Auteur Topic: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?  (gelezen 1452 keer)

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
(G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Gepost op: ma, 01 sep 2014, 21:41:10 »
Goed, deze winter wil ik de Derby voorzien van G40 remmen aan de voorzijde. De klauwen heb ik al, maar nu op zoek naar schijven / blokken.
Nu twijfel ik wat de beste optie is en meeste "waar voor m'n geld" bied.

- Standaard G40 schijven/blokken: relatief goedkoop. Maar hoe remt t? (in vergelijking met standaard GT remmen) Helaas is t alweer tijdje geleden dat ik in een G40 heb gereden...
- "Sport" schijven: van "iets" duurder tot "veel" duurder en vele variaties in merken en soorten (gegroefd, geboord, beide). Wat zijn de verschillende ervaringen?
- "Sport" blokken: zie de schijven...

In eerste instantie dacht ik voor een complete Zimmermann setup met geboorde schijven te gaan, dat bevalt op de Cordoba aardig goed. Bijt lekker en weinig tot geen last van fading bij normaal tot sportief straatgebruik. Alleen bij koude schijven willen ze nog wel eens wat piepen en de blokken stoffen flink. Maar zie op internet ook diverse andere merken en variaties voorbij komen.. Van Brakemaxx tot "Black Diamond" (na een zoektocht hier op t forum)

Voor de Derby zoek ik een combinatie die:
- Goed remt (normaal tot licht sportief gebruik, voorlopig geen circuitdagen gepland  :P )
- Geen overmatige hoeveelheid remstof produceert (EBC Green / Red stuff of ook andere merken?)
- Als het even kan beetje stil.
- Mag er leuk uitzien, al zie je er weinig van achter de velgen.  :) (vind ik ook de minst belangrijke eis...)

Wat zijn jullie ervaringen en tips?

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 01 sep 2014, 22:33:35 »
Ik rijd al jaren met Brembo Max schijven en greenstuff blokken.En ik ben er nog steeds te vreden over.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Victor-J

  • L86C-0218
  • Non-Register lid
  • Berichten: 368
  • Victor Jansen
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #2 Gepost op: di, 02 sep 2014, 08:22:18 »
Na veel zoeken en vragen ben ik toch gewoon maar weer met fabrieks schijven en blokken gaan rijden. Als je sportievere blokken wil kom je al snel bij dure Ferrodo's want ik lees veel slechte ervaring over de EBC Greenstuff. Maargoed, zelf geen ervaring mee verder.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #3 Gepost op: di, 02 sep 2014, 08:36:10 »
Mijn ervaring met EBC greenstuff blokken: remmen niet beter dan standaard blokken,
hoeveelheid remstof bijna net zoveel, maar wel minder agressief: simpel sopje en 't is weer schoon.

Onder m'n classic'je zit standaard spul: voldoet prima op straat, met de kleine wieltjes eronder blokkeert 't al snel zat.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #4 Gepost op: di, 02 sep 2014, 11:35:35 »
Mijn ervaring is juist dat de ebc greenstuff veel beter remmen en vooral als ze warm worden gewoon goed door blijven remmen. We hebben die blokken voor het eerst gebruikt op een volvo 940 turbo. Die dingen hebben bij goed sportief gebruik gewoon veel te kleine remmen waardoor ze snel te warm worden en niet meer remmen. Met die ebc greenstuff nooit weer last van gehad. En daarbij gingen ze ook nog een stuk langer mee dan andere blokken.
Daarna heb ik een keer een set redstuff onder mijn clio 16v gehad. Dat vond ik helemaal niks. Die dingen moet je al warm remmen voor ze goed gaan remmen. Dus ik zou bij een normale weg auto geen redstuff en al helemaal geen yellow stuff monteren.

En kwa schijven zou ik gewoon voor normale schijven gaan. Gegroefd en geboord is meer looks en meer slijtage meestal, maar levert je verder helemaal niks op. En geboorde schijven scheuren ook nog vrij vaak.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #5 Gepost op: wo, 03 sep 2014, 10:19:35 »
Hmm.. Klinkt alsof ik eerst gewoon eens de standaard schijven en blokken ga proberen. Gewicht van de Derby ligt ook nog eens iets lager dan een G40, dus dat helpt ook weer een beetje.  :)

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #6 Gepost op: wo, 03 sep 2014, 21:17:40 »
Ik heb hier op het forum ooit de combi voorbij "horen" komen van standaard G40 schijven met Ferodo DS2500 blokken als zijnde een goede combi, echter weet ik niet hoeveel stof deze produceren.

Offline djman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Martijn
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #7 Gepost op: wo, 03 sep 2014, 22:28:26 »
Remstof van ds2500 is wel redelijk het zelfde als normale. Maar remt ook aardig voor dagelijks gebruiktmaar als je ze goed warm rijd remmen ze echt een stuk beter. Heb ze ook op me g40 alleen dan met 256mm schijven en remklauwen van een sirocco.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #8 Gepost op: do, 04 sep 2014, 18:48:00 »
Bijzonder: de originele blokken zijn niet meer bij de dealer te bestellen. Schijven nog wel, daarvan had ie zelfs twee versies. De normale en een eco variant. "Ja, dat is van die reclame voor goedkoop onderhoud voor oudere types, weet je wel... Oh, laat maar, die zijn ook niet te bestellen."   -gert-
Naja, dan maar op zoek naar de EBC Greenstuff blokjes.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #9 Gepost op: do, 04 sep 2014, 19:18:05 »
DPT zal die wel leveren dacht ik.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Victor-J

  • L86C-0218
  • Non-Register lid
  • Berichten: 368
  • Victor Jansen
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #10 Gepost op: do, 04 sep 2014, 19:47:19 »
Schijven en blokken gewoon via internet bestellen joh. Net zo makkelijk :P Winparts.nl, misterauto.nl, carpartsdirect.nl noem maar op. Gewoon OEM schijven en blokken.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: (G40) remmen: Welke schijven / blokken?
« Reactie #11 Gepost op: vr, 05 sep 2014, 10:10:29 »
Het nieuwe setje Ferodo DS2500 op de vooras had ik met mijn circuit-BMW na 2 dagen cursus compleet versleten.
Ook nog te lang met staal op staal doorgereden waardoor schijven beschadigd.
Toen nieuwe schijven (standaard Brembo-spul) + Hawk HT10 remblokken gemonteerd en die hebben het nog een 2e cursus + stuk of 5 trackdays volgehouden.
Remmen perfect en schijven slijten er vrijwel niet mee.

Mijn conclusie: voor sportief straatgebruik zullen "sport"-remblokken prima voldoen maar voor lomp circuitgebruik heb je nog wat beters nodig. Zie je ook aan de prijs. De Hawk blokken zijn iets van 210 euro voor 1 as.

Normaal straatgebruik: gewoon merkspul nemen (Zimmermann, ATE, Bosch, Brembo, etc..).