Auteur Topic: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht  (gelezen 9009 keer)

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #45 Gepost op: zo, 12 aug 2012, 17:54:14 »
Zo, na wat sleutel uurtjes ben ik weer wat verder.
Carterpan er af gehaald, wat voor mij als amateur al een hele uitdaging was :) Altijd leuk om te ontdekken dat je voor de laatste twee boutjes de beschermkap van het vliegwiel weg moet halen, en dat er dan een sleufje in het vliegwiel zit! Over 'aha-erlebnis' gesproken... -uitlachen- Als je dat niet weet gaat 't je niet lukken.

Maar goed, carter er af dus. Windage-tray er tussenuit geknipt. Geen idee hoe ze die er fatsoenlijk tussen gekregen hebben, maar ik kreeg 'm er in elk geval niet fatsoenlijk tussenuit. Met de kniptang wel gelukt dus uiteindelijk. Maar nu komt het:

Afvlakken van de oliepomp lijkt me goed plan. Maar hoe werkt dat precies? Ik heb nu het aanzuig gedeelte van de oliepomp er afgekregen. Maar het lijkt me niet dat daar en stukje vanaf moet toch? Misschien de andere kant? Daar hebben de tandwielen iets ruimte. De pomp zelf krijg ik nog niet los. Van de week nog even naar kijken, dat wordt weer een hele nieuwe uitdaging, want volgens mij moet de kap van de distributieriem dan los. En de snaren van de g-lader lopen daar ook weer over een poulie.

Al met al heb ik eigenlijk twee vraagjes aan de experts hier:
Wat houdt het afvlakken van de behuizing van de oliepomp in?
En hoe krijg ik de oliepomp los? Ik heb een boek van Haynes hier liggen van de polo, dus met wat vertaalwerk kom ik er wel denk ik, maar misschien heeft iemand handige tips.  ;)

Dank!

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #46 Gepost op: zo, 12 aug 2012, 18:20:16 »
als je toch alles los gaat halen waarom monteer je dan niet direct zo,n oliepomp van Meyle(of een ander merk) met meer opbrengst?

afvlakken is leuk voor effe maar daarna kan je weer alles los gaan draaien -gert-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #47 Gepost op: zo, 12 aug 2012, 21:42:07 »

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #48 Gepost op: di, 14 aug 2012, 14:01:17 »
als je toch alles los gaat halen waarom monteer je dan niet direct zo,n oliepomp van Meyle(of een ander merk) met meer opbrengst?

'T kost wat meer, maar je hebt wel een punt. Lijkt me bij nader inzien ook het verstandigst. Ben trouwens wel benieuwd of iemand nog eens kan uitleggen wat er dan precies afgevlakt moet worden aan de oliepomp, want nieuwsgierig ben ik altijd -thumbsup- (kan het nergens vinden)

Is er trouwens iemand bekend met dit type pomp?
http://www.ebay.de/itm/Olpumpe-VW-G40-PY-Polo-G-Lader-/360278405736?pt=Teile_ohne_Strassenzulassung&hash=item53e2443268#ht_500wt_1180
Die heeft nog dat extra aanzuigbuisje onderaan, wat verrekte handig is bij dat bochten probleem. Sterker nog, is het geen goed idee om zo'n versterkte Meyle pomp te nemen, en dan onderaan nog een soort t-stukje te fabrieken, wat een klein eindje naar links en rechts het carter in loopt. Dan zuigt 'ie in principe makkelijker olie aan, en valt 'ie minder snel droog...

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #49 Gepost op: di, 14 aug 2012, 14:44:10 »
lijkt wel een slang thule, net alsof ze gedacht hebben dan kun je nog een slang er aan zetten die je op de plek kan leggen waar je denkt dat hij het best kan.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #50 Gepost op: wo, 15 aug 2012, 13:31:40 »
Denk haast dat plastic bochtje gewoon een stofkapje is wat je voor montage moet verwijderen.

T-stukje is volgens mij geen oplossing, als een kant dan in lucht komt te hangen dan wordt er alsnog lucht aangezogen: weg oliedruk.

Oliepomp demonteren:
- v-snaren + distributieriem er af
- v-snaar poelie + achterste distributiekap er af
- aluminium deksel met krukaskeerring er af
- carterpan er af

En dan zie je verder wel wat er los moet  :)

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #51 Gepost op: wo, 28 nov 2012, 18:02:48 »
Kan een gewone 1.3 zonder problemen met  5W40  olie ? 

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #52 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 13:37:43 »
Eventjes dit topic afstoffen, kuch kuch... ;)

Onlangs weer eens verder gegaan met de Polo. Binnenkort volgt een uitgebreide update.
Voor nu heb ik een dringende vraag aan de andere G40 bezitters:

Zouden jullie eens de lengte van de oliepeilstok op willen meten?
Heb het idee dat die van de G40 een andere lengte heeft dan de normale '93 polo.

Dank alvast!

Offline paarsegenesis

  • Non-Register lid
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #53 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 14:18:47 »
Ik kan nu even niet meten, maar zo  te zien in VAGCAT heb je gelijk:

(13) 030115611E
oil dipstick
/ HZ,2G,NZ,3F, AAU,1W,ACM
 

Dan zou deze voor PY zijn:

(13) 030115611F


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #54 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 15:06:39 »
Maar als het goed is, is de lengte gelijk:

http://www.polotreff.de/forum/t/223521

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #55 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 18:11:21 »
als het weer morgen redelijk is kan ik wel even 1 van de 2 meten. Moet toch even checken of hij nu nog droog is van binnen.

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #56 Gepost op: za, 02 feb 2013, 14:56:45 »
Maar als het goed is, is de lengte gelijk:
http://www.polotreff.de/forum/t/223521

Mijn Duits is niet geweldig, maar dat begrijp ik er ook uit inderdaad.
De G40 heeft wel degelijk een andere peilstok, maar het verschil zit 'm dan aan het eind, bij het peilstukje. Maar dat is bij een G40 dus juist kórter als ik het goed begrijp?! Daar gaat dus wat minder olie in dan in het standaard 1.3 blok...

Bij mij zit de 030 115 611 F er in. Wie weet wat er in de laatste reactie gezegd wordt over de motoren met code PY?
Er staat iets over het pijpje van de oliepeilstok volgens mij. Dank!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #57 Gepost op: za, 02 feb 2013, 19:10:49 »
Zoals jij het gelezen hebt,zo begrijp ik het ook uit het duits verhaaltje.
Dus het komt er opneer dat de G40 olie niveau anders wordt weergegeven i.v.m lader.
« Laatst bewerkt op: za, 02 feb 2013, 19:13:26 door patrick86c »
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Dickiedik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #58 Gepost op: do, 14 feb 2013, 22:44:51 »
Zo, hierbij de beloofde update :)

De Meyle pomp is er dus gekomen. Gloedjenieuwe pomp aangeschaft, en aan het sleutelen gegaan. Ben zelf niet heel ervaren, maar met hulp van een bevriende garagehouder en een werkplaatshandboek kom je een heel eind -klus-. Al bleek een oliepompwissel nog wel een iets lastiger klusje te zijn dan ik dacht.

De pomp binnengekregen:



Enfin, de vereiste onderelen losgemaakt en uiteindelijk de pomp losgemaakt. Voordat ik deze losdraaide, viel me iets op:



Dat is NIET goed! -boehoe-



Daarbij waren de vsnaren ook wel aan vervanging toe. Even overwogen om er een multieriem op te zetten. Maar de lader schijjnt daar nogal klappen van te krijgen, dus uiteindelijk maar niet gedaan. Voor de duidelijkheid, onderste twee zijn oud, bovenste twee nieuw:



Tussendoor nog met m'n stomme kop de krusaspoelie uit m'n handen laten vallen. Resultaat:



Fotootje van de nieuwe pomp:



Goed, stiekum hoopte ik dat de nieuwe Meylepomp het hele bochten probleem op zou lossen, maar helaas....... De oliedruk is wel helemaal top nu. Bij zo'n 100 graden hou ik bij 2.000 toeren nog zo'n 3 bar aan druk. Dat is prima. Daar zal de 10W60 ook z'n steentje aan bijdragen. Maar het drukprobleem in de bócht is nog steeds niet opgelost. -dunno-

Feit is en blijft dat 'ie in de bocht lucht aanzuigt. De oliedruk valt weg, bij snelheden boven de 100 km per uur, uitvoegbochten op de snelweg e.d. Rotondes zijn geen probleem, gek genoeg. De druk zakt dan wel een eind weg, maar tot nu toe nog niet helemaal weg.

Anyhow, weet nu niet precies meer wat te doen. Enige mogelijkheid leek mij nog dat de oliepeilstok verkeerd zou zijn, omdat ik ontdekte dat er dus twee verschillende zijn. Vandaar mijn bovenstaande vraag, maar die is dus ook goed. Wat ik nu ga doen is een carterpannetje aanschaffen, en kijken of er een betere oplossing te fiksen is voor de klotsschotten, misschien iets scharnierend, zodat de olie niet weg kan, maar wel terug. Zoiets dus:



En ik wil zelf een spatplaat gaan tekenen, voor tussen het blok en het carter. Eentje die heel nauw aansluit op de krukas en de ketting van de oliepomp. Want de plaat die overal op internet aangeboden wordt is waardeloos...

Al met al een heel verhaal. Tips, trucs, medeleven, alles is welkom! -thumbsup-

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
« Reactie #59 Gepost op: do, 14 feb 2013, 23:57:51 »
Ik weet niets uit ervaring maar moet wel eens oplossingsgericht denken.
Ik had een ingeving maar daarbij rijst wel een vraag: Hoeveel ruimte zit er tussen de onderkant van de pomp en de carterpan?
Er zit een randje aan de pomp waar een klemring omheen kan. Als er een geperforeerde korte buis aan zou zitten die aan de onderkant 3mm vrij is van de bodem lijkt me dat dat gedeelte altijd een hoeveelheid reserve olie zit. De hoeveelheid die tussen klotsschotten zit moet zich over een veel groter oppervlakte verdelen en dus zal het nivo ook lager zijn.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..