Auteur Topic: Temperatuur loopt hoog op  (gelezen 48403 keer)

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Temperatuur loopt hoog op
« Gepost op: do, 08 jun 2006, 11:02:53 »
Mensen!

Mijn polo coupe uit 1990 (NZ motor) doet het volgende:

Als ik normaal rijdt blijft de temperatuur rond het midden van de meter staan, niets mis mee. Echter nu het wat warmer wordt en ik sta een paar minuten voor het stoplicht, dan loopt de temperatuur op naar 3/4 van de meter (weet niet hoeveel graden, staat er niet op)
Maakt niet uit hoe lang ik stilsta (met motor draaiend) hij komt nooit niet hoger dan 3/4. De ventilator grijpt op dat moment in.  Dan loopt de temperatuur langzaam aan weer terug.

Ik heb de auto al een paar jaar, maar het is me nog nooit niet opgevallen dat ie dit deed, viel me laatst pas op.

Wat kan dit zijn? is het normaal gedrag van een polo?
ach, het is een lifestyle....

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #1 Gepost op: do, 08 jun 2006, 12:02:05 »
lijkt mij vrij normaal, mijn polo uit 1990 met NZ motor blijft iets koeler, maar dit lijkt me niet echt een probleem, wanneer is voor het laatst de koelvloeistof vervangen?
Pimp my Polo

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #2 Gepost op: do, 08 jun 2006, 12:13:10 »
Hoe dit regelmatig bij. heb alleen het idee dat er iets te veel in zit, maar dat zal er verder niets mee te maken hebben.

Heb vorig jaar een nieuwe radiator erin laten bouwen, want de vorige was kapot dus het is geen lek, dat heb ik pas laast nog gecheckt.

Ik verwacht er ook geen problemen mee, maar was alleen bang dat mijn thermostaat kapot zou zijn, maar dan koelt ie helemaal niet meer toch??? wat zijn de symptomen van een kapotte thermostaat?
ach, het is een lifestyle....

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #3 Gepost op: do, 08 jun 2006, 12:30:50 »
als motor te warm word kan termostaat zijn ( termostaat blijft dicht of gaat te laat open)
als motor te koud blijft kan termostaat zijn. (termostaat blijft open staan)

misschien een termostaat kopen die eerder open gaat ? -dunno-

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #4 Gepost op: do, 08 jun 2006, 12:37:42 »
Hoe dit regelmatig bij. heb alleen het idee dat er iets te veel in zit, maar dat zal er verder niets mee te maken hebben.

Heb vorig jaar een nieuwe radiator erin laten bouwen, want de vorige was kapot dus het is geen lek, dat heb ik pas laast nog gecheckt.

Ik verwacht er ook geen problemen mee, maar was alleen bang dat mijn thermostaat kapot zou zijn, maar dan koelt ie helemaal niet meer toch??? wat zijn de symptomen van een kapotte thermostaat?

als de thermostaat kapot is wil hij ook niet afkoelen als de ventilator aanspringt, aangezien er dan geen/onvoldoende water door de radiator stroomt.

Bijvullen is goed als er te weinig koelvloeistof inzit, maar soms moet het ook vervangen worden, oude koelvloeistof koelt minder goed dan nieuwe. Maar ik ga ervan uit dat met de nieuwe radiator er ook nieuwe koelvloeistof in gekomen is.

Teveel koelvloeistof is waarschijnlijk ook niet goed voor de koeling, maar een klein beetje teveel zou niet veel uit moeten maken, misschien moet je het koelsysteem ontluchten, misschien is dat niet goed gedaan met de nieuwe radiator monteren.

Maar ik denk dat er niet echt iets aan de hand is, en de thermostaat is het vrijwel zeker niet, aangezien hij wel afkoelt als de ventilator aangaat.
Pimp my Polo

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #5 Gepost op: do, 08 jun 2006, 12:50:11 »
Wat kost eigenlijk een thermostaat voor een polo coupe uit '90?

Bedankt voor jullie reacties.
ach, het is een lifestyle....

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #6 Gepost op: do, 08 jun 2006, 12:58:00 »
Wat kost eigenlijk een thermostaat voor een polo coupe uit '90?

Bedankt voor jullie reacties.

geen idee, maar het kan niet veel zijn, en als je toch een nieuwe thermostaat haalt kan je er ook 1 kopen die eerder open gaat. Dit type thermostaten zit in veel motoren, dus je hoeft niet te zoeken naar specifiek voor een polo coupe.

Ik denk eigenlijk niet dat je thermostaat problemen geeft, maar misschien dat een eerder openende thermostaat het probleem oplost, of een ventilatorschakelaar die eerder aangaat. Ik zou eerst kijken hoe het is na ontluchten, dat is vrij simpel zelf te doen en gratis.
Pimp my Polo

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #7 Gepost op: do, 08 jun 2006, 13:06:52 »
kun je me uitleggen hoe dat in z'n werk moet gaan?
Heb dit nog nooit gedaan.
ach, het is een lifestyle....

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #8 Gepost op: do, 08 jun 2006, 13:29:38 »
Streepje van temp gaat niet verder dan 3/4 => niks aan de hand.
Als dan de fan aanslaat en temp zakt weer tot +/- halverwege => netjes toch.
Pas als de temp in de max staat ontstaat er stress.........

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #9 Gepost op: do, 08 jun 2006, 13:34:46 »
kun je me uitleggen hoe dat in z'n werk moet gaan?
Heb dit nog nooit gedaan.

allereerst moet de motor koud zijn, anders staat er teveel druk op het koelsysteem, ook moet de motor uit staan

-je zet de interieurverwarming op uiterst warm
-je draait de dop van het koelvloeistofreservoir af
-je draait het dopje aan de interieurverwarming onder de paravan, bij de warm/koud klep los totdat er koelvloeistof uit komt
-als het koelvloeistofniveau teveel daalt vul je iets bij, totdat er koelvloeistof uit het dopje komt
-je draait de dopjes weer erop

De motor even laten draaien om het water rond te pompen, en daarmee de overgebleven luchtbellen ook, en daarna opnieuw ontluchten zou volgens mij ook iets kunnen helpen.

Ik geloof dat dat het is, ik heb zelf nooit iets anders gedaan, maar ik heb hem dan ook nooit echt hoeven te ontluchten.

Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag, ik denk dat ik binnen afzienbare tijd ook het een en het ander aan mijn koelsysteem ga doen, dus dit zeker weten zal wel fijn zijn.

Ohja, bij een warme motor de koelvloeistofdop eraf halen en er weer opzetten zorgt voor onderdruk, en dan krijg je de dop er niet meer af bij een koude motor, dus altijd met koude motor werken



Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #10 Gepost op: do, 08 jun 2006, 13:36:36 »
Streepje van temp gaat niet verder dan 3/4 => niks aan de hand.
Als dan de fan aanslaat en temp zakt weer tot +/- halverwege => netjes toch.
Pas als de temp in de max staat ontstaat er stress.........

ja, inderdaad, de hele breedte van de temperatuurmeter mag wel gebruikt worden, maar als de boel onder rustig rijden vrij warm word moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als ik de auto een tijdje de sporen geef
Pimp my Polo

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #11 Gepost op: do, 08 jun 2006, 14:11:43 »
Precies zoals Sjon ook al zegt: keep it cool: 3/4 is geen stress.

6/8 van de schaal is officieel ook nog geen stress
7/8 van de schaal wel

Zolang ie daar niet in de buurt komt; niets aan de hand.


Bij stilstaan voor t stoplicht (stationair draaiende motor) pompt de waterpomp t water net ff langzamer rond, en is er ook nog eens geen rijwindkoeling.

Dat de temperatuur dan ietsje oploopt, is niet vreemd.
Dat de koelventilator aanslaat, is ook niet vreemd (ding zit er niet voor niets op).

Pas als ie tijdens het normale rijden duidelijk boven de 3/4 staat, en bij stilstaan NOG verder oploopt mag je je pas zorgen gaan maken.

'koudere' termostaten kunnen zorgen voor een verhoogd verbruik in de winter, omdat ze te vroeg openen, en waardoor de motor z'n bedrijfstemperatuur niet (of te laat) bereikt.

Beter is t (als je toch gaat skeuren) een grotere radiateur te plaatsen, zodat de koel-capaciteit toeneemt, indien koeling noodzakelijk is.


Maar zoals reeds vermeld: eigenlijk is er niets aan de hand, en is de situatie volkomen normaal
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #12 Gepost op: do, 08 jun 2006, 16:14:18 »
super jongens!

Ik ben wees on-ongerust!

ps. 6/8 staat gelijk aan 3/4   -thumbsup-
ach, het is een lifestyle....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #13 Gepost op: do, 08 jun 2006, 19:32:30 »
daarom:
6/8 => geen stress
7/8 => nu mag je in iedergeval op gaan letten
8/8 => STRESS (maar dat zie je vanzelf: t rode waarschuwingslampje zit r niet voor niets)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Temperatuur loopt hoog op
« Reactie #14 Gepost op: za, 10 jun 2006, 14:29:41 »
Dit is stress!

Stond te wachten met de ToekToek om ff wat lucht in de banden te blazen. Motor laten draaien want de accu net 5 minuten geleden weer tot leven gewekt..
Zie ik t temperatuurmetertje oplopen tot 10/11 van de schaal, en ik hoor geen koelventilator aanslaan....

Motorkap open: stekkers van temp sensor los.. aansluiten: loopt de fan aan.. RRRRRRR.. hmmm das geen optie. Stress XL: waterslangen heet, lekkage rond t termostaathuis (duidelijk een slang op losschieten)..

Dan maar RRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrr en de interieurkachel op vol warm.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken