Auteur Topic: Motor slaat niet aan!  (gelezen 1824 keer)

Offline N00b

  • Non-Register lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Motor slaat niet aan!
« Gepost op: wo, 19 apr 2006, 20:56:16 »
Ik heb een Polo met NZ-motorblokje staan waarvan ik de koppakking vorige week heb vervangen. Alles goed en wel, missie geslaagd enzo, maar nu slaat de motor niet meer aan! :( De bougies vonken, maar er vindt geen inspuiting plaats, de bougies blijven ook droog en het ruikt NIET naar benzine in de motorruimte.
De brandstofpomp is gewoon te horen zodra de auto op contact staat, dus ik ga er maar even vanuit dat die werkt. Vervolgens gecontroleerd of de injectorrail wel brandstof krijgt, maar nu komt er dus NIKS uit de toevoerslang, terwijl er wel een aardige druk op de RETOURslang staat, deze spoot zo een straal van een meter of 5 eruit.
Ik snap er niks meer van, zeker gezien het feit dat ik helemaal niets van het brandstofsysteem los heb gehaald en de auto rijdend binnengekomen is.

Iemand enig idee wat het kan zijn? -dunno-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motor slaat niet aan!
« Reactie #1 Gepost op: wo, 19 apr 2006, 22:03:30 »
verwissel de retour eens met de aanvoer op je injector rail -prut-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline N00b

  • Non-Register lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Motor slaat niet aan!
« Reactie #2 Gepost op: wo, 19 apr 2006, 22:25:44 »
verwissel de retour eens met de aanvoer op je injector rail -prut-

Dat zou kunnen, maar dan heb je in feite voorgevormde slangen die gaan lopen naar een stuk waar ze niet horen. Kan het zijn dat de brandstofpomp (om wat voor reden dan ook, want zoals gezegd heb ik daar verder niet aangezeten) verkeerd om pompt?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Motor slaat niet aan!
« Reactie #3 Gepost op: wo, 19 apr 2006, 22:39:43 »
Neen. Pomp werkt maar 1 kant op :)

Wat wel kan, wat Serge ook al zegt: Slangen verkeerd om.

Trust me: I know! (been there,. T-shirt etc etc etc)


D'r hoort '0' (nul) druk te staan op de retour,.. misschien dat de slangen op een andere plek verwisseld zijn (terhoogte van de spoorstangen wellicht?)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline N00b

  • Non-Register lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Motor slaat niet aan!
« Reactie #4 Gepost op: wo, 19 apr 2006, 22:45:41 »
Leek mij ook dat er geen druk op de retour zou moeten staan (althans niet vanaf de brandstofpomp), maar goed morgen eens wat proberen.

Offline N00b

  • Non-Register lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Motor slaat niet aan!
« Reactie #5 Gepost op: vr, 21 apr 2006, 22:51:11 »
Welnu, slangen blijken toch gewoon goed te zitten, ik was in de veronderstelling geweest dat de toevoer op de brandstofdrukregelaar aangesloten zou zitten, maar dat is dus de retour.
Ik heb het vermoeden dat de injectoren toch niet inspuiten, misschien dat ik morgen even tijd heb om te kijken of ze wel aangestuurd worden.
Kan het zijn dat ik de computer moet reseten? Zo ja, hoe doe ik dat?

Offline orange polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
  • Jos Verdonschot
Motor slaat niet aan!
« Reactie #6 Gepost op: za, 22 apr 2006, 00:03:46 »
accu effe een nachtje los !
plat op zn buik en verbreedt staal er onder en gaan met die polo

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Motor slaat niet aan!
« Reactie #7 Gepost op: za, 22 apr 2006, 00:38:38 »
Drukregelaar op injectierail gooit 't teveel aan peut richting retour.

Resetten: beide accupolen los en een telletje tegen mekaar.
Maar of dat de oplossing is.......... -dunno-

Misschien hele domme vraag: zit er uberhaupt peut in de tank?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motor slaat niet aan!
« Reactie #8 Gepost op: zo, 23 apr 2006, 15:56:26 »
ontstekingshuis loshalen ,verdelerkap met bougies aansluiten ,hallsensor aansluiten .auto op kontakt .ontsteking ronddraaien ,als de injektoren tikken ,moet ie het doen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Motor slaat niet aan!
« Reactie #9 Gepost op: zo, 23 apr 2006, 18:25:00 »
Massa van de computer op het inlaatspruitstuk wel goed??
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motor slaat niet aan!
« Reactie #10 Gepost op: zo, 23 apr 2006, 19:28:12 »
ook nog een optie idd
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline N00b

  • Non-Register lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Motor slaat niet aan!
« Reactie #11 Gepost op: ma, 24 apr 2006, 22:41:02 »
ontstekingshuis loshalen ,verdelerkap met bougies aansluiten ,hallsensor aansluiten .auto op kontakt .ontsteking ronddraaien ,als de injektoren tikken ,moet ie het doen

Check, maar geen inspuiting. Injectoren hoor je niet, ze tikken niet, ze werken gewoon niet... -boehoe- Hallgever is goed, die geeft een mooi bloksignaal als je de ontsteking ronddraait.

Massa aan het inlaatspruitstuk gecontroleerd, zitten twee draadjes achterop, één ervan zag er niet zo fris meer uit (draad zag er uit alsof er aan getrokken was), nieuw kabeloogje opgezet, maar nog niks. Computer gereset (klemmen 30sec. tegen elkaar aangehouden), maar nog steeds geen aansturing op de injectoren.

Iemand nog een idee? Computer kaduk?? Draadbreuk???  -dunno-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Motor slaat niet aan!
« Reactie #12 Gepost op: di, 25 apr 2006, 10:11:18 »
Vanuit de computer wel aansturing naar de injectoren?

Aansluiting 23 in de stekker van de computer schakelt de injectoren (naar massa).
Verder krijgen de injectoren spanning  (+12V) via een relais, die ook de benzinepompen stuurt. (maar deze draaien wel toch?)
Dit relais zit naast de computer.

Op de rood-gele draad moet dan de spanning staan bij ingeschakeld contact. (Gaat ter plekke van de injectoren over naar bruin). De rode draad van een injector wordt bij inspuiting dus naar massa geschakeld.

Wordt anders even lid, in de leden sectie staat het complete elektrische schema van de NZ-motor  :)

Offline N00b

  • Non-Register lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Motor slaat niet aan!
« Reactie #13 Gepost op: wo, 26 apr 2006, 10:08:25 »
Computer stuurt de injectoren niet aan, ze spuiten niet in. Maar goed, verdere diagnose gedaan en uiteindelijk bleef de computer over. Gisteren andere computer gehaald op de sloop, gemonteerd in de auto en JAWEL, HIJ SLAAT WEER AAN! -klus-
Maar, hij loopt niet (lekker). Motor start nu goed, maar je houdt 'm alleen aan de praat als je met het gas blijft spelen. Stationair lopen doet ie absoluut niet. Onstekingsvolgorde klopt (1-3-4-2), krukas en nokkenas staan op tijd. We hadden het gevoel (gehoor) dat het gasklephuis onderaan de voetpakking valse lucht aanzuigt (gasklephuis is er ook af geweest). Nieuwe pakking niet op voorraad natuurlijk, dus gisteravond wat blauwe locktiet op de pakking gesmeerd. Vanavond weer eens proberen...

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Motor slaat niet aan!
« Reactie #14 Gepost op: wo, 26 apr 2006, 10:29:54 »
das tyisch dat je computer overleden zou zijn, heb je er iets geks mee gedaan dan?

zat de stekker er wel goed in bij de oude? zoiets heb ik ooit bij een vriendin gehad, koppaking vervangen en toen niet meer starten, alles nagezocht bleek dat de stekker van de computer er niet goed inzat (losgeschoten bij het monteren van DTM-wisser...)
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.