Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 158403 keer)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #480 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 23:30:21 »
Citaat
als de achterlichten en remlichten het verder wel doen, komt er toch stroom naar achteren
Betekent niet dat er een goede massa is als je het gaat meten, je pakt dan meestal zelf ergens een massa en meet op de "plus".

Zwart geel (bij de stekker) even overbruggen met een los draadje?

Ik lees wel mee maar heb weinig toe te voegen normaal maar dikke duim Mark! Veel respect van mijn kant ;)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #481 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 23:42:02 »
Zwart/geel overbruggen met een losse draad? Dat wil wel zeggen, dat ik beide kantjes moet inkerven/bloot leggen voor een stukje? Liever nog niet, als het niet nodig blijkt. Maar kan wel, als er verder niets 'aan het licht komt'.

Bedankt voor je respectbetuiging, Ronnie. Moest je er wel meer van weten, zou je het vast wel delen!  -thumbsup-


ik zou je graag willen helpen maar het is niet even 10 minuten en ik ben bij je. 1e stap accu controleren, zonder volle accu kun je net zo goed stoppen. vanaf de accu daarna doormeten tot je het probleem tegen komt. dit doe je door de multimeter parallel over een draad oid te zetten en dan meet je een spanning (V) dit moet je wel doen met gesloten circuit, dus stekker in elkaar. over een draad met je misschien een keer 0,1V heb je nu een draadbreuk of iets dergelijks dan met je de accuspanning.

ik hoop dat je hier wat aan heb
Thanks, hiermee kan ik alvast verder aan de slag. Moet het wel allemaal goed inprenten, opschrijven en herhalen, want is allemaal nieuwe materie voor mij. Kan natuurlijk wel overwegen om centraal in Nederland te komen wonen  -nana- ben dan meer bereikbaar.

Volgende klusmoment wordt vermoedelijk pas zaterdagnamiddag en/of begin volgende week.

Waarom ik zo halsstarrig volhard om het toch te vinden en proberen zelf op te lossen, is me ook een raadsel. Misschien als reactie op de anders aanwezige frustratie. Mijn polo hoort op de baan en is geen stofvangnet. Niet dat ik er zelf uren aan bezig ben (alhoewel, alles bij elkaar?!), maar het uitzoeken, met o.a. jullie hulp, is ook wel (ont)spannend.
Nu ik de 'deadline' van 15 april niet gehaald heb, is er wat meer ademruimte. Maar nu we beslist hebben geen andere auto bij te kopen en deze te willen gaan gebruiken voor woon-werkverkeer, spant het toch weer wat. Het eerste half jaar, heb ik de wagen maar weinig nodig, maar heb wel vervoer nodig. TEN ALLERLAATSTE wil ik hem ingeschreven, gekeurd, verzekerd en op de baan, tegen 15 juni. Dan hebben we een Belgische (Antwerpse) mini-meet met tot-nu-toe 5 polo 1's en Derby's.  -naughty-

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #482 Gepost op: wo, 03 apr 2013, 23:51:36 »
Goed bezig mark....problemen komen wel aant licht -thumbsup-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #483 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 10:07:56 »
Voorlopig enkel de achterste reserve-kabelboom naast de auto gelegd, deze aangesloten ... en vastgesteld dat ook hierbij de remlichten niet functioneren (en de andere verlichting wel).
Dus ... moet het probleem toch echt ergens voorin liggen. Wederom alles met het oog (zonder voltmeter dus) geïnspecteerd en niets gevonden wat ik nog niet wist/zag.

Toch maar eens proberen dat ene geel/zwarte draadje, in de multistekker, te overbruggen, buitenom de multistekker. Zien wat dat oplevert. (Das voor straks.) En de voorste kabelboom naast de auto leggen om te vergelijken. Het verder uitmeten, met de multimeter, doe ik liever met 2. Of laat ik over aan garageman. Daar ben ik, op dit moment, nog niet uit.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #484 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 11:49:46 »
Je weet al datt probleem voor ligt.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #485 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 12:15:42 »
Ja, ik blijf ter plaatse trappelen.
Ook de verhoopte overbrugging van de zwart/gele kabel levert geen resultaat op.
Ik heb via Kurt gegevens van een contactpersoon gekregen ... ik schakel een hulplijn in!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #486 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 12:57:52 »
Ja, ik blijf ter plaatse trappelen.
Ook de verhoopte overbrugging van de zwart/gele kabel levert geen resultaat op.
Ik heb via Kurt gegevens van een contactpersoon gekregen ... ik schakel een hulplijn in!
-thumbsup-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #487 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 15:59:30 »
EN TOEN WAS ER LICHT  -ja-  -klappen-  :D   -naughty-

Je raadt nooit waaraan het lag! Beginnen bij het begin: de accu  -klus-  daar zat een losse massa ... kun je het geloven  -gert-  doh

Ik had telefonisch contact gehad met die kennis van Kurt. Hijzelf heeft voldoende VW-ervaring, maar op zich ook geen kennis van de schema's, dus hij zou ook 1 per 1 alles afgaan, moest ik de auto tot bij hem brengen. Hij stelde o.a. voor om eens na te meten of er spanning doorkwam via de hoofdremcylinder, door de beide contacten gewoon te verbinden. En om de betreffende zekering nog eens na te meten.
Dingen die we al gedaan hadden, maar kon geen kwaad om o.a. dit nog eens na te gaan. Heb zowat vanalles nagemeten en gedaan.
... tot ik vaststelde dat er een massakabel los zat op de + van de accu.
Telkens ik iets probeerde, hoopte ik steeds op een verandering, maar deze keer dus mét resultaat. Eerst was er alleen rechts een remlicht te zien, maar door het linkse lampje beter te plaatsen, links dus ook.  -thumbsup-

Knipperlichten, remlichten, achteruitrij-, kentekenverlichting, enz. alles doet het, zij het voor 99% correct. Moet later zeker alles nog eens tegoei nakijken en aanpakken.

Op de hoedeplank-connectoren links had ik wel spanning. Door een oorspronkelijk kabel aan te sluiten op de rechtse hoedeplankconnectoren, kreeg ik daar geen spanning door. Pas als ik links een aftakking maakte en die rechts aansloot, had ik rechts ook spanning. Heb verder nog niet nagemeten of de achterruitverwarming het ook effectief doet - op het dashboard gaat alleszins toch alvast het lampje branden bij aanschakelen.
De achterruitwisser wilde ik ook gelijk testen, dus kofferklep toe en proberen. PATS, daar sprong zekering 11. Dus hier is ook nog iets niet goed. De externe kabels maar weer ontkoppeld. Meten, nakijken en aanpakken als het past.

Een opgelucht gevoel dat toch die remlichten eindelijk terug werken. Nu (voorlopig) alleen nog de accubak voorzien van een accu-bevestiging (laswerk) en de brandblusser vastmaken en we kunnen  -sturen- alleszins toch tot aan de keuring ... en dan hopen op een groene kaart met weinig opmerkingen, want heb er sowieso nog genoeg aan te pakken.  -naughty-
« Laatst bewerkt op: ma, 08 apr 2013, 16:01:19 door PoloSimba »

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #488 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 16:09:04 »
 -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #489 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 16:17:27 »
Ik herinnerde me trouwens, Henri, nog jouw advies, vorige pagina:

ik zou je graag willen helpen maar het is niet even 10 minuten en ik ben bij je. 1e stap accu controleren, zonder volle accu kun je net zo goed stoppen. vanaf de accu daarna doormeten tot je het probleem tegen komt. dit doe je door de multimeter parallel over een draad oid te zetten en dan meet je een spanning (V) dit moet je wel doen met gesloten circuit, dus stekker in elkaar. over een draad met je misschien een keer 0,1V heb je nu een draadbreuk of iets dergelijks dan met je de accuspanning.

ik hoop dat je hier wat aan heb

Ver moesten we het dus niet gaan zoeken  :)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #490 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 16:23:52 »
-klappen-

Maareh... Een losse massa op de plus?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #491 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 16:43:05 »
Euh, ja toch, deze?  -dunno-
Of is dat een andere kabel? Heb nl. niet nagekeken naar waar die loopt.

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #492 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 16:55:47 »
Haha gelukkig dat het zo eenvoudig iets was.
dan was het een plus kabel die los lag. anders hadden je lampjes het nog niet gedaan.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #493 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 18:49:40 »
@Mark: massa = aarde (of ook wel -). We hebben het over spanningsverschil, weet je nog? Eigenlijk heb je +12 en is de - eigenlijk 0.
Een pluskabel is dus plus of voeding, geen massa. ;)

Leg je een massakabel aan de pluspool van je accu, dan heb je (wss) vonken en even later een lege (en mogelijk dode) accu.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sancho

  • L86C-0206
  • Non-Register lid
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Robert de Vries
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #494 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 18:57:01 »
Maar goed, het werkt naar behoren.

Goed bezig Mark -thumbsup-
Eindhovuh de gekste