Denk dat vele polo rijders deze kwaal kennen. Vooral nu de koudere dagen weer aangebroken zijn en de verwarming bijna constant aanstaat, is het UITERST irritant als die vervelende klepjes in de verwarmingsroosters aan de deurkant (in dit geval een polo 2) de hééle rit mee fluiten.
Benodigdheden:
1 of 2 platte schroevendraaiers (Polo2)
1 kruiskop schroevendraaier (polo2F)
1 schaar
2 stukken 5mm flexibel schuim of rubber
Pen/vilstift/potlood
20 min vrije tijd
Polo 2:Allereerst haal je het roostertje uit het dashbord (in dit geval een polo 2) dus gewoon met 2 schroevendraaiers naar voren wippen en je hebt hem er zo uit (bij een 2f zitten er aan de binnenkant kruisschroefjes)
Daarna haal je het klepje eruit d.m.v. het uit de 2 buitenste nopjes/gaatjes te klikken alvorens men het klap-systeem gedeelte met de platte schroevendraaier eruit geklikt heeft.
Polo 2f:[/b]
Bij de 2f werkt het hele gebeuren hetzelfde enigste verschil is dat het roostertje met een kruiskop vast zit aan het dashboard en die kruiskop ín het roostertje zelf zit. Gewoon schroevendraaiers door de lamellen steken in het midden en dan heb je em zo los.
Verder is het loshalen van het klepje iets verschillend want eerst haald je het klasmechanisme los en dan met de platte schroevendraaier wip je voorzichtig het klapgedeelte wat nog aan het klepje zit los, want deze is apart van het asje.
Foto spreken voor zich denk ik…
Het klapmechanisme:
Klapmechanisme losgehaald:
Het laatste gedeelte van klapmechanisme van asje verwijderen:
Dat stikje dus los van de as:
Het losse klepje en dan is het het zelfde als bij een 2’er:
Als je het klepje eruit hebt kun je de oude versleten schuim eruit pulken met de schroevendraaier.
Men neme de schuim en legt het klepje daarop, dan teken je met 5mm overmaat het klepje op de schuim want die 5mm extra zorgt strax voor een mooie afdichting!
Daarna knipje het middelste stuk eruit en laat overal een rand van 1cm over.
Daarna prutsel je dit stuk schuim om je klepje heen en kunt dit dan eventueel nog bijknippen zou het te veel zijn aan een kant.
Daarna pruts je het hele gedoe weer in mekaar en voilá één niet meer piepend/fluitetend rooster!
Heel simpel klusje maar je moet net maar weten hoe je ’t het beste kunt doen!
SUCCES ERMEE!