Auteur Topic: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag  (gelezen 2926 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #15 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 15:05:22 »
MIjn vraag is eerder: is er een echt probleem?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #16 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 15:10:58 »
MIjn vraag is eerder: is er een echt probleem?

In mijn veronderstelling draait een motor het beste als deze op bedrijfstemperatuur is. Mijn ervaring met andere autos is dat na 20 to 30 min. rijden de motor op bedrijftemperatuur is en in alle gevallen gaf de koelvloeistof temperatuurmeter 90 C aan. Bij mij geeft ie tijdens rijden niet eens 80 C aan (op de snelweg zelfs 70 C), maar pas na een tijdje stationair te hebben gedraait wordt de 90 C aangetikt en slaat te fan aan. Ik kan me daarom voorstellen dat de motor in ieder geval tijdens snelwegritten niet goed op temperatuur komt, waardoor de olie niet goed op temperatuur is en de smering daarom niet optimaal is. Er wordt toch niet voor niets gezegd dat je de motor op bedrijfstemepratuur moet laten komen voordat je je sportieve rijstijl uit de kast trekt?

Of zit ik er volledig naast en maak ik me druk om niks?

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #17 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 16:08:56 »
In mijn ogen heb je daar wel gelijk in.
Er is zeker een probleem, en bovendien zou ik het ook niet echt grappig vinden als mijn auto niet op 90C zou komen, dat betekent gewoon dat er iets niet in orde is.. en dan zou ik dus ook de oorzaak willen achterhalen.

Ik vind ook dat Sjon gelijk heeft, dat de thermostaat dit in principe moet regelen, echter zoals je het probleem omschrijft vind ik mijn verhaal over koeling door rijwind "niet zomaar uit de lucht gegrepen", zou in ieder geval een logische oorzaak kunnen zijn lijkt mij  -dunno-. Ik zou gewoon voor de grap eens een deel van de radiateur afplakken met karton ofzo  :) en dan eens een ritje maken en kijken wat de auto doet qua temperatuur.

Ik wil ook wel ruilen van radiateur, koelt die van mij tenminste weer  -nana-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #18 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 16:17:14 »
Enig idee waar ik de oorzaak dan zou kunnen zoeken?

Bij een thermostaat die te vroeg opent, lijkt me? Of bij een meetfout (sensor/metertje)...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #19 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 16:28:38 »
Bij een thermostaat die te vroeg opent, lijkt me? Of bij een meetfout (sensor/metertje)...

Dat klinkt logisch. Wat zorgt ervoor dat de thermostaat opengaat? Toch ook een sensor? En is dit dan een andere sensor dan degene die de temperatuurmeter aanstuurt?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #20 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 18:56:58 »
De thermostaat wordt geopend door warmte... Is een bimetaal vermoed ik?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #21 Gepost op: vr, 30 sep 2011, 21:07:26 »
Lijkt toch op een thermostaat probleem.   Als je fan bij 90 graden aan gaat kan je er wel vanuit gaan dat je sensor voor de fan goed is en ook die voor het instrumentenpaneel.  Probleem is te veel koeling, dit moet de thermostaat opvangen....   

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #22 Gepost op: zo, 02 okt 2011, 09:44:48 »
Toch is er na het plaatsen van een nieuwe thermostaat niks verbeterd. Ik kan de thermostaat nogmaals vervangen, maar ik vrees dat ik daar niet zoveel me op schiet. Tenzij de nieuwe thermostaat al niet deugde.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #23 Gepost op: zo, 02 okt 2011, 18:35:10 »
Pssst: Je kunt thermostaten krijgen die op verschillende temperaturen openen...  -hug-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #24 Gepost op: zo, 02 okt 2011, 20:18:35 »
Je meetwaarden: lees je die af van een standaard Polo temperatuurmeter? Want dat is een beetje schatten.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #25 Gepost op: ma, 03 okt 2011, 07:35:44 »
Pssst: Je kunt thermostaten krijgen die op verschillende temperaturen openen...  -hug-

Daar zou ik nog wel eens naar kunnen kijken. Thanks!

Je meetwaarden: lees je die af van een standaard Polo temperatuurmeter? Want dat is een beetje schatten.

Ik lees ze inderdaad af van de standaard temperatuurmeter. Uiteraard is dat een beetje schatten. Maar 20 C verschil is toch echt wat te veel. Dan staat de naald namelijk bijna helemaal beneden.

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #26 Gepost op: ma, 03 okt 2011, 17:45:00 »
En als de vin rond de 90 aanslaat en hij is onder het rijden 70 graden, kun je er ook wel bijna vanuit gaan dat de temp meter klopt  ( je vin slaat wel later aan als 90 graden magoed, dan nog is 70 graden te koud.)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #27 Gepost op: vr, 07 sep 2012, 13:16:29 »
Dit topic weer even omhoog halen aangezien het probleem nog steeds bestaat. Er is inmiddels - niet voor dit probleem - 2 keer een andere tellerbak ingekomen. De status is nu dat de motor netjes op temperatuur komt (metertje iets over het midden) zodra ik in de stad rijd, maar op 80km weg zakt de meter en op de snelweg nog meer (naar ongeveer halverwege volledig links en het midden).
Ik heb nog niet geprobeerd om de radiateur gedeeltelijk af te schermen aangezien de thermostaat de temperatuur zou moeten regelen (zoals sjon ook al aangeeft). Eind vorig jaar is de thermostaat vervangen, maar wederom door een 84 graden model. Blijkbaar is dit het enige model voor AAV (volgens Brezan en de dealer).

Voordat ik met een workaround, het gedeeltelijk afschermen van de radiateur, begin ben ik benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn waar ik naar zou kunnen kijken.



Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #28 Gepost op: vr, 07 sep 2012, 14:28:01 »
Eerst eens (laten) meten wat je temperatuur werkelijk is. De meter in het dash is wat dat betreft aardig onbetrouwbaar.
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistoftemperatuur (te) laag
« Reactie #29 Gepost op: vr, 07 sep 2012, 15:39:37 »
Nieuwe thermostaat kan ook defect zijn.