Auteur Topic: Optische + Motorische Tuning  (gelezen 2497 keer)

Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Gepost op: zo, 29 jan 2006, 18:07:55 »
Dag forumleden,

Ik heb onlangs een VW Polo 86c (1.0L uit 1986) gekocht. Zodra de auto een beurt heeft gehad en hij er weer met frisse moed tegenaan kan, wil ik hem een leuk voorkomen gaan geven. Een paar vraagjes hierover:
* De grille die er nu inzit heeft twee gescheiden koplampen. Er rijden ook exemplaren rond met dubbele koplampen aan iedere zijde van de grille. Dat staat erg goed. Kan ik een dergelijke grille een op een overplaatsen? Moet deze per se van een polo komen of past de grille van een golf ook? Een andere optie is dezelfde grille maar dan zonder merkteken.  
* De velgen zijn niet mooi meer. Wat is mogelijk m.b.t de velgen?? Wat past, tot 15 inch?
* Er zit zo'n lelijke NL sticker op. De typeplaatjes mogen er van mij ook wel af trouwens. Kan dat met een haardroger (fohn)?? Daarna verder mooi maken met een poetsmiddel?

Het motortje snort en klinkt lekker. Je ziet tegenwoordig veel auto's met een open luchtfilter. Naar mijn weten trekken die dingen enorm veel troep aan en zijn daarom niet echt goed voor de motor. Voordeel is wel dat de prestaties en het geluid verbeteren. Hoewel dat laatste natuurlijk erg subjectief is. Wat zijn jullie ervaringen?
Als ik de auto invul op deze site (zie link) dan krijg ik twee producten te zien. De eerste lijkt mij duidelijk. Dat is een vervangsfilter en kan nooit kwaad. De tweede optie ken ik niet. Is dit een open luchtfilter voor een motor met carb?

K & N

Mijn excuus voor de vele vragen...!

Groetjes,
Tim




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #1 Gepost op: zo, 29 jan 2006, 18:17:54 »
dit forum heeft een superhandige zoekfunctie -moon-

Antwoorden op dit soort vragen zijn zeker te vinden met de zoekoptie.

Maar kort:

*Grille past, alleen moet je de extra lampen aansluiten (grootlicht), zijn al topics over geweest (zoekfunctie)

*Velgen: hangt af van de velg en de behorende afmetingen. Zijn al vaak topics over geweest, maar er is geen pasklaar antwoord op deze vraag. (zoekfunctie geeft je een idee wat ongeveer past)

*Filter, voor een 1.0liter verbeteren je prestaties nauwelijks tot niet met een open luchtfilter. Een goed open luchtfilter laat geen rotzooi door.


*NL sticker verwijderen met een fohn, daarna met Commandant4 de lijmresten wegpolijsten.


EDIT: onder de VOLKSWAGEN en POLO typeplaatjes zitten gaten, die moet je dichtmaken als je de plaatjes erafgehaald hebt.



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #2 Gepost op: zo, 29 jan 2006, 19:37:18 »
Hoi Martijn,

Bedankt voor je antwoorden!
De zoekfunctie geeft inderdaad een aantal topics. Zeker nuttig maar ze geven niet direct antwoord op mijn vragen. Een 14 inch borbet velg zoals die eerder op het forum werd aangeboden past?
Wat betreft de gaten die achterblijven bij het demonteren van de typeplaatjes: betekent dit automatisch opvullen en spuiten?

Tim

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #3 Gepost op: zo, 29 jan 2006, 20:17:15 »
Met maten van de velg bedoel ik niet alleen XXX inch,

Maar ook: ET waarde, breedte van de velg, maten van de banden die erom komen, etc etc.

Er is niet een ja of nee op dit antwoord te geven, zonder dat je het gepast hebt en een stuk bent wezen rijden.

Je wielen kunnen de spatbordrand raken, wielkastkuipen, remsysteem etc. etc. Dit hangt allemaal af van de dimensies van de velg+band

In een lopend topic zijn er een aantal opties gegeven voor 14 inch velgen die WEL passen. Zoek in oudere topics, er wordt genoeg info verschaft over wat in ieder geval wel past.


Gaatjes:

Opvullen kan, maar achter de gaten zit een holle ruimte van de achterklep.
Het is een hoop geklus voor weinig extra.. Ik heb het zelf ook ooit gedaan.

Lapje polyestermat achter de gaten geplakt, daarop gaten dichtgeplamuurd, schuren schuren schuren, primer, schuren etc.

Daarna als je eindelijk de klep volledig glad geplamuurd hebt kan je in de juiste kleur gaan aflakken..

Het is echt een hoop werk en de typeplaatjes zijn niet heel erg storend besefte ik achteraf...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #4 Gepost op: zo, 29 jan 2006, 20:59:29 »
Martijn: -thumbsup-

--

Bezint eer ge begint..

Vraag niet 'zomaar raak': Veel info kan je ook vanuit je luie stoel op doen, of nog beter: op straat.


- Kijk eens goed naar de grille van je auto, en kijk eens goed naar die van een golf: Wat denk je zelf? Precies!

- Dubbele koplampen grille (met verstralers of mistlampen) kan je zo 1 op 1 plaatsen. Als je de lampjes (peertjes) uit de verstralers/mistlampen laat, betekend het geen apk afkeur. Als er lampjes in zitten, moeten ze ook daadwerkelijk kunnen branden. Topic over bedrading is er vast wel ergens.

- Embleemloze grille; is zelf te maken met 2 grilletjes, een zaagje, lijm en geduld. De grilletjes zonder verstralers zijn ook zo te koop op de echt enorme meetings of bijv. Essen Motorshow. reken op 50 euro.

- Velgen: voor de 1 miljard mogelijke maten passen er ongeveer 100.000 op een polo. Heb je een steilheck (dus de soort mini-stationwagon) dan passen er nog maar 30.000 verschillende maten.

- NL sticker: fohn

- emblemen: lekker laten zitten.

Variatie tip 2: Wil je echt 'relatief' goedkoop een mooie auto? Trek eens 2 dagen uit om m gigantisch goed te poetsen: Inclusief de dorpels, achter de bumpers, velgen, etc etc. vergeet de ramen niet, en al helemaal t interieur niet. Relatief goedkoop: De spullen die je nodig hebt kosten nog steeds euro'tjes, maar doordat je m met de hand was, zie je elke hoek van de auto, en weet je waar je extra moet opletten (roest).

Variatie tip 3: Ik zweer bij:
-Turtle (color) was,
- Commandant Cleaner nummer 4
- Valma poetsdoekjes
- Glassex
- Valma cockpitspray
- WD40
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #5 Gepost op: zo, 29 jan 2006, 21:43:23 »
Jullie hebben gelijk jongens... heb me net nog even verdiept in de zoekfunctie en met de juiste zoektermen kom je een heel eind.

Maar ook Jaap bedankt voor je reactie. Ik heb het topic over de embleemloze grille gelezen. Dat is idd ook een mooie oplossing.

Ik heb een kleurwax en ben op zoek naar een goedje genaamd 'polytrol' (volgens mij heet het zo) wat de bumpers volledig en blijvend zwart maakt.  

Groet,
Tim

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #6 Gepost op: zo, 29 jan 2006, 22:01:01 »
ahaa, als het werkt... Laat dan even weten waar je dat haalt. Ik ben al een poosje op zoek naar zoiets.

Ik kan je en tip geven:
die embleemloze grille zelf maken kan prima. Je moet alleen niet te snel willen, vooral het zagen moet vrij nauwkeurig gebeuren. Als je bij het zagen niet netjes bent, blijf je dat altijd zien.

Je kan dat wel een grille met verstralers embleemloos maken.



handleiding met ploatje
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #7 Gepost op: zo, 29 jan 2006, 22:04:10 »
tja ik heb echt niets anders te doen...

kopen?? kan hier
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #8 Gepost op: ma, 30 jan 2006, 11:30:31 »
Thnx Martijn, daar heb ík ook echt wat aan. -hug-  En dan niet eens vanwege de ploftrol of zo, maar vanwege Owatrol!

Ik heb al tijden geleden een keer ergens gelezen dat dit hét wondermiddel tegen roest is, maar ik was én vergeten hoe het ook alweer heette, én ik wist niet waar het te halen...
Schijnt tectyl en soortgenoten te doen verbleken als het om corrosie-preventie gaat...?!  -naughty-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #9 Gepost op: ma, 30 jan 2006, 11:56:03 »
Je kunt het idd bestellen op die site! Wel duur overigens. Polytrol verkopen ze ook in watersportwinkels voor wat vriendelijkere prijzen. Het goedje werkt geheid, zorg alleen dat je het niet op de lak smeert.  

Gekookte lijnolie werkt trouwens ook prima en is veel goedkoper.

Tim

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #10 Gepost op: ma, 30 jan 2006, 12:13:20 »
valma bumperblack werkt ook prima.. -dj-
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #11 Gepost op: ma, 30 jan 2006, 12:43:12 »
even de zaken scheiden aub:

Polytrol => poets spul voor plastiek *dus niet op de lak smeren*

Owatrol => Roest preventie spul. *dus niet op de bumpers


En als je echt 'the works' wilt:

Korrosionsschutzfett van Mike Sanders: NonPlusUltra schijnt
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #12 Gepost op: ma, 30 jan 2006, 13:00:06 »
valma bumperblack? Dat is een schoenpoets achtig sponsje toch? Dat geeft niet de originele kleur terug, maar veel zwarter volgens mij.

Bij veel producten die ik gebruikt heb moet ik elke keer na een week of 2 weer moet het poetsspul bij de bumpers.

Ik gebruik nu een blik was (weet het merk niet meer) met een spons. Daarmee krijg je een mooie diepe glans op de bumpers en brengt de kleur terug. Na elke wasbeurt herhaal ik dit weer.
Dit is ook lakvriendelijk!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline tjeeke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 113
  • Geslacht: Man
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #13 Gepost op: ma, 30 jan 2006, 15:16:50 »
-gert- Bumperzwart kost geen geld...
Ik heb van alles al geprobeerd, Valma, Schildpaddenwas heel de zooi. Dat spul werkt heel even (lees tot de eerste regenbui)

Uiteindelijk zijn er maar twee dingen die echt goed werken,

- olijfolie of
- afgewerkte olie

Het grote voordeel van afgewerkte olie is, dat mensen maar 1 keer tegen je auto aan hangen.  -naughty-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Optische + Motorische Tuning
« Reactie #14 Gepost op: ma, 30 jan 2006, 15:29:05 »
Het grote voordeel van afgewerkte olie is, dat mensen maar 1 keer tegen je auto aan hangen.  -naughty-

:D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!