Auteur Topic: Schijven krom?  (gelezen 2637 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Schijven krom?
« Gepost op: vr, 21 mrt 2003, 22:01:59 »
Het stuur van het nieuwe polotje van mijn vriendin begint ongeveer 80km/u te trillen, niet extreem ofzo maar irritant genoeg om er wat een te doen. Nou voelde ik laatst dat het stuur ook begint te trillen als ik van wat hogere snelheden flink ga remmen. Dat houdt meestal in de de schijven krom zijn toch?

Heeft het trillen van het stuur bij 80km/u ook met de schijven te maken? Het trillen van de stuur voelt in beide gevallen ongeveer het zelfde aan.

Bij hogere snelheiden dan ongeveer 85km/u is het trillen weer over.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Schijven krom?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 21 mrt 2003, 23:02:51 »
laat gewoon je voorste banden uitbalanceren en het trillen is gedaan , zeker als ie ook trilt als je 80km/h rijd zonder te remmen.en niet te lang zo doorrijden of de stuurschapkes gaan eraan! :)

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Schijven krom?
« Reactie #2 Gepost op: za, 22 mrt 2003, 18:54:55 »
Denk dat je zowel onbalans in je wielen als kromme schijven hebt.

Eerste probleem is snel verholpen met uitbalanceren, het tweede alleen door andere/nieuwe schijven te monteren.
Moet ik er wel bijzeggen dat dit wel een polo-kwaaltje is en het niet uitgesloten is dat nieuwe schijven naar enige tijd ook weer krom zijn.
Heb zelf al 's twee keer nieuwe schijven gemonteerd met een interval van misschien twee maanden.
Hielp allemaal geen ene moer.  
  :O  :O  :O
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Schijven krom?
« Reactie #3 Gepost op: za, 22 mrt 2003, 19:17:13 »
is geen polo kwaal hoor maar een rijders kwaal , als je de gewoonte hebt met veel gebruikte remmen ( lees hete schijven ) door een plas water te rijden dan is de kans groot dat ze krom gaan door de plotse afkoeling , dit is één mogelijkheid , en zeker als de schijven al wat dunner zijn gesleten door gebruik , is de kans groter natuurlijk!een schijf kan natuurlijk ook heet lopen door een rem die blijft hangen en dan kan dat natuurlijk ook gebeuren dus chekken!

Offline Arjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 153
Schijven krom?
« Reactie #4 Gepost op: za, 22 mrt 2003, 21:46:55 »
Of je voet op de remhouden bij een stoplicht. Als je nog vrij verse schijven hebt kun je ze ook af laten draaien.

Arjan
Polo 1f als resto projekt
Polo 6n 1.6 als dagelijks transport
Kawasaki zxr400 als laagvlieger

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Schijven krom?
« Reactie #5 Gepost op: za, 22 mrt 2003, 22:11:35 »
ik heb ooit een keer niet goede uit gebalanceerde voor wielen gehad, maar toen begon mijn voor auto op en neer te stuiteren bij ongeveer 80km/u en met een die polo heb ik ook kromme schijven. Toen ik de banden had uit laten balanceren was het over. Bij het remmen heb ik nog wel een trillend stuur.

Maar bij het polotje van mij vriendin gaat het stuur echt links rechts trillen, naja gewoon trillen zoals elk stuur kan trillen. Dus aan de voor banden kan het niet liggen dan.

Oja en het grote probleem is, dat er slotbouten op de velgen zitten en we hebben de sleutel er niet van -angry-  -angry-  -angry- . Dus schijven verwisselen komt er voorlopig niet van. Zullen ze bij een autoshop (automax profile centre ofzo ook van de sleutels hebben zodat ik de originel bouten er weer in kan draaien en de slotbouten weg kan gooien. Of is het een kwestie van de slotbouten m.b.v. een las apparaat of boor er uit weten te krijgen?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Schijven krom?
« Reactie #6 Gepost op: za, 22 mrt 2003, 22:34:35 »
Hamer en (niet al te scherpe) beitel!!!!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Schijven krom?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 23 mrt 2003, 00:12:20 »
Meer heb je niet nodig als automonteur!! :D
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Schijven krom?
« Reactie #8 Gepost op: zo, 23 mrt 2003, 04:50:27 »
is geen polo kwaal hoor maar een rijders kwaal , als je de gewoonte hebt met veel gebruikte remmen ( lees hete schijven ) door een plas water te rijden dan is de kans groot dat ze krom gaan door de plotse afkoeling , dit is één mogelijkheid , en zeker als de schijven al wat dunner zijn gesleten door gebruik , is de kans groter natuurlijk!een schijf kan natuurlijk ook heet lopen door een rem die blijft hangen en dan kan dat natuurlijk ook gebeuren dus chekken!

Rij nu al twee jaar (=85.000km) m'n woon-/werkverkeer in een 92er volvo 440 1.8i , zonder kromme schijven.
En dat bij dezelfde rijstijl (=10 jaar) als m'n polo's.



 :P  :P  :P



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

  • Gast
Schijven krom?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 12:03:25 »
is geen polo kwaal hoor maar een rijders kwaal , als je de gewoonte hebt met veel gebruikte remmen ( lees hete schijven ) door een plas water te rijden dan is de kans groot dat ze krom gaan door de plotse afkoeling , dit is één mogelijkheid , en zeker als de schijven al wat dunner zijn gesleten door gebruik , is de kans groter natuurlijk!een schijf kan natuurlijk ook heet lopen door een rem die blijft hangen en dan kan dat natuurlijk ook gebeuren dus chekken!

Het is dus wel een Polo kwaal. Ik heb een 2F Coupe gehad uit 1991, die had precies hetzelfde. Elke 10.000 km kon ik schijven vervangen. Uitlijning was goed, wielen waren goed gebalanceerd.

Ik heb daarop een brief geschreven aan VW in Wolfsburg. Er kwam daarop een brief terug van PON waarin vermeld stond dat het een bekend probleem was dat inherent was aan de constructie van de voorwielophanging.

De kostenbesparende constructie van de voorwielophanging (zonder subframe) zorgt ervoor dat de voortrein niet stijf genoeg is, zeker niet als de auto ouder wordt.

Ik weet zeker dat het niet aan mijn rijstijl ligt, ik rij nu 2 jaar in een Golf II diesel rond en heb daar nu 65.000 km mee gereden waarvan ruim 40.000 km met 1 setje schijven.

Het kan bij de polo op te lossen zijn door of nieuwe naven te monteren (=lees veerpoot bij de polo) of wat ook kan helpen is boven een veerpootbrug monteren en onder een "quer-lenk abstutzung" te monteren.

VW heeft om de polo zo goedkoop mogelijk te produceren concessies gedaan bij de wielophanging die gewoon problemen kunnen veroorzaken. De wielophanging wordt alleen door de stabilisatorstang bij elkaar gehouden, naven zijn 1 geheel met de veerpoot. Dat maakt de constructie simpel en goedkoop, maar niet bepaald beter.

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Schijven krom?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 15:11:59 »
FF toch reageren op een topic wat al 20 keer voorbij is gekomen .

Misschien heb ik altijd geluk gehad bij mijn minimaal 15 Polos to nu toe maar er waren er een paar die minimaal trilden .
Wat PON zegt slaat nergens op : ik heb er een paar gehad die welwillend met een te hoge max snelheid binnen de bebowuwde kom de hoek om werden gestuurd maar er werd nix slapper .
Had steviger kunnen zijn met een subframe maar een Golf of weet ik wat MET een subframe stuurt nog steeds minder scherp dan een Polo met een goede afstelling .

Wat betreft het trillen : 9 van de 10 keer worden er maar wat 2de hands velgjes of banden gemonteerd die eigenlijk op de sloop thuis horen ..

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Schijven krom?
« Reactie #11 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 20:17:19 »
Idd wat Gert meld.Het heeft dus echt NIETS met het feit van wel of een subframe te maken.Ik kan me in mijn (lange) Polo loopbaan eigenlijk geen een herrinneren die dit probleem had,dan wel onoplosbaar was,goede wielen en uitlijning doet veeeeeeeel meer. Kromme schijven is 99% van de gevallen EIGEN schuld.
Ik kan je binnenkort wel melden of een subframe verschil maakt. :D



Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Schijven krom?
« Reactie #12 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 21:58:09 »
Wat de constructie van de voorwielophanging met de remschijven te maken heeft, zie ik (nog) niet..

De ophanging is slapjes (geen subframe), dat is bekend.

Ik heb ook al weer jaren trillende schijven (iedereen die met me mee is gereden heeft t gevoeld :-)..

en dat alles sinds het nieuwe lager links voor.  (APK ehmz, ff zien: 3 keuringen terug)..

Trillende remmen,. dus eerst nieuwe schijven (links + rechts)..
Toen onder garantie nieuwe schijven (links + rechts),
Toen onder garantie NOG een keer een nieuwe schijf (alleen links)..
Toen een nieuwe (sloop) veerpoot (links) met NOG een nieuwe schijf (de andere uit het setje)..

EN TOEN nog maar een keer een hele nieuwe set... (half-half op mijn kosten..)..

En toen gaf ik de pijp aan maarten,.. nieuwe schijven liggen al weer een jaar op zolder.. zak er maar in: trillen ben ik al gewent, misschien dat nieuwe toplagers het schudden wat verminderd (liggen ook op zolder)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Schijven krom?
« Reactie #13 Gepost op: do, 03 apr 2003, 00:22:26 »
Ik ben nu smane met mijn vriendin in het bezit van 5 polo's waarvan er 2 kromme schijven hebben. Eentje waar ik in rij had geen kromme schijven, zo op eens had deze kromme schijven. Ik denk zelf dat ik toen door een plas ben gaan rijden na een flink stuk rijden. De ander hebben we zo gekocht. ik irriteer me er absoluut niet aan dus ik laat ze lekker zitten. Pas als ze af zijn vervang ik de hele boel wel.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Schijven krom?
« Reactie #14 Gepost op: do, 03 apr 2003, 00:23:16 »
Mijn stuurtje trilt ook een beetje als ik hard rem.
Het was al zo toen ik hem kocht en ik ben bang dat 't ook altijd wel zo zal blijven.
Lijstje van wat er allemaal al gedaan is:
-nieuwe schijven + blokken
-nieuwe velgen + banden
-gebalanceerd
-veerpoten vervangen door schroefsets (in principe zijn dit dezelfde poten)
-uitlijnen is ook gebeurd, alleen niet 100% (wel binnen de norm die Profile-Tyre-Center hanteerd)
-stuurhuis bijgesteld

Dus ik weet 't ook niet meer, maar gelukkig is 't maar een beetje trillen.
Misschien toplagers zoals Jaap zegt of een perfecte uitlijning van de auto.
Of heeft uitlijnen niks met dit trillen te maken?
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)