Veel verschillende meningen en spraak verwarring.. 1.3 =/= 1.3 G40 en 1.3 G40 =/= 1.3 Turbo
1.3
1.3 G40
1.3 Turbo ombouw
1.6
1.6 Turbo
1.6 16v G60
Gisteren een rondje gedaan met een (standaard?) PY ( 1.3 G40 ). Die heeft een veel betere driveability dan bijv. de 1.6 Turbo van Marcel86c.
De 1.3 G40 heeft veel en doseerbaar vermogen. Elke versnelling / snelheid: Pedaal onderin en het spul begint eraan te sleuren. Daily: Leuk. Spelen: Kan, maar verwacht geen drag-strip capaciteiten.
Die 1.6 Turbo van Marcel was ziek snel, maar zodra de turbo opspoelde was er helemaal geen houden meer aan: Misselijkmakend snel. Allesch VoORWaArtsch! Doseerbaarheid was een stuk lastiger. Leuk om mee te spelen, zeker. Maar Daily?
Qua maximum vermogen en maximum koppel zal de 1.6 winnen, maar hoewel een G40 iets minder koppel heeft, het koppel is direct in elke versnelling beschikbaar als je het pedaal zover vloert dat de by-pass klep sluit.
Bij een Turbo moet je er voor waken dat je in het juiste toerengebied rijdt.
De 1.3 GK standaard carb is ook vlot, maar daar merk ik wel bij op dat je m ook op toeren moet houden. Onder de 3500 rpm is het ook gewoon een relatief tam blokje. Leuk om mee te toeren, spelen, maar verliest t duidelijk tegen het nieuwerwetse Diesel-TDI-Lease-tuig bij het stoplicht.