Auteur Topic: G40 versus 1.6  (gelezen 2480 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #15 Gepost op: ma, 28 jan 2013, 23:52:06 »
Koppel van een 1.6 is idd wel lekker! Vond het verschil tussen een 1.3 (3F) en 1.6 (AEE), allebei 75pk goed merkbaar. 1.6 had veel meer koppel onderin, rijdt fijn -thumbsup-

En G40 vergeleken met die 2?

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #16 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:15:55 »
er word hier gepraat over het koppel van een 1.6 dat je dat wel gaat merken. Alleen ben ik dan de enige die leest dat het hier tussen een g40 en een n/a 1.6 gaat? In mijn beleving hebben eigenlijk alle geblazen motoren meer koppel, ook wel dan 1 die 0.3L meer inhoud heeft. Vooral ook omdat het koppel bij een geblazen motor vaak veel breder is. En als er dan ook nog eens gepraat word over een turbo aan je g40 blok hangen dan weet ik wel zeker dat je sneller bent en meer fun hebt met het g40 blok. En de reden daarvoor is dat zo'n ding nog perfect rijdbaar is voor normaal gebruik, maar wil je even los dan trap je hem in en komt die boost en dan ben je ook weg. En begin je met een n/a motor met een andere nokkenas dan worden ze vaak onderin al behoorlijk doder waardoor je altijd 1 of 2 versnellingen terug kan gaan schakelen om even iemand in te halen.
Tenminste zo heb ik dat wel ervaren met mijn clio 16v, power genoeg uit een 1.8 16v motor in een 950kg wegend bakje. Alleen de power zat eigenlijk zo hoog dat ik bij 80 terug naar de 3 moest om iemand in te kunnen halen. En kom ik dan met mijn peugeot 106 turbo of mijn g40 dan trap ik hem gewoon vol in en ga je er wel omheen.

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #17 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:23:04 »
bij een 1,6l spur je weg bij een 1,3L moet je dus terug schakelen. ik wist het wel als ik daarover na moest denken ;)

leuk voorbeeld...
mijn 1,3LG40 had 154pk en 200a 210 nm koppel, mijn 1,6lG40 had 162 pk{in het begin} en 230nm koppel... zo op papier scheeld dat Niet veel maar met rijden duidelijk voelbaar en zichtbaar sneller..... Ik dacht dat er 200pk in zat maar dat viel tegen op de rollenbank!!

de 1,3L g40 had 1,1 bar de 16vg40 had maar 0,4 a 0,5 bar exact dezelfde lader!!!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #18 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:27:55 »
bij een 1,6l spur je weg bij een 1,3L moet je dus terug schakelen. ik wist het wel als ik daarover na moest denken ;)

leuk voorbeeld...
mijn 1,3LG40 had 154pk en 200a 210 nm koppel, mijn 1,6lG40 had 162 pk{in het begin} en 230nm koppel... zo op papier scheeld dat Niet veel maar met rijden duidelijk voelbaar en zichtbaar sneller..... Ik dacht dat er 200pk in zat maar dat viel tegen op de rollenbank!!

de 1,3L g40 had 1,1 bar de 16vg40 had maar 0,4 a 0,5 bar exact dezelfde lader!!!
maar kijk daar gaat de vergelijking weer fout. Want de topic starter vraagt wat hij beter kan doen. Een 1.6 met wildere nokkenas en motorfiets carb's of een 1.3g40. Dat je het verschil tussen een 1.6 g40 en een 1.3 g40 wel merkt snap ik ook wel.

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #19 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:33:23 »
daar gaat ut nie om!! Dit is gewoon ter vergelijking  -nana-

al doet de starter het met brommercarb,s dan nog is die 1,6L vele malen leuker...
Ik vergelijk het alleen met Mijn ervaring om aan de geven hoe Leuk een 1,6L is!!

1,6L of G40 maakt mekaar niet veel. terwijl zo,n g40 113pk heeft en een 1,6L 75 maar leuker koppel  -sturen-

dus voor de duidelijkheid:
Een 1.6 met wildere nokkenas en motorfiets carb's of een 1.3g40

Ik zeg een 1,6L met wildere nokkenas en motorfiets carb,s
en dat zeg ik als een echte drukvullingman  -thumbsup-

« Laatst bewerkt op: di, 29 jan 2013, 11:36:41 door Lewis-coupe »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #20 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:42:23 »
daar gaat ut nie om!! Dit is gewoon ter vergelijking  -nana-

al doet de starter het met brommercarb,s dan nog is die 1,6L vele malen leuker...
Ik vergelijk het alleen met Mijn ervaring om aan de geven hoe Leuk een 1,6L is!!

1,6L of G40 maakt mekaar niet veel. terwijl zo,n g40 113pk heeft en een 1,6L 75 maar leuker koppel  -sturen-

dus voor de duidelijkheid:
Een 1.6 met wildere nokkenas en motorfiets carb's of een 1.3g40

Ik zeg een 1,6L met wildere nokkenas en motorfiets carb,s
en dat zeg ik als een echte drukvullingman  -thumbsup-


dus een 75pk motor met 130nm heeft meer koppel dan een 113pk 150nm motor? Welk deel snap ik niet?(even van beide standaard motoren uit gegaan, want ze kunnen beide nog genoeg getuned worden.)

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #21 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:45:33 »
Lees nou eens goed Bassie ;)

1,6L of G40 maakt mekaar{20NM} Niet veel. tuurlijk Zit er verschil in -gert-
voelt gewoon veel beter/leuker aan..
heb jij wel eens in een 86c gereden met 1,6L ?? of alleen in je G40je
« Laatst bewerkt op: di, 29 jan 2013, 11:47:23 door Lewis-coupe »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #22 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:53:39 »
Mbt koppel worden alleen de getallen genoemd. Wat echter het rijden leuk maakt is hoe het koppel verdeeld is over het toeren gebied. En daar komen de persoonlijke voorkeuren alweer de hoek om kijken.

Ik vind het bijvoorbeeld prachtig om terug te schakelen en met meer toeren en bijbehorende kelkherrie ervandoor te gaan.  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #23 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:54:23 »
Veel verschillende meningen en spraak verwarring..  1.3 =/= 1.3 G40 en 1.3 G40 =/= 1.3 Turbo  

1.3
1.3 G40
1.3 Turbo ombouw
1.6
1.6 Turbo
1.6 16v G60 :)


Gisteren een rondje gedaan met een (standaard?) PY ( 1.3 G40 ).  Die heeft een veel betere driveability dan bijv. de 1.6 Turbo van Marcel86c.

De 1.3 G40 heeft veel en doseerbaar vermogen. Elke versnelling / snelheid: Pedaal onderin en het spul begint eraan te sleuren. Daily: Leuk. Spelen: Kan, maar verwacht geen drag-strip capaciteiten.

Die 1.6 Turbo van Marcel was ziek snel, maar zodra de turbo opspoelde was er helemaal geen houden meer aan: Misselijkmakend snel.  Allesch VoORWaArtsch! Doseerbaarheid was een stuk lastiger. Leuk om mee te spelen, zeker. Maar Daily?

Qua maximum vermogen en maximum koppel zal de 1.6 winnen, maar hoewel een G40 iets minder koppel heeft, het koppel is direct in elke versnelling beschikbaar als je het pedaal zover vloert dat de by-pass klep sluit.
Bij een Turbo moet je er voor waken dat je in het juiste toerengebied rijdt.

De 1.3 GK standaard carb is ook vlot, maar daar merk ik wel bij op dat je m ook op toeren moet houden. Onder de 3500 rpm is het ook gewoon een relatief tam blokje. Leuk om mee te toeren, spelen, maar verliest t duidelijk tegen het nieuwerwetse Diesel-TDI-Lease-tuig bij het stoplicht.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #24 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:57:00 »
Grappig, Jaap laat uitvoeriger zien wat ik bedoel  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #25 Gepost op: di, 29 jan 2013, 11:59:36 »
En G40 vergeleken met die 2?

Deze vergelijking kan ik niet eerlijk maken, omdat ik met een 68mm poulie rijdt. Maar toch viel me wel op dat nadat ik de G40 er in had gezet toch wel merkte dat die 1.6 vooral onderin erg veel koppel had. Wat Richard inderdaad ook al zegt: bij een 1.3 moet je echt weer terug schakelen voor je koppel, bij een 1.6 geef je gewoon gas en ga je er weer vandoor
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #26 Gepost op: di, 29 jan 2013, 12:02:29 »
bij een 1,6l spur je weg bij een 1,3L moet je dus terug schakelen. ik wist het wel als ik daarover na moest denken ;)

leuk voorbeeld...
mijn 1,3LG40 had 154pk en 200a 210 nm koppel, mijn 1,6lG40 had 162 pk{in het begin} en 230nm koppel... zo op papier scheeld dat Niet veel maar met rijden duidelijk voelbaar en zichtbaar sneller..... Ik dacht dat er 200pk in zat maar dat viel tegen op de rollenbank!!

de 1,3L g40 had 1,1 bar de 16vg40 had maar 0,4 a 0,5 bar exact dezelfde lader!!!

Zet daar ook eens de toerentallen bij waarbij het maximale koppel gehaald wordt.
Daar zul je het verschil zien  -thumbsup-

Al die kroegpraat over pk's is leuk, maar koppel maakt voor normaal gebruik het grote verschil.
Daar wil je veel van, vanaf laag toerental en dan over een breed toerengebied.

Bij uitzoeken van auto van de baas ging het uiteindelijk tussen Polo 6R 1.2TSI of Alfa Mito 1.4.
Beide 105pk en vergelijkbaar gewicht.
Verschil zat echter nogal in het koppel:
6R: 175Nm vanaf iets van 1750tpm
Mito: 130Nm bij 4000tpm

En dat is de praktijk een wereld van verschil. Keuze was snel gemaakt  :)
« Laatst bewerkt op: di, 29 jan 2013, 12:04:45 door Dennis »

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #27 Gepost op: di, 29 jan 2013, 12:17:20 »
mijn 1,6L 16vG40 had vanaf 3678 toeren 230nm tot beschikking..

powercurve ging snel omhoog  :) air fuel ratio was zeeer arm{geen wonder da ie zo zuinig was}
speecentre geldermalsen.

power curve van de 1,3LG40 heb ik helaas nergens meer kunnen vinden  -boehoe-

grappige was wel dat ik maanden later bij kronenburg op de rollerbank stond met 172pk en 255nm koppel!! zelfde motor betere afstelling....
daarna is die uitmekaar gegaan omdat de apk niet meer ging lukken :(


en een 1,6L met turbo is zeker leuk en snel maar als die dan stukloopt is het weer minder ;)
vind het knap dat de bak heel is gebleven..
die klapte bij de 1,6L 16v turbo motor direct aan diggelen!!

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #28 Gepost op: di, 29 jan 2013, 12:20:28 »
Wat Richard inderdaad ook al zegt: bij een 1.3 moet je echt weer terug schakelen voor je koppel, bij een 1.6 geef je gewoon gas en ga je er weer vandoor

 -thumbsup-  dit was voor mij de reden om verder te gaan tunen in de 1,6L motoren...
echt machtig reed dat..
m,n supersprint uitlaat deed niet veel bij m,n 1300cc g40 motortje, maar toen die onder de 1,6L 16v g40 kwam word ik knettergek  -gert- knallen vlammen herrie... bellen was Niet meer mogelijk in de auto!! dat zee voor mij al genoeg

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: G40 versus 1.6
« Reactie #29 Gepost op: di, 29 jan 2013, 12:22:03 »
I made 3 runs in this dyno

the firth run, i did with only bypass, K&N box filter ,and SS mufler, I get 123,8 hp

the second, i have bypass, pipercross air filter, and SS , I get 128,6 hp

the third run, i put magnecor plug cables and the 65 pulley, and i get 145 hp!

here is the results:




 









Dat is dus een bijna standaard g40. Die draait bijna 140nm koppel bij 2000rpm