Auteur Topic: 2 soorten bobine's?  (gelezen 756 keer)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
2 soorten bobine's?
« Gepost op: vr, 30 mrt 2007, 16:45:49 »
Bij m'n classic zit een bobine zonder pinnetje (soort schroefdraad) in het midden, maar m'n verdelerkap/bougies/bougiekabels zijn bedoeld voor het type met pinnetje. Nu dacht ik wel even een andere bobine d'r bij te zoeken, maar dat viel me tegen:

of ik vind een bobine van een hydro, die 'für transistor' bedoeld is, OF ik vind een GL-blok met een bobine zonder pinnetje, maar met bougies mét pinnetje.

Heb ik nu de verkeerde bougiekabels te pakken, of zijn er bobine's voor sleeptuimelaarmotoren die wel een pinnetje in de aansluiting hebben (muv GK)?

BTW: hopelijk is duidelijk wat ik bedoel met pinnetje,
zonder pinnetje:


met pinnetje:

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
2 soorten bobine's?
« Reactie #1 Gepost op: za, 31 mrt 2007, 09:51:48 »
Pak eens een tang, en een bougie 'die jij noemt zonder pinnetje' en draai het topje van die bougie eens los :)


Elke bougie heeft schroefdraad aan de bovenkant. Voor de meeste soorten bougiekabels kan 't busje wat d'r overheen  geschroeft zit blijven zitten, en soms niet.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
2 soorten bobine's?
« Reactie #2 Gepost op: za, 31 mrt 2007, 10:47:05 »
Thanx Ronald en Jaap, dat wist ik nog niet withstupid

Maar is de bobine ook om te bouwen naar schroefdraad? Dit zou het beste zijn aangezien d'r net nieuwe bougies en kabels op zitten.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
2 soorten bobine's?
« Reactie #3 Gepost op: za, 31 mrt 2007, 18:45:45 »
Pak eens een tang, en een bougie 'die jij noemt zonder pinnetje' en draai het topje van die bougie eens los :)


Elke bougie heeft schroefdraad aan de bovenkant. Voor de meeste soorten bougiekabels kan 't busje wat d'r overheen  geschroeft zit blijven zitten, en soms niet.

"drwars mode on"

jaap dat ben ik toch niet met je eens

originele bougies van vw hebben geen schroefdraad meer en zit dat pennetje vast!!
Alleen de bougies van de oude bigblok motoren hebben nog losse schroefdraad zonder pinnetje.

hoe het met andere merken (bougies) zit zou ik zo niet weten. maar niet alle bougies hebben dus schroefdraad!!
"dwars mode off"

gr maikel