Kilometerstand nu ±
448.000 edit: 449.300Nieuwe APK Geldig van 10-11-2014 tot 15-11-2015
Op keuringsrapport is aangegeven:
RA2 Overmatige olielekkage(bleek overigens geen echte lekkage, maar - shame on me - resten van olieverspilling; had enkele weken geleden 200 cc olie bijgevuld en toen zijn we gaan rijden ZONDER de dop op de olievulopening te hebben teruggezet
)
D12 Brandstofsysteem lekt 5.2.9(brandstofpomp bij brandstoffilter onder de auto vertoonde diverse kleine doorzwetende gaatjes in aluminium behuizing;
nieuwe pomp is geplaatst)
I20 Trommel-/schijfrem draait niet/onvoldoende vrij 5.2.31(remmerij L en R achter is compleet vervangen)
Wat vooraf gingIn twee weken vóór de APK had ik - deels met hulp van Garageman (*) - gerepareerd/vervangen:
lampje kentekenplaatverlichting, lampje remlicht RA, duplolamp RV, claxon, bougies, bougiekabels en verdeler(*).
Toevoeging: Verder de massakabels minpool<---->rechterbinnenscherm, minpool<---->inlaatspruitstuk en bobine<---->versnellingsbak gecheckt en de bevestigingsbouten losgehaald, gereinigd met WD40 en weer vastgezet.Motor draaide toen nog steeds niet helemaal goed -> onregelmatig stationair toerental (koud én warm 'zagen', inhouden, af en toe op drie cilinders). Het bleek dat de rubber verbindingsstukjes van het kunststof slangetje tussen inlaatspruitstuk en digifant lekten (poreus en/of uitgelubberd) => valse lucht! Na vervanging 'zaagde' de motor niet meer.
Oorzaak van af en toe uitvallen van cilinder 3 bleek een breukje en slecht contact in stekker van injector en in kabelboompje in brandstofrail - dat is de bedrading die van de vierpootstekker gaat naar de vier injectoren en naar de extra luchtschuif.
Bij RPM.de een nieuwe besteld, oude vervangen door nieuwe en voilà: motor levert weer prestatie als vanouds.
Komende tijd te verwachten
- nieuwe remblokje vóór (over ± 6 maanden of 10.000 km))
- beetje roestige delen remleidingen preventief vervangen (over ± 1 jaar)
- nieuwe distributieriem en waterpomp (over ruim 1 jaar of 25.000 km)
- smeerbeurtje voor het schuifddak
- onderhoudsbeurt dinitrol