kunnen! Goed kijken is mijn advies dus :)
Ben je ouder dan 23 dan kom je in zgn "schalen" terecht: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, elke schaal heeft weer zijn tredes.
De Autoschadehersteller zit in schaal E of F.
Verder gaan functiejarenn mee tellen, en je kunt ingedeeld worden in 3 "groepen" van zelfstandigheid, dit is dus onderhandelbaar met je werkgever).
Het verhogen van mijn salaris, bovenop de geldende CAO, heb ik gedaan door in totaal 3x mijn werkgever voor de keuze te stellen: een salarisverhoging of ik ga bij de concurrent beginnen, ik ben uiteindelijk 1x verkast :)
Verder heb ik 1x overwogen het onderwijs in te gaan maar ik moest te veel salaris inleveren, licentie halen en kreeg geen zekerheid op een baan. Ik heb nu een meer dan ruim modaal inkomen en ben daar tevreden mee.
Ik ga bewust geen bedragen noemen, dat kan een vertekend beeld geven. Als er mensen zijn die wel specifieke informatie willen m.b.t. hun salaris dan wil ik dat via een PM verduidelijken.




Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #40 Gepost op: za, 01 okt 2011, 20:47:12 »
Arno, Wij hebben nu een nieuw systeem om uit te deuken, ben ff de naam kwijt, maar met die klemmetjes opzetten en met een grote klem zeg ma terugtrekken.
 wat heb jij liever? een achterscherm dat uitgedeukt is op de goede manier dan he? of hetzelfde achterscherm vernieuwen?
Bij het uitdeuken blijven ALLE originele kitnaden en puntlassen zitten de plaat blijft verzinkt tussen de puntlassen.
In veel gevallen kies ik dus voor uitdeuken, en dat veel plamuren valt in de meeste gevallen.
Een achterscherm doorhalen bij de achterklep kan een hele grote afstand zijn, ook al las je het met koper-silicium dam 'trekt' de plaat nog en moet er in veel gevallen nog veel plamuur op.
Vernieuwen is kwalitatief niet altijd beter, alles valt of staat natuurlijk bij het vakmanschap :)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #41 Gepost op: za, 01 okt 2011, 20:49:48 »
FF reageren op Arno 83 en sprint26.
Helaas herken ik de verhalen van sneller werken en kwaliteitsverlies en s'avonds doorwerken :(
Ik kan alleen vertellen hoe en waar ik werk. Ik werk al meer als 20 jaar in de autoschade en heb al heel veel veranderingen meegemaakt, uren registratie ,groene polis, watergedragen lakken, HVLP spuiten, steeds meer herstellen i.pv. vernieuwen, spotrepairs en deel reperaties, foto's maken van alle reparaties in de geschuurde plamuur voor de verzekeringsmaatschappijen enz enz.
Er zijn op dit moment ong. 1200 autoschadeherstelbedrijven in nederland. Er worden steeds minder schades gereden, oorzaken: verkeersveiligheid is toegenomen (rotondes , drempels en andere snelheids beperkende maatregelen) verder zijn de auto's steeds veiliger geworden ( wegligging ,banden, elektronische snufjes die de passieve veiligheid bevorderen). Ook komen er steeds meer kleine auto's op de weg die relatief gezien ook kleinere schades rijden (aan een grote dure auto kun je meer schade rijden en dus meer geld verdienen)
Het huidige schade aanbod kan verwerkt worden door 600 schade bedrijven i.p.v. de huidige 1200!!!
Er is o.a. door de grote verzekeringsmaaschappijen (ABS, Achmea, Tophertsel, Interpolis, Schade Garant ) een formule bedacht om het schadeaanbod te verdelen onder de bedrijven. (dit heet "gestuurde schadestroom" dus niet het werk van particulieren).
Bedrijven die in de "eerste kring" geplaatst worden daar gaat het eerste het werk naar toe. is er werk "over" dan gaat dat naar bedrijven in de "tweede kring".
Om in die "eerste kring" te komen moet een bedrijf aan strikte voorwaarden voldoen zoals gereedschap, kennis ,opleiding personeel enz enz. Verder moet  je 10% inleveren op je uurloon en mag je niet te veel vernieuwen maar moet je dus meer repareren, Lijkt op een wurg contract niet?
De kleinere (vaak ook minder kwalitatief) bedrijfjes worden de dupe en zullen andere bronnen aan moeten boren om het hoofd boven water te houden.
De kwaliteit van de reparaties gaat er bij ons zeker niet op achteruit!
Steekproeven door verzekeringsmaatschappijen (na de reparatie) worden veelvuldig uitgevoerd. Je kunt als bedrijf een "gele kaart" krijgen , een soort waarschuwing. Bij veelvuldige herhaling kun je je licentie kwijtraken!
Wij hebben heel veel jonge auto's te repareren en de eigenaren zijn vaak erg kritisch.
En wat overwerken betreft: ik heb misschien in al die jaren nog geen 10 uur overgewerkt!-thumbsup-
Kortom:je moet je onderscheiden als autoschade bedrijf, er zijn er gewoon te veel.
Ook ik heb in mezelf geinvesteerd in de loop der jaren, ik heb vele opleidingen /cursussen gevolgd(en vele in eigen tijd en op eigen kosten).Ik heb mij gespecialiseerd in jeugdigen en opleiding. Verder coach ik jongeren op emotioneel / sociaal gebied. Praktijk en stage begeleider is daarom ook een van mijn taken.
Ik heb misschien makkelijk lullen maar dit is mijn verhaal :)
Tip: Denk in mogelijkheden niet in on-mogelijkheden :)



Tja out of the box denken...... Maar ik ken het opleiden van jeugdigen, of je daar zo vrolijk van moet worden. Gelukkig valt het in de sector waar ik nu in werk wel mee, maar toch kom je er soms tegen -gert-. Dit is ook een groot onderdeel van mijn werk als verpleegkundige. Verder ben ik blij dat ik uit deze sector ben gestapt. Ik doe het werk wel voor de hobby, dus voor mijzelf. Verder klopt je verhaal als een bus. Wel merk ik dat er steeds meer mensen met de kleine beurs naar ons toe komen, waar geen mogelijkheden zijn worden deze toch gemaakt voor de klant. We hebben geen personeel en zitten gelukkig redelijk goedkoop met alle faciliteiten om net werk te kunnen maken. De cabine en het pand zijn al oud maar dat zegt mij niet zoveel. Natuurlijk werken we ook niet voor niets en moeten we er ook nog ons brood of mee bijverdienen.

Maar goed daar gaat dit topic niet over. we gaan maar weer voor de praktische kant van het schadewerk en niet de management kant.
« Laatst bewerkt op: za, 01 okt 2011, 20:54:53 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #42 Gepost op: za, 01 okt 2011, 20:56:43 »
Klopt Sprint 26 maar wel leuk om er ff over te kletsen met je -thumbsup-

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #43 Gepost op: za, 01 okt 2011, 21:02:54 »
Klopt Sprint 26 maar wel leuk om er ff over te kletsen met je -thumbsup-


Ah geen probleem, alleen interesseer ik me voor het werk en niet voor de corupte wereld met verzekeringen en criminelen in stropdas die de centen opstrijken........ik denk dat dit topic beter is om mede-hobbyisten kennis mee te geven over het voorbewerken of aflakken van auto's.

trouwens zeg maar gewoon Ramon
« Laatst bewerkt op: za, 01 okt 2011, 21:05:02 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
« Reactie #44 Gepost op: za, 01 okt 2011, 21:21:36 »
ke Ramon,  van de andere kant is het ook weer goed dat er gekeken wordt naar de efficientie van alles, Als ik zie wat er, alleen al bij ons, weggegooid wordt.......wat nog gerepareerd kan worden -boehoe-
En die scherpe regels komen ook vanwege "fraude" van de bedrijven die activiteiten opgeven die ze niet uitvoeren (uitspuitzones opschrijven maar dan vervolgens rechtaf spuiten, sielijsten laten zitten, onderdlen als vervangen opschrijven maar wordt wel uitgedeukt, extra schade maken zodat grensdelen ook gespoten kunnen worden)
Als iedereen zich aan de regels zou houden dan zouden de premies een stuk lager zijn. Ik denk dat we de "schuldigen " moeten zoeken bij alle betrokkenen.
En nog iets: als mensen een schade betaald krijgen zijn ze vaak een stuk kritischer dan dat ze het zelf moesten betalen, de vraag is dan of ze de schade uberhaubt zouden laten maken :D
Wij als gebruikers hebben een grote invloed op de hoogte van de premies :)
Sorry ma blijft leuk deze gesprekjes :)