Auteur Topic: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht  (gelezen 9005 keer)

Offline beertjeg40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
  • mk1 g40
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #30 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 19:04:39 »
ik had er altyd 5w40 in maar als de motor goed warm was of bij snelle bochten olielamp branden! 10w40 er in en klaar was het..
power ohne ende!!!!!!!!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #31 Gepost op: ma, 07 mei 2012, 01:08:19 »
ik heb zelf in mijn andere autos ook castrol edge 10w60 gedaan. En mijn peugeot turbo rookte soms nogal(klepsteelrubbers gaar) Maar met die castrol edge was dat probleem ook wel ongeveer weg. En bij andere auto's ook gewoon een iets hogere oliedruk bij warme motor omdat de olie wat minder dun is volgens mij. En bij die oudere motoren is dat helemaal niet erg, want dan is het spul allemaal wat meer ingesleten.

Alleen als je geen korting krijgt kost 5 liter castrol edge wel bijna 100 euro.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #32 Gepost op: ma, 07 mei 2012, 13:14:41 »
Kan wel goedkoper.
Dutch Power Trading bijvoorbeeld, via de post.
Heb wel flinke prijsverschillen gezien bij verschillende winkels. Hier in Groningen is het iets van 65 euro bij de AVA, en 95 bij de Brezan (500m verderop).

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #33 Gepost op: ma, 07 mei 2012, 18:27:24 »
ik betaalde zelf ook maar iets van 55-60 euro voor 5 liter, maar dat is met korting(en dat vergeet je dus echt niet bij zo'n bedrag)

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #35 Gepost op: za, 19 mei 2012, 18:49:01 »
dat is wel een hele dure site vind ik.

Ik zie nu pas dat op pagina 2 castrol edge 5 liter voor 62.95 staat. Dat is nog wel een nette prijs

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #36 Gepost op: vr, 08 jun 2012, 11:35:15 »
Heeft even geduurd, maar we zijn weer wat verder.
Er zijn extra schotten in het carter gelast, een beetje op de VW Motorsport manier.

Plaatje bij het praatje:

Eerst een schot er in gezet zoals hier gedaan:



Werkte toch niet, olielampje ging nog steeds branden in snelle bochten.

Nu extra schotten er in gelast:



Beetje afgekeken van 't VW Motorsport carter:



Vanav proefrijden, ben erg benieuwd. In eerste instantie gaat er gewoon 10W40 in.
Hoop eigenlijk dat dat voldoende is. 10W60 is vrij prijzig en het lijkt me dat de oliepomp het wat zwaarder heeft.
We'll see!
« Laatst bewerkt op: vr, 08 jun 2012, 11:48:45 door Dickiedik »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #37 Gepost op: za, 09 jun 2012, 17:21:03 »
ik denk dat je aan dat schot tussen het diep en het ondiep deel van het carter beter nog een omgebogen randje had kunnen maken. Nu kan de olie er nog vrij simpel overheen slaan. Met een omgebogen randje van 1cm ofzo vang je dat volgens mij al heel goed op.

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #38 Gepost op: vr, 29 jun 2012, 16:42:46 »
Even een update voor de geïnteresseerden:

In de rechterbochten is het probleem nu opgelost. Die kan ik op hoge snelheid nemen, zonder dat er iets gaat branden of zoemen. De bochten naar links daarentegen geven nog steeds problemen. De olie wordt dan naar de plek in het carter geslingerd waar nu nog geen schot zit, omdat daat geen ruimte voor is. Daar loopt de aanzuigbuis van de oliepomp en de ketting aandrijving enzo. Daar is dus geen ruimte! Grrr....

Wat er nu gedaan wordt: eerst maar eens een oliedrukmeter en olietemperatuurmeter er in, kan ik in elk geval fatsoenlijk zien hoe veel graden de olie wordt e.d. Daarbij maar eens kijken of er e.v.t. nog ruimte is voor een klein schotje aan de linkerkant van het carter (de 'diepe' kant), ben alleen bang van niet. Dan eerst maar weer gewoon 10W-40 er in, en kijken wat de meters doen. Ben bijv. benieuwd hoe warm de olie wordt. Verder heb ik inmiddels binnen: 5 ltr. Castrol Edge 10W-60, en een windage tray, hier besteld:
http://www.epytec.de/Motorentechnik/VW-Audi/VW-Polo-G40-NZ-3F-Schottblech-Oelhobel.html
(Blij mee! Heeft alleen wel ook een 'gat' aan de linkerkant, kan ook niet anders, maar wie weet helpt het).

Mocht het allemaal niet helpen, dan bestel ik maar dit diepere 4,5 ltr. carter van SGT, is alleen wel een prijzig geintje:
http://www.sgt-motorsport.de/g-lader-technik/g40-tuningteile/p1315_g40-aluminium-oelwanne-sgt.html
Is misschien wel te combineren met een Polo 6N oliepomp, die schijnt te passen en een wat langere aanzuigbuis te hebben.
Zo blijven we lekker bezig! -klus-

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #39 Gepost op: wo, 25 jul 2012, 09:55:39 »
Even een update voor wat betreft de G40.

De windage tray is er met wat moeite tussen gekregen, hier en daar beetje buigen en slijpen, maar toen paste 'ie. Tegelijk ook een oliedruk- en olietemperatuurmeter er in laten zetten. Toen maar eens een stukje gaan rijden, met gewoon nog 10W40 erin, eens kijken wat de meters aangaven. Koude motor --> ±3 bar, is prima. Stukje snelweg gaan rijden, auto wordt warm, olie gaat naar zo'n 90, 95 graden, is ook prima. Oliedruk? 1,2 ±bar... $%^&*!!  Is te laag! Goed, eerst maar eens naar huis rijden, zien we dan wel weer verder. Na een kilometer of 30: PIEP, PIEP, PIEP!!! ^&*((*&^% Oliedruk weg..... Snel motor uit en aan de kant gezet. Oliepeilstok gekeken, geen olie te zien.... Hmmm, dat 's niet goed. Had gelukkig olie bij me, dus half litertje erbij gegooid, tot aan de max ong. Weer verder rijden maar weer. Net voordat ik thuis ben: PIEP, PIEP, PIEP! Snel weer stil gezet, olie peilen, stond tot halverwege ong. Ietsje erbij gegooid en de laatste paar honderd meter gereden.

Ben nu 'n beetje de wanhoop nabij. Heb er nog geen olie uitgehaald, maar als ik nu kijk staat 'ie ver boven de max, zeker een cm. Heel vaag... 'K ga nu in elk geval deze olie er uit halen, Castrol 10W60 er in gooien, en hopen dat 'ie dan in elk geval wat meer druk heeft. Vraag me nu alleen heel erg af of hij nu de olie verbrandt heeft (er zit ook best wat roet aanslag bij de uitlaat) of dat die drukmelding ergens anders vandaag kwam. Heb helaas niet goed kunnen zien of de meter ook terug viel tegelijk met de piep, maar dacht in m'n ooghoeken te zien van wel. Gezien het niveau bij de eerste melding op de peilstok lijkt me het dat de druk ook wel echt was was, en dat het geen sensor foutje is.

Heb nog wel wat vraagjes aan de experts hier :)
Wat kan een te lage olie druk veroorzaken, buiten een te laag oliepeil? Versleten lagers, lijkt me niet toch? Gammele oliepomp misschien? Versleten zuigerveren?
Het zou dus kunnen dat de G40 olie verbruikt. Als dat een halve liter in een half uur is moet je daar wel wat van merken toch, blauwe rook o.i.d.?
Wat zou uiteindelijk de reden kunnen zijn dat 'k na een kilometer of 30 zonder olie kom te staan (hij lekt trouwens niet)? Dat probleem was er voorheen niet, en het enige wat er veranderd is in tussentijd is die windage tray en die twee meters.

Goed, een heel verhaal, maar misschien heeft er iemand ervaring mee.
Van de week gaat de 10W60 erin, 'k zal laten weten wat dat doet.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #40 Gepost op: wo, 25 jul 2012, 10:40:55 »
Wat is de huidige kilometerstand van de wagen? Geen lekkende koppakking? (lekt niet zeg je) Wanneer voor het laatst olie + filter vervangen? Compressie gemeten? Hoewel je bij flink verbruik ook een flink rookgordijn mag verwachten  :).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #41 Gepost op: wo, 25 jul 2012, 23:34:03 »
bij zo'n olievebruik zou je echt wel blauw rook zien lijkt mij. Maar misschien iets met je glader? geen idee hoeveel olie er eerst kan ophopen in je intercooler systeem voor je echt rook ziet.

En verder kunnen versleten lagers heel goed voor een lage oliedruk zorgen, hoe meer ze versleten zijn hoe makkelijker de olie er tussen weg kan stromen. En dat betekent dus automatisch minder tegen druk en dus een lagere druk op de meter.(mijn clio viel terug naar bijna 0 bar op de standaard meter, en daar lag 1 drijfstang lager uit)

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #42 Gepost op: do, 09 aug 2012, 10:45:40 »
Vraagje: weet iemand hier een garage o.i.d. met G40 ervaring? Mooiste is in omgeving Gouda, maar dat is geen must.
Ben op zoek naar iemand die me verder kan helpen hiermee. De windage-tray gaat er weer tussen uit, en dan is het tijd om het blokje eens goed na te laten kijken op versleten lagers, zuigerveren, de g-lader, enz. Mijn eigen kennis en materiaal is daar niet toereikend voor.

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #43 Gepost op: do, 09 aug 2012, 10:51:30 »
Garagemannetje van KoenG40 in Amsterdam misschien?
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #44 Gepost op: do, 09 aug 2012, 11:04:49 »
Probleem gevonden toch? => Oliepomp geeft voor 't mooie net te weinig.

Beun-methode: oliepomp uitbouwen, tandwielen eruit en behuizing iets afvlakken.
Zullen sommige mij voor gek (niet genoeg om op te sluiten  :P ) verklaren, maar 't 1.3tje in me classic
heeft 3 jaar rondgereden (zal +/- 15.000km totaal zijn) met 3 a 4 bar oliedruk bij warme motor -dj-
En onze Jan (polo1000) heb ik ook nog niet horen klagen -klus-