Auteur Topic: Stationair  (gelezen 665 keer)

Offline 1990polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Stationair
« Gepost op: di, 03 feb 2004, 12:08:43 »
Sinds een paar dagen heb ik het 'probleempje' dat mijn toerental bij stationair draaien na pakweg 10 seconden gaat 'dippen'; valt wat terug, komt weer op, valt weer terug... motor loopt dus niet gelijkmatig en trilt dan ook wat meer dan normaal. Maar alleen als ik op dat moment de verlichting of achterruitverwarming aan heb. Tijdens zo'n dip zie ik de verlichting net iets zwakker gaan branden, de blower gaat dan ook even wat minder toeren draaien. Zou niet mogen gebeuren lijkt me.

Ik heb daar nog nooit last van gehad. Het is gekomen sinds er een nieuwe accu inzit (wat mee te maken? Zelfs met mijn versleten oude accu deed-ie dit niet!!).

Lijkt wel of ie wat minder stroom krijgt bij vlagen. Suggesties?

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Stationair
« Reactie #1 Gepost op: di, 03 feb 2004, 18:29:38 »
Spanningsregelaar misschien de geest gegeven ?

FF spanning meten, zou rond de 14,4 volt moeten zijn.
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Stationair
« Reactie #2 Gepost op: do, 05 feb 2004, 09:56:53 »
Inderdaad.

En wat je ziet 'dippen' is het in en uit schakelen van de dynamo waarschijnlijk. Brand het lampje 'accu' wel als je het contact aanzet? en gaat het ook gewoon uit na het starten (en toerental iets boven de 1250 uit?)

Meten is weten.
Dippen van toerental kan ook gewoon iets met de loop van de motor te maken hebben, en doordat ie dan zo traag draait dat de dynamo net wel/net niet spanning levert, zie je ook alles dippen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline 1990polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Stationair
« Reactie #3 Gepost op: do, 05 feb 2004, 10:08:34 »
Zal 'm na laten meten.

Acculampje werkt zoals het moet. Gaat aan bij het starten, daarna weer uit. Vandaag had ik, bij opwarmende motor, dat het lampje even oplichtte, in een dip. Dat heeft dat ding nog nooit gedaan, en de loop van de motor is tot voor kort altijd perfect geweest. Gelijkmatig, alleen maar een gezoem te horen, nauwelijks tot geen trillingen.

Ik mag aannemen dat die wagen nu zelfs *nog beter* had moeten lopen, met nieuwe accu, bougies e.d.