Auteur Topic: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km  (gelezen 131141 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #465 Gepost op: di, 14 jan 2014, 15:05:21 »
Boostmeter van de vacuüm slang aftakken die naar het drukpotje op de fuel rail gaat.
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #466 Gepost op: di, 14 jan 2014, 18:19:32 »
OK...
       ... dus aftakking vanaf slangetje vlak voor aansluiting digifant is technisch geen goede keuze ?

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #467 Gepost op: di, 14 jan 2014, 21:57:07 »
Nein nein nein nein
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #468 Gepost op: di, 14 jan 2014, 22:03:16 »
Spannend om een negatieve vraagstelling met Nee te beantwoorden ......  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #469 Gepost op: di, 14 jan 2014, 23:31:07 »
Ik denk dat Arno bedoelt:

1. aftakking net voor de digifant maken = FOUT

2. aftakking maken op vacuümslang die naar drukpotje op fuelrail gaat = GOED

Arno, is bovenstaande correct?

En kan je uitleggen waarom (niet)?









Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #470 Gepost op: wo, 15 jan 2014, 14:46:51 »
Dat is op die manier inderdaad goed.

Het andere is fout zoals je al beschreef, het slangetje heeft een bepaalde lengte en dikte waardoor er een accurate meting is.
Ga je er aftakkingen bij hangen klopt het niet meer.
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #471 Gepost op: do, 16 jan 2014, 12:24:43 »
Dank je. Klinkt logisch.

Heeft wellicht te maken met verschijnsel dat diameter en lengte van de slang van invloed is op het verschil in (onder)druk aan ene en andere kant van slang.

Heb even gepoogd of er een sommetje te maken is in de zin van:

1. met originele slang meet ik een druk van 0,7 bar.

2. nu neem ik een slang met
2a. een 2x zo grote diameter
2b. een 2x zo grote lengte
2c. een aftakking via een Y-stuk

3. bereken u de wijziging in de druk aan het uiteinde van 2a, 2b en de twee uiteinden bij 2c.

Nou, daar kom ik ook na wat Googlezoek niet zo 1-2-3 niet uit :-)

'k Laat aansluiting nu nog maar even zitten zoals ie (al járen) zit.
Later maar eens zien of ik jouw suggestie kan toepassen.


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #472 Gepost op: do, 16 jan 2014, 14:15:35 »
Voor een statische drukmeting zal het niet uitmaken: druk is overal gelijk.

Het zal eerder de dynamische drukmeting zijn die last heeft van andere lengtes of aftakkingen.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #473 Gepost op: do, 16 jan 2014, 14:44:48 »
Voor een statische drukmeting zal het niet uitmaken: druk is overal gelijk.
Het zal eerder de dynamische drukmeting zijn die last heeft van andere lengtes of aftakkingen.

Ja, dat meende ik ook te begrijpen uit wat ik erover las.

Als je een tijdje rijdt met constante 'druk', bijvoorbeeld:
- onderdruk (bv. 90km/u in z'n vijf => ± 1 bar onderdruk)
- of overdruk( bv. met 130km/u naar boven op een lange steile Motorway => 0,4 bar overdruk)

Is dat dan statische druk of dynamische druk? (ik vermoed statisch)?

En als je lekker met het gaspedaal speelt waardoor de boostmeter heen en weer zwiept tussen onder- en overdruk,
en de druk in het slangetje dus variëert? Is dat dan statisch of dynamisch?


(vragen komen voort uit gedachte "hoe zit dat?", niet uit de verwachting dat antwoorden voor mij van praktisch nut zullen zijn  :) )




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #474 Gepost op: vr, 17 jan 2014, 11:09:50 »
Je kunt 't 't beste voorstellen met extremen.

Stel, je zet een Y stukje in de slang waarmee de computer de druk meet. En aan de Y stukje zet je een vat met 80 liter inhoud. Stel nu, de druk in het inlaattraject neemt toe doordat je 't pedaal vloert; De retourvlinderklep op 't gasklephuis sluit en de druk stijgt.  Hoelang zal het duren voor de druk in het gehele systeem overal gelijk is, en de computer de juiste waarde kan meten met de druksensor in de Digifant?   Juist: heel lang. Als de druk echter constant blijft ( je voet blijft maar op de vloer staan ), dan zal uiteindelijk de druk overal in het systeem gelijk worden en de drukmeting van de computer is vervolgens 'accuraat'. Maar je staat niet een half uur met je voet op het pedaal,. tenminste: niet altijd.

Nu zal een losse drukmeter op je dashboard geen enorme inhoud bevatten, maar de aftakking, slang en meter hebben wel degelijk een inhoud en dus een vertraging bij verandering van druk. Daarom wordt aangeraden (voor Volkswagen Motorsport beschreven in een van de handleidingen van de Polo G40 cup auto's) om de drukmeting van het systeem uit te voeren op 't drukpotje van de fuelrail.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #475 Gepost op: vr, 17 jan 2014, 11:57:08 »
 withstupid2

Ware het niet dat bij de Cup G40 (= Polo 2 G40) geen drukmeting door de computer plaatsvindt...  :P

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #476 Gepost op: vr, 17 jan 2014, 16:40:34 »
withstupid2

Ware het niet dat bij de Cup G40 (= Polo 2 G40) geen drukmeting door de computer plaatsvindt...  :P

Oh? Weet je 't zeker? Hoe wordt de inspuiting dan geregeld? Zonder kat/lambda-sonde, dus ook niet op Lambda-waarde...  enkel op stand luchthoeveelheidsklep?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #477 Gepost op: vr, 17 jan 2014, 20:03:09 »
Jep:
- LHM
- toerental
- temperatuursensoren
- gasklepschakelaars
- klopsensor

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #478 Gepost op: wo, 12 nov 2014, 13:18:10 »
Kilometerstand nu ± 448.000 edit: 449.300

Nieuwe  APK
Geldig van 10-11-2014 tot 15-11-2015

Op keuringsrapport is aangegeven:

RA2  Overmatige olielekkage
(bleek overigens geen echte lekkage, maar - shame on me - resten van olieverspilling; had enkele weken geleden 200 cc olie bijgevuld en toen zijn we gaan rijden ZONDER de dop op de olievulopening te hebben teruggezet  doh)

D12 Brandstofsysteem lekt 5.2.9
(brandstofpomp bij brandstoffilter onder de auto vertoonde diverse kleine doorzwetende gaatjes in aluminium behuizing;
nieuwe pomp is geplaatst)

I20 Trommel-/schijfrem draait niet/onvoldoende vrij 5.2.31
(remmerij L en R achter is compleet vervangen)

Wat vooraf ging
In twee weken vóór de APK had ik  - deels met hulp van Garageman (*) - gerepareerd/vervangen:
lampje kentekenplaatverlichting, lampje remlicht RA, duplolamp RV, claxon, bougies, bougiekabels en verdeler(*).

Toevoeging: Verder de massakabels minpool<---->rechterbinnenscherm, minpool<---->inlaatspruitstuk en bobine<---->versnellingsbak gecheckt en de bevestigingsbouten losgehaald, gereinigd met WD40 en weer vastgezet.

Motor draaide toen nog steeds niet helemaal goed ->  onregelmatig stationair toerental (koud én warm 'zagen', inhouden, af en toe op drie cilinders). Het bleek dat de rubber verbindingsstukjes van het kunststof slangetje tussen inlaatspruitstuk en digifant lekten (poreus en/of uitgelubberd) => valse lucht! Na vervanging 'zaagde' de motor niet meer.

Oorzaak van af en toe uitvallen van cilinder 3 bleek een breukje en slecht contact in stekker van injector en in kabelboompje in brandstofrail - dat is de bedrading die van de vierpootstekker gaat naar de vier injectoren en naar de extra luchtschuif.
Bij RPM.de een nieuwe besteld, oude vervangen door nieuwe en voilà: motor levert weer prestatie als vanouds.

Komende tijd te verwachten
- nieuwe remblokje vóór (over ± 6 maanden of 10.000 km))
- beetje roestige delen remleidingen preventief vervangen (over ± 1 jaar)
- nieuwe distributieriem en waterpomp (over ruim 1 jaar of 25.000 km)
- smeerbeurtje voor het schuifddak
- onderhoudsbeurt dinitrol
« Laatst bewerkt op: wo, 12 nov 2014, 21:30:32 door KoenG40 »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #479 Gepost op: wo, 12 nov 2014, 13:35:16 »
 -thumbsup-

Koen! Goed je weer te "zien"  -hug-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift