Schilderen is geen spuiten. Dan rol of kwast je en belast je je oppervlak door de reeds geschilderde verf over te schilderen.
Met spuiten kun je binnen ? een aantal uur over lakken.
Het spuiten van een hele autokun je maar op een manier doen. Zo dat ie na het drogen overal even mooi is gaan vloeien. Wel mag ie onderlangs iets meer structuut hebben dan bv bovenkant van de deur. Het dak en motorkap moeten weer gladder dan de zijkanten zijn.
Elke spuiter zou het in een andere volgorde doen. Het belangrijste is t resultaat. Bij basislak en primers vslt het wel mee. Maar blanke lak en 2k aflak zijn het eindresultaat en moeten goed zijn.
Ik spuit bij aflak eerst altijd een priklaag. Ook wel plaklaagje genoemd. Deze is niet dekkend en minder dik dan de laatste 2de laag.
Deze eerste laag laat je even aanplakken. Het aantal lagen ligt aan de fabrikant dit kan dus meer dan 2 zijn maar meestal niet bij 2k of blanke. Verder is temp omgeving, afzuig(stof) en temp lak/ opervlak belangrijk.
De volgorde van de priklaag is nog niet zo belangrijk. Spuit m wel van boven naar beneden en begin bij heg dak. De tweede laag spuit ik links een dakhelft en dan de andere helft. Deze spuit je beide tot de stijlen door. Daar is t opp het kleinst en krijg je minder problemen met gladvloeien. Dan ga je terug naar de kant waar je begonnen bent en lakt daar van de achterstijl naar beneden doe ook een deel achterplaat mee. Dan spuit je naar de deur toe tot in deel van de deur. Snel naar de andere kant en daar t zelfede. Dan weer terug naar de kant waar je begonnen bent en daar pak je de deur mee en het scherm. Daar spuit je vanaf de dakstijl voor tot aan motorkap. Dan naar de andere kant weer de vloei van de lak oppakken en doe je weer hetzelfde. Deur , stijl voor meenemen en dan voorscherm. Dan spuit je meteen vanaf het scherm uit de motorkap voor de helft. Dan vanaf de andere kant de andere helft en je bent klaar