Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 159217 keer)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #420 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 14:49:08 »
-thumbsup- Juist ja, zo was het  .  doh

Bedankt voor de bijkomende tip i.v.m. de tijdelijk by-pass. Hiermee moet "garageman" wel aan de slag kunnen. Of wie weet ikzelf wel.

@ Ramon: Het stuur is gewoon een 1f, want bij het polo1-stuur heb je een groter middenstukje, omdat daar de claxon anders is, geloof ik. Die zit dan niet in het stuur zelf, als ik het goed voor heb.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #421 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 21:32:33 »
Ik wou het claxon-probleem oplossen. Maar dat is niet gelukt o.w.v. een ander probleempje, wat wel teen en tander verklaard.

Om te beginnen dus het volgende: de pinkerconsole is gewoon van een 1f, die past en de kabels liggen mooi op zijn plaats, net achter het stukje van het dashboard. Het stuur is ook van een 1f, past ook.

Maar wat bleek: het lag niet aan de veer, console of stuur, maar wel aan het feit dat de stuurkolom en stuurbuis niet goed op zijn plek zaten. Of ik er zo mee heb rond gereden? Ik hoop van niet, maar zou dat dan toch wel gevoeld hebben (had wel veel speling), maar beide zijn van mekaar gescheiden. (zie foto, rode pijl) Nu krijg ik deze  niet zo op 1,2,3 weer in mekaar gepast, dus vrees ik dat ik wat moet gaan losmaken.
Ik vond het maar vreemd dat ik het stuur, zelfs zonder console, niet ver genoeg over de stuurkolom kon laten vallen...

Als ik de vraagbaak/haynes doorpluis, wordt ik er (op het einde van een vermoeiende dag) niet veel wijzer meer van. Begrijp ik het goed dat ik eerst die moer moet losmaken (groene pijl), zodat de klem losser komt? Want ik krijg beide stukken niet in elkaar gepast. Of ligt het aan de 2 rubberen tussenstukjes? Ik denk van niet. Ik merk precies dat ik hem bovenaan (rode cirkel) ergens tegenaan botst.

Dus moer los, klem losser, beide stukken verbinden en moer terug vast? Of ligt het wat complexer en moet ik morgen met een meer helder hoofd de vraagbaak wat beter lezen en inprenten?  -naughty-

(Ter info: foto's zijn van onder naar boven genomen, en console zit niet op zijn plek op de foto's.)
« Laatst bewerkt op: vr, 15 mrt 2013, 21:34:51 door PoloSimba »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #422 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 21:41:33 »
De foto met de rode cirkel zegt me even niets, Mark.

De andere foto is geen probleem, is vanmiddag ook nog gebeurd (remember?). Die 2 pinnen kun je wel door de 2 rubbers steken, vergt gewoon wat gepiel, waarschijnlijk lukt dat morgen beter dan vandaag. Kwestie van durven (er kan niets kapot) en even goed tov elkaar uitlijnen. Kracht is niet nodig. Stuur moet er dan wel vanaf zijn, maar dat heb je volgens mij al, toch?

Vwb die onderste klem: je zei vanmiddag dat de stuurkolom niet los was geweest, toch? Ik weet niet precies hóe het hoort te zitten, maar het zou mij niet verbazen als de stuurkolom op die hoogte verder over de vertanding heen hoort (waarmee ook alles dus dieper komt en je stuur dichterbij het sleepcontact? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #423 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 21:43:44 »
Moer van borgpen los  en dan de vier  moertjes op de stuurkolom /chassisgedeelte of hoe je het noeme  wil. Dan pak je het weg. Maaf jjj wil alleen de stuurkolom stangen wegnemen!
« Laatst bewerkt op: vr, 15 mrt 2013, 21:50:31 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #424 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 21:45:14 »
Ach je wil t in elkaar steken.

Wat gerrit zegt -thumbsup-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #425 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 21:49:08 »
G.G. Yes, i remember that  -thumbsup-

Dus toch gewoon de 2 punten t.o.v. de rubbers beter uitlijnen om ze er dan zonder veel kracht door te krijgen? Moet morgen lukken want anders wordt ik behoorlijk kwaad en gefrustreerd. De rest moet allemaal in orde zijn hoor, de console kan gewoon wat verder tot tegen het dashboard, daar zat eerst zo'n dikke zwarte kabel (met de console-kabeltjes erin) tegen. Het ligt volgens mij enkel daaraan en waarschijnlijk dat die 2 pinnen dus niet op zijn plaats zaten, dus niet helemaal door de rubbers heen.
Voor zover ik weet is er niet aan het stuurhuis zelf gewerkt of is die moer losgemaakt.

Morgen een nieuwe dag met nieuwe moed. Ik hoop dan te kunnen "toeteren" en tevens hoop ik op een werkende achterruit-wisser en - verwarming.
Op hoop van zegen  -dots-




@ Ramon, ik wil liever niet te veel gaan losmaken, ik weet dat dat er helemaal af kan, maar is eigenlijk niet nodig. Moet zo ook lukken, toch?

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #426 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 21:52:38 »
Ik had t verkeerd begrepen.

Het moet zo lukken!!!
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #427 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 21:59:10 »
Ja. Punt is dat als het los is, de 'buis' ook onder een hoek komt of kan komen. Dan zul je net zien dat het ergens tegen aan stoot of klem zit. Rustig pielen dus, totdat het goed zit, en niet te gefrustreerd raken. En ook bedenken dat je stuur (en de moer ín je stuur) de enige borging is om te voorkomen dat je 'm er weer uitduwt! Dus als je je stuur erop duwt, zorg dat je met je andere hand deze verbinding borgt (anders duw je met je stuur de kolom weer uit elkaar en is de boel weer los én heb je alsnog je stuur niet op je stuurkolom :D ). Ga er voor het gemak maar van uit dat als je er vanavond nog mee gaat pielen je 'm nog 2x weer uit elkaar duwt! :D

Als morgen je achterruitverwarming het doet moet je een gil geven, want dan doen je remlichten het ook! :D Zit namelijk volgens mij op diezelfde positie 11 van de zekeringkast. Daar waar de stroom niet doorkwam, zeg maar. Realiseer je je dat voordat je morgen 15x andere draadjes gaat proberen omdat je ruitesproeier geen vocht geeft... -nana-

Heb je vandaag nog contactspray gehaald? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #428 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 22:01:49 »
BTW: die stuurkolom was destijds wel een vooruitstrevende safety-feature! Is ontworpen om daar te knikken in plaats van het stuur dwars door je borstkas de perforeren... Closest you'll get to an airbag! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #429 Gepost op: vr, 15 mrt 2013, 22:03:29 »
Ja, das een goei wistjedatje  -thumbsup-

Maar eraan werken is voor morgen

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #430 Gepost op: zo, 17 mrt 2013, 11:46:18 »
Allee, de claxon werkt toch alweer  -klus-  -thumbsup-

Maar het vraagstuk over remlichten + achterruitverwarming + achterruitwisser raakt niet opgelost  -boehoe-

Willen jullie zo vriendelijk zijn me volgend schema (zie foto) in gewone mensentaal te vertalen aub?! Vermoedelijk ligt het probleem ook daar, o.w.v. het "samenhangen" van deze 3 onderdelen.

Hoe verbind ik het linkse AP-S met het rechtse AP-S; dat zijn toch die koperen (?) duo-plaatjes op de hoedeplankhouders, toch? Links, komen de kabeltjes uit de kabelboom, daar ook een massa-contact in de hoek.
Verbind ik de witte draad van linkse AP-S naar het rechtse AP-S? Maak ik daar in een hoekje een massa-contact? Er zijn namelijk 2 connectoren per AP-S.


Ik zie vanuit zekering 11 een verbinding naar de AV-REL én naar de RL. Dus zou het dan kunnen dat dat niet werkt omdat ik geen correcte verbinding heb tussen beide APS-'en?

(Wat zijn die zwart/witte rechthoekjes 10 en 11? Bij de rode pijltjes.)

En het reservoir/pompje voor de RWM speelt hierin geen rol, denk ik, toch? Die gaat toch automatisch mee, wanneer je de AJ bedient, niet?

Misschien een domme vraag of beter gezegd misschien een dom antwoord, maar moet ik de kofferklep sluiten om een "gesloten kring" te maken? Lijkt me vreemd, maar weet het dus niet. M.a.w. moet de kofferklep dicht zijn om te kunnen vaststellen of de remlichten werken? Dat zou willen zeggen dat wanneer je met een open kofferklep zou rijden (bvb bij het vervoeren van een fiets o.i.d.), je dan geen remlichten hebt? Lijkt me straf. Staan toch niet in serie, of toch wel?  HULLEP  !!


Enfin, willen jullie misschien even alles op een rijtje zetten aub? Van waar naar waar een verbinding, welke draad, welke volgorde?
Op zich eigenlijk wel leuk om dat uit te pluizen, die schema's, maar op dit moment in het project werkt dat eerder erg frustrerend.  aargh.gif
« Laatst bewerkt op: zo, 17 mrt 2013, 11:49:05 door PoloSimba »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #431 Gepost op: zo, 17 mrt 2013, 12:55:54 »
@Mark: je eerste en belangrijkste probleem zit in de aanvoer van stroom! In je zekeringkast dus. Op groep 11 komt geen stroom door.
Je kunt de lampen in je huis op nog zoveel manieren aan willen sluiten en alle deuren dicht doen en alle ramen open, als er geen stroom uit je zekeringkast naar de schakelaars komt gaat er geen lampje branden...!

Antwoord op je vraag: nee, de kofferklep moet niet dicht zijn om de remlichten te laten werken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #432 Gepost op: zo, 17 mrt 2013, 13:13:54 »
 -dots-

Je hebt gelijk, maar wilde het toch proberen.
Dan maar terug garageman (en bijkomende kosten) inschakelen. AAaarrghh, frustrerend.  aargh.gif
Ik ga Cuijk niet halen met mn polo. Ik merk dat ik (te) snel wil gaan en kan nu eenmaal niet sneller lopen dan ik kan gaan.
Maar heb de auto ook nodig om binnenkort (19 april is eerste keer) op stage te gaan bij  mijn nieuwe werkgever. We overwegen een andere auto aan te schaffen als 'daily' voor mijn werk, maar zijn er nog niet uit, want, wat met deze polo dan? Als oldtimer inschrijven of als oude auto nog een tijdje in de garage laten staan om geen verdere kost en stress aan te hebben. Jammer, want ik ben nu al 'zo ver'.

Waaraan ik o.a. merk dat ik te snel wil gaan: heb een niet zo praktische en nette manier gebruikt om het plastic tussen deurpaneel en de deur te bevestigen, nl. een dikke lijm i.p.v. dubbelzijdige tape. Ik baal er een beetje (veel) van. Nu ja, het zal wel zijn werk doen, maar had echt toch beter zo'n tape gebruikt. Verdoemme hé !!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #433 Gepost op: zo, 17 mrt 2013, 13:27:30 »
Voor de stroom hoef je echt niet per sé naar de garage terug... Zonder remlichten rijden (al is het maar een klein stukje) ga je jezelf echt niet vergeven als je straks met een Polo zit die nóg een meter korter is en naar het oud-ijzer kan. Om van mogelijk nekletsel bij jezelf of letsel bij de achteropkomende auto nog maar te zwijgen...
Heb je nou al contactspray gekocht? -dunno-

Ik kan eens kijken of ik nog een reserve-zekeringkast heb liggen (of misschien heb je die zelf nog van de donor? -dunno- ).
Stekkers aan beide kanten eruit, zekeringkast wisselen en kijken of die beter is?! Mogelijk kan ik nog een keertje komen kijken ergens komende week (met de goede multimeter :D). De claxon is uiteindelijk ook gelukt?! Gewoon verder opbouwen tot de zekeringkast/remlichten je enige/laatste probleem is.
En waarom is tape beter dan lijm? Als het vocht maar aan de goede kant blijft, toch? Tape gaat misschien weer lossen omdat het net niet goed genoeg ontvet was...
Stay positive!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #434 Gepost op: zo, 17 mrt 2013, 13:45:59 »
Eerlijk gezegd zou ik deze "op 't gemakske" goed maken & dan maar een (goed(kop)e) 2e auto ernaast moeten hebben, toch..? Met de franse slag een auto restaureren lijkt me geen goed idee als je er nog lang plezier van wilt hebben -gert-
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on