Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156350 keer)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #465 Gepost op: wo, 27 mrt 2013, 23:08:43 »
Tja had ik je al eens laten weten.....ik ben geen elektrofreak. Snap er geen zak van  :)
Je zult hierr vast nog tips krijgen -thumbsup-

Goed dat je weer verdrr bent gegaan. Zou ik ook eens moeten doen...
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #466 Gepost op: wo, 27 mrt 2013, 23:26:21 »
 :) Ben ik niet de enige dan, die al doende leert en er eigenlijk eerst niets vanaf wist  -thumbsup-
Had eigenlijk dit probleem niet kunnen bedenken, dat het mogelijks dààr zou zitten. ALS het al het probleem is van de remlichten, hé  -naughty-

De leerling (ik) heeft onderzocht en gezocht, nu graag meer uitleg van de leraars  -lijntje-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #467 Gepost op: do, 28 mrt 2013, 00:43:00 »
Mark, laat thuis, en moe. Sowieso ben ik ook geen expert en moet ik het simpelweg hebben van logisch nadenken adhv wat de multimeter mij verteld... Zo van internet is het voor mij ook erg lastig. Weet je zeker dat er kortsluiting is geweest? Als het een draad is die volgens je schema van groot licht is, maar je groot licht werkt gewoon (hebben we samen gezien), weet je dan zeker dat je de juiste draadkleur hebt? Geel-zwart of geel-bruin kan een hoop schelen, zeg maar...
Ik ben geen voorstander van enkele pinnen uit een multistekker wiebelen en er dan een ander in frutsen. Blijft altijd de vraag of-ie wel goed/ideaal contact maakt...
Heb je inmiddels een multimeter gekocht? Heb je de stekkers al eens in de andere zekeringkast geprikt (zonder de boel meteen weer vast te schroeven) en vervolgens gekeken of je remlichten een teken van leven geven? Moet ik evt binnenkort nog een keertje samen met je komen kijken?
Heb zo op dit moment iig zeker geen passende antwoorden voor je, sorry.
Ben overigens zelf ook zeker geen 'leraar' maar iemand die iets langer geleden in precies dezelfde hoek zat als jij en geleerd heeft door te doen (en ja, ook fout te doen), mee te kijken, en logisch na te denken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #468 Gepost op: do, 28 mrt 2013, 10:23:45 »
 Multimeter nog niet aangeschaft, wegens werken en andere dingen te doen en laten.

Of ik zeker ben dat het kortsluiting was en of dat het de geel-zwarte draad was ... dat moet ik dan nog eens goed nakijken. Durf ik niet met zekerheid zeggen, maar dat was mijn eerste vermoeden.

Ik zal volgende keer alles nog eens goed bekijken en fotograferen om uitsluitsel/bevestiging te hebben. Weet niet of het een goed idee is om het ander zekeringkastje in te pluggen om zo te proberen, maar is 1 van de mogelijkheden. Een flinke dosis contactspray kan misschien ook helpen? Nameten met een multimeter is aangewezen, dus probeer er daartegen wel 1 op de kop te tikken.
Zou liefst ook niet te veel gaan prullen aan die multistekkers, dat is een heel kluwen, maar als het moet, moet het  -thumbsup- -klus- -naughty-

Ik probeer volgende keer wat meer en dan verneem je het hier wel. Indien nodig, zal ik het op prijs stellen dat je eventueel nogmaals langskomt, maar probeer eerst een oom van mij te contacteren, die er mogelijks meer van weet. Wegens veel late shiften, kan ik hem voorlopig niet bereiken. Toch al merci voor je aanbod, Geert!

Wordt vervolgd...

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #469 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 14:26:03 »
1. Het zekeringenkastje vervangen ... zonder veranderend resultaat. Dus daaraan ligt het alvast niet.
2. Een multimeter aangeschaft ... maar raak ik niet wijzer van.
3. De "verbrande" pinnetjes lijken me wel nog steeds een/het probleem. Krijg ze ook niet helemaal schoon. Als ik de multi-stekker in elkaar plug, lijkt het wel te passen, maar toch lijkt het op het oog/gevoel niet te kloppen aan de pinnetjes zelf. Misschien stukjes afgebroken of gesmolten ofzo? Hoe gebruik ik hiervoor de multimeter, om na te gaan of er stroom doorkomt?
4. Onder het dashboard zat er 1 stekker niet goed vast, maar ook geen veranderend resultaat.
5. Ik trof onder het dashboard/stuur wel een "los" stekkertje aan (foto 1). Kleur van draden = blauw/zwart + grijs/zwart + geel/bruin. Op het stekkertje staan de getallen 1 t/m 4. Vind zo niet meteen waar ik deze kan/moet inpluggen? Of waarvoor deze zou kunnen/moeten dienen.
6. Meer vooraan, tussen zekeringkastje en dashboard zat een "gekoppelde" draad met plugje; draadkleur geel/bruin (foto 2). Weet ook niet waarvoor deze externe verbinding zou kunnen of moeten dienen?
7. (foto 3) Deze plug zal wel voor een radio dienen? Voor een ouder type?


Wie raakt hier wijs uit? Wie brengt mogelijks raad?
Vanavond bel ik met mijn oom, die ook enkele projecten heeft. Weet niet of hij kaas gegeten heeft van elektrische schema's en bijhorende problemen.
Als ik er dan nog niet uit geraak, mag 'garage-man' er verder aan werken en me de rekening presenteren  :(

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #470 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 14:42:45 »
Geel-bruin lijkt me het terugkerende thema. Ik dacht namelijk ook op je eerdere foto van het doorgebrande draadje te zien dat het niet geel-zwart was, maar geel-bruin? Mogelijk heeft een vorige eigenaar hier al een extern draadje als bypass aangelegd? Met mogelijk ook nieuwere pedalen met een remschakelaar aan het pedaal? Dan zou daar het losse stekkertje achter het dash misschien op moeten. Maar blijft wel gissen via internet...

Op de multimeter zit een stand (meestal met een tekentje van aarde: een pijltje van parallele streepjes. Als de multimeter daarop staat de twee draadjes eens tegen elkaar houden. Gaat de multimeter piepen? Dan kun je daarmee opsporen of een draad een breuk heeft, of wel gewoon verbinding heeft van de ene naar de andere kant: aan beide kanten een draad van de multimeter houden. Piept de meter, dan is er verbinding, zo niet, dan niet.

Of er in aangesloten toestand stroom doorheen komt: zet de meter in een A-stand (bv 20A) en meet met rood op de draad en met zwart op een massapunt van de auto (kaal metaal, bv blok of een boutverbinding).
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #471 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 15:17:08 »
Dankjewel Geert. Moet jij niet zelf aan je auto sleutelen?  -naughty-

Toch is het echt wel geel/zwart hoor   ;)  Zie foto

Of het plugje iets te maken heeft met de rempedalen? Het is niet echt lang, en zou dus enkel ergens rond de stuurkolom/pinkerconsole moeten passen. Dacht eerst nog aan het ledje (op het linkse stukje dashboard, naast het stuur) dat aangeeft dat de handrem is opgetrokken, want dat is exact dezelfde maat en past, maar functioneert niet.
Dit is het artikelnummer: 861 971 998 A (en ook dit: AMP 926 465)

Bedoel je, voor het meten, niet stand "V" ipv "A"? Het is toch voltage dat je wilt nameten? Daar heb ik wel een "20", bij de "A" enkel "20m"
Och, veel soelaas geeft het niet, want piepen doet dat ding niet tot nu toe. Zo'n stand voor met dat aarde-teken zie ik niet meteen, wel bij de aansluiting van het zwart kabeltje...

De accu, ja die kan ik gewoon goed opmeten, maar van de rest word ik niet wijzer. Dat wordt nog wat zoeken en oefenen. Das lang geleden, dat ik nog fysica en wetenschappen heb gestudeerd (middelbare school).

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #472 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 15:21:13 »
Je wil meten of er een stroom loopt, niet of er een spAnningsverschil is. SpAnningsverschil meet je in V (verschil van 12 Volt tussen + en - van de accu bijvoorbeeld). Een lopende stroom meet je in A (ampère).
Er is vast wel een how-to op het www te vinden over het leren werken met een multimeter...

Overigens was in de tijd van de auto de LED nog geen gemeengoed, misschien zelfs nog niet uitgevonden, dus als het lampje van de handrem het niet doet kan dat ook aan het lampje liggen (of aan de schakelaar onder de handrem)

BTW: op woensdag heb ik een mantelzorgdag voor mijn dementerende moeder (die nu mijn overhemden staat te strijken -naughty- )
« Laatst bewerkt op: wo, 03 apr 2013, 15:23:45 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #473 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 15:23:24 »
 -thumbsup- Merci voor de feedback. Het instructieboekje zelf is summier van uitleg. Ik zoek het verder op.


Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #474 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 16:07:46 »
Mark voordat je naar de garagist gaat en die je weer een poot uittrekt....is het niet mogelijk om hier eventueel tegen een kleine vergoeding iemand te zoeken.
Ik kan je met spanning en draden niet helpen....maar dat wist je al  :)
Het moet toch voor een autotechnicus goed te doen zijn!
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #475 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 18:13:30 »
Nu ik het wat beter lees: GG, inderdaad, toen nog geen LED!  doh  
En trouwens, wat leuk dat je via een mantelzorgdag tijd kunt vrij maken voor je mama  -thumbsup-

Ramon, tot nu toe, heeft er zicht, buiten Geert's inspectie - en toendertijd RoelG en Kurt, niemand verder aangemeld/voorgesteld. Weet niet of er iemand mee leest, die zich geroepen voelt? Uiteraard wel al heel wat on-line hulp gekregen van jullie !!  -hug-  Helaas nog niemand met specifieke vakkennis op dat vlak.
« Laatst bewerkt op: wo, 03 apr 2013, 18:15:36 door PoloSimba »

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #476 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 18:40:59 »
Heb je al gekeken wat het geel/zwart draadje doet op elektrisch schema? En om een spanning te laten lopen moet je wel remmen of remschakelaar kortsluiten.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #477 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 20:28:42 »
Er is een online schema hier op het forum.
Wat ik zover heb kunnen bekijken,dan zou die geel/zwarte voor jou linkerkoplamp moeten zijn.
Die werkte toch niet als ik me niet vergis ???
Verder zou voor de remmen een rood/zwarte kabel moeten lopen dacht ik.
« Laatst bewerkt op: wo, 03 apr 2013, 20:33:48 door patrick86c »
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #478 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 22:56:34 »
Heb je al gekeken wat het geel/zwart draadje doet op elektrisch schema? En om een spanning te laten lopen moet je wel remmen of remschakelaar kortsluiten.
Das inderdaad een goeie  -thumbsup- Klinkt simpel, maar is wel te onthouden. Zeker omdat ik er alleen aan sleutel(de). Een grote zware steen op het rempedaal?  -dunno-

Er is een online schema hier op het forum.
Wat ik zover heb kunnen bekijken,dan zou die geel/zwarte voor jou linkerkoplamp moeten zijn.
Die werkte toch niet als ik me niet vergis ???
Verder zou voor de remmen een rood/zwarte kabel moeten lopen dacht ik.
Gewoon (dim)lichten doen het wel, maar met het stads/parkeerlicht wil nog niet helemaal correct zijn. Oorzaak zou dus aan de "verbrande" kabel-multistekker (geel/zwart) kunnen liggen. Moet ik eens verder uitzoeken.

Wat een raadsels allemaal; vraagstukken om op te lossen, zowel deductief als inducatief !

Rood/zwarte kabel? Moet ik eens onder motorkap voor kijken. Zie het niet meteen op de foto's.


Heb contact gehad met mijn nonkel. Besteedt zelf ook zijn elektr. problemen en kabelboom-issues uit. Samen zijn we tot volgende redeneringen/mogelijkheden gekomen:
- toch nog eens, voor de zekerheid, checken of de juiste lampjes worden gebruikt als remlichten, alsook mistlampje. Daarvoor gebruik ik nu een lampje  met 2 gloeidraden.
- eenvoudig weg ook gewoon alle massa-punten, kabeltjes en connecties checken, maar ja ...
- als de achterlichten en remlichten het verder wel doen, komt er toch stroom naar achteren
- misschien toch best eerst ook eens achterhalen of er spanning komt/staat op de achterruitwisser
- misschien toch eerst achterhalen of we de ruitenwissermotor kunnen activeren
Waarom bovenstaande dingen uitsluiten/nakijken --> omdat zekering 11 gaat over remlichten, achterruitverwarming en mistlamp(en) Wat wordt trouwens bedoeld, in de vraagbaak, met "arbeidsstroom" bij zekering 11?

Oorspronkelijk, bij aankoop, had een vorige eigenaar een kabel bijgespannen tussen linkerkant en rechterkant, t.h.v de connectoren op de hoedeplankhouders. Was dit voor de achterruitwisser, of voor de achterruitverwarming of toch voor de remlichten? ?

- ik kan eens proberen of ik de andere kabelboom, die ik heb liggen, kan aansluiten en of het daar wel op werkt?
- ik kan de andere kabelboom, ook naast de polo leggen om zo alles te vergelijken
- als bovenstaande geen verheldering brengt, misschien een verbinding maken met een externe kabel, en zien of het dan wel werkt, of er zo wel spanning op staat, bij het remmen.

Verder, ging hij er nog eens over nadenken en bij zijn "garageman" eens informeren. Die is wel een krak in zulke probleemoplossingen, maar doet liever carrosserie. Bovendien komt Jan en alleman naar hem toe, gaande van grasmaaiers, Camino's, oldtimers en nearly new cars, wat maakt dat hij liever geen extra (nieuwe) klanten heeft.

De tips omtrent het vergelijken/aansluiten van de reserve-kabelboom, die vind ik wel inspirerend/motiverend om te proberen

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #479 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 23:27:32 »
ik zou je graag willen helpen maar het is niet even 10 minuten en ik ben bij je. 1e stap accu controleren, zonder volle accu kun je net zo goed stoppen. vanaf de accu daarna doormeten tot je het probleem tegen komt. dit doe je door de multimeter parallel over een draad oid te zetten en dan meet je een spanning (V) dit moet je wel doen met gesloten circuit, dus stekker in elkaar. over een draad met je misschien een keer 0,1V heb je nu een draadbreuk of iets dergelijks dan met je de accuspanning.

ik hoop dat je hier wat aan heb