Even een update voor wat betreft de G40.
De windage tray is er met wat moeite tussen gekregen, hier en daar beetje buigen en slijpen, maar toen paste 'ie. Tegelijk ook een oliedruk- en olietemperatuurmeter er in laten zetten. Toen maar eens een stukje gaan rijden, met gewoon nog 10W40 erin, eens kijken wat de meters aangaven. Koude motor --> ±3 bar, is prima. Stukje snelweg gaan rijden, auto wordt warm, olie gaat naar zo'n 90, 95 graden, is ook prima. Oliedruk? 1,2 ±bar... $%^&*!! Is te laag! Goed, eerst maar eens naar huis rijden, zien we dan wel weer verder. Na een kilometer of 30: PIEP, PIEP, PIEP!!! ^&*((*&^% Oliedruk weg..... Snel motor uit en aan de kant gezet. Oliepeilstok gekeken, geen olie te zien.... Hmmm, dat 's niet goed. Had gelukkig olie bij me, dus half litertje erbij gegooid, tot aan de max ong. Weer verder rijden maar weer. Net voordat ik thuis ben: PIEP, PIEP, PIEP! Snel weer stil gezet, olie peilen, stond tot halverwege ong. Ietsje erbij gegooid en de laatste paar honderd meter gereden.
Ben nu 'n beetje de wanhoop nabij. Heb er nog geen olie uitgehaald, maar als ik nu kijk staat 'ie ver boven de max, zeker een cm. Heel vaag... 'K ga nu in elk geval deze olie er uit halen, Castrol 10W60 er in gooien, en hopen dat 'ie dan in elk geval wat meer druk heeft. Vraag me nu alleen heel erg af of hij nu de olie verbrandt heeft (er zit ook best wat roet aanslag bij de uitlaat) of dat die drukmelding ergens anders vandaag kwam. Heb helaas niet goed kunnen zien of de meter ook terug viel tegelijk met de piep, maar dacht in m'n ooghoeken te zien van wel. Gezien het niveau bij de eerste melding op de peilstok lijkt me het dat de druk ook wel echt was was, en dat het geen sensor foutje is.
Heb nog wel wat vraagjes aan de experts hier
Wat kan een te lage olie druk veroorzaken, buiten een te laag oliepeil? Versleten lagers, lijkt me niet toch? Gammele oliepomp misschien? Versleten zuigerveren?
Het zou dus kunnen dat de G40 olie verbruikt. Als dat een halve liter in een half uur is moet je daar wel wat van merken toch, blauwe rook o.i.d.?
Wat zou uiteindelijk de reden kunnen zijn dat 'k na een kilometer of 30 zonder olie kom te staan (hij lekt trouwens niet)? Dat probleem was er voorheen niet, en het enige wat er veranderd is in tussentijd is die windage tray en die twee meters.
Goed, een heel verhaal, maar misschien heeft er iemand ervaring mee.
Van de week gaat de 10W60 erin, 'k zal laten weten wat dat doet.