Algemeen forum > Techniek

Temperatuur loopt hoog op

(1/10) > >>

Tinus:
Mensen!

Mijn polo coupe uit 1990 (NZ motor) doet het volgende:

Als ik normaal rijdt blijft de temperatuur rond het midden van de meter staan, niets mis mee. Echter nu het wat warmer wordt en ik sta een paar minuten voor het stoplicht, dan loopt de temperatuur op naar 3/4 van de meter (weet niet hoeveel graden, staat er niet op)
Maakt niet uit hoe lang ik stilsta (met motor draaiend) hij komt nooit niet hoger dan 3/4. De ventilator grijpt op dat moment in.  Dan loopt de temperatuur langzaam aan weer terug.

Ik heb de auto al een paar jaar, maar het is me nog nooit niet opgevallen dat ie dit deed, viel me laatst pas op.

Wat kan dit zijn? is het normaal gedrag van een polo?

PoloDennis:
lijkt mij vrij normaal, mijn polo uit 1990 met NZ motor blijft iets koeler, maar dit lijkt me niet echt een probleem, wanneer is voor het laatst de koelvloeistof vervangen?

Tinus:
Hoe dit regelmatig bij. heb alleen het idee dat er iets te veel in zit, maar dat zal er verder niets mee te maken hebben.

Heb vorig jaar een nieuwe radiator erin laten bouwen, want de vorige was kapot dus het is geen lek, dat heb ik pas laast nog gecheckt.

Ik verwacht er ook geen problemen mee, maar was alleen bang dat mijn thermostaat kapot zou zijn, maar dan koelt ie helemaal niet meer toch??? wat zijn de symptomen van een kapotte thermostaat?

FoZ:
als motor te warm word kan termostaat zijn ( termostaat blijft dicht of gaat te laat open)
als motor te koud blijft kan termostaat zijn. (termostaat blijft open staan)

misschien een termostaat kopen die eerder open gaat ? -dunno-

PoloDennis:

--- Citaat van: Tinus op do, 08 jun 2006, 12:13:00 ---Hoe dit regelmatig bij. heb alleen het idee dat er iets te veel in zit, maar dat zal er verder niets mee te maken hebben.

Heb vorig jaar een nieuwe radiator erin laten bouwen, want de vorige was kapot dus het is geen lek, dat heb ik pas laast nog gecheckt.

Ik verwacht er ook geen problemen mee, maar was alleen bang dat mijn thermostaat kapot zou zijn, maar dan koelt ie helemaal niet meer toch??? wat zijn de symptomen van een kapotte thermostaat?
--- Einde van citaat ---

als de thermostaat kapot is wil hij ook niet afkoelen als de ventilator aanspringt, aangezien er dan geen/onvoldoende water door de radiator stroomt.

Bijvullen is goed als er te weinig koelvloeistof inzit, maar soms moet het ook vervangen worden, oude koelvloeistof koelt minder goed dan nieuwe. Maar ik ga ervan uit dat met de nieuwe radiator er ook nieuwe koelvloeistof in gekomen is.

Teveel koelvloeistof is waarschijnlijk ook niet goed voor de koeling, maar een klein beetje teveel zou niet veel uit moeten maken, misschien moet je het koelsysteem ontluchten, misschien is dat niet goed gedaan met de nieuwe radiator monteren.

Maar ik denk dat er niet echt iets aan de hand is, en de thermostaat is het vrijwel zeker niet, aangezien hij wel afkoelt als de ventilator aangaat.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie