Auteur Topic: Het spuiten van een auto  (gelezen 5970 keer)

Offline wiebe_polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Naberman
Het spuiten van een auto
« Gepost op: ma, 04 jun 2012, 23:59:41 »
Goedendag iedereen, ik heb een vraag  :)

Samen met mijn neef heb ik een Polo2 uit 1990. Die zit niet meer mooi in de lak, en graag willen we hem overspuiten. Zelf hebben we het nog nooit gedaan, en ja, misschien een groot waagstuk, mar we willen het proberen. we zijn allemaal adviezen aan het verzamelen en ik zou ook graag van jullie horen wat jullie ervan denken, of dingen waar we op moeten letten. Of als we op een bepaalde manier te werk moeten gaan.

graag hoor ik van jullie

groeten

wiebe

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #1 Gepost op: di, 05 jun 2012, 00:09:20 »
mijn advies, niet doen.
auto spuiten is geen flauwekul, das wel echt gewoon een vak apart. materiaal en apparatuur zijn best prijzig en dan nog moeilijk om netjes te krijgen.
wat je wel zou kunnen proberen en waar je voor redelijk geld heel mooi resultaat kunt halen is rollen, bijv met jachtlak.
dat kun je echt heel netjes maken, zijn verschillende topics over te vinden op het net

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=10357&page=1&pp=20&highlight=jachtlak


 -thumbsup-

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #2 Gepost op: di, 05 jun 2012, 10:42:09 »
gewoon proberen zeg ik  -klus-  {als je het niet/nooit probeerd weet je nooit of het je ligt}

moeilijkste klus is de blanke lak die vloeid nogal snel!
alles heeel goed schuren van korrel na korrel want anders zie je dat heel goed straks in het eindresultaat..

als je echt goed wilt werken dan moet je een duur lakpistool aanschaffen en die zijn niet goedkoop, maar werken als een tierelier -thumbsup-

Gr

Offline wiebe_polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Naberman
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #3 Gepost op: di, 05 jun 2012, 11:39:53 »
Ik denk er zelf ook aan om het gewoon te proberen.
Ik heb een extra motorkap warmee we het wel eerst kunnen proberen.

Ik hoor trouwens wel veel dat rollen wel makkelijker is, maar niet met hoogglans, omdat je dan echt kleurverschil kan gaan zien? opzich ook wel logisch natuurlijk.

Ik heb ook verscheidene keren JACHTLAK verbij zien komen?? Wat adviseren jullie voor verf mocht ik wel de auto overspuiten en niet rollen.

 En de bestaande lak van de auto hoef ik alleen maar op te schuren toch? wel netjes natuurlijk, anders zie je het. Daar zal ik me nog even in meoten verdiepen dan.

wel spannend, maar ik zie het als een uitdaging, en niet als een probleem!  -thumbsup- :)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #4 Gepost op: di, 05 jun 2012, 12:32:13 »
In geval van spuiten zou ik toch adviseren volledig kaal te trekken en de lak opnieuw op te bouwen met ook eerst epoxy.
Spuiten gewoon met 2K autolak.

Vergis je niet, het is echt wel een vak. Maar als je bereid bent het te proberen, waarom niet. Eindresultaat is voor 50% afhankelijk van hoe je uiteindelijk spuit en de omstandigheden op dat moment, maar zeker ook voor 50% van het voorwerk.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline wiebe_polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Naberman
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #5 Gepost op: di, 05 jun 2012, 13:38:55 »
Ik snap dat het niet makkelijk is. Heb het al bij velen gehoord, vooral omdat we het ook met een hoogglans willen proberen. Maar als je het nooit probeert, kun je ook nooit meepraten, dus we gaan sowieso de extra motorkap doen.

Helemaal opschuren? tot alle lak eraf is? waarvoor is dat goed? de originele lak is nog heel strak. ik dacht zelf alleen aan opschuren met water schuurpapier korrel 240 en dan met korrel 400?

waarmee kan ik hem het beste vetvrij krijgen?


Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #6 Gepost op: di, 05 jun 2012, 13:42:20 »
ook belangrijk, stofvrije ruimte creeren want dat komt overal na & tijdens  het lakken..

helemaal blank maken is niet noodzakelijk, wel aan te raden maar ook met gewoon opschuren kan er een mooi resultaat ontstaat -thumbsup-
dan maar wat meer lak eroverheen blazen  -klus-

mochten er nadien toch wat druipers of zo inzitten niet meteen hopeloos worden want het meeste is met korrel 1200 gewoon weg te schuren en nadien te polijsten...

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #7 Gepost op: di, 05 jun 2012, 13:43:42 »
Voor vetvrij maken heb je speciale doekjes, werken perfect.. ga eens langs bij een autolakken zaak zoals paint partners of de beer autolakken.
die geven je goeie tips, als er vriendelijke mensen werken dan  :)

voor super resultaat is 400 nog te grof denk ik persoonlijk...
volgens mij gaat dat 3m papier zelfs tot 800...
« Laatst bewerkt op: di, 05 jun 2012, 13:45:30 door Lewis-coupe »

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #8 Gepost op: di, 05 jun 2012, 13:45:54 »
als je het gaat proberen zorg dan iig dat je goede apparatuur hebt en niet zon gamma pistool.
ook zorgen dat de plek waar je staat goed stofvrij is en volledig winddicht is.
ieder stofje of dingetje zie je in de lak.
een kleine spuitcabine is simpel te maken met stukken zeil, framepje timmeren zeil er tegenaan.
alles goed schoon en stofvrij maken. paar heel felle lampen erin masker op en gaan.
ow.. vergeet je auto er niet in te zetten  :)

Offline wiebe_polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Naberman
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #9 Gepost op: di, 05 jun 2012, 14:03:07 »
Toch nog een vraag, in heel veel berichten op internet zijn er afkeurende raadgevingen over spuiten met hoogglans. iemand hier ervaring mee hoe zoiets word? Ik heb hierop nog niet echt een bevredigend antwoord...

spuitcabine en gereedschap hebben we meeste al...lak moet nog...wat voor lak adviseren jullie? ik hoorde een paar keer "jachtlak" langskomen? is dat beter?

@Lewis-coupe, dan schuur ik hem wel ook nog met korrel 800, misschien een domme vraag hoor, maar als hij zo glad geschuurd word, blijft de nieuwe lak er dan nog wel goed opzitten?

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #10 Gepost op: di, 05 jun 2012, 14:11:47 »
jachtlak werkt echt waanzinnig, is ideaal voor een auto alleen weet niet of je het kunt spuiten of heb het iig nog nooit gezien.
heb al veel auto's gezien die met jachtlak waren gedaan maar die waren allemaal gerold.
zou als je het spuit gewoon autolak nemen, heb al een paar keer blikken autolak gehaald bij een bedrijf in rotterdam spaanse polder.
houd er wel rekening mee dat het redelijk aan de prijs is.
en idd fijn schuren als je te grof schuurt zie je dat door je lak

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #11 Gepost op: di, 05 jun 2012, 14:23:35 »
Als je niet kaal gaat, vraag dan even goed advies bij je lakleverancier, zodat je nieuwe lak zeker niet gaat werken/reageren met je bestaande lak...
En je spreekt over 'hoogglans', maar volgens mij is dat vooral een aanduiding bij niet-spuit verf (zoals een blik verf voor je kozijn thuis), niet zozeer voor autolak, daar spreek je over het algemeen over unilakken en metallic-lakken. Metallic is inderdaad wel moeilijker om mooi te spuiten.

Ontvetten met thinner. Let wel ook op je eigen gezondheid, als je geen echte spuitcabine gebruikt heb je geen profi afzuiging, vermoed ik... Zorg wel even voor een goed masker. Zonder masker moet je ongeveer een week hoofdpijn per laklaag rekenen, weet ik uit ervaring. Bovendien heb ik nog zolang kleurschilfers uit m'n neus gepulkt en smaakte mijn eten nog weken naar thinner en lak (om maar te zwijgen over de nasmaak van een hoestje), dat ik er inmiddels wel van overtuigd ben dat het érg ongezond is zonder afzuiging.
« Laatst bewerkt op: di, 05 jun 2012, 14:29:16 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline wiebe_polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Naberman
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #12 Gepost op: di, 05 jun 2012, 14:32:00 »
Ik heb het inderdaad over hoogglans, ik zei niet dat het autolak was...ik zal zo even bij een verfwinkel langs die me hoop ik goed kan adviseren. Metallic wil ik hem niet spuiten. dat word een geklier denk ik, dan kun je hem beter gewoon een glans kleur spuiten (zaten te denken aan glanzend zwart).

Als de lak die nu nog op de auto zit, al oud is, zal het reageren met de nieuwe lak wel meevallen volgens mij, maar ik zal dat zeker even navragen. is wel heel belangrijk om te weten inderdaad. Waarschijnlijk wagen we ons er vanavond al aan...hebben de meeste dingen gereed om de motorkap al als testobject te proberen... -thumbsup- -naughty-

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #13 Gepost op: di, 05 jun 2012, 14:43:06 »

@Lewis-coupe, dan schuur ik hem wel ook nog met korrel 800, misschien een domme vraag hoor, maar als hij zo glad geschuurd word, blijft de nieuwe lak er dan nog wel goed opzitten?



die lak blijft wel hangen da,s het punt niet..

als je te grof schuur dan vergroot zich dat uit als je straks met blanke lak gaat werken omdat dat alles vergroot, dus ook hele kleine schuurkrasjes en dat zou zonde zijn..

beste advies is om langs zo,n erkende winkel/bedrijf te gaan en even wat uitleg vragen.. forum is leuk voor vragen,, maar de meeste hebben zelf nog nooit iets gelakt behalve velgen met een spuitbusje  :) {hopelijk heb ik nu niemand beledigd!  :P}

rollen is ook leuk maar je moet ervan houden!! mijn ding ist niet..
als je dan toch al goed bezig bent met schuren ken je het beter meteen goed doen..

het reageren op lakken is wel een goede opmerking want als je 2verschillende lakken door mekaar gaat halen dan heb je kans dat er een chemische reaktie ontstaat ala sileconen effect..

gewoon effe langs iemand gaan die dit dagelijks doet ;)
« Laatst bewerkt op: di, 05 jun 2012, 14:46:31 door Lewis-coupe »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #14 Gepost op: di, 05 jun 2012, 14:46:32 »
Ik weet niet in hoeverre je de oude lak open zet doordat je 'm schuurt...
Het is alleen zo'n enorme teleurstelling als de lak wél reageert (en zo'n zooi om weer helemaal van voren te moeten beginnen...)

Succes, en plaats je foto's en tips van je bevindingen (en natuurlijk het eindresultaat)!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!