Jaja, sinds ik een paar dagen thuis zit met een pijnlijke voet ben ik weer eens aan het denken gegaan na een gevraagd topick over een 1w blok van heuvel.
Even wat gegevens van een normale G40
G40
Boring 75mm
Slag 72
Compressie verhouding 1:8,5
1272cc (1.3)
Piston pen diameter 22mm
1W
Boring 75 mm
Slag 1w diesel 79,1
Compressie verhouding 1:22
Er zijn wel wat onderdelen zo te gebruiken, opzich heeft het gietijzeren onderblok niet zo heel veel verschillen, alleen geen plek voor een pingelsensor (afgesloten geen effect op noodloop enz enz)
En geen olie retour van de G lader.
Voordeel, heeft ondersproeiers voor zuiger bodem koeling.
De krukas is net als van een G40 van staal.
Nu zomaar de zuigers van een G40 hatsieflats erin zetten zal niet lukken,omdat de pistonpen van een 1w drijfstang 16mm is, en die van een G40 20mm.
Nu weet ik niet of die te vergroten is (is er vlees genoeg voor een grotere bus)
En de compressie verhouding komt niet uit dan.
Nu heb ik eens gekeken naar de opbouw van een motorblok van een renault 5 GT Turbo.
Renault 5 gt turbo
Boring 76mm
Slag 77
Compressie verhouding 1:7,9
1397 cc (1.4)
Piston pen diameter 20mm
Naar mijn idee zou hier dus wel iets mee mogelijk kunnen zijn, tegen niet de hoofdprijs.
De G40 boring is 75, die van de GT Turbo 76.
Dit moet wel haalbaar zijn uit een 1w qua boren en honen.
De pistonpen eveneens 20mm, dit hangt af van de originele 1w drijfstangen of die het aan kunnen.
De slag is bijna even groot,iets kleiner maar.
Dat wil dus zeggen dat de compressie verhouding iets naar beneden gaat omdat de zuiger iets minder hoog komt ten opzichte van de 1w zuiger?
Of dat ook zo is weet ik niet precies, omdat ik niet weet of de pistonpen hoog in de zuiger zit,of juist in het midden.
Het kan ook goed zijn dat het gelijk blijft, omdat een standaard G40 zuiger best wat ruimte heeft in de zuiger, dit is bij een GT Turbo zuiger een stuk minder als je foto's ervan bekijkt.
Dit zou ik dus moeten meten.
En weet niet van wat voor materiaal de zuigerveren zijn, bij een 1W schrapen ze over gietijzer, bij een GT Turbo over een uitneembare bus,maar weet niet van welk materiaal deze gemaakt zijn, en of er zuigerveren van een ander materiaal te verkijgen zijn mocht dit het gietijzer willen opeten mjam mjam mjam.
Heb al met iemand contact opgenomen met een setje 2de hands GT Turbo zuigers, wie weet komen die deze kant op en kan ik eens aan het meten gaan.
Nu is renault qua carosserie en electronica niet geweldig, maar die motoren kunnen best wat hebben.
Er rijden van die 5 GT Turbo's rond met het originele onderblok en ruim boven de 200 pk.
Dus wie weet in de toekomst een 1W blok met 1W krukas, 5GT Turbo zuigers, G40 bewerkte kop met bewerkt 3f inlaat spruitstuk, bewerk gasklephuis, andere nokkenas,spagettie, G60 injectoren, G60 lader ?
Wie denkt er mee?