Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156147 keer)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #150 Gepost op: do, 03 jan 2013, 15:49:08 »
Nog een roestig gaatje gevonden thv koffer. (Jammer dat 'lasman' dit over het hoofd heeft gezien... ondanks dat hij bij het lassen toch met z'n hoofd ìn de kofferbak moest?!)
Probleem is dat het dus ook al aan de buitenkant is te zien (foto 3). Hoe doe ik dit zelf? Gewoon roest verwijderen, schuren, behandelen en plamuren? Als de schade niet groter is dan het eruit ziet?!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #151 Gepost op: do, 03 jan 2013, 15:49:35 »
Ik denk dat er meerdere producten zijn..
Eisen zijn flexibel, tegen vocht/ water en je delen/ lak niet beschadigen. En ik zou opletten met siliconen ....anders heb je problemen met lakken.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #152 Gepost op: do, 03 jan 2013, 15:53:09 »
Ik denk dat er meerdere producten zijn..
Eisen zijn flexibel, tegen vocht/ water en je delen/ lak niet beschadigen. En ik zou opletten met siliconen ....anders heb je problemen met lakken.
 Ik heb dan wel zo'n goeie flexibele witte kit ervoor.
En nee siliconen horen niet in borsten en niet onder de achterlichten  -nana-  :)

Nog een vraag: hoe krijg ik dit koffer-randje weer mooi recht (foto) zonder meer kwaad dan goed te doen? Het is vervormd én roestig.
« Laatst bewerkt op: do, 03 jan 2013, 15:55:05 door PoloSimba »

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #153 Gepost op: do, 03 jan 2013, 16:14:02 »
Als ik zo je roestvlekken zie dan baart het me wel zorgen. Polos zijn vaak rot. En zoals met veel projecten wordt t werk steed meer en meer. Het jammere aan halve maatrefgelen is dat het snel weer zichtbaar wordt. Ook met dit zou ik het goed repareren en dat is lassen. Maar goed ikheb makkelijk lullen. Er tussenin is enkel schoonmaken. Roestvertrager erop en afkitten. Wel kun je ook aftinnen en dan primer. Dat is ook goed.


Het kofferrandje kun je met een recht stuk metaal of hout en een hamerke recht kloppen. Aan een kant de blok en aan de andere kant klop je met de hamer.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #154 Gepost op: do, 03 jan 2013, 16:27:45 »
Oké, we zien wel wat het wordt. We weten wat roest met polo's kan doen  -boehoe-

Goede tip voor kofferrandje  -thumbsup-

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #155 Gepost op: do, 03 jan 2013, 16:34:10 »
Oké, we zien wel wat het wordt. We weten wat roest met polo's kan doen  -boehoe-

Goede tip voor kofferrandje  -thumbsup-
is geen kritiek he. Maar ook zonde van je geld als t straks nog niet goed is. Hier is met tips goed te klussen. De techniek is ook simpel.
Met wat hulp en kleine uitgaven kom je heel ver. Maar het is veel werk.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #156 Gepost op: do, 03 jan 2013, 17:14:23 »
Ik zie het niet als kritiek hoor! Ben juist blij dat je je mening geeft. Maar 'first things first', zoals gepland. Maar dingen zoals dit, die je onverwachts tegen komt, zal toch ook opgeknapt worden, al is het maar met een tijdelijk karakter. Zoals eerder aangegeven, dient de polo niet in 'showroom-staat' te komen, maar uiteraard wel degelijk. Voor mezelf heel wat leerervaring (mijn 1ste project) bij de dingen die ikzelf kan... en de rest is voor lasman, garageman of forumman  :) En dat kan dan weer later worden aangepakt.

Offline kurt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 930
  • Geslacht: Man
  • kurt de wever
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #157 Gepost op: do, 03 jan 2013, 20:03:33 »
Of je kiest eieren voor je geld, zet de te investeren uren om in geld en koopt de Polo 1 uit 1977 die nu te koop staat in België... (€1500)? -dunno-
Stress weg, je kunt rijden, en je hebt een trouwauto. Financiële injectie kun je verkleinen door verkoop van (onderdelen van) deze, nadat je de gewenste onderdelen hebt gebruikt om die andere 1 te personaliseren...
als je een polo1 aankoopt is het natuurlijk leuker en voral gaat het om het gevoel dat je hebt als je er zelf aan gewerkt hebt en nadien ermee kunt gaan pronken he  -gert- ik versta hem -thumbsup- goed bezig maatje 1 van de weken kom ik met mijne polo naar u ben aan het wachten op mijn kenteken   -sturen-

Offline kurt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 930
  • Geslacht: Man
  • kurt de wever
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #158 Gepost op: do, 03 jan 2013, 20:06:06 »
Ik zie het niet als kritiek hoor! Ben juist blij dat je je mening geeft. Maar 'first things first', zoals gepland. Maar dingen zoals dit, die je onverwachts tegen komt, zal toch ook opgeknapt worden, al is het maar met een tijdelijk karakter. Zoals eerder aangegeven, dient de polo niet in 'showroom-staat' te komen, maar uiteraard wel degelijk. Voor mezelf heel wat leerervaring (mijn 1ste project) bij de dingen die ikzelf kan... en de rest is voor lasman, garageman of forumman  :) En dat kan dan weer later worden aangepakt.
Als ik je kan helpen laat het dan weten he

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #159 Gepost op: vr, 04 jan 2013, 00:04:10 »
Thanks Kurt!!  -hug- Je bent zeker welkom ... en dan nog liefst met jouw eigen polo.

Ja, ik heb overwogen om die ene blauwe polo 1 aan te kopen ipv deze, maar ja. Godwet wa je daarbij tegen komt als je bvb de schermen eraf haalt. Ook al lijkt hij in prima staat (wat hij ook wel zal zijn), uit onverwachtse hoek kunnen daar ook slechte plekken zijn. Bovendien al heel wat eurootjes in deze polo gestoken. Het is de eerste auto waaraan ik sleutel, zonder kennis van techniek, carrosserie, enz., maar wel met liefde voor dat kleine karretje.

Och, de opbouw is begonnen, nu kwestie van stap per stap heropbouwen en zien wat we tegen komen. Wat voor later kan, is voor later. En als ik eens een grote Euromillions of superlotto win, dan zal een extra grote garage met enkele glimmende Polo's niet lang op zich laten wachten. Maar laat me nu maar lekker verder kloten.  :)

Vanavond nog wat extra delen aangekocht ... kon het niet laten. Polyester frontschermen, in afwachting van dat ik mijn eigen schermen laat opmaken. Of ze iet of wat passen?? Zo kan hij toch de baan op als hij wat verder is afgewerkt, of voor een testritje  af en toe daarvoor al  -naughty-
Ook nog wat chroom en een 2dehands benzinetank, die ik voor 'weinig' geld niet kon laten liggen.
Tis een hobby.    -ja-

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #160 Gepost op: vr, 04 jan 2013, 10:14:37 »
Waar heb je de schermen vandaan?

Ebay?
« Laatst bewerkt op: vr, 04 jan 2013, 10:18:50 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #161 Gepost op: vr, 04 jan 2013, 11:31:32 »
Waar heb je de schermen vandaan?
Ebay?
Nee: Eindhoven

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #162 Gepost op: vr, 04 jan 2013, 14:25:29 »
Eindelijk de polo nog eens van stal gehaald. Heb ik terug het gevoel, waarvoor ik het doe. Zalige paar honderd meters. De polyester schermen passen redelijk goed, alleen niet zo aan het stuk stijl dat gelast is. Daar moeten trouwens terug een paar gaten worden geboord ter bevestiging van het frontscherm (li).

'Nieuw' probleem: de radiator, koelvloeistof e.d. loopt al na deze paar honderd meter erg warm aan (en stoomt een klein beetje). Wanneer ik onderaan voel, voel ik nattigheid (letterlijk/figuurlijk), koelvloeistof vrijwel zeker.

En vervanging voor het spruitstuk (of eerste deel van de uitlaat) is ook nodig.

Voor de rest rijdt, remt, veert en stuurt hij naar believen.

Verder al wat begonnen met ontvetten en schoonmaken van de bodem binnenin, ter voorbereiding van de teermatten. Deze dient best helemaal schoon te zijn, zeker?!
Voor het verwijderen van de roestige plekjes in de kofferruimte, schuur ik dit best op met een schuurmachine (tot op het staal?) of is het al voldoende met schuurpapier handmatig?
« Laatst bewerkt op: vr, 04 jan 2013, 14:28:58 door PoloSimba »

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #163 Gepost op: vr, 04 jan 2013, 14:46:49 »
Roest is het beste te verwijderen met een staalborstel op slijptol .
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #164 Gepost op: vr, 04 jan 2013, 14:55:31 »
Roest is het beste te verwijderen met een staalborstel op slijptol .
Weet ik eigenlijk wel, maar heb niet zo'n ding. Kan wel beschikken over een schuurmachine (band of rond). Vandaar mijn vraag.
Kan het ook met de hand: schuurpapier en/of stalen schuursponske? Kwestie van de (on)handige doe-het-zelver.