Auteur Topic: How-to voorschermen vervangen / uitkloppen.  (gelezen 1690 keer)

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
How-to voorschermen vervangen / uitkloppen.
« Gepost op: zo, 30 jun 2013, 18:31:51 »
Aangezien ik er laatst zelf mee bezig ben geweest, en denk dat hier best wel wat mensen wat aan zullen hebben, een korte how-to.
Veel forummers zijn naar mijn idee veel te bang om dingen te doen aan hun auto, en ik wil graag laten zien hoe weinig dit voor stelt.
Neem om te beginnen een paar blokken hout of wat stenen ofzo waarmee je je voorkant omhoog kan gooien en ook zekeren. Het laatste wat je wilt is dat de auto naar beneden komt terwijl je er onder ligt.

Allereerst trekken we de voorwieltjes eraf. Ruimte is alles!

Dan gaan we om te beginnen de voorbumper eraf halen. De stekkers van de knipperlichten los, en hier knoop je meteen een stuk touw ofzo aan. Zo kan je later heel makkelijk weer de stekkers terug door je voorscherm heen halen. Dan zitten er 2 bouten ongeveer 20cm onder de verstralers aan het voorscherm binnenin. Deze los werken met een ratel met lange kop, en je kan de bumper er zo afschuiven.

Vervolgens gaan de boutjes onder de motorkap los, zitten er voorin 1 (of soms 2) schroefjes, en halen we de spatschermen los. Nu hangt het scherm enkel nog vast met 4 bouten. 3 in de binnenkant, en 1 onderin. (Aangezien ik roest in de schermen had, en deze toch opgegeven waren heb ik de schermen meteen stukgeslepen. Dit scheelt enorm veel werk en gekloot, want geloof me het is krap anders!) Dopmaat is uit mijn hoofd 13. Neem deze met een lange steel voor de ratel, en voel en zoek de boutjes op. Deze zitten heel dik weggewerkt in een soort stopverf. Wanneer je de bouten hebt gevonden, de 3 binnenin dus, zet de dop met lange steel erop, pak een hamer, en sla de dop door de stopverf heen. Dan draai je de boutjes er vrij makkelijk uit. 3 stuks dus aan de binnenkant boven mekaar, en 1 onderin aan de buitenkant helemaal onderaan. Zo kan je met een beetje voorzichtig draaien en trekken, en moet het scherm eraf komen. Probeer vooral niet in 1 ruk dat scherm eraf te draaien, want dan raak je je deur of je A-stijl, en kan je weer kaal staal gaan bewerken.

Wanneer je dan de schermen eraf hebt, kan je er óf voor kiezen om gewoon andere schermen terug te hangen, dan doe je alles gewoon achteruit weer erop. Denk er even aan de naad weer af te dichten tussen je carrosserie en je scherm.
Óf je kiest er voor net als mij lekkere dikke sloffen eronder te hangen, en daarvoor dus je wielkastranden om te vouwen. Als je dan toch de boel gaat aanpassen, is dit eigenlijk maar een piece of cake!. Aangezien de Polo's allemaal van die mooie kunststof wielkastranden hebben, en je hiermee alles verbergt, is dit zo gedaan. Zo ga je te werk.

Allereerst raad ik je aan ALLES binnenin (Zowel wielkast zelf als je scherm) met een dikke laag ünterbodenschutz of tectyl ofzo in te spuiten. Straks kan je binnenscherm er niet meer op, dus zal je wat extra bescherming moeten aanbrengen.
Haal van je goede scherm even de kunststof wielkastrand af, en pak een vuistje (moker) met rubber kop, en een goed blok hout.
Nu kan je op je gemak de rand om gaan slaan. Probeer dit niet overhaast te gaan doen. Als je de tijd neemt zal de rand niet scheuren, en vervorm je ook niet de rest van je rand. Probeer de eerste 10cm van de opstaande rand aan beide kanten wel te laten staan, deze zal je nodig hebben voor het terug bevestigen van je kunststof rand. Als je de wielkastrand naar wens om hebt geslagen, hang je deze zoals hierboven gewoon weer terug. Spuit ook nog wat tectyl of andere prut over de naad van je carroserie en je voorscherm, dat hier ook geen vocht in kan trekken.

Nu kan je je kunstof randen terug gaan plakken. Aangezien je nu geen binnenrand meer hebt waar je deze op kunt schroeven zal deze gelijmd moeten worden. Echte aanrader hiervoor is Polymax High Tack. Dit is zo enorm sterk, en lijmt op alles.
Hou je wielkastrand eerst droog tegen je scherm aan. Plak hierlangs schilderstape, zodat je lijm straks niet op je lak zit. Lijm zowel de buitenrand van je wielkastverbreder als de hoek binnenin lekker vol. Ook over de lengte nog een paar dikke dotten lijm. Nu druk je de kunststof rand op z'n plek, en zal de lijm in de binnenhoek lekker dik eruit lopen. Dit is belangrijk om een mooie waterdichte verbinding te krijgen. Strijk met je duim of wat dan ook de lijm nog een keer goed door de naad heen, dat ie lekker dicht zit. Ga vooral NIET meteen de lijm weghalen of de omstaande kunststof rand weghalen. Lekker 2 dagen zo laten zitten, nog ff geen brede bandjes eronder. Gewoon goed uit laten harden, en naderhand kun je met een dremel dit perfect weghalen. Let er wel op dat als je dit weg haalt, je dus met je dremel de omgevouwen stalen rand weer kapot maakt, en dus bloot staal hebt. Hier ook weer een lekkere dikke laag ünterbodenschutz overheen, en klaar is kees!

Hier nog even wat plaatjes ter verduidelijking:






'83 GT, das macht spaß!

Offline Rude

  • Non-Register lid
  • Berichten: 439
  • Geslacht: Man
  • Rudy van den dool
Re: How-to voorschermen vervangen / uitkloppen.
« Reactie #1 Gepost op: zo, 30 jun 2013, 18:49:11 »
als je plastic spatbordranden heb, kan je het zo doen.
maar ik doe het zelf liever netjes :)
heb juist al het plastic verwijdert, en dat komt niet terug.
volgens mij blijft rollen de betere oplossing -thumbsup-
if you obey the rules , you will miss all the fun!

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: How-to voorschermen vervangen / uitkloppen.
« Reactie #2 Gepost op: zo, 30 jun 2013, 19:12:21 »
lijkt me een hele berg onnodig werk, waarom rol je ze niet gewoon?
is volgens mij een stuk makkelijker sneller en netter

Offline Rude

  • Non-Register lid
  • Berichten: 439
  • Geslacht: Man
  • Rudy van den dool
Re: How-to voorschermen vervangen / uitkloppen.
« Reactie #3 Gepost op: zo, 30 jun 2013, 19:35:10 »

en met rollen heb je zekerrrrr niet zo veel plamuur nodig als op de bovenste foto foto
if you obey the rules , you will miss all the fun!

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: How-to voorschermen vervangen / uitkloppen.
« Reactie #4 Gepost op: zo, 30 jun 2013, 19:42:37 »
Ja ja ja.. Ik heb de randen terug geplaatst en helemaa weggeslepen van binnen. Deze heb ik vervolgens helemaal aan laten sluiten aan het plaatwerk, en wordt straks in kleur mee genomen. Zo heb ik wielkastverbreders, maar dan zonder het laswerk.

En dat plamuurwerk is niet door het uitkloppen -gert- Mensen kunnen blijkbaar niet normaal hun deur openen in een parkeergarage! -nana-
'83 GT, das macht spaß!