Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156383 keer)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #405 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 22:24:39 »
De polo is niet bij de keuring geraakt en nog niet klaar ook niet  -boehoe-

Mijn eerder vertrouwen in de garage is nu verdwenen. Hun communicatie en bijhorend handelen heeft me ten zeerste teleurgesteld. Tja, dat heb je met grote(re) garages zeker? Je mailt/belt met 1 iemand, aan het onthaal een 2de persoon en de meccaniekers en vaklui zijn dan nr.3 en 4. Bij een 1mans-zaak heb je dit probleem niet. Waarom ik dan koos voor deze garage? Ben er eerder ook geweest met vorige VW's en redelijke tevredenheid, maar vooral o.w.v. het feit dat er iemand werkt die zelf Derby's heeft! En omdat zij met 'garage-platen' naar de keuring kunnen rijden.

Afspraken waren volgens mijn duidelijk: 1 dag tijd om alles na te kijken en herstellen (indien mogelijk) w.b. elektrisch systeem, massa-problemen en lichten afstellen. Dan moesten hun naar de keuring rijden om de auto voor 'dagelijks gebruik' te laten keuren. Voor de verplaatsing heen en terug naar de garage had ik een tijdelijke verzekering voor 1 dag geregeld, via andere nummerplaten (kentekens). Afgesproken dat ze zeker moesten bellen bij vragen of problemen. Graag zo weinig mogelijk werkuren aan besteden en de kennis gebruiken van de persoon met de Derby's. Die combi leek me vrij duidelijk.

Ik had met hun gemaild en er werd mij verteld dat ze het wel zouden fixen, nakijken en naar de keuring rijden. Hadden ze nog eerst voor 'oldtimer-keuring' willen gaan. Terwijl ik hem voor dagelijks gebruik wil laten keuren. Uiteindelijk zijn ze daar zelfs niet geraakt wegens hun laattijdig prutswerk.

Ik had de wagen 's morgens vroeg afgeleverd (9u), met nogmaals alle duidelijke afspraken te overlopen. De onthaalbediende lachte wat met zo'n oude auto, "waar je toch alleen maar geld in moest steken". En dan? Het is toch mijn hobby en het levert jullie werk op, toch?
Om 16u50 begon ik me toch af te vragen waarom ik nog niets had gehoord. Toen ik belde, zeiden ze dat ze er nog aan bezig waren? Hoe kan dat dan? Bleek dat ze er al drie uur aan bezig waren, maar dat het toch zo veel werk was. "Ah ja, tis ook een oude auto." Keuring? "Ah, moest dat vandaag dan?" V*rd*mme ja, waarom dan zo laattijdig aan de wagen beginnen werken?

Enfin, de lichten deden het al wel terug tegoed (bleek bij afhalen dat ze zomaar de gele lampjes vervangen hadden door witte -zonder te vragen- dus die heb ik wel opgeëist), de pinkers waren ze nog aan bezig, maar dat vlotte niet. Ze dachten dat het aan de "pinkerdoos" lag. Remlichten deden het niet, kenteken-verlichting wel. Maar morgen konden ze er nog verder aan werken, maar "hoeveel wilde ik nog spenderen aan zo'n ouwe auto, 100, 200, 300 euro's aan werkuren" enz.?
Op mijn vraag de werken stilgelegd en ik de auto in alle kwaadheid en ontgoocheling wezen ophalen. Enige discussie aan het onthaal, maar ben kalm gebleven.

Het ritje terug naar huis deed me gelukkig kalmeren. Zalig om voor het eerst na lange tijd (natuurlijk 's morgens ook de heenrit) met de polo te rijden. Ook al knarst hij een beetje, ligt hij nog niet soepel op de baan, is de ontkoppeling wat stroef, enz. toch een zaligheid om ermee te rijden en genieten.

Daags nadien heb ik de pinkerconsole vervangen door een ander exemplaar, en nu doet ie het wel goed. De claxon krijg ik nog niet aan de praat - en de elektrische schema's brengen geen raad. Ook een ander exemplaar of het nazien van de drukknop brengt geen soelaas. De achterruitverwarming doet het niet, wegens nog niet goed aangesloten via de hoedeplankhouders. Remlichten werken niet. De rest dus wel, dus toch al vooruitgang.

Deurkaarten moeten er nog in en er moet nog een stukje aan gelast worden zodat de batterij op zijn plaats blijft zitten. Klein klusje dat iemand zal moeten doen, zo'n klemmetje met een schroef erin lassen.
Op zich allemaal nog minder grote dingen, maar de polo had g*dverd*mme w.b. het elektrisch systeem hersteld moeten worden, ook al kost dat wat werk en kennis. Hun hadden ook naar de keuring moeten gaan, dan had ik nu gestaan waar ik normaal dacht te staan. Of ik Cuijk ga halen is nu nog maar de grote vraag? ? ? De moed zakt me weer even in de schoenen, ben er niet zo happy van geworden.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #406 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 22:44:58 »
Heb je de remlichtschakelaar wel eens bekeken of die aangesloten zit?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #407 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 22:48:33 »
@Mark: weet niet of je met je nieuwe werk doordeweek overdag nog wel eens tijd hebt? Wil best eens komen afzakken om samen naar de elektriek te kijken? -dunno- Weekend is voor mij nagenoeg onmogelijk...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #408 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 22:49:07 »
Da's zuur, maar toch succes Mark. Hopelijk is-ie de 14e gewoon "rijdbaar" -hug-
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #409 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 22:55:46 »
@Mark: weet niet of je met je nieuwe werk doordeweek overdag nog wel eens tijd hebt? Wil best eens komen afzakken om samen naar de elektriek te kijken? -dunno- Weekend is voor mij nagenoeg onmogelijk...
Krijg je medelijden   -nana-  -thumbsup-  :)  Das wel een superlief voorstel! Als je het overweegt, om de oversteek te maken, wil ik alvast de koffie klaar zetten.  -hug-
Ik werk in shiften, deze week namiddag- en of avonddienst. Dinsdag ben ik wel vrij. Maar misschien even via PB als we willen afspreken.

Heb je de remlichtschakelaar wel eens bekeken of die aangesloten zit?
En, die zit waar ergens? Of bedoel je de zekeringen?

Da's zuur, maar toch succes Mark. Hopelijk is-ie de 14e gewoon "rijdbaar" -hug-
"Rijdbaar" is ie wel, maar of ie ook goedgekeurd wordt en alles het goed gaat (blijven) doen, das de vraag. Moet verder heringeschreven en verzekerd worden, met nieuwe kentekenplaten.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #410 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 23:48:22 »
Balen mark.....

Ik hoop dat je daar geen duit betaald hebt!

Misschien kunnen mensen hier helpen met diagnose stellen??
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #411 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 23:56:20 »
 -2cents- Tis maar wie aan het langste eind gaat trekken. Factuur zou nog moeten worden opgesteld, maar heb al aangegeven dat deze "bespreekbaar" moet zijn. Ben benieuwd.

De verdere diagnose-stelling van de remlichten, claxon, achterruitwisser e.d.: Meneer Haynes kan me even niet verder helpen, maar met Kurt en eventueel Geert, die net een mooi voorstel maakte  -thumbsup- Alleen nu ook nog "matching" agenda's  -naughty- En anders moet de garage maar 'waar voor zijn geld' bieden en de klus gewoon afmaken.  :D Dat vraagt nog allemaal een beetje piekerwerk langs mijn kant.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #412 Gepost op: za, 09 mrt 2013, 23:58:40 »
Remlichtschakelaar zal waarschijnlijk een drukschakelaar zijn op je hoofdremcilinder.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #413 Gepost op: zo, 10 mrt 2013, 00:02:58 »
 :) Sjon, das momenteel chinees voor mij, maar ik zoek het maandag allemaal wel eens op in vraagbaak/Haynes. Dankjewel voor je antwoord.
Morgen nog een ontspannende zondag met familiebezoekjes en maandag nieuw (vast) werkcontract ondertekenen, maar ook weer polo-tijd  -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #414 Gepost op: zo, 10 mrt 2013, 00:04:42 »
Grappige van een stroompje is dat-ie van de ene naar de andere kant stroomt (ok, als we echt de diepte in gaan stroomt het eigenlijk net de andere kant op), en dat als er een lijntje ligt, je met een kastje heel mooi kunt kijken of het stroompje aan komt of niet.
Kortom: zo moeilijk kan de elektriek van een Volkswagen uit de jaren 70 niet zijn, met een multimeter moeten we een heleboel standaard issues kunnen vinden/uitsluiten/oplossen. Bovendien vraag ik lang geen € 100 per uur, zoals die garage mogelijk doet?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #415 Gepost op: zo, 10 mrt 2013, 00:10:34 »
 -youwish-

 -thumbsup- Das lekker handig zo'n kastje, als je ermee kan werken en het kan vertalen in hoe het dan allemaal aangesloten moet gaan worden of veranderd. Ben benieuwd.  -klus-

Offline Sancho

  • L86C-0206
  • Non-Register lid
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Robert de Vries
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #416 Gepost op: zo, 10 mrt 2013, 01:36:04 »
Succes ermee heren -thumbsup-

Enneh Mark, tot de 14e. Dat gaat vast goedkomen :)
Eindhovuh de gekste

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #417 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 14:35:02 »
Update na Geert's "werkbezoekje"

- Remlichtschakelaar vervangen door een ander exemplaar. Die doet het nu wel. Kabeltjes hebben ook gewoon spanning. Remlichtjes zijn goed aangesloten en niet stuk. Vermoedelijk ligt het probleem in het zekeringenkastje. Daar lijkt er geen spanning door te gaan richting remlichten. Geert heeft me aanbevolen er flink wat contactspray over het spuiten, te laten inwerken en dan zien of het wel lukt. We hebben alle puntjes nagemeten en kabelaansluitingen nagezien, jammer dat hij niet zijn goeie voltmetertje bij had, want deze durfde al eens haperen. Als we deductief te werk gingen, lijkt er dus een probleem te zitten na de remschakelaar en voor de remlichtjes zelf. Hoogstwaarschijnlijk dus in de zekeringen.

- Claxon. Toen we deze bekeken, bleek mijn stuur niet volledig tot tegen de console te zitten, waardoor er dus geen contact was met de ring. Moet ik dus even verder bekijken hoe dat komt. Ligt het aan de stuurkolom of is er een verschil in de consoles, want vermoedelijk heb ik er nu een pinkerconsole van een polo 1 opzitten ( pinkers doen het wel, maar het stuur zit dus niet ver genoeg naar achteren). Dit bekijk ik strakjes ook. Claxon werkt wel na manueel contact gelegd te hebben.

- Achterruitwisser en -verwarming moet ik nog aansluiten met een extra kabel, die er dus afgehaald was door mij. 1 contactpunt aan de rechtse hoedeplankhouder en daar ook een massa voorzien. Hopelijk doet het dat dan wel functioneren.


Niet alles kunnen oplossen (was ook niet de verwachting, maar kon maar net zo geweest zijn), maar toch al een flinke stap vooruit! Dankjewel Geert voor je interventie!!  -hug- Ongelooflijk mooie geste om me uit de nood te willen helpen. Het was een gezellige ontmoeting.
Als ik je eens met iets kan verder helpen, laat maar horen hé  -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #418 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 14:43:13 »
No walkin' furries.

Wel een herstel: je geeft aan dat er wel prik staat op de kabeltjes van de remlichtschakelaar, dat is niet zo. Stroom moet vanuit de zekeringkast via rood-geel naar de remlichtschakelaar, maar daar zit het probleem, dat gebeurt niet. Terwijl de kabelverbinding van zekering naar schakelaar wel goed is. Er komt dus domweg geen stroom uit de zekeringkast op zekeringpositie 11...

Daarnaast was ook de oude remlichtschakelaar kaduuk, die is vervangen door een werkende.

Als het puur om werkende remlichten voor de keuring gaat zou je zelfs de zekeringkast (tijdelijk) kunnen bypassen door een (rode) draad te trekken van de plus van de bobine naar de remlichtschakelaar. Zorg er wel voor dat deze draad een (zwevende) zekering heeft. En laat dit duidelijk tijdelijk zijn, uiteindelijk moet het gewoon gefixed worden. Maar de auto is dan wel (veilig) rijdbaar en ook te keuren. Bedacht ik me net nog.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #419 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 14:44:49 »
Leuke post  mark!

Misschien een polo1 stuur?
Moet ikook hebben....maar of daar verschil in is met 1f -dunno-
« Laatst bewerkt op: vr, 15 mrt 2013, 14:47:25 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.