Auteur Topic: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht  (gelezen 9006 keer)

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Gepost op: ma, 27 feb 2012, 15:31:16 »
Ha Polo vrienden,

Onlangs heb ik een Polo G40 gekocht. Een geweldige auto! -thumbsup- Na een 1.0, een normale 1.3 en een 1.3 GT werd het tijd voor wat snellers. Nu heeft de G40 alleen een raar dingetje, en wel dit:

Ik heb nu aan aantal keer bij een bocht naar links gehad dat het olielampje gaat branden en het alarmpje af gaat. Nu zou je zeggen: te weinig olie in 't carter, maar die staat tot iets over de max zelfs op de peilstok. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Olie en oliefilter zijn recentelijk door de vorige eigenaar vervangen, dus die kunnen niet vuil zijn of iets dergelijks. Misschien de oliepomp niet helemaal jofel meer? Hopelijk heeft iemand enig idee. Wellicht is het een typisch G40 dingetje. Zit er nu over te denken om en nog maar wat extra olie bij te gooien, maar dat gooit 'ie er dan misschien gewoon weer uit, of niet? Weet niet of dat kwaad kan? Ik neem de bocht niet extreem hard, gewoon 'iets boven normaal'. (Er zit geen oliedrukmeter in.)

De oliepomp zit links, dus in een linkerbocht 'hapt deze lucht', met als gevolg dat het olielampje brandt, dat snap ik. Maar dat hoort toch eigenlijk niet, als er olie genoeg in zit? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Er gaan sowieso schotten in het carter komen, want de Polo gaat binnenkort ook de Nordschleife op, is de bedoeling -thumbsup-

Bedankt!
Gr, Dick

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #1 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 15:54:07 »
Heb je de zoekfunctie ook gebruikt? Het lampje geeft geen info over het oliepeil, maar over de oliedruk... Het zou dus zo kunnen zijn dat je oliepomp soms onvoldoende druk kan leveren...
Waarschijnlijker is het dat de draad van sensor naar lampje in linkerbochten op een of andere manier contact maakt met massa.

Maar als je blok in de soep draait vanwege onvoldoende oliedruk moet je niet zeggen dat ik zei dat het maar een draadje was... :D q
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #2 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 16:16:00 »
Extra olie erin gooien gaat meer kwaad dan goed doen!

Olie moet gewoon op peil zijn: Tussen het onderste en bovenste streepje op de stok: Als het niveau daar tussen staat, dan mag het lampje niet gaan branden.

- Wat voor kwaliteit olie gebruik je? ( viscositeit, merk/type )
- Wanneer is de olie voor t laatst ververst?
- Is het soms na een sportief stukje rijden dat 't lampje gaat knipperen?

Normaliter is het vaak een elektrisch probleem ipv een daadwerkelijk oliedruk te kort.. maar wat Geert zegt: Don't blame us!
Voldoende oliedruk is bij alle motoren, en zeker bij de G40, van levensbelang voor het motorblok. Bij een te lage oliedruk kunnen de krukas en drijfstanglagers er binnen een minuut helemaal uitliggen ( met totaal-los schade aan je motor )... en de G-lader is ook olie-gesmeerd, dus naja: Je snapt m.

Bij twijfel: Plaats een oliedrukmeter. Van VDO zijn er betrouwbare drukmeters te koop,.. maar deze zijn niet heel goedkoop. (druk tot 10 bar, spoed M10x1). Je zult echter van een VDO metertje veel langer plezier hebben dan van een goedkoop Equiss prutsdingetje.

Overigens:

Bij een verlaagde polo, waarmee je NET ff wat harder de bocht door hoekt,.. is het helemaal niet raar dat de olie even lucht pakt... de olie klotst zo de hoek in, de pomp pakt lucht,.. zoemertje gaat,. en voor je het weet, ben je de bocht door, en is er weer oliedruk... Niets is ons vreemd. Zoek maar eens op klots schot :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #3 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 17:13:08 »
Ook: klutsschot (aan elkaar geschreven) en slingerschot.

Eigen ervaring: met olie die - al dan niet vanwege hoge temperatuur t.g.v. sportieve rijstijl - te dun is gaat bij stevig hoeken naar links i.d.d. pieper af en lampje branden.

P.s.: Ik kan je zo gauw niet vinden in het topic waarin je jezelf en je auto kunt Voorstellen :)

Offline abje

  • L86C-0176
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Geslacht: Man
  • Albert Steur
    • fantasy radio
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #4 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 20:38:01 »
mijn olie lampje had ook keuren , alleen ging de mijne branden als hij stationair draaide met een warme motor.
olie ververst ( geen idee wat er in zat en hoe oud het was ) en sinds dien geen last meer 

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #5 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 20:48:34 »
Zou bij mij wel ervoor zorgen dat ik mijn oliepomp zou verdenken van slijtage. Warme motor = dunne olie. Bij stationair is de oliedruk minimaal, maar zou die wel nog goed/hoog genoeg moeten zijn...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline abje

  • L86C-0176
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Geslacht: Man
  • Albert Steur
    • fantasy radio
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #6 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 20:58:48 »
Zou bij mij wel ervoor zorgen dat ik mijn oliepomp zou verdenken van slijtage. Warme motor = dunne olie. Bij stationair is de oliedruk minimaal, maar zou die wel nog goed/hoog genoeg moeten zijn...

heb ik aan lopen denken gerrit , maar snap niet waarom het dan nu met nieuwe goede olie over is  -dunno-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #7 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 21:02:20 »
Olie met iets meer viscositeit misschien, maar in principe mag bij een verkeerde olie de druk nog niet meteen wegvallen tot onder het minimum natuurlijk. Geen reden om de boel meteen open te schroeven, maar zou voor mij wel een reden zijn om bij een eventuele ingreep in de toekomst de oliepomp mee te nemen in de planning.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline abje

  • L86C-0176
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Geslacht: Man
  • Albert Steur
    • fantasy radio
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #8 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 21:21:40 »
Olie met iets meer viscositeit misschien, maar in principe mag bij een verkeerde olie de druk nog niet meteen wegvallen tot onder het minimum natuurlijk. Geen reden om de boel meteen open te schroeven, maar zou voor mij wel een reden zijn om bij een eventuele ingreep in de toekomst de oliepomp mee te nemen in de planning.

oke duidelijk verhaal  -thumbsup-

eind van het jaar staat er weer onderhoudt in de planning bij mr heuvel en zal dit er op het lijstje bij zetten

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #9 Gepost op: ma, 27 feb 2012, 22:12:17 »
of je pomp versleten is kun je vrij snel testen als je iemand weet die gewoon zo'n externe inschroef meter heeft(een beetje goede garage heeft zo'n ding wel volgens mij)
En de oliedruk bij een polo g40 moet volgens mijn programma 2 bar zijn bij 2000toeren. En als hij dat dus niet haalt kun je er wel van uit gaan dat er iets aan de hand is. Maar het kan soms ook zijn dat je al aardig versleten lagers ergens in je blok hebt waardoor je druk verlies hebt(heb ik met een renault al eens gehad)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #10 Gepost op: di, 28 feb 2012, 15:20:16 »
Minimaal 2 bar @ 2000 tpm is de juiste waarde inderdaad (bij warme motor).

Wat voor olie is er in gegaan?

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #11 Gepost op: do, 01 mrt 2012, 22:29:42 »
Binnenkort komt er sowieso maar gewoon zo'n klotsschot/slingerschot in 't carter -klus- 'T risico op schade is mij iets te groot. Blijf het wel gek vinden dat 'ie al zo snel een oliedrukwaarschuwing geef. Zo bijzonder hard neem ik die bochten (nog) niet. Maar goed... Met welke olie rijden andere G40 rijders eigenlijk? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Ik gooi er nu 15W40 in denk ik, dat wordt voorgeschreven.

P.s.: Ik kan je zo gauw niet vinden in het topic waarin je jezelf en je auto kunt Voorstellen :)

Mijn excuses, je hebt gelijk -thumbsup- Niet zo netjes, zomaar binnenkomen vallen met allerlei vragen...
Zal binnenkort eens een fatsoenlijk 'voorstel' verhaaltje maken, komt goed!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #12 Gepost op: do, 01 mrt 2012, 23:15:56 »
 -thumbsup- Dickie.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #13 Gepost op: vr, 02 mrt 2012, 09:26:14 »
(...)
Met welke olie rijden andere G40 rijders eigenlijk? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Ik gooi er nu 15W40 in denk ik, dat wordt voorgeschreven.
(...)

Heb na revisie weer Kroon Emperol 10W40

Heb tijd geleden ook Castrol Edge 10W60 erin gehad, maar die is volgens Garageman en Revisieman veel te duur én gezien mijn doorgaans burgerlijke rijstijl echt niet zinvol.

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #14 Gepost op: zo, 11 mrt 2012, 17:24:18 »
Afgelopen weekend weer een ritje met de Polo gemaakt. Op een gegeven moment nam ik een uitvoegbocht op de snelweg, en redelijk lange 90 gradenbocht, met redelijke snelheid. Prompt gaat het oliealarm weer af. Maar dit keer was het een bocht naar rechts! Daarbij wordt de olie dus naar links geslingerd, regelrecht de oliepom in zou je zeggen. Of zie ik dat verkeerd? Het alarm bleef ook na de bocht aan, dus ik heb 'm na een aantal seconden even op de vluchtstrook stil gezet. Naar een minuutje of wat weer gestart, klepjes waren even iets te horen, licht getik, wat na rustig verder rijden weer verdween.

Wat leer dit mij? Waarschijnlijk toch echt iets aan de hand met de oliepomp? Of dat de olie die er in gedaan is echt niet goed is? Tijd in elk geval om filter en olie te gaan verwisselen. Waar het het alarmpje nou eigenlijk voor, voor de oliedruk of het oliepeil?