Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156145 keer)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1050 Gepost op: za, 15 jan 2022, 22:23:15 »
Bougies zien alweer zwart als roet. Slechte verbranding? Kleppen lijken moeite te hebben?
Vooraleer ik aan de motor helemaal begin, kunnen jullie een product aanraden om het blok (gemonteerd) te "reinigen". Een vriend stelt bvb voor om er eens diesel doorheen te laten lopen. (Zonder draaiende motor.) Maar wat dan met de vuildeeltjes?
Is er een product dat er gewoon bij kan worden gevuld, bvb vlak voor een oliewissel?  Een additief?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1051 Gepost op: zo, 16 jan 2022, 08:50:03 »
Ik heb erg goede ervaringen met Forté Flush. Maar of dat je structurele issues oplost…
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1052 Gepost op: zo, 16 jan 2022, 09:33:48 »
Daar ben ik me van bewust. Ik zal dit product gebruiken en zien wat het resultaat is.
Binnenkort wordt de Polo vervangen als daily. Dan is het de bedoeling om eraan te gaan werken. Maar ik twijfel of ik dat wel ga kunnen, zonder voldoende eigen kennis icm werkhandboeken. Mij lijkt het best om de donormotor proberen op te maken. Eens die moest in orde geraken, dan een swap.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1053 Gepost op: zo, 16 jan 2022, 13:16:24 »
@Mark: in ieder geval 1 tip: als de rubbers e.d. in zo slechte staat zijn, doe jezelf dan een plezier door in ieder geval de (flexibele) brandstofleidingen onder de motorkap te vervangen door nieuwe (incl. de juiste klemmen).
Het laatste wat je wil is ergens langs de kant je auto opgezwolgen zien worden door vlammen (en al helemaal niet van binnenuit).
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1054 Gepost op: zo, 16 jan 2022, 14:33:57 »
Yes, doen we!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1055 Gepost op: za, 22 jan 2022, 21:38:33 »
Een nieuwe oliewissel en nieuwe filter nadat ik de motor voorzien had van zo'n product. Geen noemenswaardig vuil te vinden in de afgetapte olie, maar misschien wel in de filter. Motor klinkt stationair al beter. En vooraf veel uitlaatgassen; nadien pakken beter. Morgen een testrit. Duimen maar.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1056 Gepost op: zo, 23 jan 2022, 21:25:02 »
Wat is “zo’n product”? Zit nogal wat kwaliteitsverschil in die markt, voor mijn gevoel.
En bij een goede flush: hou rekening met nog een oliewissel op korte termijn (mét uiteraard filter, ik zou wanneer mogelijk ook het carterdeksel loshalen (dus pakking vernieuwen) dan kun je oliepompaanzuiging checken/schoonmaken en de olie checken op mogelijke metaalresten)

Waarom nóg een wissel? Flush kan goed helpen, maar het middel leidt over het algemeen wel tot uitdoving van de smerende werking van de olie(film). Die resten wil je ook graag zeker weten weer de motor uit hebben. Dus eigenlijk flush je met de eerste olie de motor op resten van het flushmiddel, zou je kunnen zeggen. Daarna dan ook echt een kwaliteitsolie erin.
« Laatst bewerkt op: zo, 23 jan 2022, 21:28:38 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1057 Gepost op: ma, 24 jan 2022, 08:32:49 »
Ik had Forté Flush besteld, maar ze hadden maar 1 flesje meer, wat niet genoeg zou zijn? Op internet (instructies) las ik dat je er 2 moest in doen, daarom 1 van Bardahl genomen. Ze garandaarde me dat het even goed was. En bij deze onderdelenzaak geven ze soms nog 1ste klasse producten in de plaats. Bvb Bosch oliefilter ook vervangen met 1 van Mahle. Ik ga ervan uit dat het niet enkel commerce is ...

Bedankt voor de extra tip over het gebruik van nog een oliewissel, Geert.

Ik weet trouwens niet of ik er aan toe ben om pakkingen zelf te gaan vervangen, of de gehele motor. Een oliefilter vervangen is me al een klus, laat staan een motorwissel...

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1058 Gepost op: ma, 24 jan 2022, 12:19:53 »
Ik heb bij mijn Passat 35i toen ook eens zo'n flesje Forté gebruikt omdat ik erg last had van witte sludge in de olie destijds (ik tank gewoon e10)
Spul erin gemikt, auto daarna tien minuutjes stationair laten draaien, olie afgetapt en nieuwe olie erin.

Witte sludge was weg en is sindsdien niet meer terug geweest. Motor liep daarna ook veel mooier (rustiger).
Ik heb na die oliewissel pas weer 15.000 km later opnieuw olie ververst. Geen problemen gehad! Is nu ca. 2,5 jaar geleden
« Laatst bewerkt op: ma, 24 jan 2022, 14:45:26 door Vincent »

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1059 Gepost op: ma, 24 jan 2022, 12:54:14 »
Ik heb er ook vaker succes mee geboekt (Forte) maar het is ook wel eens minder goed afgelopen en daarom gebruik ik het eigenlijk bijna nooit meer. (Vermoed dat er een stukje vuil is blijven hangen ergens wat resulteerde in relatief hoog olie verbruik).

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1060 Gepost op: ma, 24 jan 2022, 19:12:01 »
Zo las ik op andere fora ook uiteenlopende ervaringen. De tip van Geert is natuurlijk wel het best, om nadien een extra oliewissel te doen, maar in dit geval is mijn motor eigenlijk sowieso aan een grondig onderhoud toe. Maakt niet uit wanneer, maar een vlugge oliewissel komt de motor wel ten goede, me dunkt.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1061 Gepost op: di, 25 jan 2022, 12:50:56 »
Zo las ik op andere fora ook uiteenlopende ervaringen. De tip van Geert is natuurlijk wel het best, om nadien een extra oliewissel te doen, maar in dit geval is mijn motor eigenlijk sowieso aan een grondig onderhoud toe. Maakt niet uit wanneer, maar een vlugge oliewissel komt de motor wel ten goede, me dunkt.

Succes! Als ik zo'n flush doe rij ik daarna inderdaad ook niet te lang met de olie. Meestal is deze al aardig snel vuil door de flush resten etc. Geen slecht idee dus.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1062 Gepost op: di, 25 jan 2022, 18:36:46 »
Bijkomend probleem, dat ik eerder al vermelde: hij stottert/hort, vnl. bij optrekken/accelereren. Aan het stoplicht vindt hij de stationaire stand niet. De choke open laten staan, helpt tijdens het rijden, maar bij stilstaan dan weer niet. Om moedeloos van te worden. Al kan dat waarschijnlijk ook niks groots zijn, maar toch.
Verder draait de motor wel beter, maar klinkt nog niet zoals gewenst.

Tijd om de sleutels even aan de haak te hangen.
« Laatst bewerkt op: di, 25 jan 2022, 18:38:26 door PoloSimba »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1063 Gepost op: di, 25 jan 2022, 22:07:10 »
Veel voorkomende Polo-klachten. Vacuum goed nalopen. Voetpakking ook.
Wat is eigenlijk je motorcode?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #1064 Gepost op: di, 08 feb 2022, 22:22:39 »
Motor code moet ik even verschuldigd blijven. Het is een gewone 1F 900cc 😚

Momenteel staat hij, kentekenloos, gestald. Even laten rusten. Nog te bekijken of ik hem in't kort ga laten keuren op oldtimer-kenteken en deel per deel aanpak OF dat ik hem helemaal opengooi. Ik weet niet of er een deadline aankomt w.b. inschrijven van oldtimers, maar de politieke wil is er om die vervuilende ouwe auto's te verbannen (kuch kuch). Elektrisch ombouwen een optie? 🤔🙄🤪