Krijg net een sms. Er zit nu 5w30 olie in. Is dit goed of slecht?? Lang geleden dat ik die nummers eens op school geleerd heb...
Vóór de W geeft een maat voor de dikte (viscositeit) koud en na de W geeft de dikte bij warm. De 'eenheid' voor de W is niet gelijk aan de 'eenheid' achter de W, dus 10W10 is niet even dik koud als warm!
10W40 is de standaard voorgeschreven olie voor een G40 ( of zelfs 15W40? )
15W40 is voor de ouderwetse motoren meestal de standaard olie: Deze is mineraal ( dus uit pure aardolie gemaakt ) en bevat verschillende toevoegingen. Maar eigenlijk is het een iets wat dikke olie koud en normale dikte warm.
Standaard spul, dat vroeger overal ingekiept werd. Bij sterke vrieskou wordt ze stroperig waardoor de startmotor moeite kan krijgen
) Geeft meestal wel enige vervuiling van de motor doordat 'oudere olie' uit dikke drap en dunne drap uiteenvalt.
10W40 is meestal een semi-synthetische olie: mineraal uit aardolie gemaakt, met een (groot) deel uit synthetische bron. Deze is koud wat beter vloeibaar zonder op temperatuur ineens te dun te worden. Is veel beter reinigende werking wat je met het oog zult zien als je het klepdeksel verwijderd: veel minder restanten dan bij pure minerale olie. Tikkende hydrostoters ligt meestal niet aan slijtage maar aan vervuiling: met een goede (semi-)synthetische 10W40 zul je hier (na jaren en jaren rijden) minder kans op hebben dan jaren en jaren rijden met 15W40.
5W30 is een olie die veel gebruikt wordt in modernere motoren: met erg lage tolleranties en lage interne frictie/wrijving. koud is ze vrij dun (als water?) en warm is 't ook duidelijk dunner dan 10W40. Dit soort olie is (meestal) geheel synthetisch: Geen aardolie die simpel gekraakt is dus. Naast weinig vervuiling zal 't waarschijnlijk ook een veelste dunne olie zijn voor een ouder type motor zoals de G40.
10W60 heeft eigenlijk de zelfde eigenschappen als 10W40; ook deels of geheel synthetisch, weinig tot geen vervuiling, met als voordeel dat ze bij hogere temperaturen nog een betrekkelijk hoge viscositeit behoud: ze wordt niet zo dun dat de oliepomp er geen druk meer mee kan opbouwen, zelfs niet als ze loeiheet is.
Vooral bij lange autosnelweg stukken, waarbij je niet moet vergeten dat er best wat vermogen van de motor wordt gevraagd, zelfs bij rustig cruizen bij 120 km/h, kan het zijn dat de olie zo warm en dus zo dun wordt dat de druk terug valt. Ik heb zelf oliedruk en temperatuurmetertjes in een aantal van m'n polo's, en vandaag nog maar weer eens gezien: Bij lange autosnelwegritten 120/130km/u loopt de (afgelezen) temperatuur op tot 110 a 115 graden ( 1.3 GK motor ) terwijl bij 'sportief rijden' op de provinciale weg te temperatuur niet heel hard voorbij de 90 graden gaat.