Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 158310 keer)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #510 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:42:28 »
Met vonk bedoel ik niet of bougies nieuw zijn maar of ze ook daadwerkelijk een vonk geven. Met je ontsteking, bobine enz kan iets mis zijn. Start de auto wel en springt ie gewoon niet aan?
Of ook niet starten?

Stroomkabels  en benzine tank checken!

Als je hem start en loopt gewoon water/ gedem.water toevoegen. Op het circuit rijden we ook gewoon met water. Wel later vullen met koelvloeistof!

« Laatst bewerkt op: vr, 12 apr 2013, 21:44:16 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #511 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:50:32 »
Ok, Geert  -thumbsup-
Ok, Ramon. Motor geeft wel een "klik", maar verder komt hij niet. Eerste 2 pogingen, denk ik dat ik nog wel een pruttelende startpoging hoorde, maar nadien enkel nog een "klik".

Ik bekijk eerst alles verder, vooraleer ik terug een startpoging onderneem. Ik bekijk verder, waar het probleem met de KVS zich kan bevinden. En ofwel verhelp ik het deels zelf, maar auto moet sowieso toch nog naar garageman. Dus ga ik niet alles openvijzen.
Ik hou jullie op de hoogte ... en heb vast nog wel jullie hulp nodig, nadat ik alles beter heb gecontroleerd.
(Nogmaals dank voor de on-line hulp hier !!)


Nog een vraagje over de witte smurrie onder de dop van het kleppendeksel. Dan heb ik toch ook een slechte koppakking, niet? Voor zover ik dit vandaag checkte, zag ik geen olie in het KVS-reservoir.

En vanwaar komen de vocht-deeltjes die uit de uitlaat komt?


Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #512 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:26:15 »
Met veel pech is er uit je KVS circuit water in je cilinder(s) gekomen. De "mayonaise" op de KVS dop kan daar zeker een indicatie van zijn. Indicatie van een kapotte koppakking.
Als er veel water in je cilinder zit kan je startmotor de boel niet meer rond krijgen want water is slecht samenpersbaar.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #513 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:28:56 »
Rare vraag,maar is het blokje al eens lekker op temperatuur geweest de laatste tijd?
Dat kan ook een witte smurrie geven aan je dop.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline bartje325i

  • L86C-0216
  • Non-Register lid
  • Berichten: 196
  • Geslacht: Man
  • Bart Mulders
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #514 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:31:02 »
Is de auto wel aan te slepen?

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #515 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:33:29 »
Komt heel snel op temperatuur lees ik. Met verdwijnend KVS.

Mijn ervaring zegt: grote kans op koppakking kapot
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #516 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:46:59 »
Niet meteen in paniek schieten! De auto staat al geruime tijd stil, en is al op leeftijd. Dat betekent dat het heel goed mogelijk is dat er condensvorming (en -neerslag) plaatsvindt, ook in de olie in het carter.

De smurrie onder de dop duidt op vocht in je smeersysteem, dat is alles. Maar een klein beetje mayo betekent echt niet meteen kaduuke koppakking. Aangezien het KVS ook onder de auto uitkomt verwacht ik eerder een lek in het systeem (ergo KVS-verlies, ergo te laag peil, ergo snel warmlopen.

Maar wat is warm? Mark geeft aan dat de fan (en het thermocontact) zijn gechecked en goed zijn bevonden, maar Mark geeft aan dat hij zelf de fan nog niet eens aan heeft horen slaan. Dus hoe snel vindt Mark 'm "te warm" worden? -dunno-

Mark: een beetje vocht uit je uitlaat is niet iets om je direct zorgen over te maken. Hete uitlaatgassen komen in een koude einddemper terecht, en dus kan er een deel neerslaan (van gas- naar vloeistoffase). Zeker als er sprake is van vocht/condens. Maar net zo min als er KVS door je uitlaatspruitstuk loopt, is er ook geen sprake van een KVS-circuit verder naar achteren dan de kachel... -nana-  -hug-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #517 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:53:44 »
Rare vraag,maar is het blokje al eens lekker op temperatuur geweest de laatste tijd?
Dat kan ook een witte smurrie geven aan je dop.
Wat bedoel je met "op temperatuur"? Ik laat hem elke week wel even stationair draaien, een minuut of 5. Of rijd ermee op en af de helling van onze ondergrondse garage, om er in het daglicht wat aan te sleutelen ofzo. En buiten de ene keer op en af naar de garage, neen, niet echt op temperatuur kunnen komen ... of wel, maar ineens te hoge temperatuur. Dan voelt de motor(blok) heet aan.

Met veel pech is er uit je KVS circuit water in je cilinder(s) gekomen. De "mayonaise" op de KVS dop kan daar zeker een indicatie van zijn. Indicatie van een kapotte koppakking.
Als er veel water in je cilinder zit kan je startmotor de boel niet meer rond krijgen want water is slecht samenpersbaar.
Dus dan zou het, met dit scenario, wel te kunnen maken hebben met het niet gestart krijgen? Hoe verhelp ik het dan? Gewoon een oliewissel en KVS aanvullen zal niets maken, toch? Zolang het probleem op zich niet is opgelost?!

Is de auto wel aan te slepen?
Bedank Bart voor je vraag, met waarschijnlijk bijkomend advies. Helaas raak ik niet wijzer met de term "aanslepen". Ben geen echte kenner. Maar bedoel je door (de wagen te slepen en dan) de koppeling te laten opkomen?

Zolang ik niet eerst nogmaals onder motorkap kijk en alles overloop, van brandstoffilter over massa tot uitmeten van brandstofpomp enz, kan ik niet uitsluiten dat het iets "eenvoudigs" is, zoals een losse kabel.
En onder de auto om het lek in kaart te brengen. Beide problemen hebben wel of niet met elkaar te maken.

Als er iets is wat ik geleerd heb (met scha en schande), is dat het vaak in iets kleins zit, wat je al eens over het hoofd ziet. Maar evengoed hangt het allemaal samen en is er al dan niet een serieus probleemke.  -klus-

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #518 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:57:16 »
Is ook wel aan te duwen, weegt niets toch. Op contact in de tweede versnelling zetten, je laten duwen totdat degene die duwt niet harder kan, koppeling op laten komen en een beetje gas geven, als hij loopt gelijk de koppeling weer intrappen en gas geven. De klik duid volgens mij gewoon op een te lage accu spanning.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #519 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 22:58:31 »
Is ook wel aan te duwen, weegt niets toch. Op contact in de tweede versnelling zetten, je laten duwen totdat degene die duwt niet harder kan, koppeling op laten komen en een beetje gas geven, als hij loopt gelijk de koppeling weer intrappen en gas geven. De klik duid volgens mij gewoon op een te lage accu spanning.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #520 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 23:01:57 »
Geert, mercikes  -thumbsup-

De polo bolt dan niet, maar de rollercoaster aan gedachten/emoties gaat nu weer vliegensvlug bij mij. Oké, alles rustig op een rijtje uitklaren. Das het eerste werk  -klus-

Ronnie, klinkt goed ... maar hoe duw ik hem van "-1" op een steile helling tot begane grond  :) (Ja, een smiley, want er bestaat geen smiley voor "groen lachen") Daar heb je echt wel een "takel" voor nodig. Of een heropgestarte polo.
Hopelijk lukt het wel zonder aanduwen/slepen.
We zien wel.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #521 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 23:06:55 »
Anders een buurman/vrouw met touw/sleepkabel.  :) Of heb je geen "vrienden"  -nana-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #522 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 23:17:49 »
De buurvrouw met een touw ... nee dat komt niet goed. Vrienden? Neen, die zitten allemaal hier opt forum achter hun computer. Tuurlijk wel, maar euh, steil hellinkje hoor!
Zal toch echt wel een takel moeten zijn. Met mankracht alleen gaat dat niet meteen lukken. ook al weegt zo'n auto niet veel, de helling maakt hem veel zwaarder  -nana-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #523 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 23:18:42 »
Niet iemand met een jumpstarter in de buurt die de accu kan helpen met starten?
En wekelijks 5 minuten stationair laten draaien op de helling,daar mee krijg je niet alle vocht uit je blok.
ik had afgelopen winter een bevroren carterontluchting,reden is gewoon door te korte stukjes rijden.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #524 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 23:25:07 »
Zonder echt dubbelzinnig te worden: ik zou hem maar al te graag op temperatuur laten komen!
Ik heb er nog niet mee kunnen rijden, en das niet goed voor mijn moraal ... en evenmin voor de polo.
Goeie opmerking dus van jou!  -hug-

Een beetje vicieuze cirkel: zolang de auto niet in keurbare staat komt, kan ik er niet mee rijden. En hoe langer ik er niet mee kan rijden, hoe meer problemen er aan het licht komen. Hoe kan ik nu weten of de motor het goed doet? Door enkel stationair draaien, meten, garageman e.d., maar niet door er zelf mee te rijden  -boehoe-
Hoe weet ik nu of de polo wel helemaal oké is, bvb de bodem niet meer moet worden bijgelast ofzo? Zolang andere dingen niet in orde ... zolang geen keuring.

 -dots-