Auteur Topic: schakelstang afstellen  (gelezen 1888 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
schakelstang afstellen
« Gepost op: zo, 13 nov 2011, 14:31:33 »
Hallo,

Sinds gisteren heb ik weer een 5bak, alleen vind ik de pook nogal veel speling hebben als deze in de versnelling of in zijn vrij staat.
schakelen gaat ook niet heel erg soepel, als je "langs de rand strijkt" om hem in de 2 of 4 wilt zetten blijft ie iets haken.
Heeft er toevallig iemand zo'n mal of een tekening ervan of een andere goeie tip voor het afstellen?
vind het nogal een pokkewerk om goed te krijgen zonder dat ik iets kan blokkeren.

Delen tussen stang en stang in bak zijn zgan dus dat lijkt me ok. of het zit in de bak (2e hands)

Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: schakelstang afstellen
« Reactie #1 Gepost op: zo, 13 nov 2011, 17:23:16 »
hoe is het in je pook bakje ? als daar speling zit kan het ook lastig schakelen worden .

wat ik doe om de pook af te stellen .
Ik druk de pook vanuit vrij naar voren (3e verzet). nu haal ik onder de auto mbv sleutel 13 de klemring los,wel zo dat de stang licht stroef blijft bewegen dus de moer licht aangedraaid laten. .
De pook haal ik een keer naar links en rechts en kies hieruit de midden positie (Kan heel simpel met een stuk karton en rolmaat met stift). Hierna de klemring weer vast draaien.
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: schakelstang afstellen
« Reactie #2 Gepost op: di, 15 nov 2011, 10:42:32 »
heb hem gisteren weer opnieuw afgesteld, tis al weer iets beter maar nog niet 100%.
zoals jij beschreef serge, heb ik de bout v/d schakelstang "handvast" gedraaid, schakelstang naar links en rechts bewegen, in zijn vrij van R naar 5. ik kon precies 4 "vertandingen" voelen verspringen. dus dat was makkelijk. 2 terug en klaar. toen de afstand van 3/4 schakelen afgesteld.
schakeld nu prima, alleen van 5 naar 4 blijft in de hoek haken en de pook word niet automatisch naar rechts 3/4 gedrukt vanuit de 1/2
wel vanuit de 5 naar 3/4 of de R, dus ik kan denk ik alleen maar hopen dat er een veertje vast/klem zit en dat die nog een keer los schiet. anders is ie kapot.
nr 12


Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline JR_berry

  • L86C-0219
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 219
  • Geslacht: Man
  • Berthold Cooreman
    • huidig project
Re: schakelstang afstellen
« Reactie #3 Gepost op: za, 01 aug 2015, 14:50:11 »
effe een oud topic boven halen,

Ik heb gisteren zelf even men versnellingsbak afgesteld met de uitleg van Serge.
Ik heb al men versnellingen maar in 1ste gaat hij soms (meestal) nog al moeilijk. Om in 1ste te gaan moet ik eerst naar 2de en dan proberen om naar 1ste te gaan, en al dan niet ook een paar keer koppelen en opnieuw proberen.
polo 86c 2f Alpineweis      40kw/55pk huidig project