Auteur Topic: Benzinetank poedercoaten?  (gelezen 5100 keer)

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #15 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 02:23:54 »
Verwar je nu antisteenslag niet met tectiel? Door de fabrikanten van de eerste wordt namelijk wel benzinebestendige eigenschappen toegedicht aan die antisteenslag. Nu stelt de volkswagengroep ook dat de carterontluchtingsslang oliebestendig is en die wil ook nog wel eens te leiden hebben onder de oliedampen.

En poedercoating niet benzinebestendig? Natuurlijk gebruik ik het enkel op de buitenkant, maar toch: op brommerfora zie je voldoende mensen die de binnenkant van hun kreidler-, zündapp, of yamaha-tankje laten poedercoaten. En voorzover ik weet zonder problemen.

Zoals je ziet ben ik nogal moeilijk van mijn geloof te stoten. Maar ervaringen en feiten die een tegendeel bewijzen zijn natuurlijk altijd welkom.

 withstupid

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #16 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 06:39:57 »
wat betreft poederoating. ik geloof je op je woord.. geen ervaring mee. was meer generieke opmerking. Er zijn maar weinig beschermlagen ( die wij op de auto gebruiken) die de specifieke eigenschap hebben dat ze tegen benzine kunnen.

steenslag?  heb eerder mijn, later, lekkende tank er mee behandeld. op den duur toch een mooi kaal spoor langs de hals

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #17 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 06:48:29 »
Poedercoaten is zeer zeker benzine bestendig .
Zijn we hier ondervindings gewijs achter gekomen  :)
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #18 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 07:21:52 »
ok. wist ik niet.  -thumbsup-
nog een reden om mijn onderstel naar de poedercoater te brengen.

(niet dat de kans groot is, maar baat het niet, dan schaadt het niet)

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #19 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 12:39:39 »
Poedercoat is niet heilig. Het is roestwerend, maar zeker niet fullproof.

Tevens wordt peodercoat erop gespoten, ik zie niet in hoe je dat helemaal dekkend tot achterin je tank krijgt. Dan heb je wel een hele lange sonde nodig.
Ik denk dat er weinig coaters zijn die eraan willen beginnen, laat staan er garantie op geven.

Tank in de KTL zou ik ook niet doen, dan moeten er extra gaten in gemaakt worden om de lucht eruit te laten en de KTL erin. Extra gaten in je tank, kan nooit de bedoeling zijn.

Als ik jou was zou ik de vulhals laten schooperen, dan doe je al veel meer dan nodig.

De binnenkant van een nieuwe tank roest echt niet zo hard weg hoor.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #20 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 13:23:07 »
Koen, het was ook zeker niet de bedoeling om de binnenzijde te doen. Ik droeg het enkel aan omdat de brommer-jongens vaak zonder problemen de binnenzijde van hun tank laten coaten. Hiermee wou ik enkel aantonen dat poedercoating wel degelijk bestand zou moeten zijn tegen benzine. Als ik naar de coater ga, ga ik hem dat zeker even vragen. Want Roel brengt me aan het twijfelen :)

Ook ben ik niet van plan om de binnenzijde electrostatisch te laten dompellakken (KTL), maar ik wou er wis van zijn dat Klokkerholm dat ook niet had gedaan. Dat zou immers een definitief een streep zetten door mijn plannen om eventueel de buitenzijde te poedercoaten. Omdat de lak aan de binnenzijde zou verbranden bij het 'afbakken'.

Schooperen, das vlamverzinken toch? Dat is wel een goeie idd. En volgens mij ook nog zelf te doen. Ik ga dit weekend even googlen :)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #21 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 13:46:03 »
twijfelen op basis van mijn reactie over poedercoaten?

Niet doen hoor.  :)

Daarbij...als het er al niet 100% tegenkan.
Who cares? Het spoelt heus niet zo weg en het staat ook niet 24x7 in contact met benzine.
Het effect van die ene druppel benzine is waarschijnlijk kverwaarloosbaar.

Benalgrijker is het beschermen tegen steenslag uit je wielkast.
De vulhals is daarbij je zwakste plek. Aangezien die er net lekker 'voorhangt'

Quick fix die ik in mijn 1f heb toegepast:
De plastic achter wielkastkappen van een 2fG40 gekocht.

Deze iets bijgesneden en in mijn 1f gemonteerd.

Doe dat icm met een goede laklaag of anti-steenslag en je bent volgens mij helemaal klaar.
Houdt vast langer dan de waarschijnlijk nog resterende levensduur van de gemiddelde polo

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #22 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 17:46:45 »
Ik zag bij bij Euro-Autoparts ook kunststof binnenschermpjes staan, jammer dat toen de bestelling de deur al uit was. Maar ik denk dat ik daar een setje (ook voor de andere zijde dus) van ga bestellen. Wordt vervolgd!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #23 Gepost op: vr, 23 mrt 2012, 17:52:16 »
Ik zag bij bij Euro-Autoparts ook kunststof binnenschermpjes staan, jammer dat toen de bestelling de deur al uit was. Maar ik denk dat ik daar een setje (ook voor de andere zijde dus) van ga bestellen. Wordt vervolgd!
als je dan toch bezig bent: doe dan idd beide zijden  -thumbsup-
(heb ik ook gedaan)
Scheelt alleen al in het ophopen van vuil was mijn redenatie

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #24 Gepost op: do, 29 mrt 2012, 17:12:16 »
Zojuist binnengekregen, dus bij deze even een bevestiging dat Klokkerholm nog leeft. Als we er van mogen uitgaan dat wat Euro-autoparts op de site heeft staan klopt, dan kan het niet anders betekenen dat de 'lange' levertijd komt doordat ze de tank zelf ook bij de fabriek hebben moeten bestellen. Oftewel de geruchten schijnen gelukkig niet te kloppen.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #25 Gepost op: za, 31 mrt 2012, 19:28:44 »
Tankje afgegooid bij de straler die hem volgende week naar de overbuurman (de oedercoater) brengt. Volgens de beste man is enkele uren blootstelling aan benzine geen probleem, maar binnenkanten van tanks deed hij niet. Dit, omdat hij eigenlijk ook niet geheel zeker wist wat de uitwerking daar van zou zijn. Volgende week weer ophalen en dan een laagje steenslagcoating eronder door. En nog maar eens een bestellinkje doen bij Euro-Autoparts Binnekapjes zijn toch wel aantrekkelijk.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #26 Gepost op: di, 03 apr 2012, 18:01:22 »
Net de tank weer opgehaald. Komende week de boel eens goed in de antisteenslag rollen.

En dan binnenkort maar eens de tank eronder knuppen. Kijken hoe hij zich houdt. Nu lees ik allerlei verhalen over het wel of niet loshalen van de achteras-steun. Het draait om de 1F, dus een 36 litertank, dus makkelijker op zijn plaats te manoeuvreren? -dunno- Wat denken de geleerden? Lukt dat zonder?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #27 Gepost op: di, 03 apr 2012, 18:08:07 »
Of achterassteun los mot of niet, merk/zie je vanzelf -nana-
Bij de ene Polo wel, bij de andere weer niet.
1 ding weet ik wel: rotterij aan dorpel scheelt enorm in ruimte -naughty-

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #28 Gepost op: di, 03 apr 2012, 18:19:55 »
Dan slijp ik nu nog even de dorpels kaal :)

Ik ga de bouten van de steun maar vast even in de kruipolie zetten morgen :)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #29 Gepost op: di, 24 apr 2012, 19:29:25 »
Vulhals in de Plastidip zetten lijkt me ook een mooie oplossing.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift