Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 158635 keer)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #270 Gepost op: do, 31 jan 2013, 20:50:40 »
Ondertussen al wat minder last van de rugpijn. Dus weer wat kunnen klussen aan de polo.
Achterlichten hangen terug op zijn plaats. Rem- en achteruitrijlichten werken alvast prima. Verlichting zelf kan ik pas testen, wanneer het dashboard en stuurconsole terug op zijn plaats zit.

Het mistlicht.  -dunno-  Door een eerder gecrashte harde schijf, ben ik tig foto's kwijt. Probleem is nu dat ik niet goed weet hoe ik het mistlicht terug op zijn plaats hang. Heeft er iemand meer duidelijke close-up foto's van hoe een mistlicht mogelijk gemonteerd is op een (Belgische) polo? Ik heb menen te verstaan dat dit in Nederland niet verplicht is, maar in België dus wel.

Ik heb het mistlicht (voorlopig?) opgehangen naast het linker-achterlicht, omdat daar 2 geboorde gaatjes zaten, waarin het perfect past. Maar eigenlijk hing dit onder de bumper (zoals op foto 1) (denk ik toch). Vraag is dan: waarvoor zouden dan die 2 geboorde gaatjes ook weeral gediend hebben?  -dunno- Jammer dat ik niet meer eigen foto's niet heb zodat ik het duidelijker kon terugvinden.
Foto 2 en 3 is van mijn polo (vòòr de werken). Ik denk hierop te kunnen zien, dat het mistlicht daar dus wel gehangen heeft. Of zou het toch onderaan hebben gehangen? ik vind het ophangsetje niet meteen meer terug  doh  Als ik het nog heb ?? Want op de index van 1 van de opbergdozen had ik geschreven dat het verroest was, maar het ligt er dus gewoon helemaal niet in. Het mistlicht zelf nog wel.



Verder nog bezig geweest met het in kleur lakken van enkele plekken zoals de binnenkant, die 2 kamelenbulten  :) en de kofferstijl-gootjes. Ook al 1 laagje over het laswerk aan de hoekjes en dorpel achter. Dat oogt toch al wat netter.  -thumbsup-


Ook heb ik 1 set plastic 1f-bumpers in het zwart gespoten. Oorspronkelijk zagen deze grijs, maar waren fel verbleekt en niet echt mooi. Of mijn beperkte kunde w.b. lak spuiten goed genoeg gaat zijn, dat het mooi genoeg gaat zijn, zal ik morgen wel vaststellen. Dan hang ik ze er al eens terug op.
Ik heb nog een ander set plastic 1f-bumpers, in geval het moest tegenslagen.

Misschien nog een vraagje voor RoelG, die ook een regatta-1f-polo heeft, of andere kenners: Heeft de regattablauwe 1f (L of Lx?) af-fabriek grijze bumpers met zwarte bies of chromen bies? Want ik heb dus een voorbumper met chromen bies erin?! Beide achterbumpers hebben een zwarte bies. Mijn vermoeden is dus dat de polo L zwarte bies heeft en de polo Lx chroom?  -dunno-

 :)  EN JA, MORGEN VOLGEN ER WEL  -foto-  
« Laatst bewerkt op: do, 31 jan 2013, 20:52:58 door PoloSimba »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #271 Gepost op: do, 31 jan 2013, 21:02:19 »
LX heeft voor, en achter, een grijze bumper met zwarte bies.

 :)

Chrome kwam op de LX alleen voor op de kapjes in het midden van de velg  -thumbsup-

denk dat ik er nog wel ergens een heb mocht je er nog een zoeken

zwart gespoten?  -gert- Is geen polo 2...... tsss

grijs krijg je terug met een verfstripper of fohn. lekker warmstoken en de oorspronkelijke kleur komt weer op...
maar ja. als je het al gespoten hebt is dat natuurlijk te laat....
« Laatst bewerkt op: do, 31 jan 2013, 21:05:39 door RoelG »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #272 Gepost op: do, 31 jan 2013, 21:04:01 »
mistlicht: lekker weglaten. geen porum

dan nog liever een oldscool ovale BE sticker er over plakken.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #273 Gepost op: do, 31 jan 2013, 21:28:20 »
LX heeft voor, en achter, een grijze bumper met zwarte bies.

 :)

Chrome kwam op de LX alleen voor op de kapjes in het midden van de velg  -thumbsup-

denk dat ik er nog wel ergens een heb mocht je er nog een zoeken

zwart gespoten?  -gert- Is geen polo 2...... tsss

grijs krijg je terug met een verfstripper of fohn. lekker warmstoken en de oorspronkelijke kleur komt weer op...
maar ja. als je het al gespoten hebt is dat natuurlijk te laat....
Onderstaande foto maakte ik van mijn polo bij aankoop. Is toch een chromen (of is het wit) biesje  ??
En nee, het is geen polo 2 ... maar mijn  polo 1f  -nana-
Ik hou wel van de combi zwart-regattablauw, maar als het niet 'smoelt', dan gaan de ori-bumpers (mét of zonder zwarte bies) er gewoon op. Na warmte-behandeling  -thumbsup-


mistlicht: lekker weglaten. geen porum

dan nog liever een oldscool ovale BE sticker er over plakken.
Zal morgen een plaatje maken en posten, het zit er niet echt op zijn plek, naast het achterlicht, maar toch wil ik er een mistlicht op.  O.w.v. de Belgische wetgeving (en keuring/APK) maar vooral o.w.v. de veiligheid toch ook wel. De achterlichtjes geven nu niet zoveel licht en sterkere lampjes doe ik er niet meteen in. Kan ik er trouwens fellere lampjes in doen?  -nana-  Ik ben, naast leek op gebied van carrosserie en lakspuiten ook geen elektrisch groot licht  :)
« Laatst bewerkt op: do, 31 jan 2013, 21:30:17 door PoloSimba »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #274 Gepost op: do, 31 jan 2013, 23:15:35 »
tja. soms is er wel eens wat 'niet origineels' op een auto geschroeft gedurende 30 jaar.....

zoals een bumper en mistlicht

makkelijkste is natuurlijk het mistlicht opnieuw te monteren.  -klus-


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #275 Gepost op: do, 31 jan 2013, 23:20:48 »
@Roel: niet alleen het makkelijkst, in België domweg verplicht!

(8 van de 10 auto's die ik met brandend mistlicht zie rijden terwijl er een prima zicht is betreft dan ook een Belgisch kenteken; héééél irritant)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #276 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 00:08:23 »
Bij correct gebruik van een achter-mistlicht zie ik er wel een groot voordeel in! Je ziet je voorligger sneller bij dichte mist of felle regenbui. Vaak hebben oldtimers ook maar kleine en/of zwakke verlichting, dus daarbij ook voordeel  -thumbsup-  Verlichting op een auto (en fiets, brommer, enz) = 'Zien en gezien worden.'

Uiteraard zeer irritant bij niet correct gebruik. Maar dat geld ook voor: zonder lichten rijden in het donker, niet aangeven (pinken) bij een manoeuvre, het aanzetten van voorste mistlichten -dan niet bij mist of felle regen, maar voor de show-, of rijden met groot licht aan ('farens') e.d. En dit geldt dan voor àlle nationaliteiten  -nana-


Ik zoek en kijk nog wel wat verder rond hoe ik het ga monteren.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #277 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 08:23:52 »
Mooi onder de bumper. Aan de plaat of aan dd bumper. In ieder geval niet erboven -gert-.

Zelf zou ik hem weglaten .....maar als t verplicht is dan moet t maar
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #278 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 09:34:50 »
@Mark: het probleem zit 'm in de interpretatie van 'mist en hevige regen'.
Mijn ervaring is dat veel mensen bij de eerste of tweede mistbank de lamp al aandoen, en dit werkt eerder verwarrend (remlicht?). Dit zie ik simpelweg veel meer/sneller bij auto's met Belgisch kenteken (woon nou eenmaal dicht bij de grens), vaak gaat de lamp ook in één beweging aan met de hoogste stand van de ruitenwisser (hevige bui).

In Nederland gaat het ook niet altijd goed, maar is er wel een concretere aanwijzing voor gebruik: minder dan 50 meter zicht. Ik maak een redelijk aantal km's per jaar, maar zicht <50m maak ik misschien 5x per jaar mee... Nou heeft België wel meer plaatsen waar mist een probleem kan zijn (m.n. in de heuvels van Wallonië en in de Ardennen).
Voor de vóórste mistlichten staat hier zicht <200m voorgeschreven, dat komt al wat vaker voor. Maar ben het met ie eens dat dit ook vaak overbodig wordt gevoerd en dat dat óók irritant is. Je kunt het echter in een moeilijke situatie niet verwarren met b.v. een remlicht (met alle conclusies en reacties die daarbij kunnen horen).

Denk dat een bijkomend probleem is dat -omdat het in België later verplicht is geworden- er veel aftermarket oplossingen geleverd zijn (zoals ook bij jouw Polo). Daardoor zit de schakelaar ook vaak uit zicht en is er geen verklikkerlampje in de cockpit, waardoor men vergeet dat ze de lamp bij die ene mistbank 50 km geleden snel aan hebben gezet...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #279 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 09:41:38 »
 -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #280 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 12:15:20 »
Heb het verroeste mistlicht-houder teruggevonden. Nu weet ik het weer: Oorspronkelijk onderaan opgehangen, maar dan is het plastic afgebroken. Hebben ze het houdertje gewoon laten hangen (en roesten) en hebben ze bovenaan 2 gaatjes geboord waaraan het mistlicht zelf kon worden bevestigd. Nu blijkt wel dat het niet mooi oogt en dat het nog scheef hangt ook. Dus ga ik maar eens op zoek, bij de onderdelenhandelaar, naar een vervangend mistlicht-houder.

Verder heb ik vandaag een enorme baaldag, of toch dat ik er eigenlijk helemaal even geen zin meer in heb. Eigenlijk heb ik een polo gekocht en die aan het opmaken die in slechte staat verkeert. Het roestige karakter overschaduwt het hele project. De auto heeft afgezien bij de vorige eigenaars en waarschijnlijk lang buiten gestaan, zodat roest binnen en buiten rustig kon verder woekeren. Liefde voor de onderhoud van deze wagen zal er niet veel zijn geweest.
Dus maar gewoon oplappen, want voor een totale renovatie heb ik noch het geld, noch de middelen. Al doende leert men, dat is waar. Maar het bederft wel allemaal een beetje veel de pret. (Beseffende dat de gesloopte polo's mogelijk in betere staat verkeerden...)
Kosten en moeite zijn nu wel al gemaakt, dus wil ik toch verder prullen. Plaatsgebrek om te sleutelen, lakken, enz. is ook wel niet zo leuk.

Bovendien twijfel ik ook over de motor. Gisteren, bij het indrukken van het ontkoppelingspedaal, hoorde ik een licht geratel. Ook dat weer.
En ook nog dit: toen ik de polo op de (steile!) helling stationeerde, lekt die wat benzine aan het benzinefilter. Auto stond wel met zijn snuit naar beneden, dus vermoedelijk ligt daar de oorzaak van het lekken. Schroefjes bleken goed aangedraaid en bij horizontale stationering geen verlies.
Bovendien moet ik nog iets vervangen aan het spruitstuk. Hij zuigt ergens wat te veel lucht en motor blijft wat 'verkouden' klinken i.p.v. dat typisch zacht 900cc-geluidje anders.

Hopelijk morgen weer wat meer energie en inspiratie. Ik wil de polo in het daglicht eens een Meguiar's-opfrisbeurt geven zodat ik de buitenkant beter kan bijlakken. En dan zien welke bumpers erop komen, al dan niet tijdelijk. Verder nog zooooooveeeel werk, dat niet vlot of tegenslaagt, dat ik het even niet meer zie zitten.

Ik durf zelfs haast niet de raamrubbers verwijderen want weet dat ook daar het roestmonster zich heeft meester gemaakt. En wat zou er onder de dakgootjes zitten?
 -dots-
« Laatst bewerkt op: vr, 01 feb 2013, 12:19:02 door PoloSimba »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #281 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 14:23:00 »
lekkage bij rand vlotterkamer of zo komt bij mij op. mogelijk dat hij daar lekt en bij rijden vals aanzuigt.
klein probleem, simpele fix.

ratelen mogelijk een onderdeel van de drukgroep.
middagje sleutelen maar hoeft niet duur te zijn. daarbij: hoort bij de standaard onderhoudscyclus.
Dat kun je de polo niet kwalijk nemen.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #282 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 15:33:11 »
Bij het proberen vaststellen waar het lek zat, was mijn grootste vermoeden inderdaad de rand van die vlotterkamer (benzinefilter). Hoe fixen dan?   -dunno- Vervangen?
En ligt daar mogelijk dan ook het/een probleem met de valse lucht-aanzuiging en zwaarder klinkende motor?

Het ratelen bij het ontkoppelen ... daar begin ik niet zelf aan!

Nogmaals dank voor de tips die jullie aanbrengen!!!!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #283 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 23:11:28 »
Mark ......een troost!  Er zijn niet veel polos zonder of met heel weinig roest!!
Rot voor je dat je nu al die tegenslagen hebt -hug-. Ik schreef een tijd terug al eens dat je vanuit mijn oogpunt het best gewoon de tijd kunt nemen om met de polo aan de slag te gaan. Met en met uitgave doen dan doet het niet zon pijn :). De vraag wat wil je met de auto. Meestal als je begint zie je hier wat en dan doe je dag nog en voordat je het weet heb je veel te veel aan de auto gedaan. Ik vind het lastig en kan jou situatie van hier niet goed beoordelen......maar met een goed uitvoerig werkplaatsboek moet ook van jou polo wat moois te maken zijn. Het kost denk ik wel veel meer tijd. Veel liefhebbers hier hebben leergeld betaald. Ik heb bv 7jaar in een spuiterij gewerkt en veel gesleuteld. Dat is natuurlijk een voordeel.Maar ook ik moet veel zoeken. Bv electronica snap ik geen reet van.

Ik hoop dat je de polo niet weg gaat doen of hem snel klaar maakt en hett niet naar wens is. Kan natuurlijk niet in jou geldzak kijken.....maar zelf ben ik nu al 2jaar in bezit van mijn polo en ben er meer dan 1,5jaar mee bezig.
 Ik denk dat je hier ook veel info iunt vinden en wat hulp krijgt. Mocht ik je met iets kunnen helpen....hoor ik t graag.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline kurt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 930
  • Geslacht: Man
  • kurt de wever
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #284 Gepost op: za, 02 feb 2013, 08:21:29 »
@Mark @Ramon - als je een polo in top staat wil zal je er ook voor betalen he Mark. Ik vind ei gelijk dat je polo een goede basis heefd is niet dat hij supper rot is he opervlakkige roest dat niet doorgeroest is is niet zo erg  maatje ik ga proberen als je het goed vind en ik de tijd vind volgend weekend langs te komen kijk hoe mijn  polo eruitzag en nu -nana- -gert- nog niet top maar toch, wil maar zeggen aan elke auto is er wel ie